Auteur Topic: Dynamo vervangen  (gelezen 883 keer)

Offline Pinkel

• SCH forum member
  • **
Dynamo vervangen
« Gepost op: juni 03, 2018, 19:46:51 »
Helaas heb ik vandaag voor het eerst de ANWB moeten bellen voor mijn Starlet... De dynamo heeft het begeven :(.
Mijn huidige idee is dat dit makkelijk zelf te vervangen moet zijn en aangezien hier een bedrijf zit dat dynamos reviseert en hierbij een jaar garantie geeft, lijkt mij dat veel goedkoper dan langs een garage gaan.

Aan de hand van deze post ben ik begonnen:

http://starlet-forum.nl/index.php?topic=22306.msg491216#msg491216

En het begin is gelukt... Dat wil zeggen:

1. Accu losgekoppeld
2. 2x Kabeltje los van Dynamo (sleuteltje 10 en 1 klem)
3. Bovenste moer los uit stel-ijzertje (sleutel 12)
4. Auto op krik (bij gebrek aan brug..)
5. Plastic spat-kap onder auto los
6. Moer los uit bout aan de wielkant, onder auto (sleutel 14)

Nu heb ik twee problemen.
1. Tussen stap 3 en 4 had ik al de multi riemlos moeten maken. Naar ik begrijp zou dit gewoon een kwestie moeten zijn van de dynamo naar je toe trekken en hierna zou dit multiriem los te maken moeten zijn. Helaas is er geen millimeter beweging in te krijgen / lukt mij dit niet. Ook zie ik niet direct een punt waar ik een stuk ijzer tussen kan zetten om een langere arm te maken. De riem zit er dus nog op
2. De moer is los, maar de riem zit nog half voor de bout.  Ook krijg ik geen beweging in de bout. Slagruimte heb ik niet echt, zeker aangezien de riem er zit.
De achterkant van de bout kom ik slecht bij en krijg ik niet lekker een sleutel op, aangezien de hoeken van de bout blijkbaar al mishandeld zijn geweest.

Naar mijn beste weten zit de dynamo dus nog puur vast aan deze bout, aangezien hij maar op twee punten vast zit.

Vragen:
1. Heeft iemand nog tips of trucs om de multiriem los te krijgen? Als laatste redmiddel kan ik hem slopen en voor een tientje een nieuwe kopen, maar dit is vrij drastisch en zonde en ik weet niet of ik hier direct iets mee opschiet...
2. Hetzelfde geld voor de bout aan de onderkant; is dit gewoon een kwestie van met een hamer zo hard mogelijk tegen aan slaan?
3. Hoe is jullie ervaring met reviseren? Beter of slechter dan 'de goedkoopste online te krijgen no-brand' kopen?

Offline Maerijn

• SCH forum member
  • **
Re: Dynamo vervangen
« Reactie #1 Gepost op: juni 03, 2018, 20:41:02 »
Naar mijn idee krijg je de multiriem pas eraf als de dynamo loskomt, en daarvoor moet je de dynamo aan beide kanten losbouten, als die echt zo vast zit probeer een langere sleutel of wringijzer met dop? :ermz:

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: juni 03, 2018, 20:49:13 »
Als je de riem door zou knippen heb je wel ruimte om de bout er uit te tikken, maar als ik het zo lees zit ie behoorlijk vast in de steun waar die doorheen zit.
Misschien lukt het wel om met een griptang beweging in de bout te krijgen?
En anders met kruipolie inspuiten, of met een brandertje het deel waar de bout doorheen zit warm stoken.

Offline Experion

• SCH forum member
  • **
  • Gehakt
« Reactie #3 Gepost op: juni 03, 2018, 20:51:39 »
de 'stelbeugel' van boven moet je op 2 plekken een stukje losmaken, verder moet je het onderste scharnierpunt ook een stukje losdraaien, dan zou de dynamo moeten kunnen draaien en dan kan de riem eraf, dan is het een kwestie van de onderste moer losdraaien en de beugel boven losmaken en klaar is *insert name here* :)
'91 Si
Meer nie

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: juni 03, 2018, 20:56:44 »
Dat onderste scharnierpunt is juist het probleem, de moer wil wel los, maar die bout krijgt ie er niet uit, zit zelfs zo vast dat de dynamo niet eens wil scharnieren.

Wat ie zou kunnen proberen is de moer er een klein stukje (helft) op te draaien, en dan daar (schuin langs de riem) een slagpin op de bout zetten, dan schiet de slagpin ook niet van de bout af, door de moer die er half opzit.
« Laatst bewerkt op: juni 03, 2018, 21:04:23 door Patrix »

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #5 Gepost op: juni 04, 2018, 10:20:41 »
Je moet de onderste moer eraf draaien, en dan vanaf de andere kant met een sleutel 14 die bout die door de dynamo gaat een beetje bewegen, terwijl je de dynamo naar de voorkant van de auto duwt. Ik heb nog nooit gehad dat ie dan vast blijft zitten.
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Pinkel

• SCH forum member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: juni 04, 2018, 18:33:23 »
Bedankt voor ale tips!
Vandaag weer met jullie tips, mijn onhandigheid, halfvolle gereedschapskist en vol goede moed een poging gedaan :).

