Auteur Topic: Koelvloeistoflekkage  (gelezen 255 keer)

Offline Jarnooh

• SCH forum member
  • **
Koelvloeistoflekkage
« Gepost op: juli 02, 2018, 23:16:42 »
Hallo allemaal,

Vorige week per toeval ontdekt dat mijn koelvloeistofniveau (Starlet P9 99) bij het minimum stond wat ik gek vond, aangezien het peil bij de vorige check onder de motorkap gewoon netjes onder de max. stond. Na het bijvullen van het reservoir en enkele km later, bleek het peil wederom te zijn gezakt.

Na alle slangen gecheckt te hebben, ben ik dit weekend erachter gekomen dat er een radiatorslang lek was. Deze heb ik vandaag vervangen, maar nu promt nog steeds koelvloeistof op de bodemplaat.

Mijn vraag, weten jullie welke andere oorzaken dit mogelijk kan hebben? Radiator? Andere slangen? Iets heel anders?

Starlet rijdt verder super fijn, geen problemen merkbaar. Ook staat de temperatuurmeter ook netjes in het midden na 5-10min rijden en deze loopt dan ook niet op. Kachel (voor de warme/koude lucht) werkt ook prima.

Ik hoor graag.

Groeten,
Jarno

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
Re: Koelvloeistoflekkage
« Reactie #1 Gepost op: juli 03, 2018, 00:17:02 »
Er zijn zoveel dingen die kunnen lekken, alles goed droog maken en proberen te achterhalen waar het vandaan komt.

Ik weet niet precies hoe het zit bij een P9, maar bij de oudere modellen (P8/P7) loopt aan de achterzijde van het blok een buis die in de waterpompbehuizing gaat, daar zit een O-ring en die wil nog wel eens lekken.

Mocht het nat zijn onder de overloop van je expansievat dan kan het liggen aan een defecte radiateurdop.
« Laatst bewerkt op: juli 03, 2018, 10:17:01 door Patrix »

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #2 Gepost op: juli 05, 2018, 08:59:54 »
Is het niet gewoon nog wat koelvloeistof van tijdens de lekkage? Of heb je alles droog gemaakt en is het verse lekkage?
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Jarnooh

• SCH forum member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: juli 05, 2018, 12:26:51 »
Het is inmiddels opgelost, bleek inderdaad nog oud koelvloeistof te zijn. Na lange ritten blokje weer mooi droog. Starlet is weer ready voor velen veilige kilometers!!
Bedankt voor de reacties!