Auteur Topic: Oude Starlet E10 proof maken.  (gelezen 1260 keer)

Offline Veening

• SCH forum member
  • **
Oude Starlet E10 proof maken.
« Gepost op: oktober 12, 2018, 10:45:21 »
Vanaf vandaag wordt Euro95 omgedoopt naar E5 of E10 volgens europese standaarden. Dit gaat inhouden dat het 5% of 10% ethanol gaat bevatten. Die 5% was al enige tijd zo maar dit zal voor 2020 opgeschroefd worden tot de 10% zodat iedereen op E10 komt te rijden.
Oude auto's kunnen niet goed tegen ethanol, de brandstofleidingen en pakkingen gaan hierdoor kapot. Volgens Toyota kunnen op een paar uitzonderingen na alle modellen van na 1998 op E10 rijden. Hier valt dus de P9 onder. De P7 en P8 zijn aanzienlijk te oud om hier tegen te kunnen.

Nu is mijn vraag of iemand weet wat er precies vervangen of aangepast moet worden om een oudere Starlet ethanol proof te maken. Brandstofleidingen en pakkingen die in aanraking komen met de brandstof vervangen lijkt mij stap 1. Maar hoe zit het bijvoorbeeld met de carburateur op de 2E, kan deze tegen ethanol?

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
Re: Oude Starlet E10 proof maken.
« Reactie #1 Gepost op: oktober 12, 2018, 11:40:03 »
E10 wordt de nieuwe naam voor Euro95, nu zit daar al 7% ethanol in en gaat omhoog naar 10%, die 3% extra zal geen probleem moeten geven (denk ik)

Wil je minder ethanol zul je E5 (98) moeten gaan tanken, daar zit 5% ethanol in.

Edit:
Lees het artikel net nog een keer, blijkt dat de 98 ook naar de 10% gaat, dus dan heb je geen keus meer :N
« Laatst bewerkt op: oktober 12, 2018, 15:41:00 door Patrix »

Offline MarianB

• SCH forum member
  • **
    • RWB-racing
« Reactie #2 Gepost op: oktober 12, 2018, 15:41:15 »
Ik zal het zo eens vragen bij de Toyota dealer.
Ik tank altijd 102 bij de Firezone, voor de P7 CUP uiteraard omdat ik er mee race, maar ook voor de P8 turbo.
Heeft iemand enig idee of de 102 ook een nieuwe naam krijgt en wat daar dan voor percentage ethanol in zet?

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: oktober 12, 2018, 15:54:36 »
Ik ben even aan het rondneuzen ondertussen, in de 102 zit geen ethanol, dus dat is goed nieuws.
Verder lees ik toch verontrustende berichten over de E10 benzine, ethanol trekt onder andere vocht aan waardoor stalen tanks en andere delen kunnen gaan oxideren/roesten

''Heb je straks de keuze tussen E10 en Superplus 98, tank dan bij voorkeur Superplus. Daar zit in elk geval minder tot helemaal geen ethanol in. In BP Ultimate, Shell V-Power en Esso Synergy Plus 98 zit in elk geval (nog) helemaal geen bio-ethanol. Ook Firezone Competition 102 heeft geen ethanol en een octaangetal van 102!  MotoPort raadt dan ook aan om de laatste twee tanks voor de winterstalling ethanol-vrije brandstof met een hoog octaangetal te tanken en om bij de winterstalling Forté MotoPower I en II in een volle tank te doen. Dat stabiliseert de brandstof, bindt condens, reinigt je brandstofsysteem en neutraliseert zuren. Dan kun je na de winter weer probleemloos op pad''

Bron: MotoDrive
« Laatst bewerkt op: oktober 12, 2018, 15:59:38 door Patrix »

Offline DOHCmeSOHC

• SCH forum member
  • **
  • Drive 'er straight sideways!
« Reactie #4 Gepost op: oktober 12, 2018, 15:57:21 »
Ik rij al 4 jaar op e10 (tank in België), geen probleem mee.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: oktober 12, 2018, 16:01:22 »
Misschien helpt het mee dat de Toyota techniek redelijk voorloopt (liep), en dat wij er minder last van hebben?

