Auteur Topic: Lambdasonde hoe moet die los?  (gelezen 330 keer)

Offline whitestar

• SCH forum member
  • **
Lambdasonde hoe moet die los?
« Gepost op: augustus 26, 2018, 11:17:22 »
Okee, the next problem....

Op de snelweg vanaf circa 75 km per uur en hoger gaat soms het motormanagementlamp e even aan. En daarna weer uit..... en daarna weer aan. Niet knipperend, maar meer met onregelmatige intervallen van meerdere minuten. Aan het rijden merk ik niets. Over het verbruik kan ik nog niet veel zeggen omdat mijn brandstofmeter het niet goed doet. Maar dat is volgens mij een heel ander probleem.

Onlangs is de startmotor vervangen, maar ook dat kan ik op geen enkele manier in verband brengen met het motormanagementlamp je. Ik geloof ook niet dat deze storing direct is opgetreden na het vervangen van de startmotor.

Gisteren de ANWB gebeld voor advies en omdat zij de startmotor vervangen hadden wilden ze toch graag zélf even komen kijken. Dat vind ik heel netjes. De monteur van de ANWB vertelde dat hij mijn starlet helaas niet kon uitlezen. Maar hij zei bijna zeker te weten dat het een vervuilde Lambdasensor zou zijn.  Hij dacht niet dat die stuk was omdat de storing niet continu is en ook omdat hij voor zover hij kon zien en beoordelen de motor prima vond lopen.

Nu heb ik eens even gekeken naar de bevestiging van de Lambda. Dat ziet er nogal gecorrodeerd en aangetast uit. Is het doenlijk om dat ding los te maken en is reinigen dan een optie? Of moet je daar alleen maar aan beginnen als je al een vervangende sensor bij de hand hebt....

Daarnaast: lijkt jullie de diagnose de juiste te zijn? Of moet ik mijn auto ergens laten uitlezen misschien.

Alvast bedankt voor jullie hooggewaardeerde commentaar en tips zijn van harte welkom.
Toevallig iemand in Arnhem met de goede uitleesapparatuur voorhanden?

Hartelijke groet,

Mark
« Laatst bewerkt op: augustus 26, 2018, 15:50:07 door whitestar »

Offline arjan91

• SCH forum member
  • **
  • Ha! Bier!
Re: Lambdasonde hoe moet die los?
« Reactie #1 Gepost op: augustus 26, 2018, 11:24:59 »
Lambdasonde van een p8 zit vast met maar 2 moertjes. Als die heel rot zijn, kan je ze even inspuiten met kruipolie en een poosje laten "weken". Daarna met een goede 6-kanten dop losdraaien.

Als je een extra lambdasonde hebt liggen, zou ik die gewoon proberen.
- Starlet p8 Gxi, '95 (Daily)

Offline mister_fix_it

• Admin
  • ´Prutˇser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
« Reactie #2 Gepost op: augustus 26, 2018, 15:31:57 »
Graag op je taal gebruik letten.
Maar beter even uitlezen en kijken wat voor storing ie aangeeft, je kan hem ook met een knipper code uitlezen, moest je iets doorverbinden in de diagnose stekker dacht ik.
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline whitestar

• SCH forum member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: augustus 26, 2018, 15:51:14 »
Point taken, mijn excuses. :-[ :-[ :-[ Ik heb de tekst even aangepast.
« Laatst bewerkt op: augustus 26, 2018, 17:34:25 door whitestar »

Online SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #4 Gepost op: augustus 27, 2018, 10:56:51 »
Met een paperclip even TE1 en E1 doorverbinden en de knippercode uitlezen. Dan weet je 9 van de 10 keer je oplossing. Lambdasonde lijkt me in dit geval niet het probleem. Eerder een temperatuur sensor ofzo
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline whitestar

• SCH forum member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: augustus 27, 2018, 20:42:55 »
Dank voor de adviezen. Inmiddels heb ik de paperclipuitlezing gedaan en er zijn geen fouten opgeslagen.
Dat zal wel komen omdat..   Wat ik ook heb gedaan is het vervangen van de thermostaat. Dat stond al een tijdje op de rol want de wijzer van de temperatuur  kwam niet verder dan 1/3. Daarmee doende heb ik ook de radiateur uitgespoeld en ook zekerheidshalve de minpool losgekoppeld. Dat zal de fouten wel gewist hebben.... Sindsdien is het motormanagement lampje niet meer opgelicht tijdens het rijden. Ik hou het in de gaten.....