Auteur Topic: Auto trilt  (gelezen 771 keer)

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
Auto trilt
« Gepost op: mei 21, 2018, 22:51:51 »
Gister heb ik mijn wielen eraf gehad om wat onderhoud te doen, en nu kom ik plotseling het volgende euvel tegen, de auto begint te trillen vanaf 110 km/h.
Dit heeft ie nog nooit gedaan en snap er dus niets van, wielen nog een keer losgehaald, van voor naar achter en weer terug, maar hij blijft trillen.

Het begint boven de 100 en is bij 110 het hevigst, daarna zakt het weer iets af, iemand enig idee wat dat kan zijn?
Ik wil de wielen misschien laten balanceren, maar aangezien hij het eerst niet deed kan ik me niet voorstellen dat het daar iets mee te maken heeft.

Edit:

Bij het remmen trilt de auto niet, het stuur trilt heel iets, maar de trilling in de hele auto overheerst.
« Laatst bewerkt op: mei 21, 2018, 23:33:48 door Patrix »

Offline Menny

• SCH forum member
  • **
  • P9_4AGE_Blacktop
Re: Auto trilt
« Reactie #1 Gepost op: mei 22, 2018, 00:30:13 »
Wielen ook terug naar waar die voorheen zaten?
Dus linksvoor terug naar linksvoor, rechtsvoor terug naar rechtsvoor, rechtsachter naar rechtsachter en linksachter naar linksachter?

Moeren zijn conisch? Als je verder niks los hebt gehad, zou ik eerst met de hand vastzetten met de auto van de grond.
En uiteraard de volgorde aanhouden e.g. kruiselings aanhalen. Denk overbodig info  ;)
Work in progress: P7_3SGE_Beams_Black top_RWD

Offline arjan91

• SCH forum member
  • **
  • Ha! Bier!
« Reactie #2 Gepost op: mei 22, 2018, 00:46:55 »
Daar kan ik nog maar 1 ding aan toevoegen. Zitten ze nog goed vast? Probeer ze nog eens na te draaien.
- Starlet p8 "Friend Limited", '94 (Donor)
- Starlet p8 Gxi, '95 (Daily)
- Starlet p8 GT '94 (Vriendin)

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: mei 22, 2018, 01:31:34 »
Alle wielen zitten goed vast en op de plek waar ze oorspronkelijk zaten, de wielmoeren zijn conisch en zitten er al 2 jaar op.

Twee weken geleden nog remschijven en blokken vervangen, ook daarna niets vreemds gemerkt, het gedonder is begonnen nadat ik gister alle wielen (één voor één) los heb gehad om ze wat netter te maken voor de toekomstige rvs velgringen die ik heb besteld.

Tot de 100 km/u is er niets aan de hand, ik snap er echt helemaal niets van >:(

Offline 86EP70white

• SCH forum member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: mei 22, 2018, 08:53:18 »
Loodje eraf gevallen? :ermz: Heel bijzonder inderdaad. Kan zo snel ook geen enkele reden bedenken...
'86 Toyota Starlet P7

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: mei 22, 2018, 09:47:47 »
Loodje zou misschien kunnen ja, besef me nu ineens dat er ook wat een de binnenkant van de velg zitten, ga zo meteen even kijken.

Als dat het niet is heb ik nog een setje originele 13 inch, die maar eens proberen dan, voor dat ik geld uit ga geven om te balanceren.

Offline arjan91

• SCH forum member
  • **
  • Ha! Bier!
« Reactie #6 Gepost op: mei 22, 2018, 15:14:23 »
Als je het daarna nog niet zeker weet, kan je ze natuurlijk nog opnieuw laten balanceren.
- Starlet p8 "Friend Limited", '94 (Donor)
- Starlet p8 Gxi, '95 (Daily)
- Starlet p8 GT '94 (Vriendin)

Offline Experion

• SCH forum member
  • **
  • Gehakt
« Reactie #7 Gepost op: mei 22, 2018, 17:50:23 »
als je de remschijven/blokken vervangt dan duw je natuurlijk de remzuiger terug in je remklauw, het gebeurt wel eens dat deze door een roestrand vast gaat zitten kort na het terugduwen.
draaien de voorwielen wel gewoon goed rond?

verder zou ik kijken naar aandrijfas speling, ik heb een dergelijk probleem wat trilling aangaat maar bij mij is het gekomen sinds ik een poos geleden een stoeprand hard (met 65kmh) heb geraakt, sindsdien heb ik andere wielen, andere remmen en andere fussee's (dus ook andere wiellagers) het enige wat er bij mij dus nog over is: speling op de aandrijfassen.

my 2 cts
'91 Si
Meer nie

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: mei 22, 2018, 18:31:58 »
Ik heb de remmen ondertussen ook al gecontroleerd, werkt naar behoren en loopt ook niet aan, iets met de aandrijving lijkt me ook sterk, het is ontstaan na het afnemen en terugplaatsen van de wielen, moet wel toegeven dat ik mijn homokineet soms hoor, maar dat is al heeeeel lang.

