Auteur Topic: Starletje op lpg  (gelezen 2487 keer)

Offline Stragenmitsuko

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 47
Starletje op lpg
« Gepost op: april 24, 2018, 16:01:22 »
Ik weet niet of dit in projecten thuishoort , want het is geen motorswap of zo .

Ik heb op m'n zolder nog een complete prins vsi lpg installatie gevonden .
Eentje met blauwe injectoren , dus voor een relatief kleine motor .
Blauwe injectoren zijn geschikt van 17.4 tot 26.8 Pk/cilinder .
75/4 = 18.75 dus dat zit in het bruikbare gebied .
Op het randje geschikt voor de 75 pk motor van de starlet , en als ik een corolla inlaat op de kop kan tikken
gaan ze nog geschikter zijn  :).

Preview van de zooi die uiteindelijk terug een lpg installatie moet worden .




Wie o wie heeft er het werkplaatsboek 4E-FE

Offline SkaBla

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 17644
    • Onderdelen lijst
Re: Starletje op lpg
« Reactie #1 Gepost op: april 24, 2018, 17:03:13 »
Ga je hem ook laten omkeuren daarna?
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Stragenmitsuko

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 47
Re: Starletje op lpg
« Reactie #2 Gepost op: april 24, 2018, 17:11:59 »
Ja dat is de bedoeling .

In B is het tot en met een 1400cc goedkoper om legaal op gas te rijden .
Je krijgt 100€ korting op je gewone rijbelasting , maar je betaald een extra lpg belasting van 83€ .
Dus veel schiet er niet over  .

Het enige probleem is dat je een boterbriefje moet hebben van een erkend
installeteur om hem gekeurd te krijgen . Dat wordt moeilijker en moelijker heden ten dage .

Wie o wie heeft er het werkplaatsboek 4E-FE

Offline SkaBla

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 17644
    • Onderdelen lijst
Re: Starletje op lpg
« Reactie #3 Gepost op: april 25, 2018, 09:15:46 »
Ja dat lijkt mij ook. In nederland ben je daarom ook verplicht om het te laten doen a 1600 euro.
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Stragenmitsuko

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 47
Re: Starletje op lpg
« Reactie #4 Gepost op: mei 09, 2018, 21:26:29 »
Verdorie zeg  starletje is een bijzonder moeilijke dame om op lpg te leggen .
Alles zit zo op mekaar gepropt dat het zeer moeilijk is om er nog wat bij te krijgen .

Voor het plaatsen van de injectoren zijn er meerdere mogelijkheden .
De beste , die altijd mijn voorkeur heeft is het aanpassen van de inlaat .
Ik las een bus op elke runner  , frees die daarna uit en maak zo een "pocket" voor de injector
net zoals een benzine injector . De injector moet zo kort mogelijkj tegen de inlaatklep zitten .
Daarna komt er een op maat gemaakte fuel rail die alle injectoren
met elkaar verbind .



Foto van m'n audi 20V waar dit zo gebeurd is .
Links de benzine injector op z'n originele locatie , rechts de bijgeplaatse prins vsi injector .

Jammer maar helaas , op de starlet is dit niet mogelijk .
Ik zou de bussen wel kunnen op het spruitstuk lassen . Maar ik kan er langs geen kanten bij
om ze daarna te bewerken .


« Laatst bewerkt op: mei 14, 2018, 22:54:05 door Stragenmitsuko »
Wie o wie heeft er het werkplaatsboek 4E-FE

Offline Stragenmitsuko

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 47
Re: Starletje op lpg
« Reactie #5 Gepost op: mei 09, 2018, 21:31:20 »
Een tweede mogelijkheid , die ook nog redelijk elegant is , is gebruik maken
van injector verlengbusjes .

Op de bestaande benzine injectoren komt een busje voorzien van een inlaatpijpje voor lpg .
Netjes , en geen beschadigingen aan de inlaat .

Voor bosch injectoren zijn die busjes verkrijgbaar , voor denso of lucas vervaardig ik die zelf .
De brandstofrail komt dan 15mm hoger te zitten .
Je hebt een langere bout nodig en 15mm afstandbusjes .



Helaas helaas ook hier weer gaat dit niet .
als de fuelrail 15mm hoger komt te staan dan zit de bediening van de gasklep in de weg .
« Laatst bewerkt op: mei 14, 2018, 22:55:12 door Stragenmitsuko »
Wie o wie heeft er het werkplaatsboek 4E-FE

Offline Stragenmitsuko

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 47
Re: Starletje op lpg
« Reactie #6 Gepost op: mei 09, 2018, 21:36:11 »
Dus teneinde raad heb ik moeten gebruik maken van de methode die ik
normaal nooit gebruik .

