Auteur Topic: Flatblade wisser P9  (gelezen 333 keer)

Offline PrashandV

• SCH forum member
  • **
  • Glanza V for the win!
Flatblade wisser P9
« Gepost op: mei 28, 2018, 19:59:09 »
Hallo,

Ik zit met een probleempje. Ik had gisteren Flatblades ruitenwissers gekocht van het merk Valeo. Nou is het zo dat de rechterkant (passagierskant) vlekkeloos wist. Maar de andere kant gaat het nog al een beetje vaag. Omhoog wissen gaat prima, maar naar beneden dan laat ie soort van "bibberende" watersporen achter op het raam. Ik dacht eerst dat het aan het blad zelf lag, misschien tijdens de montage het blad een beetje verbogen dus. Maar dat is niet zo denk ik, want ik had de wisserbladen even omgewisseld en daar veegde die wel goed.

De automaterialenzaak vertelde mij dat ik mijn ruitenwisserarm een beetje moest bij buigen (het gedeelte waar het blad op bevestigd is).

Het is een P9 uit 1997 en dit probleem is nooit eerder voorgekomen. Iemand ervaringen met (Valeo) Flatblades??

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
Re: Flatblade wisser P9
« Reactie #1 Gepost op: mei 28, 2018, 20:28:42 »
Een ruitenwisserblad moet een trekkende beweging maken, als die op de terugweg stuitert kantelt het rubber niet en maakt ie een duwende beweging, daarom stuitert ie, dan zou je idd kunnen proberen om het dunne gedeelte van de arm iets te torderen.

Had je er met de oude wissers ook last van? Ik heb horen zeggen hier dat Valeo niet al te beste wissers maakt, zelf heb ik ook Valeo (geen Flatblades) zitten er nu een jaar op en doen het nog prima.

Offline PrashandV

• SCH forum member
  • **
  • Glanza V for the win!
« Reactie #2 Gepost op: mei 28, 2018, 20:54:04 »
Nee ik had bij mijn oude wissers er geen problemen mee. Hij werkt echt zuiver, alleen als dat wisserblad terug omlaag moet komen, laat alleen dat blad sporen achter. Ik heb een beetje geprobeerd met de waterpomptang het dunne gedeelte te verbuigen, maar krijg er niet echt beweging in. Ben wel tevreden met de Flatblades, maar het liefst had ik die van Bosch gewilt, kan ze alleen niet vinden bij die automaterialen zaak -_-

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: mei 28, 2018, 22:58:34 »
Online zijn ze toch wel ergens te krijgen? en als als je oude wissers niet stuiterden zou ik niet gaan buigen en dan toch de Valeo's de schuld geven.

Ik heb dat buigen ook wel eens gedaan, gaat niet makkelijk dat klopt, ik heb het toen gedaan met twee baco sleutels.

Maar..... begin niet zomaar te buigen voordat je zeker weet waar het aan ligt.

Offline PrashandV

• SCH forum member
  • **
  • Glanza V for the win!
« Reactie #4 Gepost op: mei 29, 2018, 08:29:04 »
Ja precies, daarom laat ik het ff zo voor wat het is, ik heb er waarschijnlijk minimaal in gebogen, want ik merk toch geen verschil. Dan maar hopen dat de Flatblades van Bosch geen gezeik gratis meeleverd 😄.

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: mei 29, 2018, 20:06:05 »
Dat bibberen kan ook komen als er speling op de ruitenwisserarm zelf zit .

Op het scharnierende stuk zeg maar .

Ik heb het rechts ook op het wisserblad  van de p8 .
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline PrashandV

• SCH forum member
  • **
  • Glanza V for the win!
« Reactie #6 Gepost op: mei 29, 2018, 20:08:07 »
@Daandc: Maar ik heb het nooit eerder gehad, en nu ineens na het vervangen van mn blad. Maar ik zal ff kijken

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: mei 29, 2018, 21:31:13 »
Ik denk dat je wisserblad niet omklapt op de terugweg, zet je contact maar eens uit als de wisser weer omlaag gaat, dan zul je zien dat je wisser aan het duwen is ipv trekken, misschien niet over de gehele lengte, maar er hoeft maar en klein stukje tegen de richting in te gaan en het begint te stuiteren.