Auteur Topic: Operatie roestreparatie  (gelezen 222 keer)

Offline LSDesign

• SCH forum member
  • **
Operatie roestreparatie
« Gepost op: september 13, 2018, 13:24:14 »
Hey mensen! Dit topic is bedoeld als verslag van mijn roestreparatie op de slet. Hij heeft een aantal lelijke plekken en dit wou ik toch weleens wegwerken. Ten tijde van het aanmaken van dit topic ben ik ongeveer halverwege. Je zou het als tutorial kunnen gebruiken, maar weet wel dat dit niet de meest 'propere' manier van repareren is. De reden dat ik het op deze manier doe, is dat ik geen gezeur met inlasdelen of nieuwe onderdelen wil hebben omdat dit mij het geld niet waard is. Daarnaast is geen enkele roestplek 'kritisch' te noemen. Ik hoop in ieder geval dat ik zo een leuke bijdrage maak aan het forum, veel leesplezier!

Dan te beginnen bij het begin; welke tutorial gebruik ik? Die van ChrisFix natuurlijk! https://www.youtube.com/watch?v=n4vusY2-rkQ&t=760s. Zelf heb ik de volgende dingen aangeschaft:

-Motip glasvezelplamuur
-Motip epoxyplamuur
-Motip witte primer
-2 spuitbusjes op kleurcode 3E5 (Super Red)
-Korrel 60, 120, 240, 400, 600, 1200, 2000 en 3000 schuurpapier, allemaal 3M.

Dan alle plekken die ik (aanvankelijk) weg wou werken:

Dit is ook meteen de belangrijkste plek om weg te werken. Dit zit namelijk bij de wielkast linksachter.

Zo ben ik dus aan de slag gegaan! Al snel viel het me behoorlijk tegen om echt alle roest te verwijderen. Dit moet wel, anders komt het net zo snel weer terug. Ik ben ongeveer een dag bezig geweest om al het plaatwerk te verwijderen en alles kaal te maken. Hieronder een foto van het begin op het spatbord, zoals te zien ben ik er nog lang niet.

Uiteraard ben ik vergeten foto's te maken van toen het echt roestvrij was, maar hieronder kan ik je een aardige impressie geven van een before/after sanding. Bij het kaalmaken van de plek achter bleek al snel dat de slet een keer schade gereden heeft. Ik kon met een beitel de stukken plamuur er zo af halen. Hieronder zat gedeukt plaatwerk. Dit is dus het stuk dat beter is om te repareren met een inlasdeel, maar zoals eerder gezegd heb ik hier het geld en de tijd niet voor over (zelf kan ik niet lassen). Net nadat ik de plamuur eraf had:

Als je zulke plekken gaat schuren, kan ik je een gouden tip geven om gewoon een flex met komborstel te gebruiken. Dit versnelt het proces aanzienlijk. Zie hieronder het resultaat:

Uiteindelijk viel het nog wel mee, er is niks echt doorgerot en ook de achterkant van dit plaatwerk was zo goed als roestvrij. Ik kan dus alsnog met een gerust hart gaan plamuren. Op dit moment ben ik al zover dat ik de motorkap en het spatbord gespoten heb, dat de wielkast in de plamuur staat en dat het andere spatbord helemaal kaal is. Hier ga ik later foto's van uploaden, omdat ik nu eerst verder wil met de auto (op het moment van schrijven ben ik namelijk bezig). Ik ga hiertoe een aantal comments reserveren zodat het overzichtelijk blijft.

Offline LSDesign

• SCH forum member
  • **
Re: Operatie roestreparatie
« Reactie #1 Gepost op: september 13, 2018, 13:26:37 »
deel 1

Offline LSDesign

• SCH forum member
  • **
Re: Operatie roestreparatie
« Reactie #2 Gepost op: september 13, 2018, 13:26:54 »
deel 2