Auteur Topic: Koppeling zit heel laag  (gelezen 246 keer)

Offline tmdr

• SCH forum member
  • **
Koppeling zit heel laag
« Gepost op: september 18, 2018, 19:01:51 »
Mijn Starlet uit 1999 had altijd al een wat lastige koppeling. Soms bij heel warm weer en heel lang rijden begon de koppeling wat te horten en stoten bij het optrekken in de eerste versnelling. Na recent vijf weken stil te hebben gestaan, is het probleem heel constant geworden. De koppeling zit altijd heel laag. Af en toe is de bak met een draaiende motor niet in een versnelling te krijgen. Als je nu de motor laat draaien en de koppeling letterlijk een millimeter omhoog laat komen gaat de boel al wat vooruit. Dat is wel flink anders dan normaal. Er is nog mee te rijden, maar wanneer je de koppeling normaal gebruikt dus standaard dat horten en stoten bij het wegrijden, tenzij je excessief gas geeft natuurlijk.

Mijn vermoeden zit bij de hulpcilinder van de koppeling. Echter nog niet kunnen kijken waar ik die kan vinden. Kan iemand me in de goede richting wijzen?
Of andere tips? Wanneer ik 'm in z'n vijf zet en probeer weg te rijden kom ik prima vooruit met de koppeling een klein beetje los laten. Kunnen dus ook de platen zijn.

Zou graag daarom wat advies van jullie inwinnen voordat ik hier aan begin. Voorheen had ik m'n vader voor dit soort vragen, zodat ik niet als een kip zonder kop begin en het alleen maar erger maak.

Tevens, heeft iemand een tip goed werkplaatshandboek voor de P9? Geen Haynes te vinden van de P9 helaas.

Alle tips zijn welkom! Thnx

Offline EP70FAN

• SCH forum member
  • **
  • Toyota Freak ™
Re: Koppeling zit heel laag
« Reactie #1 Gepost op: september 18, 2018, 20:51:10 »
Hoi!

Ik had laatst ook een slecht werkende koppeling, met koppeling cylinders was het opgelost.
Kijk even of ze lek zijn inderdaad, is een cylinder die in de buurt van je versnellingsbak zit.

Offline Maerijn

• SCH forum member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: september 18, 2018, 21:07:39 »
De hulpcilinder zit als je de motorkap opendoet aan de voorkant van de versnellingsbak met 2 boutjes

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: september 18, 2018, 21:25:03 »
En de koppelingsplaat is niet versleten, dan zou ie juist gaan slippen als je op wilt trekken in zijn 5

Offline mister_fix_it

• Admin
  • ´Prut·ser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
« Reactie #4 Gepost op: september 18, 2018, 21:30:06 »
Check ook even het vloeistof niveau van je koppeling vloeistof
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline tmdr

• SCH forum member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: september 19, 2018, 10:08:03 »
Wat een snelle reacties. Super dit.

Hoi!

Ik had laatst ook een slecht werkende koppeling, met koppeling cylinders was het opgelost.
Kijk even of ze lek zijn inderdaad, is een cylinder die in de buurt van je versnellingsbak zit.

Dank! Ik hoop dat het inderdaad zo makkelijk is.

Check ook even het vloeistof niveau van je koppeling vloeistof

Had al gekeken, maar kon geen bijvulpunt/reservoir vinden. Althans, niets dat onder het minimum niveau zit.

Edit, even gekeken en heb 'm inderdaad gevonden. Zat doodleuk aan de verkeerde kant te kijken.
Lijkt niets te lekken in ieder geval.
Hierbij wat foto's:

« Laatst bewerkt op: september 19, 2018, 10:22:33 door tmdr »

Offline EP70FAN

• SCH forum member
  • **
  • Toyota Freak ™
« Reactie #6 Gepost op: september 19, 2018, 10:19:51 »
Die zit naast je remvloeistof reservoir, lijkt erop maar een stuk kleiner.

Offline tmdr

• SCH forum member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: september 19, 2018, 10:22:59 »
Die zit naast je remvloeistof reservoir, lijkt erop maar een stuk kleiner.

Gevonden, zie vorig bericht voor foto's!

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #8 Gepost op: september 19, 2018, 10:27:05 »
Het lijkt erop dat je vloeistof niveau erg laag staat. Dus 1 van de 2 of beide zal lekken. Kijk even bij je koppelingspedaal, daar zit een stangetje aan, is het daar nat?

En haal het rubber van de hulpcilinder (die van de foto) even los, en kijk of het daaronder nattig is.
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline tmdr

• SCH forum member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: september 19, 2018, 10:43:26 »
Beide zijn niet nat. Helemaal niets te zien qua lekkage.
Mijn idee is dus ook om er wat DOT3 bij te gooien. Als dat het probleem minder erg maakt of zelfs oplost, dan ga ik het aankijken. Wanneer over een tijdje het probleem zich dan weer voordoet (lees: vloeistofniveau gedaald), dan ga ik verder zoeken naar de lekkage.

Offline EP70FAN

• SCH forum member
  • **
  • Toyota Freak ™
« Reactie #10 Gepost op: september 19, 2018, 19:18:02 »
Zijn inprincipe niet heel duur €50,-. Zou hem lekker vervangen heb ik een tijdje geleden ook gedaan. Bij mij zat het helemaal verstopt met drap.
Hoe kan het anders met zo weinig vloeistof komen? Ik denk dat het lek is?

Offline mister_fix_it

• Admin
  • ´Prut·ser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
« Reactie #11 Gepost op: september 19, 2018, 20:46:52 »
Het ziet er iig niet echt uit dat die vloeistof ooit vervangen is, is wel heel smerig!
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #12 Gepost op: september 20, 2018, 09:06:45 »
Vervangen als hij niet lek is, is een beetje zonde van het geld. Eerst vloeistof weer op peil brengen is een goed idee
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline MzKzM

• Registered Trader
    • JDM parts blog
« Reactie #13 Gepost op: september 23, 2018, 10:30:39 »
Idd nieuwe vloeistof erin en ontluchten. Als het even kan alle oude vloeistof er via deze manier uitdrukken en systeem telkens met nieuw bijvullen tot alles ververst is. Dan weer even een tijdje aankijken en niveau in de gaten houden.
Coffee is what makes civilized life possible in these demanding times...