Auteur Topic: Onderdruk/overdruk carter  (gelezen 1086 keer)

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 3657
Onderdruk/overdruk carter
« Gepost op: september 17, 2018, 16:09:30 »
In de veronderstelling dat mijn zuigerveren wat versleten zijn, omdat ie olie verbruikt en de motorolie ook wat heet wordt, lees ik overal dat je dan ook overdruk in het carter moet hebben.
Maar als ik de oliedop los draai bij een lopende motor zuigt deze juist vast ipv dat ie wordt weg geduwd, dus heb ik onderdruk in mijn carter :ermz:
Iemand daar een logische verklaring voor?

Pcv klep en alle slangen zijn goed.

Online aludave

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 83
  • je kunt niet lelijk zijn zonder te stinken
Re: Onderdruk/overdruk carter
« Reactie #1 Gepost op: september 17, 2018, 19:45:22 »
Wanneer zuigerveren/olieschraapveren versleten zijn zal er onder de verbrandingsdruk gassen door kunnen dringen tot in het carter. Olieschraapveren zullen de olie niet meer voldoende van de cilinderwand af kunnen strijken waardoor deze achterblijft en zo in het verbrandingsproces terecht komen.
Druk in het carter gaat vind zijn weg door de carter ontvluchting.
Olie verbruik kan ook door versleten klepgeleiders en klepseals.
Wat is de km stand van je slet?

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 3657
Re: Onderdruk/overdruk carter
« Reactie #2 Gepost op: september 17, 2018, 19:51:53 »
km stand is 220k, klepseals zijn een tijd terug al vervangen, daarvoor verbruikte ie nog veel meer.

Dat verhaal van de olieschraapveren weet ik, maar als de zuigerveren ook slecht zijn zou er toch juist overdruk in het carter moeten zijn? omdat de verbrandingsdruk dan deels in het carter wordt gedrukt (wat je al zegt)
Ik creer vacum in mijn carter, dat vindt ik zo vreemd.
« Laatst bewerkt op: september 17, 2018, 20:03:22 door Patrix »

Online aludave

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 83
  • je kunt niet lelijk zijn zonder te stinken
Re: Onderdruk/overdruk carter
« Reactie #3 Gepost op: september 17, 2018, 20:05:39 »
Ja maar die zal nooit zo hoog worden anders zouden je krukaskeerringen er uit gedrukt worden.
Voor elke 2 zuigers die naar beneden gaan gaan er 2 omhoog.dus het is ook niet zo dat de carterruimte kleiner wordt waardoor de druk op zou lopen.
Gewoon een compressie testje doen.

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 3657
Re: Onderdruk/overdruk carter
« Reactie #4 Gepost op: september 17, 2018, 20:09:22 »
Dat laatste zou het beste zijn idd, maar een rede voor het vacum in mijn carter?? de dop wordt letterlijk vastgezogen aan het kleppendeksel ;D

Online aludave

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 83
  • je kunt niet lelijk zijn zonder te stinken
Re: Onderdruk/overdruk carter
« Reactie #5 Gepost op: september 17, 2018, 20:17:15 »
Dat is normaal en zal nooit meer zijn dan de luchtdruk die er op dat moment op de barometer aan wordt gegeven.
Een 2 takt maakt bv Handig gebruik van die onderdruk inc met een expansie uitlaat om zo vers mengsel aan te zuigen.

Online aludave

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 83
  • je kunt niet lelijk zijn zonder te stinken
Re: Onderdruk/overdruk carter
« Reactie #6 Gepost op: september 17, 2018, 20:24:12 »
Wat ook zou kunnen zijn is dat door het eerdere hoge olieverbruik
Er zoveel verbrande olie tussen je veren zit dat ze klemmen.
Ik had een golfje die ook nogal wat olie verbruikte toen ik hem kocht.
Ik heb toen telkens wat ATF bij de olie gedaan en het olie verbruik is sterk afgenomen en de compressie toegenomen.
Dus meten is weten.