Offline Veening

• SCH forum member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: oktober 12, 2018, 16:21:33 »
Ik moet zelf binnenkort ook nog even langs de dealer om mijn nieuwe sleutel op te halen, ik zal dan ook even navragen.\

Op de lange termijn neem ik liever het zekere voor het onzekere en zal ik voorzorgsmaatregele n nemen. Het was al een lopend project om een Honda CBR600 F3 carburateur te installeren die blijkbaar wel tegen ethanol kan, dan meteen de leidingen meenemen en alle pakkingen en keerringen die ik onderweg tegen kom.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: oktober 12, 2018, 16:59:06 »
Ander carb (etc.) is wel een goede oplossing ja, maar ik denk dat de Toyota carbs wel wat kunnen hebben :shades:

Offline EP70FAN

• SCH forum member
  • **
  • Toyota Freak ™
« Reactie #8 Gepost op: oktober 12, 2018, 19:30:09 »
Ik rij al 4 jaar op e10 (tank in België), geen probleem mee.

P7 of P8?

Offline DOHCmeSOHC

• SCH forum member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: oktober 12, 2018, 20:08:00 »
P7.

Er is ook een lid hier geweest, die heeft een aantal jaar op E85 gereden in een P8. Zonder problemen, buiten wat vermogensverlies omdat E85 30% minder energie per liter bevat.

Offline Experion

• SCH forum member
  • **
  • Gehakt
« Reactie #10 Gepost op: oktober 13, 2018, 12:08:12 »
ik ben gisteren even naar Belgie gereden en heb daar Shell V-Power 98 getankt, daar stond op de pomp dat het E5 was dus misschien wordt dat in Nederland ook zo.
'91 Si
'88 P7 1.0

Offline Blinkie

• SCH forum member
  • **
« Reactie #11 Gepost op: oktober 13, 2018, 14:11:34 »
Ik heb de laatste paar keer 102 getankt maar dit is al redelijk beperkt verkrijgbaar. Toen mijn vriend gisteren wilde tanken waren alle pompen in Moerdijk in elk geval leeg. Een kennis van hem die wat inside information heeft gaf ook aan dat de toekomst van deze brandstof niet zeker is. Het lijkt mij een heel vuil (of juist schoon) spel wat de hoge heren der regeringen aan het spelen zijn waardoor een hoop "vervuilende" en oudere voertuigen en klassiekers straks van de weg gaan verdwijnen en de benzineprijzen zo achterlijk hoog worden opgestuwd dat iedereen toch maar met een elektrisch aangedreven voertuig rond zal moeten kachelen.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #12 Gepost op: oktober 13, 2018, 14:14:32 »
ik ben gisteren even naar Belgie gereden en heb daar Shell V-Power 98 getankt, daar stond op de pomp dat het E5 was dus misschien wordt dat in Nederland ook zo.
98 wordt E5 ja

Offline MarianB

• SCH forum member
  • **
    • RWB-racing
« Reactie #13 Gepost op: oktober 13, 2018, 18:17:48 »
Toyota Van Ekris geeft aan dat de auto’s er niet heel goed tegen kunnen. Voornamelijk de E10 is een probleem. Zij geven aan dat je ook je auto kan laten cleanen van de ethanol bende, 1 keer per jaar bijvoorbeeld. Kosten heb ik niet gevraagd. 102 tanken is wat mij betreft de oplossing als je de auto hebt als plezier wagen. Als het echt je dagelijkse auto is dan zou zo’n spoeling misschien een optie zijn.

Offline MzKzM

• Registered Trader
    • JDM parts blog
« Reactie #14 Gepost op: oktober 18, 2018, 23:04:41 »
P7.

Er is ook een lid hier geweest, die heeft een aantal jaar op E85 gereden in een P8. Zonder problemen, buiten wat vermogensverlies omdat E85 30% minder energie per liter bevat.

Dat ben ik geweest en inderdaad, E85 tankte ik hald met euro95. Deed het allemaal prima en heb met de P8 nooit last gehad van opgeloste rubbers ect. waar iedereen zich zo druk om loopt te maken. Heb dit een jaar of 3 gedaan waarna ik de P8 heb verkocht voor een Sera.

