Auteur Topic: 1.0 1e vacuum diagram  (gelezen 1767 keer)

Offline sjanbob

• SCH forum member
  • **
1.0 1e vacuum diagram
« Gepost op: oktober 22, 2018, 22:08:47 »
Heeft iemand een vacuum diagram ter beschikking van de 1e motor?
Ik heb een 1e carb op een 2e motor maar hij loopt nog steeds niet goed en is apk afgekeurd op te hoge CO van 6,5.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
Re: 1.0 1e vacuum diagram
« Reactie #1 Gepost op: oktober 23, 2018, 10:15:21 »
Zo heel veel doet het vacuüm niet op een 1E carb.

- Zorgt ervoor dat de choke terug wordt getrokken (als je hem zelf vergeet terug te duwen)
- Ontgrendeling van de tweede trap.
- Het langzaam laten terugvallen van de toeren als je het gas los laat (heb ik bij de mijne afgekoppeld/verwijderd)
- Het regelen van de zomer/winter stand (via dat witte potje op het luchtfilter)

Dat was het eigenlijk, al deze functies hebben geen invloed op het goed of slecht lopen van de motor, tenzij de choke blijft hangen en de winterstand op je luchtfilter dicht blijft.

En dan nog de vervroeging van de ontsteking, dat is eigenlijk het enige wat wel met het goed lopen van de motor te maken heeft.
Staat de ontsteking op tijd, en werkt de vervroeging?

Offline Veening

• SCH forum member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: oktober 23, 2018, 11:42:39 »
Volgens mij was er een stelschroef voor het CO gehalte. Ik kan vanavond wel even foto's maken van mijn Vraagbaak, die heeft een heel hoofdstuk over de carburateurs van de 1E en 2E

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: oktober 23, 2018, 11:44:32 »
Helemaal vergeten, Ja klopt, die zit aan de achterkant van de carb, kun je niet zomaar aan draaien, speciaal sleuteltje voor nodig.

Offline sjanbob

• SCH forum member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: oktober 23, 2018, 12:05:05 »
Dat zijn inderdaad wel een aantal dingen waar ik naar kan kijken of die nog goed functioneren en of daar geen vacuum lek op zit.
De CO schroef heb ik sinds de APK afkeur al verdraaid maar hierdoor is hij niet beter gaan lopen.
De ontsteking en de vervroeger heb ik een aantal maanden geleden nog nagekeken, maar deze zal ik nog een keer gaan testen.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: oktober 23, 2018, 12:09:20 »
Veel van die ontsteking-vervroegers zijn lek of werken slecht, die van mij doet het helemaal niet meer.
Vreemd genoeg loopt ie er niet minder om, Co was ook prima, 1.3 bij de laatste Apk.

Controleren op een vacuüm lek kun je doen, maar meestal loopt ie dan ook hard stationair, en is je Co dan aan de lage kant omdat ie valse lucht trekt.

Offline sjanbob

• SCH forum member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: oktober 23, 2018, 15:26:20 »
De motor loopt stationair onrustig en als ik één van de slangetjes die op vacuumvervroeger zit los haal, dan gaat hij langzamer lopen.

Ik lees hier op het forum dat bij de 1.0 de condensator weleens stuk kan gaan. De 2e 1.3 heeft deze niet (?) maar op mijn motor zit een soort half grote condensator aan de verdeelkap vast. Wat is dit en kan dit onderdeel ook de oorzaak zijn?

Offline DOHCmeSOHC

• SCH forum member
  • **
  • Drive 'er straight sideways!
« Reactie #7 Gepost op: oktober 23, 2018, 15:59:13 »
Als die stuk is loopt ie helemaal niet meer.

//edit : verkeerd gelezen, een 2e ontsteking heeft volgens mij idd geen condensator zoals een contactpunten ontsteking wel heeft, dit zou wel eens een ontstorings condensator kunnen zijn.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: oktober 23, 2018, 16:38:55 »
Bij mijn ontsteking zit ook zo'n condensator aan de verdelerlkap geschroefd, misschien wel om te ontstoren idd.