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 3657
Re: Onderdruk/overdruk carter
« Reactie #7 Gepost op: september 17, 2018, 20:28:54 »
Dat is normaal
Ik vraag me af of dat normaal is, hij zuigt behoorlijk namelijk, bij evt. lekkende/vastzittende zuigerveren zou het toch juist andersom moeten zijn.

Online DOHCmeSOHC

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 1484
  • Drive 'er straight sideways!
Re: Onderdruk/overdruk carter
« Reactie #8 Gepost op: september 17, 2018, 21:45:36 »
Onderdruk onder het kleppendeksel zou ik niet direct normaal willen noemen, als het ventilatiesysteem werkt zoals het zou moeten, zou je verwachten dat er geen onder of overdruk is.
En met versleten zuigerveren idd eerder overdruk.

Komt het via het slangetje wat geen klep heeft misschien?

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 3657
Re: Onderdruk/overdruk carter
« Reactie #9 Gepost op: september 17, 2018, 21:55:41 »
idd, onderdruk vind ik zelf ook vreemd.
Je bedoeld het slangetje wat naar het luchtfilter gaat, als ik die lostrek zuigt die dus ook vacum door dat gaatje/buisje in het kleppendeksel.

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 3657
Re: Onderdruk/overdruk carter
« Reactie #10 Gepost op: september 17, 2018, 22:33:36 »
De reden van dit topic is: de laatste tijd veel lange afstanden gereden veelal met een maatje die afwisselend voor en achter mij reed.
Op de momenten dat hij achter mij reed en ik hem lekker doortrok, kwam er een flinke pluim (zwart/grijze) rook uit mijn uitlaat, geen constante wolk maar om de paar seconden een pluim.

Ook loopt de olietemperatuur flink op als ik een poosje 150+ rijd, plus het olieverbruik, wat dan haast wel op slechte zuiger/schraapveren zou moeten duiden?

En dan het vreemde, de onderdruk :ermz: misschien toch geen versleten zuigerveren maar iets anders??

Ik heb een ander onderblok op de plank liggen, maar omdat deze (ondanks de rare symptomen) toch echt lekker loopt, zie ik het nog niet zitten om het blok eruit te halen, en er n in te lepelen met nagenoeg dezelfde km stand.

Af en toe een scheutje olie boeit me niet, maar de hoge olietemp. en na een tijdje de kvs temp. ook, baard me toch enigszins zorgen.

Online DOHCmeSOHC

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 1484
  • Drive 'er straight sideways!
Re: Onderdruk/overdruk carter
« Reactie #11 Gepost op: september 18, 2018, 01:11:00 »
Hoge olietemp is raar, hoe hoog loopt ie op? Met lange runs volgas liep de kvs temp bij mijn 2E ook wat op (olietemp geen idee, geen meter), nu met de civic rad geen problemen meer mee. Alles tot een olietemp van 120 is niet meteen een reden tot paniek, hoger is wel slecht voor de olie.

Onderdruk komt dus echt uit het onderblok, ik zal eens kijken bij mijn motor morgen wat ik voel bij dat slangetje.

Met de klepseals vervangen kan olieverbruik (tenzij het een lekkage is) alleen maar komen van de zuigerveren idd en dan verwacht je overdruk imho.


https://www.youtube.com/watch?v=ek3jGqZkOZg

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 3657
Re: Onderdruk/overdruk carter
« Reactie #12 Gepost op: september 18, 2018, 08:00:57 »
Als ik hem goed aan zijn tand voel gaat de olietemp. de 120 graden voorbij, het metertje klopt ook wel naar mijn idee, ik heb de olie een keer afgetapt toen deze 80 graden was en nagemeten met zo'n insteek thermometer.

Als de olie onder de 120 graden blijft is de kvs temp goed, gaat de olie richting 130 (en dat gaat al redelijk snel) dan gaat de kvs ook mee omhoog, en ben ik genoodzaakt het gas los te laten, omdat het blijft stijgen.

Radiaur/slangen/thermostaat zijn allemaal nieuw.
« Laatst bewerkt op: september 18, 2018, 08:06:20 door Patrix »

Offline Maerijn

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 446
Re: Onderdruk/overdruk carter
« Reactie #13 Gepost op: september 18, 2018, 09:09:59 »
Is je PCV valve nog wel goed?

