Auteur Topic: Kleppen stellen LPG P9  (gelezen 236 keer)

Offline BiToneStarlet

Kleppen stellen LPG P9
« Gepost op: april 25, 2018, 16:25:31 »
Beste Starlet rijders,

Sinds november heb ik mijn P9 op LPG. Ik heb er al iets van 8000 km op gezet. Ik las op meerdere plekken dat bij rijden op LPG kleppen stellen erg belangrijk is voor de levensduur van de kop en kleppen. Ik heb geen idee wanneer mijn kleppen voor het laatst gesteld zijn. Ik las hier op het forum dat een LPG rijder om de 10000km kleppen stelt. En dat zelf doen bij een Starlet niet zo makkelijk gaat. Nu heb ik ook nog niet genoeg sleutel ervaring om het alleen aan te durven. Maar ik zou het wel willen leren.

Wanneer weet ik of mijn kleppen gesteld moeten worden? Zijn er ook mensen op het forum die dit wellicht kunnen? Wat zou ik qua kostenplaatje moeten verwachten?

Als het allemaal te prijzig word zat ik ook te denken om gewoon een kop van de sloop te halen en die er op te laten zetten. Maar ja is misschien wat overdreven. En op die kop moet het dan natuurlijk ook allemaal goed afgesteld zijn.

Alle suggesties en tips worden op prijs gesteld!

Groeten,

Robert

Offline Karlb98

• SCH forum member
  • **
Re: Kleppen stellen LPG P9
« Reactie #1 Gepost op: april 25, 2018, 16:33:11 »
Hier heb ik totaal geen verstand van. Er zijn vraagbaken die dit wel hebben, misschien handig om is te kijken of je dar mee geholpen bent.

Offline Viktor

• SCH forum member
  • **
  • 2E all the way
« Reactie #2 Gepost op: april 25, 2018, 22:50:16 »
Kleppen stellen bij een P9 is geloof ik wat lastiger dan bij ouder types; met "shims".
Daar kun je als leek beter niet aan beginnen zonder begeleiding.
Wellicht dat Pim/Skabla hier ondertussen al ervaring mee heeft.
Elke 10.000 km is wel erg kort; ik zou eerder elk jaar of 25.000 km aanhouden.
Maar je kunt eerst de klepspeling meten om te kijken of het nodig is om kleppen te stellen; dikke kans dat het niet nodig is.
Ik heb auto's op lpg in mijn vingers gehad die na 225.000 km nog met de originele shims rijden; dus nog nooit kleppen hoeven stellen.
Klepspeling meten is makkelijk en weinig werk.
Daarvoor heb je een voelermaat nodig; te koop voor een paar euro bij de automaterialenzaak of bouwmarkt wellicht.
Op Youtube staan genoeg filmpjes over hoe de klepspeling te meten, en evt ook over hoe je kleppen moet stellen bij zo'n motor met shims, mocht dat nodig zijn.

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #3 Gepost op: april 26, 2018, 09:11:11 »
Het is bij de P9 zeker nodig en mij is aangeraden elke 40.000km.

Meten is zoals gezegd vrij makkelijk. Door met een voelermaatje tussen de klep en de nok van de nokkenas te meten (terwijl de nok omhoog wijst). Dan krijg je een indicatie van hoe de klepspeling nu is.

Als er hele kritische tussenzitten met een te krappe klepspeling, zul je een dunnere shim moeten monteren, deze zijn alleen te koop bij de dealer. Er is een topic waarin ik dit allemaal heb uitgelegd. Ik gebruik er zelf een excel sheet voor. Je meet namelijk de speling. Dan moet je de shim eruit zien te krijgen, en dat is ontzettend lastig, vanwege de weinig ruimte in de kop. Dan meet je de shim. En stel je klepspeling is 0,05 te weinig of teveel, dan moet je een shim nemen die 0,05 dikker of dunner is. Shims zijn te koop in verschillende maten met 0,05mm verschil. Volgens mij van 2,50mm, 2,55mm, enzovoort tot 3,50mm.

Er zijn ook wel bedrijven die het kunnen doen, maar ik heb ze nog niet gevonden haha, reken op een goede 2 uur werk (a 60 euro) + kosten van 5 euro per shim (dus afhankelijk van hoeveel je er nodig hebt)
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #4 Gepost op: april 26, 2018, 12:52:59 »
Zojuist dit filmpje ook gevonden

https://www.youtube.com/watch?v=qGx2ISZDLx4
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: april 26, 2018, 13:40:59 »
Duidelijk filmpje, wel een beetje knullig ;D  Lijkt me idd lastig om die shims eruit te krijgen met de nokkenassen er nog in.

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #6 Gepost op: april 26, 2018, 16:09:25 »
Vreselijk amateuristisch inderdaad, en zo wil je ook echt niet omgaan met je cilinderkop. Maar het geeft een idee

Offline BiToneStarlet

« Reactie #7 Gepost op: april 26, 2018, 16:18:30 »
Bedankt voor de reacties! Nu snap ik hoe het zit met de shims. Rijden jullie allebei op LPG Victor en SkaBla?

Ik zou binnenkort even voelermaatjes kopen en dan meten. Ik heb wel het idee dat er te veel ruimte tussen zit want bij een koude motor hoor je de kleppen.
Maar als ik het goed begrijp kan ik dus alleen bij de dealer kleppen laten stellen? Omdat de shims een Toyota eigen technologie is.

De video geeft wel veel duidelijkheid. Ik vond ook nog deze https://www.youtube.com/watch?v=h5Pm9EFarVA
Ik moest wel lachen om die klungeligheid in het eerste filmpje.

Ik snap alleen niet hoe er te weinig ruimte tussen kan zitten. Het slijt er juist af toch? Of is de klep dan ingesleten waardoor de shim hoger komt te staan?

Qua prijs zou het dus max €260 kosten. Voor 3 uur werk en 16 nieuwe shims (om van het ergste uit te gaan). Is niet heel duur. Maar als ik een goede kop bij de sloop kan vinden is dat volgens mij wel voordeliger.

Maar goed, eerst maar even kijk hoe de speling is.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: april 26, 2018, 16:59:52 »
Tikkende kleppen hoor je juist wanneer de motor op temperatuur is, dan is de speling het grootst namelijk.

Een andere kop is ook een risico, misschien moeten die kleppen ook gesteld worden.