Auteur Topic: Onderdruk/overdruk carter  (gelezen 1087 keer)

Offline Veening

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 104
Re: Onderdruk/overdruk carter
« Reactie #25 Gepost op: september 21, 2018, 20:17:01 »
Die minimaal 10 bar en maximaal 13 bar met 1 bar onderling verschil lijkt te kloppen.

Offline DOHCmeSOHC

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 1484
  • Drive 'er straight sideways!
Re: Onderdruk/overdruk carter
« Reactie #26 Gepost op: september 21, 2018, 20:59:52 »
Ik neem aan dat je het wel weet, maar voor de volledigheid: Mocht je een lagere compressie meten ergens, even een beetje olie in de desbetreffende cilinder spuiten en dan nog eens meten. Komt de compressie omhoog, ligt het aan de zuigerveren, zo niet is het de koppakking of kleppen die niet helemaal meer afsluiten.

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 3657
Re: Onderdruk/overdruk carter
« Reactie #27 Gepost op: september 21, 2018, 21:02:10 »
Ja dat klopte toch idd, hartstikke bedankt voor deze bevestiging, morgen maar eens zien of mijn blokje nog enigszins in conditie is........ ben benieuwd

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 3657
Re: Onderdruk/overdruk carter
« Reactie #28 Gepost op: september 21, 2018, 21:03:25 »
Ja klopt Thomas, hier was ik van op de hoogte, maar toch bedankt :)

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 3657
Re: Onderdruk/overdruk carter
« Reactie #29 Gepost op: september 22, 2018, 19:37:08 »
De testresultaten van de compressietest, van links naar rechts.

1 - 12 bar
2 - 12,3 bar
3 - 12,4 bar
4 - 12,4 bar

de 5de meting is de eerste nog een keer, maar dan met een beetje olie in de cilinder, maakte geen verschil


Niet het mooiste kaartje, maar goed.

Alleen verklaart dit niet het olieverbruik en de hoge olie temp.  :N
De klepseals zijn twee jaar geleden vervangen, en hij rookt ook niet tijdens het starten, alleen maar als ik hem goed doortrek.

Ik zit er nu aan te denken om er een oliekoeler op te zetten, als de olie wat koeler blijft is ie ook wat dikker, misschien dat het verbruik dan wat afneemt?
Een standaard blokje zou geen koeler nodig hebben, maar als het helpt....waarom niet.

Als iemand een andere verklaring heeft hoor ik het graag.


« Laatst bewerkt op: september 22, 2018, 20:00:38 door Patrix »

Offline DOHCmeSOHC

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 1484
  • Drive 'er straight sideways!
Re: Onderdruk/overdruk carter
« Reactie #30 Gepost op: september 22, 2018, 20:06:49 »
Compressie is dus gewoon dik in orde. Klepseals vervangen, dan kun je bijna geen olie verbruik hebben, maar een lekkage zo groot moet ook weer opvallen 🤔.


Ik weet niet wat de olie temp is bij een stock 2E, veel Japanse auto's (en niet alleen de sportieve modellen) hadden standaard een oliekoeler. Misschien toch niet geschikt voor ons Europese verkeer zonder koeler? M'n pa z'n Carina burgerbak met 4afe heeft er wel 1 in Europa maar niet in Japan afaik.

Die rook bij doortrekken is zeker weten olie? Geen zwarte benzine rook? Ik weet dat je met een 1e carb rijdt, maar mijn 1e rookte ook zwart bij stevig doortrekken, verbruikte weinig olie.
« Laatst bewerkt op: september 22, 2018, 20:12:01 door DOHCmeSOHC »

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 3657
Re: Onderdruk/overdruk carter
« Reactie #31 Gepost op: september 22, 2018, 20:15:42 »
De rook is idd ook wel wat zwartig, maar je ruikt ook zeker wel een olie lucht.
Zou er misschien een olieschraapveer stuk zijn, bedenk ik me nu?

in Japan is het een stuk kouder ja, als ze daar een koeler hebben waarom hier dan niet idd

Offline DOHCmeSOHC

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 1484
  • Drive 'er straight sideways!
Re: Onderdruk/overdruk carter
« Reactie #32 Gepost op: september 22, 2018, 20:27:14 »
En ze komen niet boven de 100 km/h meestal.

