Auteur Topic: Update: aanhaalmoment centrale asmoer en fuseekogel? Linksachter wiellager.....  (gelezen 496 keer)

Offline Srananmang

• SCH forum member
  • **
Beste mensen,

APK keuring: twee kapotte ashoezen voor :( en een hoorbare wiellager linksachter.

Wiellager heb ik gelijk vervangen, want dat kost niet veel tijd.
Zo mooi aan deze auto's, reparatie kost nooit veel tijd ;D

Laatste moer, achter splitpen, heb ik vast gedraaid vervolgens kwart terug. Hierna het wiel flink gedraaid, vervolgens moer weer strakker gedraaid en weer een kwart terug. Had dit ergens gelezen...  :o

Nu hoor ik een schurende geluid wanneer ik het wiel, los van de grond (gekrikt), aandraai.

Had ik de remmen strak moeten zetten zodat ik ze met de handrem weer kon stellen? Of is dit weer wat anders? Of klopt deze hele zin niet.

Alvast bedankt!

Punt 2:
Twee jaar geleden heb ik onderstaande tool gekocht om de homokineet van de as te halen.

Lukte voor geen meter :ermz:
Volgens mij is tooltje zelfs stuk gegaan, weet ik niet meer zeker.

Iemand een gouden tip hoe ik het er wel af krijg, dan kan ik namelijk de originele ashoezen monteren.
Vorige keer heb ik de universele gemonteerd, gaat dus niet zo lang mee en is voelbaar dunner en minder stevig.

Edit:
Ik heb de vorige keer mijn homokineet echt zwaar mishandeld! Het ging er heel hard aan toe, geen succes. Slijpen wil ik niet, ook geen andere as van de sloop. Moet alleen de hoezen vervangen. Ik ga volgende week wel doodleuk weer een poging wagen met rammen, maar iedere tip is welkom.
« Laatst bewerkt op: september 02, 2018, 01:02:19 door Srananmang »

Online Patrix

• SCH forum member
  • **
Re: Linksachter wiellager vervangen, nu hoor ik een geluidje... En homokineet?
« Reactie #1 Gepost op: augustus 25, 2018, 10:48:14 »
Misschien is het schurende geluid de remschoen die heel iets aanloopt, of de trommel komt tegen het randje van de ankerplaat dat luistert heel nauw.

Het aandraaien van die moer moet zodanig gebeuren dat er geen speling meer voelbaar is, maar zeker niet te strak, eerst goed aandraaien idd, dan het wiel een slinger geven, moer weer iets los, en dan handvast is meestal voldoende (doe ik met een dop en een verlengstuk van de ratel)

Je kan de binnenste ashoes losmaken, dan de tripod verwijderen van de as, en via die kant de ashoes erop schuiven. En misschien krijg je de ashoes wel over de tripod heen geschoven, maar dat weet ik niet zeker.

Offline arjan91

• SCH forum member
  • **
  • Ha! Bier!
« Reactie #2 Gepost op: augustus 25, 2018, 11:36:08 »
Heb je de lagerschalen ook vervangen? En alles ECHT goed in het vet gezet?
Anders even de lagers er weer uit. Goed schoonmaken en opnieuw in het vet. Kan wat zat ofzo tussen zitten.
Heb je ook al even een stuk gereden en daarna weer geluisterd? Er kan ook gewoon een beetje rommel in de trommel zitten.

Homokineethoes heb ik de laatste keer ook met 2 man gedaan.
1 de as vasthouden en de homokineet eraf slaan. Dat ging op zich prima.
Ik zou alleen niet ijzer op ijzer gaan slaan. Of een hard kunststof hamer, of iets ertussen.
- Starlet p8 Gxi, '95 (Daily)

Offline Luuk

• SCH forum member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: augustus 25, 2018, 19:26:53 »
Zit het vet echt helemaal in het lager gedrukt? Dat is wel heel erg belangrijk anders is hij binnen de korste keren weer kapot.
Homokineet er af tikken idd. Kan zijn dat ze heel erg vast zitten, dan zou ik de manier van patrix doen. Heb al vaker homokineten van assen af moeten slijpen omdat ze niet los wilden komen.

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: augustus 25, 2018, 19:38:51 »
Om de ashoes te vervangen hoeft de buitenste homokineet er niet af je moet het lager aan de tripodezijde eraf halen .

Aan deze zijde zit een seegerring en als je deze verwijderd kun je zo het tripodelager verwijderen .

Als je de homokineet wilt verwijderen zet m dan onder spanning met de trekker en stook de homikineet (niet de as ) warm .

Dan zet deze uit en zal ie makkelijker gaan .

« Laatst bewerkt op: augustus 25, 2018, 19:43:56 door daandc »
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline DOHCmeSOHC

• SCH forum member
  • **
  • Drive 'er straight sideways!
« Reactie #5 Gepost op: augustus 25, 2018, 22:55:23 »
De buitenste homokineet van een starlet as vervangen is een KUTklus van de bovenste plank. Kloteding wil er niet af zonder grof geweld.

