Auteur Topic: Rookpluim  (gelezen 386 keer)

Offline Karlb98

• SCH forum member
  • **
Rookpluim
« Gepost op: september 28, 2018, 21:08:39 »
Goede avond iedereen,

Vandaag reed ik een heel stuk 80 à 90 (100km achtereen). Geen probleem, niks bijzonders, dacht ik! Toen ik vanaf de 90km/u optrok naar 120 met plankgas, kwam er een lichtgrijze rookpluim uit de uitlaat tot dat ik de 120 had gehaald. Toen ik stabiel 120 bleef rijden was er weer niks bijzonders te zien/horen/voelen/ruiken.

Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn?

Verder wat Info:
Het betreft een p9 uit ‘96 met ruim 235k op de klok.
Olie wordt bijgehouden en lekt/verbruikt (?) ongeveer 1l op 5000km
Koelvloeistof G12 (action) (afgelopen voorjaar nieuwe radiateur en koelsysteem helemaal doorgespoeld
Verder geen vermoedens van defecten of dergelijken

Ik hoop dat jullie dit kunnen verklaren  ;)

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
Re: Rookpluim
« Reactie #1 Gepost op: september 30, 2018, 19:57:51 »
Gezien je verbruik zal dit je olie zijn die je verbrand bij het accelereren .

Kan geen kwaad deed de mijne ook .
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline Karlb98

• SCH forum member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: oktober 01, 2018, 11:14:38 »
dank voor je reactie, zat er al aan te denken inderdaad. Na dat ritje was mijn oliepijl erg gezakt, ik denk 300ml in 240 kilometer... In de gaten houden dus! inmiddels 200 kilometer verder en hij rijdt gewoon goed, overmatige rook meer gezien.

Ik dacht in eerste instantie niet aan de olie vanwege de vrij lichte kleur. Ik dacht gelijk aan mijn koppakking... Maar er is geen KVS verbruikt dus dat leek me sterk, en heb verder geen echt witte rook gezien...

Olieverbruik komt door klepseals toch? Is het aan te raden deze te vervangen? dit zal ik moeten laten doen en heb geen idee wat de kosten hiervan kunnen zijn. Ik zal dit dan samen met de d-riem laten doen aankomend voorjaar.

Offline Rage

• Admin
  • keep on tuning.. bit by bit
    • my showroom
« Reactie #3 Gepost op: oktober 01, 2018, 11:31:11 »
bij een 2e-e blokje is klepseals vervangen easy. bij de 4efe is het meer werk. de nok assen moeten er dan uit, distributie dus los. vraag bij je garage wat ze ervoor rekenen en bepaald aan de hand daarvan wat je wilt doen
ep82 conversie vanaf een friend. teveel mods om op te noemen. check mijn showroom

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: oktober 01, 2018, 12:09:44 »
Geeft ie ook een rookpluim bij een koude start? en even goed doortrekken in z'n drie, dan af laten remmen op de motor, en vervolgens weer op het gas, geeft ie dan een pluim zijn het meestal de klepseals.

De olieschraapveren kunnen het ook nog zijn, dan pluimt ie minder bij het starten, maar juist bij de hogere toerentallen en zware belasting (doortrekken)

Offline Karlb98

• SCH forum member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: oktober 01, 2018, 12:48:39 »
enig idee wat beide reparaties kosten? het klinkt meer als de olieschraapveren dan.

Bij het starten en rijden vandaag geen problemen ervaren.

Zoals ik omschreef was het wel tijdens een zware belasting van de motor.

Zou het zin hebben om aan een motor met 230k op de klok te gaan sleutelen?

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: oktober 01, 2018, 14:15:33 »
Als je die reparaties uit zou laten voeren kost het aardig wat denk ik, met name de veren.
Klepseals is goed zelf te doen, ik heb het ook zelf gedaan, alleen moet er bij de 4efe één nokkenas meer uit.

Wellicht is het een combinatie van beide, dan zou je als eerste de seals kunnen vervangen en zien of het helpt.

Offline Karlb98

• SCH forum member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: oktober 01, 2018, 14:19:03 »
ik zal er is over nadenken!