Gaten boren in de inlaat , draad tappen en er invoernippels in schroeven .





Op de tweede foto zie je de invoerbusjes zitten  .
Het is echt mm werk om alles passend te krijgen .

Wie o wie heeft er het werkplaatsboek 4E-FE

Offline Robinho

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 859
    • Sentimo radiatorbekleding
Re: Starletje op lpg
« Reactie #7 Gepost op: mei 10, 2018, 08:09:19 »
Ben benieuwd naar het eindresultaat!

Offline Stragenmitsuko

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 47
Re: Starletje op lpg
« Reactie #8 Gepost op: mei 14, 2018, 23:08:29 »


Foto van het elektrisch werk .

Een VSi installatie is behoorlijk complex  .
En de kabelboom die ik heb is al eens gebruikt geweest in een andere auto  .
Dat vraagt behoorlijk wat werk om het proper te krijgen .

Zowat een kwart van alle probleem auto's op lpg die ik ooit over de vloer heb gehad
zijn elektrisch gerelateerd . Slechte verbindingen , kortsluitingen , lusterklemmen , knijpkoppelingen ::) .....


Dus als het op elektriciteit aankomt ben ik echt pietje precies .
Voor het bouwen van een kabelboom heb ik meestal meer dan een dag nodig .
Kabels worden op maat verknipt .
Verbindingen worden gesoldeerd en met krimpkous geisoleerd .
Daarna wordt alles omwonden met zgn loom tape en op een degelijke manier bevestigd .
Eigenlijk moet het er haast  net zo uitzien als de originele bedrading van de auto .

Wie o wie heeft er het werkplaatsboek 4E-FE

Offline Rage

  • Admin
  • ******
  • Berichten: 14267
  • keep on tuning.. bit by bit
    • my showroom
Re: Starletje op lpg
« Reactie #9 Gepost op: mei 15, 2018, 11:11:33 »
geen half werk en duidelijk veel kennis in huis! en zo te zien ook het zwaardere gereedschap :)
ep82 conversie vanaf een friend. teveel mods om op te noemen. check mijn showroom

Offline Stragenmitsuko

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 47
Re: Starletje op lpg
« Reactie #10 Gepost op: mei 16, 2018, 18:56:05 »
Idd ik heb wel wat in het altelier staan .
Draaibank , freesbank , AC/DC tig , halfautomaat en zo nog wel een en ander .


Het zit me niet mee met deze lpg installatie .
Alles is aangesloten en netjes weggewerkt .
Maar ik draai op 3 cilinders op benzine .
Blijkbaar krijgt nr 4 geen benzine meer  .

Na wat zoeken en meten is de injectiemodule in de lpg installatie hoogstwaarschijnlij k
de schuldige .
Helaas heb ik die niet meer op voorraad . Dus morgen maar eerst eens een nieuwe gaan
halen .

Op zich geen ramp natuurlijk , alleen jammer dat ik alles terug uit mekaar heb moeten halen
om het uit te testen .

Twee stappen voorwaarts , één stap achterwaarts .... we komen er wel , maar traaaaagjes .  ;D





De doorgeknipte gele draad verbonden aan de blauwe van de vsi is de schuldige .
De inj module wordt verondersteld het signaal gewoon door te laten bij benzine bedrijf .
Drie van de vier doen het , deze niet .
Prins bied die modules los aan , en in de handboeken staat ook uitvoerig beschreven
hoe zo'n module moet vervangen worden .
Dus ik neem aan dat ik niet de enige ben die dat al aan de hand heeft gehad .

Wie o wie heeft er het werkplaatsboek 4E-FE

Offline Stragenmitsuko

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 47
Re: Starletje op lpg
« Reactie #11 Gepost op: mei 18, 2018, 08:59:08 »
In de oudere vsi installaties is die injectiemodule geintegreerd in de kabelboom .
In de meer recentere is er enkel een connector en wordt de module erop geklikt , net zoals de
ecu .
De oude modules worden niet meer gemaakt , dus heb ik een nieuwe met stekkeraansluiting  moeten kopen .
En dan ook de bijbehorende contrastekker met bedrading die je in de bestaande kabelboom moet solderen .

De groothandel had een twintigtal van die modules op voorraad , "ze willen al eens stukgaan" kreeg ik als uitleg .

Een twintigtal draadjes solderen en een hoop krimpkous verder is de nieuwe module met stekker geintegreerd  in de oude kabelbaan .
Alles terug opgebouwd , testen , en  ja hoor , nu draait de motor terug normaal op benzine .






Dat herstelstuk en een nieuwe module was 110€ .
Dat is meer dan ik heel de installatie betaald heb , maar goed het is nog altijd een schijntje vergeleken met de prijs van een
complete nieuwe .

