Auteur Topic: Stotteren van de motor  (gelezen 1853 keer)

Offline TeeJee

• SCH forum member
  • **
Stotteren van de motor
« Gepost op: juli 24, 2018, 18:01:10 »
Beste forum leden,

Is er iemand die mij verder op weg kan helpen bij het vinden van de oorzaak waarom mij Starlet EP91 uit 97 steeds vaker stottert.
Ik heb inmiddels vanalles vervangen, maar het probleem blijft bestaan.

Het zou zonde zijn als ik mijn Starlet hierom zou moeten afschrijven, want buiten dat ie stottert is de auto nog in perfecte staat voor zijn leeftijd en heeft slechts 155.000 km gereden.

Wat heb ik al gedaan?
  • Rotor vervangen
  • Verdeelkap vervangen
  • Bougiekabels vervangen
  • uiteindelijk heel het onstekingsmechanism e vervangen
  • brandstoffilter vervangen
  • MAP sensor is getest en in orde
  • Gasklephuis is gereinigd
  • Vacuum slangen zijn, zover ik kan zien, in prima staat

Niets hiervan heeft geholpen. Bougies zitten er overigens pas een kleine 8000 kilometer in, ik kan ze vervangen maar ik verwacht niet dat daar het probleem zit. De auto stotterde (zij het veel minder erg) al voordat de bougies vervangen werden vorig jaar.

Het gekke is dat ik tot half maart 2017 geen last van een stotterende motor had. Toen begon het ineens. Op dat moment had ik wel net een week ervoor een trekhaak onder gebouwd, en was ik per 1 januari 2017 op E10 gaan rijden omdat hier net over de grens in België geen andere 95 meer te koop is. Omdat het stotteren aanhield ben ik vanaf augustus 2017 Shell 95 Fuel Save gaan rijden. Zo waar was ik voor een maand of 4 van het probleem af. Maar in Maart dit jaar begon het weer, heftiger dan eerder, en het wordt steeds erger.

Wat kan ik nog doen?

Elke reactie of advies is van harte welkom.

Vast bedankt daarvoor.

Groeten,
Theo
« Laatst bewerkt op: juli 24, 2018, 19:46:33 door TeeJee »

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
Re: Stotteren van de motor
« Reactie #1 Gepost op: juli 24, 2018, 19:56:05 »
De E10 kan wel eens de bottlenek zijn .

Waarschijnlijk iets in brandstof systeem is beschadigd O ringen rubbers lossen op door de E10 pas vanaf 2010 waren verschillende toyota's hier geschikt voor .

Online kun je ook op type en merk kijken welke auto hier geschikt voor is .

Maar om op je probleem terug te komen begin bij de basis en meet de benzine druk eens deze moet rond 2.0..2.1 bar liggen .

Zoniet dan heb je slechte brandstofpomp of een pissende injector waardoor je druk niet haalt .

Kijk ook naar het sproeibeeld van je injector hoe deze eruit ziet deze kan beschadigd zijn .

Kijk ook eens in de tank of hier geen opgeloste delen voor de zuigpijp liggen waardoor de benzine aanzuiging belemmerd wordt .
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline TeeJee

• SCH forum member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: juli 24, 2018, 23:56:43 »
Dank je wel Daandc,

Ik heb weer een paar aanknopingspunten. Hoe ik één en ander moet doen, zoek ik uit dat komt wel goed.

Wat betreft de E10. Destijds heb ik de vraag voorgelegd aan Toyota NL. Toen wist ik idd al dat de Toyota’s met een bouwjaar na 1-1-1998 overweg kunnen met E10 (met uitzondering van twee specifieke andere modellen). Maar omdat de P9 (EP 91) nog tot na die datum met dezelfde techniek zijn gemaakt verwachtte ik dat de E10 geen noemenswaardige ‘schade’ zou kunnen veroorzaken. Misschien ben hierin te naïef geweest. Maar, stel dat het de E10 de oorzaak is, dan is de inwerking op rubber delen wel retesnel (twee maanden ofwel in mijn geval zo’n 120 liter brandstof).

Maar goed, ik ga stap voor stap aan de gang met wat jij aanhaalt. Te beginnen met de benzinedruk.

Is zo’n fles injectorreiniger van Wynn’s een optie om te doen?

Zodra ik resultaat heb deel ik het uiteraard.