Eerst even wat achtergrond informatie: in februari had ik de lokale Daihatsu dealer gemaild met de vraag hoeveel een APK + vervangen multriem en waterpomp koste. Dit omdat de waterpomp weer lekte en de multriem gescheurd was. Een aantal jaar geleden heeft een mede forummer de waterpomp voor mij vervangen en toen ik zag hoe erg dat tegenviel, dacht ik dat het iets voor een garage was. Ze hadden dit goedkoper aangeboden dan ik verwacht had en uiteindelijk bleken ze ook erg lang bezig te zijn. Gezien de werkzaamheden en het feit dat alles al open lag, belde ze nog op om ook de distributieriem mee te nemen voor een klein prijsje.

Nu achteraf ben ik wat minder tevreden. Ik snap inmiddels waarom er geen millimeter speling in de dynamo te krijgen was. Hij stond volledig straks tegen de dynamo aan. Waar ik hiervoor een 4PK820 multiriem had, is er nu door de garage een 4PK803 opgezet. 17mm korter dus?
Ook lijkt de poelie aan de motor beschadigd te zijn, de opstaande rand is over een paar centimeter afgebroken. Dit viel mij gisteren al op, voordat ik zelf begon te klussen. Klinkt als prutswerk van de garage dus..

Aangezien de multiriem al enigzins gehandhaafd leek te zijn door mijn geweld, heb ik deze maar doorgesneden om straks ook te vervangen.
Hierna is de dynamo wel goed heen en weer te bewegen, maar de bout wilt nog steeds nergens heen / ik heb niet genoeg kracht deze los te krijgen. Zowel met hamer aan de moerkant geprobeerd als met ratel en griptang aan de boutkant.

Ik heb de bout volledig volgespoten met Caramba en ga het binnenkort weer proberen, hopelijk met extra handjes.

Hieronder: klikbare foto's van de situatie, waar ook te zien is hoe strak de waterpomp en dynamo op elkaar zaten en de staat van de kop van de bout.

Offline Experion

• SCH forum member
  • **
  • Gehakt
« Reactie #7 Gepost op: juni 04, 2018, 18:56:21 »
Ah dat verklaard een hoop.
de beschadigde krukaspoulie komt waarschijnlijk omdat ze de poulie op de verkeerde manier los hebben gemaakt voor de distributieriem, door er met een ijzer achter te wringen ofzo ;/
'91 Si
Meer nie

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: juni 04, 2018, 22:35:13 »
Ja, wordt wel iets duidelijker zo, als die helemaal tegen het begin van zijn stelpunt staat heb je niets meer over.
Wel knap dat ze die riem er zo op hebben gekregen dan.

Toch vreemd dat ie bout er niet uit wil, misschien is die krom? En de kop van die bout is redelijk verprutst idd

Offline mister_fix_it

• Admin
  • ┤PrutĚser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
« Reactie #9 Gepost op: juni 05, 2018, 07:08:24 »
 :N
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #10 Gepost op: juni 05, 2018, 09:06:59 »
Ik denk dat de bout krom getrokken is door het geweld waarmee hij erop gezeten heeft. Ik zou hem vanaf de moerkant eruit slaan en vervangen voor een nieuwe.
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline mister_fix_it

• Admin
  • ┤PrutĚser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
« Reactie #11 Gepost op: juni 05, 2018, 09:17:07 »
Fraai gemaakt.
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #12 Gepost op: juni 05, 2018, 18:53:37 »
Ze dachten zeker dat het een stretchbelt was . :twisted:
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline Pinkel

• SCH forum member
  • **
« Reactie #13 Gepost op: juni 16, 2018, 10:33:29 »
Zo, het heeft wat bloed, zweet en tranen gekost maar er zit weer een werkende dynamo op :).

Na nog een aantal mislukte pogingen toch maar aan een garage gevraagd of ze de bout konden los krijgen. Dit is gelukt, ook al was de garage er ook ruim een uur mee bezig.
Hiervoor hebben ze de beugel aan de motor los gemaakt en vervolgens de bout afgeslepen. Deze bout oogt verroest en een klein beetje krom, maar ziet er minder dramatisch uit als dat ik verwacht had gezien de moeite die het kostte  :o.

De dynamo weer ingeleverd bij een reviseerbedrijf en voor 90,00 ex-btw heb ik het meest schone onderdeel van mijn Starlet terug. Uiteindelijk bleek de rotor kapot.
Het terugplaatsen van de dynamo was uiteindelijk erg eenvoudig te doen en mijn accu laadt nu weer netjes.

Al met al koste het 45 minuten arbeidsloon voor de bout, 108,90 voor de dynamo en een tientje voor de multiriem. Het geld wat ik hiermee uitgespaard heb gaat natuurlijk naar nieuw gereedschap toe  :shades:

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #14 Gepost op: juni 16, 2018, 11:24:32 »
Mooi dat het opgelost is :)

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #15 Gepost op: juni 17, 2018, 21:51:06 »
Wat heb je precies bespaart dan?

Offline Pinkel

• SCH forum member
  • **
« Reactie #16 Gepost op: juli 01, 2018, 11:27:50 »
Wat heb je precies bespaart dan?
Voornamelijk de garage prijs van een nieuwe dynamo v.s. de prijs van een gereviseerde dynamo.

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #17 Gepost op: juli 02, 2018, 09:13:48 »
En een goede tweedehands voor 35 euro?

Offline Viktor

• SCH forum member
  • **
  • 2E all the way
« Reactie #18 Gepost op: juli 02, 2018, 10:52:02 »
Verpest zijn feestje nou niet, zuurpruim   ;)