Stel dat ik door mishandeling van de nieuwe schijven ze misschien krom heb getrokken, welke symphtonen geeft dat?

Heb ondertussen de oude velgen er even onder gezet, trilt nu nog harder, dus ik verwacht (hoop) dat het een balanceer kwestie is.

De 14 inch ga ik nu helemaal opnieuw spuiten, en daarna laten balanceren...... ben benieuwd

Offline DOHCmeSOHC

• SCH forum member
  • **
  • Drive 'er straight sideways!
« Reactie #9 Gepost op: mei 22, 2018, 19:29:25 »
Het zou kunnen dat de wielen niet helemaal in balans zijn, maar dat de naaf het ook niet helemaal is en dat je nu de wielen andersom hebt terug gezet, waardoor ze elkaar nu versterken ipv opheffen.
Bij mijn starlet maakt het ook uit hoe ik ze monteer (ik ben te lui om ze te laten balanceren), soms kan een kwartslag draaien al verschil maken :)
Ik heb nu een stip gezet op 1 tapeind, daar moet het ventiel komen, dan trillen ze het minst.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: mei 22, 2018, 19:39:15 »
Ja zoiets had ik ook al bedacht, maar ik heb de wielen vaker van de auto af gehad, en nadien geen problemen gehad, waarschijnlijk toevallig goed terug gemonteerd.

Bedankt voor je bericht, ik dacht eigenlijk dat het niet uit zou moeten maken, maar gezien jou ervaring ermee toch wel dus.

Heb inmiddels alle gewichten eraf voor het spuiten van de velgen, proberen kan ik het nu dus niet meer  ;D
Maar de tip van het tapeindje onthoud ik

Offline Experion

• SCH forum member
  • **
  • Gehakt
« Reactie #11 Gepost op: mei 22, 2018, 19:46:09 »
Heb je trouwens met het vervangen van de remschijven de naaf achter de remschijf goed schoon gemaakt? als je dit niet doet kan je schijf scheef gaan zitten en dat kan ook trilling veroorzaken.
'91 Si
Meer nie

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #12 Gepost op: mei 22, 2018, 21:02:17 »
Ja die heb ik schoongeborsteld, en de binnenkant van de velg ook.

Offline Experion

• SCH forum member
  • **
  • Gehakt
« Reactie #13 Gepost op: mei 23, 2018, 12:43:34 »
Dan heb jij je best gedaan :)
Verder zou ik het eigenlijk ook niet weten :/
'91 Si
Meer nie

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #14 Gepost op: mei 24, 2018, 20:41:27 »
wiellager ook goed?
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Gourmetski

• SCH forum member
  • **
  • P8 '95 / P9 '98 in Glanzakleren
    • Showroom: Scarlet Starlet P8 Xli '95
« Reactie #15 Gepost op: mei 24, 2018, 22:11:09 »
het gedonder is begonnen nadat ik gister alle wielen (één voor één) los heb gehad om ze wat netter te maken voor de toekomstige rvs velgringen die ik heb besteld.

Bingo! Trillingen doordat ze nu schoon zijn en toen vies. Er trilt nu wss iets mee wat er eerst niet zat, of een van je loodjes heeft het loodje gelegd.
Zelf een paar jaar geleden ook gehad. Toen overal loodjes afgehaald en opnieuw schoon laten balanceren, alles opgelost.
Love is just a chemical. We give it meaning by choice.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #16 Gepost op: mei 24, 2018, 22:35:17 »
wiellager ook goed?
Ja, die heb ik ook op speling gecontroleerd, evenals stuurkogels, fuseekogels en de draagarm rubbers.
Ik hoop dat het is wat Gourmetski ook heeft gehad, volgende week weet ik het.

Alle loodjes zaten er nog wel op.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #17 Gepost op: juni 01, 2018, 18:46:33 »
Om dit topic even af te ronden, wielen opnieuw gebalanceerd en het trillen is verleden tijd.

Mochten de wielen er nog een keer af moeten doe ik het op de manier van DOHCmeSOHC , wielen exact terugplaatsen als dat ze zaten.