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #3 Gepost op: juli 25, 2018, 09:16:37 »
Injectorreiniger helpt je niet. Zoals daan zegt, eerst brandstofdruk testen. Daarna injectoren testen. En nooit meer E10 tanken.
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Online DOHCmeSOHC

• SCH forum member
  • **
  • Drive 'er straight sideways!
« Reactie #4 Gepost op: juli 25, 2018, 15:37:49 »
Ik heb de afgelopen 5 jaar bijna alleen maar in België getankt. Nog geen enkel probleem gehad. Ik betwijfel of E10 het probleem is. De benzine is al jaren met 5% ethanol aangelengd die 5% extra zal het ook niet maken denk ik.

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: juli 25, 2018, 19:15:04 »
Daar schijnen de meningen toch over uiteen te lopen .

E10 is toch een sloper voor auto's die er niet geschikt voor zijn wordt ook veel veelvuldig voor gewaarschuwd dat je voor de duurdere benzine moet kiezen .( Zoals door de anwb  bijv)

Een jaartje of wat geleden had mijn maatje E10 in frankrijk getankt (advensis 2004) en prompt na nog geen maand achter elkaar bezweken de heater elementen van 2 lambdasonde's achter elkaar. (bank1 bank2)

Was een dure vakantie 287.00 ex btw per sensor

Dus ik kijk er wel mee uit de laatste keer in duitsland heb ik de duurdere getankt .
« Laatst bewerkt op: juli 25, 2018, 19:20:36 door daandc »
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline dennismo

• SCH forum member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: juli 26, 2018, 06:59:29 »
mijn p6 doet het ook prima op e10. Al jaren. Pakt de trekhaak niet ergens massa weg van de benzinepomp? Ik heb een auto gehad die heel erg stotterde en na het weghalen van een oud alarmsysteem met een hoop bijbehorende kabels liep ie weer als een zonnetje..
Citaat van: \"Dennismo een jaar geleden\"
Mij zul je nooit in zo\'n stinkende diesel zien rijden, des noods koop ik iets op LPG maar no way een diesel!

Offline TeeJee

• SCH forum member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: augustus 05, 2018, 09:14:56 »
Zoals beloofd, een update met betrekking tot het stotteren van mijn 97-er Starlet.

Inmiddels rijdt ik ruim een week met een elektrisch afgekoppelde trekhaak, wat geen resultaat opleverde, helaas (toch bedankt voor de tip). Afgelopen maandag heb ik de bougies vervangen en dat is bijna een schot in de roos. Ik zeg bijna omdat het schokken écht merkbaar minder is geworden, véél minder.
Maar het is nog niet helemaal over. Bij de automaterialenzaak waar ik de bougies kocht heb ik het probleem ook voor gelegd, en van hen kreeg ik toch een flesje injectiereiniger mee. ‘Probeer dit eens’ zei de dame achter de balie. Afgelopen donderdag heb ik de inhoud van het flesje in de half volle tank gedaan, zoals mij werd uitgelegd. De motor loopt inderdaad rustiger (ook stationair), maar het af en toe stotteren blijft.
Blijft het meten van de benzine druk over, al heb ik het idee dat ik het euvel meer in de motor zelf moet zoeken, aangezien in mijn ogen drie van de vier bougies iets of wat vettiger aan de schroefdraad zijn. Alle vier vertonen ze witte aanslag aan zowel de keramische hals rond de centrale elektrode als wel aan de massa-elektrode. Ik vraag mij af of ik überhaupt iets kan aflezen aan de bougie?

In de loop van deze week zal ik eens langs gaan bij mijn garagist en vragen of hij de benzinedruk kan meten (zelf heb ik daarvoor het gereedschap niet).
We gaan nog even door..........

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: augustus 05, 2018, 22:48:05 »
Dat de bougies wit zijn is correct .

Wat betreft de oude bougies dan heb je waarschijnlijk een bougie gehad die gevallen is gescheurd keramiek.

Een brandstofreiniger kan zeker helpen maar blijf het niet te vaak herhalen want dan kan het ook schade toebrengen aan bijv je injectoren .

ik ken gevallen van te veel gebruik en deze kregen last van pissende injectoren .

Offline TeeJee

• SCH forum member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: augustus 09, 2018, 21:10:15 »
Nou, de opties raken op.

