Auteur Topic: Geen spanning achter kachelmotorknop  (gelezen 295 keer)

Offline Gerwing

Geen spanning achter kachelmotorknop
« Gepost op: juli 31, 2018, 20:26:14 »
Hallo, ik ben Gerwin en sinds kort trotse eigenaar van een P9.

Toen ik hem kocht wist ik dat de kachelweerstand kapot was.
De motor deed het alleen op de hoogste stand, ook wanneer de weerstand er niet in zat.
Nu heb ik een weerstand van de sloop gehaald en werkt er helemaal niks meer. De motor doet het nog wel (getest op een losse accu).
Als ik de spanning op de + van de knop voor het afstellen van de kachelmotor meet, meet ik gewoon 12V. Dit is alleen als de knop op de 0 stand staat. Als ik hem op 1,2 of 3 zet valt de spanning weg.
Ik heb de weerstand alweer gedemonteerd en het probleem blijft precies hetzelfde, geen spanning na de knop.
De weerstand komt van een starlet uit 95, die van mij is van 98.
Kan het zijn dat de weerstand de knop gesloopt heeft of heeft iemand een andere idee van wat het kan zijn?

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
Re: Geen spanning achter kachelmotorknop
« Reactie #1 Gepost op: augustus 01, 2018, 20:02:34 »
Ik denk eerder dat je meerstanden schakelaar kapot is en niet de kachelweerstand .
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline Gerwing

« Reactie #2 Gepost op: augustus 03, 2018, 19:47:48 »
ja daar zit ik nu ook aan te denken, maar dat is pas gebeurd nadat ik de weerstand vervangen heb, aangezien ik hem eerst op 0 en 4 kon zetten. dus ik kan hem wel vervangen maar dan gaat hij waarschijnlijk weer kapot.

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: augustus 03, 2018, 20:34:04 »
Dan denk ik eerder dat je even een stroommeting op je kachelmotor moet doen .

Denk namelijk dat deze te zwaar loopt( vocht en rottigheid) en dat hierdoor de stroom te hoog wordt met als gevolg verbranden van je kachelweerstand en je schakelaar .

Even een goede multimeter op ampere zetten en in serie met de motor zetten, nog mooier is een amperetang maar die zal je niet hebben.
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!