Dat de motor reageert bij het los nemen van het slangetje op de vervroeger is een goed teken, dan doet ie iig nog iets qua vervroeging.

Hoe zien je bougies eruit trouwens, mooi kleurtje?

Offline Veening

• SCH forum member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: oktober 23, 2018, 19:27:24 »
Bij deze het hoofdstuk de Vraagbaak over de carburateurs van de 1E en 2E. Misschien dat je er nog wat uit kan halen.

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: oktober 23, 2018, 20:17:12 »
De motor loopt stationair onrustig en als ik één van de slangetjes die op vacuumvervroeger zit los haal, dan gaat hij langzamer lopen.

Ik lees hier op het forum dat bij de 1.0 de condensator weleens stuk kan gaan. De 2e 1.3 heeft deze niet (?) maar op mijn motor zit een soort half grote condensator aan de verdeelkap vast. Wat is dit en kan dit onderdeel ook de oorzaak zijn?

Als de condensator kapot is geeft ie meestal een geelachtige vonk ipv donkerblauw/paarsachtig.
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline sjanbob

• SCH forum member
  • **
« Reactie #11 Gepost op: oktober 23, 2018, 23:15:37 »
Bedankt voor de foto's van de vraagbraak. Dat gaat zeker mij helpen  :)

Van de bougies weet ik niet maar ik heb al nieuwe NGK's besteld en dan zal ik het nakijken.
« Laatst bewerkt op: oktober 23, 2018, 23:44:03 door sjanbob »

Offline sjanbob

• SCH forum member
  • **
« Reactie #12 Gepost op: oktober 25, 2018, 01:10:49 »
Bij mijn ontsteking zit ook zo'n condensator aan de verdelerlkap geschroefd, misschien wel om te ontstoren idd.

Dat de motor reageert bij het los nemen van het slangetje op de vervroeger is een goed teken, dan doet ie iig nog iets qua vervroeging.

Hoe zien je bougies eruit trouwens, mooi kleurtje?

Ik ben er niet zo zeker van of de vervroeger het nog (goed) doet.
Het lijkt er eerder op dat motor anders gaat lopen omdat deze meer lucht krijgt bij het los trekken van de slangetjes.
Als de vervroeger stuk is dan zou ik net als jij er mee kunnen blijven rijden of moet ik eerst de tijd van de ontsteking (nogmaals) bij stellen?

De bougies zagen er wit uit met op het schroefdaad vettigheid.

Inmiddels heb ik nieuwe bougies, nieuwe bougieskabels en verdeelkabel erop gezet maar hij is nu nog slechter gaan lopen.

Eerst liep hij alleen stationair onrustig maar nu ook bij constante snelheid (met flink schokken)
Inhouden met gas geven doet hij nu weer niet, wat voorheen ook weleens gebeurde.

Met het stellen van de CO schroef maakt dit maal geen verschil.

Zou het misschien het ontstekingssysteem zijn die tegenover de bobine zit? De bobine heb ik tijd geleden al eens om geruild om te testen.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #13 Gepost op: oktober 25, 2018, 08:53:05 »
Erg vervelend allemaal.

Heb net nog even bij die van mij de slangetjes van de vervroeger los genomen, één slang los twee slangen los, maakte bijna geen verschil, de motor ging heeeel iets harder lopen vanwege de vals lucht, maar echt minimaal. ik voelde wel goed dat het slangetje zoog.

je kan de vervroeger controleren door te zuigen aan één van de slangetjes, dit moet steeds zwaarder gaan des te langer je zuigt (vacuüm trekken) kun je blijven zuigen dan is het membraan lek.