Op meer dan een halve tank E85 vond de 2E-E het niet zo leuk wanneer je vol het gas intrapte (in open loop zonder koude start dus want dan loopt deze ietsjes te arm aangezien E85 per druppel minder energie bevat dan euro95.) Wel ideaal voor de CO uitstoot bij de APK overigens. Helaas verkoopt de Tamoil het niet meer in NL. Zou het zonder 2x na hoeven denken zo weer in de Sera doen ook.
Coffee is what makes civilized life possible in these demanding times...

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #15 Gepost op: oktober 18, 2018, 23:25:48 »
Als je dat half om half deed, reed je dus ong. op 40% ethanol :o als dat (blijkbaar) goed ging, hoeven we ons dus geen zorgen te maken.

Maar wat was de reden eigenlijk waarom je die E85 tankte?

Offline DOHCmeSOHC

• SCH forum member
  • **
« Reactie #16 Gepost op: oktober 19, 2018, 00:27:49 »
P7.

Dat ben ik geweest en inderdaad, E85 tankte ik hald met euro95. Deed het allemaal prima en heb met de P8 nooit last gehad van opgeloste rubbers ect. waar iedereen zich zo druk om loopt te maken. Heb dit een jaar of 3 gedaan waarna ik de P8 heb verkocht voor een Sera.

Op meer dan een halve tank E85 vond de 2E-E het niet zo leuk wanneer je vol het gas intrapte (in open loop zonder koude start dus want dan loopt deze ietsjes te arm aangezien E85 per druppel minder energie bevat dan euro95.) Wel ideaal voor de CO uitstoot bij de APK overigens. Helaas verkoopt de Tamoil het niet meer in NL. Zou het zonder 2x na hoeven denken zo weer in de Sera doen ook.

Oja, jij was het! Ik wist zo ongeveer het verhaal nog wel, maar niet meer precies wie :)

Offline Experion

• SCH forum member
  • **
  • Gehakt
« Reactie #17 Gepost op: oktober 19, 2018, 12:52:19 »
Er zit 20km vanaf waar ik woon een Tamoil waar ze vroegah e85 verkochten, ik vind het ook wel jammer dat ze dat niet meer doen :/
'91 Si
'88 P7 1.0

Offline MzKzM

• Registered Trader
    • JDM parts blog
« Reactie #18 Gepost op: oktober 19, 2018, 16:41:07 »
Als je dat half om half deed, reed je dus ong. op 40% ethanol :o als dat (blijkbaar) goed ging, hoeven we ons dus geen zorgen te maken.

Maar wat was de reden eigenlijk waarom je die E85 tankte?

Deels om te kijken hoeveel ik de vervroeging kon zetten voordat het echt "mis" ging (ethanol is namelijk klopvaster) en om zo wat ervaring met (m)ethanol op te doen voor gebruik in mijn 4A-GZE. Helaas wordt het nauwelijks meer verkocht in NL nu. Ook had ik toen ik de P8 net kocht nogal last van olieverbruik (klepseals) en omdat ik bij de APK niet op CO afgekeurd wilde worden toen eerst eens voor de APK begonnen met 10 liter op een tank.

Let wel dat Ethanol hygroscopisch is dus na jaaaren van gebruik kan het wel zo zijn dat er zich vrij water heeft verzameld in je tank, iets wat natuurlijk niet helpt tegen corrosie.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #19 Gepost op: oktober 19, 2018, 17:39:38 »
Duidelijk verhaal :) met Octaan 102 kan de ontsteking ook aanzienlijk vroeger, alleen start ie wel moeilijker op de 102, daar heb je eigenlijk meer compressie voor nodig.

Offline MzKzM

• Registered Trader
    • JDM parts blog
« Reactie #20 Gepost op: oktober 20, 2018, 09:29:41 »
Maar RON102 heeft nog net zoveel CO uitstoot, Ethanol/Methanol mix een stuk minder en was erg handig bij de APK.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #21 Gepost op: oktober 20, 2018, 11:21:24 »
Handig voor diegene die er een katvervanger onder hebben, paar liter ethanol in de tank, en keuren maar  :)