Olieschraapveren kan, maar ik kan de hoge olie temp niet echt verklaren. Geloof eigenlijk niet dat 120+ op een stock 2E normaal is. Als de ontsteking vroeg staat gaat de watertemperatuur ook door het dak. Zou er ergens een lager zwaar lopen?

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 3657
Re: Onderdruk/overdruk carter
« Reactie #33 Gepost op: september 22, 2018, 20:36:17 »
Ik heb de drijfstanglagers toentertijd ook vervangen, naar mijn idee ging de krukas wel lekker rond, ook toen de nieuwe lagers gemonteerd waren draaide het soepel.
zo te zien aan de bougies (alle 4 lichtbruin) staat de ontsteking ook goed, te vroeg resulteert in witte bougies toch?

Heel misschien dat mijn oliemetertje liegt, maar heb hem wel een keer nagemeten bij 80 graden,en de externe meter gaf toen hetzelfde aan.
Maar zo te zien klopt ie wel, als de olie over de 120  graden komt gaat de kvs temp ook omhoog, de radiateur kan het niet meer bijbenen dan.

Offline DOHCmeSOHC

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 1484
  • Drive 'er straight sideways!
Re: Onderdruk/overdruk carter
« Reactie #34 Gepost op: september 22, 2018, 20:43:55 »
Zou het andersom zijn? Watertemperatuur omhoog en de olie die meekomt? Er zit veel water in het systeem, wat kan werken als buffer, misschien dat die meter wat later komt dan de olie temp meter?

Na al die jaren zal de stock rad het mss niet meer bij kunnen houden. Ik had ook altijd koelproblemen met de 1E, nu met 3 row civic rad opgelost, zelfs met de ontsteking op 15-20 graden voorontsteking, de fan slaat wat laat in in de file, maar de temp komt niet meer in het rood, wat met de stock rad nog wel eens gebeurde bij hoge snelheid.

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 3657
Re: Onderdruk/overdruk carter
« Reactie #35 Gepost op: september 22, 2018, 20:54:00 »
Tot de 120 km/h is er niets aan de hand (nou ja niets) de kvs staat dan netjes voor het midden, de olie temp geeft dan al 120 graden aan, dit is al na 10 minuten rijden op de snelweg bij matige snelheid en blijft ook zo, totdat ik alle 75 paardjes loslaat, dan gaat het mis  ;D

Het zou best kunnen wat je zegt, maar het valt me op dat de oliemeter eerder bij de 100 graden is dan de Kvs, en ook voor blijft lopen qua temp.

ik heb er ook net een nieuwe radiateur inzitten.

De olietemp staat ook in stadsverkeer al heel snel boven de 100.

Offline DOHCmeSOHC

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 1484
  • Drive 'er straight sideways!
Re: Onderdruk/overdruk carter
« Reactie #36 Gepost op: september 22, 2018, 21:02:50 »
Vreemd, toch de olie temp dus. Compressie is goed dus blow by is het niet, vraag me echt af hoe de temperatuur zo oploopt.

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 3657
Re: Onderdruk/overdruk carter
« Reactie #37 Gepost op: september 22, 2018, 21:16:08 »
Ja ik ook, heel misschien toch door de kvs temp, maar denk het niet, olie temp loopt altijd 20 graden voor op de kvs temp.

Als ik tot het uiterste ga tikt de olie 140 graden aan, de kvs gaat dan richting rood = 100 graden?

Ik ga opzoek naar een oliekoeler, heb er genoeg gezien op AliExpress, maar zouden die te vertrouwen zijn? ik vind die tuinslang verbinding niet zo.
Het kan ook met een slangklem/pilaar verbinding, dat lijkt mij beter??