De garagist heeft geen oren naar het meten van de benzinedruk. Met volle overtuiging zegt hij dat het niet de pomp kan zijn die het stotteren veroorzaakt. Het stotteren is overigens weer helemaal terug. Het effect van nieuwe bougies was van korte duur, helaas. Overigens heb ik met de monteur nog eens een ritje gemaakt, maar toen stotterde hij niet. Dat zal je altijd zien.

In een bui van hoge frustratie heb ik nu voor een keer euro98 getankt. Ook zonder resultaat.
Het enige dat ik me nu nog kan bedenken is de ECU, en anders een hiaat in de motor zelf. Maar als er een hiaat in de motor is, dan zou ik dat moeten merken aan olie verbruik?

Is de ECU 1 op 1 te vervangen door een andere? Of moet ik de sloten dan ook vervangen (geen idee of de starlet met transponders in de sleutels werkt, ik denk het niet)?

De auto stottert het ergst als ik steady 50 rijdt in de 4e versnelling en als 80-85 rijdt in de 5e versnelling. Met accelereren merk ik niets. In de koude start fase wil hij ook wel eens flink hikken

Iemand nog realistische tips of suggesties?

Offline mister_fix_it

• Admin
  • ´Prut·ser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
« Reactie #10 Gepost op: augustus 09, 2018, 21:15:33 »
Hiaat?
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Online Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #11 Gepost op: augustus 09, 2018, 21:17:22 »
Stotteren bij lage constante snelheden kan duiden op een ontstekingstijdstip wat te laat staat, is hier al naar gekeken?

De oudere modellen gebruiken daar de vacuümvervroeging voor, als je bijna geen gas geeft moet het ontstekingstijdstip op dat moment zo vroeg mogelijk staan.

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #12 Gepost op: augustus 09, 2018, 22:00:07 »
Nou, de opties raken op.

De garagist heeft geen oren naar het meten van de benzinedruk. Met volle overtuiging zegt hij dat het niet de pomp kan zijn die het stotteren veroorzaakt. Het stotteren is overigens weer helemaal terug. Het effect van nieuwe bougies was van korte duur, helaas. Overigens heb ik met de monteur nog eens een ritje gemaakt, maar toen stotterde hij niet. Dat zal je altijd zien.

In een bui van hoge frustratie heb ik nu voor een keer euro98 getankt. Ook zonder resultaat.
Het enige dat ik me nu nog kan bedenken is de ECU, en anders een hiaat in de motor zelf. Maar als er een hiaat in de motor is, dan zou ik dat moeten merken aan olie verbruik?

Is de ECU 1 op 1 te vervangen door een andere? Of moet ik de sloten dan ook vervangen (geen idee of de starlet met transponders in de sleutels werkt, ik denk het niet)?

De auto stottert het ergst als ik steady 50 rijdt in de 4e versnelling en als 80-85 rijdt in de 5e versnelling. Met accelereren merk ik niets. In de koude start fase wil hij ook wel eens flink hikken

Iemand nog realistische tips of suggesties?

De ecu is makelijk te vervangen is simpelweg gebaseerd op een handjevol transistors met alleen maar inputs/outputs.

Transponders kwamen er pas in de yarissen etc .

Maar ik geloof niet dat het hier in zit (ecu) en deze zal ook niet goedkoop zijn .

Als de garage niet meewerkt kun je ook nog even de banjo van de brandstofgallerij loshalen en kijken als je deze dichtdrukt of er druk achter staat is niet zo betrouwbaar als een meting maar bij gebrek aan beter .

En haal je injectoren eens los en beoordeel het sproeibeeld eens .

Online Robinho

• SCH forum member
  • **
    • Sentimo radiatorbekleding
« Reactie #13 Gepost op: augustus 09, 2018, 22:45:55 »
Wat is de kleur van je bougies? Post eens een foto van ze?

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #14 Gepost op: augustus 10, 2018, 09:48:12 »
Ik denk dat het toch in de ontsteking zit. ECU lijkt me sterk, maar ik heb er nog 10 of 12 op voorraad, dus als je het wilt proberen stuur ik je er zo 1 op.
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline TeeJee

• SCH forum member
  • **
« Reactie #15 Gepost op: augustus 10, 2018, 09:50:23 »

Offline MzKzM

• Registered Trader
    • JDM parts blog
« Reactie #16 Gepost op: augustus 10, 2018, 10:24:17 »
Ik heb een intelligent tester liggen hier die ik eventueel wel eens aan kan sluiten. De P9 zou de juiste aansluitingen in de check connector moeten hebben zitten hiervoor,
Coffee is what makes civilized life possible in these demanding times...