Online mister_fix_it

• Admin
  • ┤PrutĚser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
« Reactie #6 Gepost op: augustus 26, 2018, 15:32:53 »
Oeh grof geweld , daar ben ik goed in
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: augustus 26, 2018, 19:10:48 »
Oeh grof geweld , daar ben ik goed in

:o  :twisted:
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline Srananmang

• SCH forum member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: september 01, 2018, 02:10:21 »
Iedereen bedankt voor de reacties!

Ashoes:
In verband met tijdsgebrek (volgende week weer aan het werk :ermz:) heb ik er toch maar een universele om gedaan.
Met behulp van een afgeknipte frisdrank fles en wat motorolie. Had toch liever het origineel erop gezet. Door mijn gebrek aan kennis, durf ik de as niet uit de bakzijde te trekken :-[... Volgende vakantie maar eens goed rammen en dan gelijk nieuwe homotjes erop.

Probleem ontstaan tijdens het terug monteren van alles.
Wat is het moment(NM) van:
  • centrale asmoer van dop maat 30
  • twee moeren en een bout waarmee de draagarm door middel van de fuseekogel vastgemaakt wordt aan remschijf

• asmoer nu op 27... Kreeg te horen dat dit 94 moest zijn, een toyota dealer zei 216... Loopt een beetje extreem uiteen :o
  • de twee moeren  en bout vastgezet op 42 :ermz: dealer gaf aan 142, maar dat voelde wel erg overdreven vast aan

Gelukkig zijn de 4 moeren van de banden 103nm, laat het even weten als dit niet klopt ::)

Wiellager geluid:
Had die kant gekrikt en een paar keer vol getrokken aan de handrem... Magic... Geluid nagenoeg weg :rofl:.
Ik heb de lagers compleet vervangen, ook schaaltjes eruit getikt, oppervlakte geschuurd, nieuwe eringetikt en extreem ingevet met lagervet. Wel vreemd dat het vorig jaar precies dezelfde lager was die vervangen moest worden. Ik denk toch dat ik het goed gedaan heb...

Kan pas weer meer rijden nu en testen als ik het aanhaalmoment weet van de voorwielen, anders durf ik de weg niet op.

Online Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: september 01, 2018, 09:38:37 »
Centrale asmoer op 27nm is veel te weinig, gewoon goed strak aandraaien, dat lager druk je niet zomaar in elkaar.

En die 142nm voor de twee moeren en de bout lijkt me wat veel, is maar M8 toch?

Offline Robinho

• SCH forum member
  • **
    • Sentimo radiatorbekleding
« Reactie #10 Gepost op: september 01, 2018, 19:56:52 »
Bij de p7 staat in het werkplaats handboek dat de 2 moeren en bout op 64Nm vast gezet worden. De centrale moer gaat met 186Nm vast.

https://photos.app.goo.gl/uAYdgmsN2h3KRmABA
« Laatst bewerkt op: september 01, 2018, 20:04:04 door Robinho »

Offline Srananmang

• SCH forum member
  • **
« Reactie #11 Gepost op: september 02, 2018, 00:59:26 »
Hartstikke bedankt! Maar zou dit ook voor een p8 hetzelfde zijn?

In ieder geval weet ik nu wel zeker dat 27nm en 42nm te weinig is.

Heb ook online (ebay) gezocht voor manual van p8, kon niks nuttigs vinden., dat zou perfect zijn.

Offline Srananmang

• SCH forum member
  • **
Re: Update: aanhaalmoment centrale asmoer en fuseekogel? Linksachter wiellager.....
« Reactie #12 Gepost op: september 02, 2018, 01:04:29 »
Ik heb de titel veranderd??

Originele titel terugzetten en nieuwe topic  starten over aanhaalmoment of..
Zo laten?

Weet niet wat de richtlijnen hierbij zijn...

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
Re: Update: aanhaalmoment centrale asmoer en fuseekogel? Linksachter wiellager.....
« Reactie #13 Gepost op: september 03, 2018, 16:27:47 »
Ik heb je het werkplaatshandboek gestuurd, daar staan de juist gegevens in
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Robinho

• SCH forum member
  • **
    • Sentimo radiatorbekleding
« Reactie #14 Gepost op: september 03, 2018, 17:55:34 »
Zijn die anders dan die van een p7?

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #15 Gepost op: september 04, 2018, 09:06:34 »
Geen idee, kan wel iets verschillen, maar die voor de P8 moeten dus met 226 nm vast. Dat vond ik vrij veel
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Srananmang

• SCH forum member
  • **
« Reactie #16 Gepost op: september 12, 2018, 18:52:54 »
Yes!!
Duurde even voordat ik weer kon reageren...Werk werk :-[

SkaBla heeft het voor me opgelost!

Wat is het moment(NM) van:

centrale asmoer van dop maat 30226Nm
2 Bouten en 1 moer, draagarm aan de fuseekogel78Nm
4 bouten van het wiel103

NOGMAALS SkaBla bedankt!