Ik zit te denken aan minimaal 19 rijen, en dan wel met thermostaat voor in de winter, straks blijf me olie te koud ;D

Ik ga het blok ook niet openmaken, dit is al ruim 2 jaar zo, die halve liter olie op 1000km moet dan maar, dit is al zo sinds het vervangen van de seals, daarvoor was het meer dan 1 liter.
Alleen met deze zomertemperaturen en de lange afstanden (wat normaal weinig voorkomt) vond ik het toch wel aan de warme kant allemaal

Offline MzKzM

  • Registered Trader
  • ******
  • Berichten: 266
    • JDM parts blog
Re: Onderdruk/overdruk carter
« Reactie #38 Gepost op: september 23, 2018, 10:25:14 »
Compressietest is een goed begin maar zegt niet altijd alles. Misschien een idee om ook eens een cylinder lektest uit te laten voeren? Hiermee kun je ook controleren waar eventuele lekkage heen gaat: uitlaat, inlaat, carter of koelsysteem.
D'r lekt altijd wel wat druk via de veren het carter in maar dat mag natuurlijk niet te gek zijn.
Coffee is what makes civilized life possible in these demanding times...

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 3657
Re: Onderdruk/overdruk carter
« Reactie #39 Gepost op: september 23, 2018, 10:54:43 »
Dat is misschien een idee, maar als die zoveel druk opbouwt is de evt. lekkage nihil dacht ik zo?

Hier nog een foto van de bougies (25xxx oud) en de gaten waar ze in horen ;D









Duidelijk te zien dat er toch best wat olie bij de bougies komt, het meeste bij de binnenste twee.

Na de winter ga ik een oliekoeler plaatsen, hopelijk blijft de olie dan wat koeler (en dikker) waardoor ie misschien wat minder langs de zuigers kruipt.
Ik merk namelijk dat het olieverbruik het ergst is bij lange afstanden, waarbij de olie dus ook het heetst is.

En misschien een 20W50 olie, of is dat te dik? nu zit er 15W40 in
Oliedruk is nu 5 bar bij koude start, en zakt terug naar 0,8 bar (stationair) tijdens rijden rond de 2

Kvs verbruik is 0,0
« Laatst bewerkt op: september 23, 2018, 11:13:49 door Patrix »

Offline Maerijn

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 446
Re: Onderdruk/overdruk carter
« Reactie #40 Gepost op: september 23, 2018, 14:37:13 »
0.8 bar bij stationair lijkt me weinig, ik zit bij stationair nooit lager dan 2 bar

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 3657
Re: Onderdruk/overdruk carter
« Reactie #41 Gepost op: september 23, 2018, 14:54:19 »
Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat normaal is, minimale moet 0,3 zijn dacht ik.

Offline mister_fix_it

  • Admin
  • ******
  • Berichten: 24430
  • ┤PrutĚser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
Re: Onderdruk/overdruk carter
« Reactie #42 Gepost op: september 23, 2018, 15:24:42 »
Nee man 0,3 is veel te weinig
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline mister_fix_it

  • Admin
  • ******
  • Berichten: 24430
  • ┤PrutĚser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
Re: Onderdruk/overdruk carter
« Reactie #43 Gepost op: september 23, 2018, 15:25:20 »
Ik zou ook eerder 1 ß 2 bar zeggen
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 3657
Re: Onderdruk/overdruk carter
« Reactie #44 Gepost op: september 23, 2018, 15:35:48 »
Die 0,3 is het punt dat je olielampje aangaat, heb 2 sensoren gezien ÚÚn is 0,2 bar en de ander 0,4.

Maar eerlijk gezegd dus geen idee wat normaal is, kwam dit nog wel tegen,

ik zit ook ergens op 0.6 bar bij goed doorgewarmde motor op idle (700rpm)

Offline mister_fix_it

  • Admin
  • ******
  • Berichten: 24430
  • ┤PrutĚser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
Re: Onderdruk/overdruk carter
« Reactie #45 Gepost op: september 23, 2018, 16:24:04 »
Ja dat is due veeel te weinig, als je Lampje aan gaat Ben je eigenlijk al te laat
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline Maerijn

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 446
Re: Onderdruk/overdruk carter
« Reactie #46 Gepost op: september 23, 2018, 16:44:47 »
Misschien is je oliepomp aan het overlijden?

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 3657
Re: Onderdruk/overdruk carter
« Reactie #47 Gepost op: september 23, 2018, 17:29:07 »
Ik heb 0.8 hoor, geen 0.3 :P

Het blokje van Martin geeft ook maar 0.6 bar stationair