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #17 Gepost op: augustus 10, 2018, 20:13:00 »
De kleur van de bougies is goed deze mogen iets wittig zijn .

Uitlezen zal denk ik weinig nut hebben als het motorlampje niet brandt en er zitten niet veel foutcode's in de ecu .

Online Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #18 Gepost op: augustus 10, 2018, 20:26:26 »
Vacuümvervroeging werkt bij een P9 toch dmv een vacuümslangetje die is aangesloten op de ECU? ik heb zo'n vermoeden dat het daarmee te maken heeft.

Omdat ie dus alleen schokt bij lage constante snelheden, en dat is precies waar de vervroeging voor dient.

Offline MzKzM

• Registered Trader
    • JDM parts blog
« Reactie #19 Gepost op: augustus 16, 2018, 11:01:30 »
De kleur van de bougies is goed deze mogen iets wittig zijn .

Uitlezen zal denk ik weinig nut hebben als het motorlampje niet brandt en er zitten niet veel foutcode's in de ecu .

Nee maar deze tester kan ook wat meer dan enkel de foutcodes vertellen. koelwater temperatuur, lambda waardes, inspuiting, vervroeging, ect...

Offline Experion

• SCH forum member
  • **
  • Gehakt
« Reactie #20 Gepost op: augustus 16, 2018, 12:35:52 »
Dat kan tegenwoordig op nieuwere autos wel maar ik meen dat dat met een starlet niet kan.
'91 Si
'88 P7 1.0

Offline MzKzM

• Registered Trader
    • JDM parts blog
« Reactie #21 Gepost op: augustus 16, 2018, 13:17:21 »
Ook bij de starlet P9 mogelijk bij mijn tester. P8 en P8 GT staan er zelfs tussen. (betreft de intelligent testes met breakout box uit de Toyota disgnostic toolset) Maar goed, dat is natuurlijk enkel maar diagnose en zegt nog niet met zekerheid waar het euvel nou precies in zit.
« Laatst bewerkt op: september 23, 2018, 10:27:50 door MzKzM »

Offline Experion

• SCH forum member
  • **
  • Gehakt
« Reactie #22 Gepost op: augustus 16, 2018, 15:04:40 »
Dan heb ik niks gezegt :)
'91 Si
'88 P7 1.0

Offline TeeJee

• SCH forum member
  • **
« Reactie #23 Gepost op: augustus 16, 2018, 19:56:34 »
nog weer een kleine update.

Inmiddels heb er een tank Euro98 door heen gedraait. Maar het had geen enkel positief resultaat als het gaat om het verminderen van het schokken.
Ik heb nog wel wat uit geprobeerd:

Ik heb een aantal maal op de provinciale weg de Starlet naar de 85 km/u. Daarna nam ik gas terug tot de snelheid van 80 km/u, waarna ik weer gas gaf tot de 85 km/u enz, enz, enz.
Resultaat is dat ik geen enkel schokje heb vernomen. Louter bij constante snelheid 50 of 80 km/u maakt niet uit, dan gaat de Starlet onherroepelijk van tijd tot tijd schokken. De tijd tussen de schokken kan variëren van 10 seconden tot 10 minuten.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik toch wel oren heb naar het uitwisselen van de ECU. Trial and Error lijkt vooralsnog de enige methode om uit te vinden waar het probleem vandaan komt.

Is er iemand, of kennen jullie iemand, die 1 of liever 2 gebeukte ECU's (dan kan ik echt uitsluiten dat het aan de ECU ligt, want de kans dat 3 ECU's kapot zijn is erg klein) beschikbaar wil stellen om dit te testen? Opsturen mag (die kosten betaal ik uiteraard), ophalen kan een optie zijn als het niet te ver uit de buurt van Baarle-Nassau is.
Als blijkt dat het een succes is, dan wil ik die betreffende ECU overnemen (als die mogelijkheid er is). In elk ander geval krijg je de ECU's keurig weer terug.
Ik zou er in elk geval geweldig mee geholpen zijn, en mijn Starlet uiteraard ook.
« Laatst bewerkt op: augustus 16, 2018, 22:19:53 door TeeJee »

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #24 Gepost op: augustus 17, 2018, 09:16:53 »
Zoals ik zei, ik heb allerlei ECU's op voorraad. Welk onderdeelnummer heb je? Er zijn namelijk 4 verschillende. Groet Pim