En ja, een motor moet ook goed kunnen lopen zonder vervroeging, het zorgt er eigenlijk alleen maar voor dat ie bij cruise snelheid wat soepeler loopt, en hij is wat zuiniger.
Zoals ik al zei; die van mij doet echt 0,0, ik heb de ontsteking op gevoel zo vroeg mogelijk gezet (bij controle blijkt dit 14 graden te zijn) en hij loopt als trein.

Witte bougies is vaak een teken van te weinig brandstof, en/of een ontsteking die veel te vroeg staat.

En wat bedoel met je met ontstekingssysteem tegenover de bobine? de bobine zit in de ontsteking namelijk.
« Laatst bewerkt op: oktober 25, 2018, 09:03:01 door Patrix »

Offline sjanbob

• SCH forum member
  • **
« Reactie #14 Gepost op: oktober 25, 2018, 09:44:48 »
Vanavond zal ik het even proberen de vervroeger te testen. Ik heb het idee dat deze ten opzichte van een paar maanden geleden niet meer (goed) werkt
en dus zal ik de ontsteking opnieuw moet afstellen.
Daarnaast heb ik gemerkt als de choke helemaal uitgeschakeld staat dat hij nog slechter rijdt en plofjes geeft.

Met ontstekingssysteem tegenover de bobine bedoel ik deze:
https://www.google.nl/search?q=HITACHI+Schakelsystemen,+ontstekingssysteem+(138064)&sa=N&tbm=isch&tbo=u&source=univ&ved=2ahUKEwiBtPqNiqHeAhUKJ1AKHW4gCKo4ChDsCXoECAAQDw&biw=958&bih=452

Die zit onder de verdeelkap en is verbonden met de eerder aangegeven ontstoringscondensa tor en optionele toerenteller.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #15 Gepost op: oktober 25, 2018, 09:57:35 »
En die laatste had je toch al eens met een ander uitgewisseld, zonder resultaat?

Als die met de choke uitgeschakeld nog slechter loopt, heb je te weinig benzine of een te late ontsteking (wat ong. de zelfde symptomen geeft)

Heb je ook al eens geprobeerd om de twee slangetjes op de vervroeger om te wisselen?

Offline sjanbob

• SCH forum member
  • **
« Reactie #16 Gepost op: oktober 25, 2018, 10:29:34 »
Die laatste kan ik niet uitwisselen want ik heb alleen een ontstekingsmodule van een 2EE en die is weer anders behalve de bobine dan (hetzelfde type nummer)

De brandstofpomp zal het waarschijnlijk niet zijn want anders zou hij stationair wel goed lopen en met accelereren juist niet?

De laatste keer dat ik de slangetjes op de vervroeger omwisselde ging hij er niet beter oplopen.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #17 Gepost op: oktober 25, 2018, 10:51:08 »
merkte je wel verschil dan, bij het wisselen van de slangetjes?

Dat van de brandstof pomp is wel een logische verklaring ja, maar zeker weten doe ik het niet, ook geen idee hoe de pomp te testen.

Had je dit gezeur ook met de originele (2E) carburateur? of is het beter of slechter geworden?

Probeer anders eens de ontsteking te verdraaien (even een streepje zetten zodat je weet hoe die stond)
- Met de klok mee draaien zou die harder stationair moeten gaan lopen, als je te ver draait gaat ie stotteren en zakt het toerental weer, je moet eigenlijk het hoogste toerental opzoeken, en dan een klein beetje terug draaien.

Offline sjanbob

• SCH forum member
  • **
« Reactie #18 Gepost op: oktober 25, 2018, 19:22:09 »
Een paar maanden geleden merkte ik nog een verschil maar nu niet meer.
Ik heb getest en de vervroeger is denk nu overleden. Het reageert nergens meer met lucht en geeft ook geen lucht meer.

Met de originele (2E) carburateur was het niet veel beter dus ik heb al spijt dat ik deze omgewisseld heb.

Met draaien aan de ontsteking wordt ook niet beter.
Het stotteren blijft ook gewoon doorgaan.