Offline mister_fix_it

  • Admin
  • ******
  • Berichten: 24430
  • Prutser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
Re: Onderdruk/overdruk carter
« Reactie #14 Gepost op: september 18, 2018, 09:16:10 »


Pcv klep en alle slangen zijn goed.

Wel goed getest?
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 3657
Re: Onderdruk/overdruk carter
« Reactie #15 Gepost op: september 18, 2018, 09:23:13 »
Ja die klep heb ik goed getest, hij slaat slaat dicht als ik zuig aan de dikke zijde die in het kleppendeksel gaat, als ik dan blaas gaat ie weer los.

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 3657
Re: Onderdruk/overdruk carter
« Reactie #16 Gepost op: september 18, 2018, 09:55:21 »
Nog even wat rond Gegoogled, een licht zuigend carter zou goed moeten zijn, als die blaast zijn de zuigerveren waarschijnlijk slecht.

Verklaard dan alleen het verbruik en de hoge olietemp niet in mijn geval.

Offline SkaBla

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 17770
    • Onderdelen lijst
Re: Onderdruk/overdruk carter
« Reactie #17 Gepost op: september 18, 2018, 10:02:26 »
Waterpomp goed? Oliepomp goed? Olie pickup schoon?
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 3657
Re: Onderdruk/overdruk carter
« Reactie #18 Gepost op: september 18, 2018, 10:07:29 »
Waterpomp zou ik niet weten, oliedruk is goed dus de pomp en pick-up zouden goed moeten zijn.

Bij normaal gebruik is het ook allemaal goed, ietwat hoge olie temp (110) maar verder geen problemen, alleen bij hoge belasting lopen alle temperaturen op, en puimt ie zo nu en dan.

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 3657
Re: Onderdruk/overdruk carter
« Reactie #19 Gepost op: september 18, 2018, 10:39:00 »
Nog wat overige info,

- olieverbruik is bij normaal gebruik ong. 0,5 op 1000km
- Bij lange stukken waarbij die dus flink heet kan worden is dit aanzienlijk meer, en je ruikt het ook met de ramen open.
- Rookt niet bij het starten, alleen bij flink doortrekken.
- Kvs verbruik is 0,0
- Verder loopt en start ie als een nieuwe, ook totaal niet lui of zo (175 haalt ie met gemak)
- Verbruik is gemiddeld 1/12, lange afstanden zelfs 1/15

Offline Maerijn

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 446
Re: Onderdruk/overdruk carter
« Reactie #20 Gepost op: september 18, 2018, 11:56:54 »
Bij normaal gebruik 110 graden lijkt me erg hoog? Welke olie gebruik je?

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 3657
Re: Onderdruk/overdruk carter
« Reactie #21 Gepost op: september 18, 2018, 15:38:00 »
ja 110 is idd aan de hoge kant, maar dat is al heel lang zo, nu is het alleen wat erger aan het worden en gaat de kvs temp ook mee omhoog.

15W40 Techno olie zit er in, heb er ook al een keer Kroon olie in gehad, maakte niets uit qua verbruik en temp.
 .

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 3657
Re: Onderdruk/overdruk carter
« Reactie #22 Gepost op: september 21, 2018, 12:09:42 »
Morgen ga ik een compressie test doen, met wat rond zoeken lees ik dat de druk max. 13 bar mag zijn en min. 10 bar
Ergens anders kom ik weer tegen dat het minimale 8 bar is, het verschil onderling zou tot 1 bar acceptabel zijn.

Iemand misschien wat exactere gegevens voor de 2E?

Offline Veening

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 104
Re: Onderdruk/overdruk carter
« Reactie #23 Gepost op: september 21, 2018, 13:07:47 »
Ik kan vanavond wel even voor je in mijn Vraagbaak kijken, volgens mij heb ik hier wel wat over gelezen.

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 3657
Re: Onderdruk/overdruk carter
« Reactie #24 Gepost op: september 21, 2018, 14:07:00 »
Dat zou fijn zijn, bedankt alvast :)