Auteur Topic: Verschil ontsteking van de 2ee en de 2e motor  (gelezen 222 keer)

Offline sjanbob

• SCH forum member
  • **
Verschil ontsteking van de 2ee en de 2e motor
« Gepost op: juni 14, 2018, 23:35:10 »
Werkt de gehele ontsteking van een 2ee motor op een 2e motor?
Als ik ze onderling met elkaar vergelijk lijken ze hetzelfde te zijn.
Alleen op die van de 2ee zitten 3 extra draden: een witte, een rode en een gele.
Waarvoor dienen deze draden en is dit werkend te maken op de 2e?
Zal de motor ook betrouwbaarder worden?
Het verwisselen zou niet nodig zijn maar de motor houdt nog steeds in met een andere carb en ik wil de ontsteking uitsluiten van het probleem.

Offline Viktor

• SCH forum member
  • **
  • 2E all the way
Re: Verschil ontsteking van de 2ee en de 2e motor
« Reactie #1 Gepost op: juni 15, 2018, 08:04:43 »
Volgens mij -ik doe het even uit mijn hoofd- is de vacuumvervroeger ook anders; wellicht heeft de 2e-e maar 1 aansluiting?
Dikke kans dat het schokken veroorzaakt wordt door de ontsteking, maar dat had ik je vlgs mij al eerder verteld.
Zowel de vacuumvervroeger als de centrifugaalvervroe ger laten het na verloop van tijd afweten.

Dat van die kabels weet ik niet precies, maar de extra kabel zal geen ingaande functie hebben, enkel datavoorziening voor de ecu/injectie.
Je hoeft dus alleen maar te kijken welke kabels in de ontsteking bij de P7 overeenkomen met de P8 (jij hebt immers allebei), en de extra kabel(s) niet aansluiten.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: juni 15, 2018, 10:34:57 »
De ontsteking van een 2e-e heeft helemaal geen vacuümvervroeger, dit wordt geregeld door de ecu.

Offline Viktor

• SCH forum member
  • **
  • 2E all the way
« Reactie #3 Gepost op: juni 15, 2018, 14:38:55 »
O.
Dan heb je wel een probleem als je wil uitwisselen....

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: juni 15, 2018, 16:46:36 »
Ja, en waarschijnlijk heeft ie ook geen centrifugaal vervroeging, maar zit er een ontstekingscurve in de ecu? (dit weet ik niet zeker).

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: juni 15, 2018, 21:03:07 »
Dit wordt inderdaad in de ecu geregeld zowel optoeren als aftoeren van de motor .

Middels de map sensor (manifold air pressure / motorbelasting ) de hallsensor is de vervanger voor de centrifugaal gewichtjes bij de nieuwere auto's gebruiken hiervoor de krukas sensor .

De onsteking is te gebruiken maar dan zal je een stand alone elektronische ontsteking moeten gebruiken . (elektronika)
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: juni 15, 2018, 21:50:56 »
Zo'n vermoeden had ik al idd.

Maar Sjanbob, wat is precies het probleem met jou P7? schokt ie bv. met optrekken, of tijdens de lagere constante snelheden? Of.....

Offline sjanbob

• SCH forum member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: juni 15, 2018, 23:23:59 »
De ontsteking heeft inderdaad geen vervroeger. Helemaal niet aan gedacht :doh:
Helaas kan ik deze alleen voor de P8 als reserve houden of misschien kan ik het binnenwerk overzetten?

Het zijn niet echt schokken maar meer dat de motor heel even inhoudt in het begin bij het accelereren.
Dat is de ene keer erger dan de andere keer. En dan maakt het niet veel uit of dat vol of een beetje gas is.
Daarnaast loopt hij stationair lichtelijk onrustig.
De vervroeger en ontstekingsafstelli ng lijken goed te zijn.

Sinds de 1.0 carb op de 1.3 motor zit lijkt het al beter te gaan.
Nadat ik eerder carb cleaner heb gebruikt, moet ik misschien deze carb maar eens uit elkaar halen en schoonmaken  ::)
Een andere oorzaak kan zijn dat er een vacuumslangetje verkeerd aangesloten zit omdat de 1.3 carb meerdere slangetjes had.
Op een mogelijke vacuumlek is al getest.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: juni 16, 2018, 00:17:46 »
Binnenwerk overzetten is ook niet mogelijk, de ontsteking is totaal anders opgebouwd.

Als die inhoud tijdens het accelereren zou het misschien kunnen liggen aan de centrifugaal vervroeging, die kun je (als ik het goed heb) testen door aan de rotor te draaien, deze moet gelijk weer terug springen als je hem loslaat, en anders even de ontsteking open maken en kijken of er beweging in zit.

Wat de vacuüm slangetjes betreft, deze hebben bij een 1.0 carb weinig invloed op het lopen van de motor zelf, de paar slangetjes die er opzitten worden gebruikt om: de choke klep terug te trekken, de vacuüm vervroeging te bedienen en het langzaam terug laten zakken van de gashevel, that's it.

Sterker nog, ik heb al die functies uitgeschakeld ;D

- De chokeknop moest ik anders blijven vasthouden
 - Het toerental van de motor valt met de aangesloten vertrager veel te langzaam terug.
 - En mijn vacuüm vervroeging werkt al jaren niet meer, en eerlijk gezegd merk ik daar weinig van, toen ik nog niet wist dat ie niet werkte schokte de auto wat bij de constante snelheden, door wat zoekwerk bleek dit door de niet werkende vervroeger te komen, ontsteking een paar graden vroeger gezet en het probleem was verholpen.

Een niet werkende vacuüm vervroeger is ook helemaal geen ramp, tijdens accelereren/doortrekken wordt hier ook geen gebruik van gemaakt, maar enkel om de motor wat zuiniger en soepeler te laten lopen op cruise snelheid.
« Laatst bewerkt op: juni 16, 2018, 00:42:11 door Patrix »

Offline DOHCmeSOHC

• SCH forum member
  • **
  • Drive 'er straight sideways!
« Reactie #9 Gepost op: juni 16, 2018, 11:22:00 »
Ik heb nog wel een 2e ontsteking over die je even kan lenen om te testen eventueel