Ik raak steeds van verder van huis.
Eerst begon het accu lampje even te branden maar nu blijft hij constant te branden.
« Laatst bewerkt op: oktober 25, 2018, 19:29:53 door sjanbob »

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #19 Gepost op: oktober 25, 2018, 20:21:13 »
Acculampje zou een slechte dynamo kunnen betekenen, dit kun je even meten met een multimeter, zou ong. 14 volt moeten geven bij draaiende motor.

En wat het slecht lopen/stotteren betreft, ik zou het echt niet meer weten.
Wat me nog wel naar binnen schoot mede door het lezen van van die vraagbaak, misschien dat je vlotterniveau te laag is waardoor ie te weinig benzine krijgt?
En je zou even uit moeten zoeken hoeveel benzine de pomp hoort te leveren, ik heb werkelijk geen idee.

De vervroeger heeft wel enigszins invloed op het goed lopen van de motor, maar niet zo drastisch dat er niet normaal mee te rijden valt.
Die van mij begon (lang geleden) ook te stotteren, met name bij cruise snelheden, bleek achteraf ook te liggen aan de vervroeger, ontsteking vroeger gezet en klaar

En eerlijk waar, mijn vervroeger doet 0,niks en hij loopt perfect.

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #20 Gepost op: oktober 26, 2018, 12:39:18 »
Is je dynamo niet gewoon kapot? Waardoor je onsteking op de accu moet draaien, maar die wordt ook steeds slechter en uiteindelijk zal ie niet meer starten...
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline sjanbob

• SCH forum member
  • **
« Reactie #21 Gepost op: oktober 27, 2018, 23:17:59 »
Vreemd genoeg brand het lampje van de accu (dynamo) nu wat minder vaak, maar de dynamo zou inderdaad niet meer goed kunnen zijn.
De accu wordt wel bijgeladen en ik heb ook nog een eens een extra accu aangesloten om te kijken of de motor anders zou gaan lopen.
Wel slaat de motor af als ik een accu pool los trek. Ik dacht de motor wel zou blijven lopen op de dynamo.

Om het probleem op te kunnen lossen zonder als weer te gaan vervangen dacht ik als eerste om de carb te demonteren en schoon te maken.
Of de sproeiers zijn te klein omdat deze gemaakt is voor een 1.0 motor.

Maar aangezien de motor echt schokken geeft, zou ik eerder denken aan de ontsteking.
Omdat indien de motor langzaam zou reageren of inhouden dat ligt het aan de carb. (carb cleaner al gebruikt)
Aan de andere kant geeft een defecte ontsteking pas schokken als deze onderhevig is aan zware belasting zoals gas geven.

Offline DOHCmeSOHC

• SCH forum member
  • **
  • Drive 'er straight sideways!
« Reactie #22 Gepost op: oktober 28, 2018, 04:43:25 »
Auto moet idd blijven lopen op de dynamo. Die doet dus niet veel meer.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #23 Gepost op: oktober 28, 2018, 10:20:47 »
Of de sproeiers zijn te klein omdat deze gemaakt is voor een 1.0 motor.

Er zijn er meer die rijden met een 1E carb. op een 1.3, ik ben nog nergens tegengekomen dat ze er andere sproeiers in hebben gedaan.

Carburateur schoonmaken kan nooit kwaad, controleer dan meteen ook even het flotter niveau (staat hierboven in de vraagbaak)

Offline Viktor

• SCH forum member
  • **
  • 2E all the way
« Reactie #24 Gepost op: oktober 28, 2018, 10:23:01 »

Met de originele (2E) carburateur was het niet veel beter dus ik heb al spijt dat ik deze omgewisseld heb.

Om het probleem op te kunnen lossen zonder als weer te gaan vervangen dacht ik als eerste om de carb te demonteren en schoon te maken

Kun je dan niet beter de originele carburateur er terug opzetten met het oog op bovenstaande twee opmerkingen?