Hoogstwaarschijnlij k is deze kapotte module de reden geweest dat ze die lpg intsllatie laten uitbouwen hebben .
De verkoper had toen wel een plausibele uitleg waarom hij die had laten uitbouwen , maar hij reed nog wel
met z'n citroen berlingo . Als je er even over nadenkt , een goed werkende lpg auto hou je toch op lpg .
Nu ja , het is al jaren geleden dat ik die overgekocht heb dus ik zal het nooit weten .

Wie o wie heeft er het werkplaatsboek 4E-FE

Offline Viktor

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 1001
  • 2E all the way
Re: Starletje op lpg
« Reactie #12 Gepost op: mei 18, 2018, 09:13:20 »
Goed gewerkt kerel.
Ik wist niet dat die Prins installaties zulke gevoelige injectie modules hadden; hier in NL hebben ze een hele goede reputatie.
En die 110 Euro heb je na 110 liter tanken alweer terugverdiend  O:)

Offline Stragenmitsuko

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 47
Re: Starletje op lpg
« Reactie #13 Gepost op: mei 18, 2018, 11:57:24 »
Ja idd , voor mij is prins ook topkwaliteit .
Vandaar als ik zo'n installatie kan te pakken krijgen ik daar meestal op in ga .
Nieuw betaal je gauw tegen de 2000€ .
Als ik er dan eentje vind voor 100€ heb ik er geen probleem mee om een dagje
langer werk te hebben om alles te herstellen en aan te sluiten .

De nieuwe injectiemodule heeft ook een 12V aansluiting .
De oude had dat niet . Duidelijk zichtbaar op de schemas .
Nieuwschierig als ik ben heb ik de oude opengebroken , en ze gebruiken Fet's ( veldeffect transisitoren ) voor de sturing .
Vermoedelijk zijn die zonder voeding gevoelig voor doorslaan , en hebben ze dat met die extra draad opgelost .


Nog enkele foto's voor de liefhebbers .
Bij het plaastsen van een gasinstallatie maak ik er een punt van om geen bijkomende gaten te boren .
Alles wordt gemonteerd gebruik makend van bestaande , al dan niet van schroefdraad voorziene gaten .


De computer en electronica heeft rechts vooraan een plaatsje gevonden .


Verdamper , filter en afsluiter in het hoekje rechts achter de veerpoot .
Dat is echt mm werk om alles in dat kleine plaatsje te krijgen .
Ik wou hem absoluut daar omdat de leidingen naar de injectorrail zo kort mogelijk moeten zijn .
Vergeleken met de vorige eigenaar heb ik bijna 60cm slang winst .
De verdamper lijkt scheef te hangen , maar dat is de hoek van de camera .




Injectoren bijna rechtstreeks op het inlaatspruitstuk .
4 slangetjes van 10cm lengte .
Belangrijk is dat die 4 slangen even lang zijn , en zo kort mogelijk .




En de omschakelaar vind een plaatsje op het dashbord . Er was 1 loze schakelaar beschikbaar  .
Daar had ik graag de omschakelaar verzonken ingebouwd , maar helaas de opening
is net niet groot genoeg . Opbouw dan maar .

 



Nu is het wachten op de brandstoftank , die heb ik pas binnen anderhalve week .
Leiding , zowel gas als electriciteit ligt klaar in de koffer .
Wie o wie heeft er het werkplaatsboek 4E-FE

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 3418
Re: Starletje op lpg
« Reactie #14 Gepost op: mei 18, 2018, 13:11:04 »
Heel netjes gedaan allemaal, Top!

Offline Stragenmitsuko

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 47
Re: Starletje op lpg
« Reactie #15 Gepost op: mei 25, 2018, 18:15:47 »
Ondertussen rijd de auto al een tijdje op lpg .
Ik heb een tijdelijke tank in de koffer "gegooid" .
Die tank lag hiet al een eeuwigheid , 3/4 gevuld .
Nu is het de moment om ze leeg te rijden , daarna wordt ie gestraald , gespoten en herkeurd .
Beetje zonde om 40liter gas aan de lucht te laten .

Dit is dus NIET zoals het hoort  ;)




De auto rijd goed , en draait behoorlijk op stationair .
En dat zonder enige afstelling . Ja idd , gewoon zo zoals hij was .
Die gasinstallatie kwam oorspronkelijk uit een citroen berlingo 1400c , de starlet is een 1300cc
dus dat ligt blijkbaar  kort genoeg bij mekaar .


Het afstellen moet gebeuren met een laptop  .
Het is hoegenaamd niet moeilijk maar het moet wel gebeuren natuurlijk . 
Om die laptop aan de installatie te hangen heb je een interface kabeltje nodig .
Daar zit hem het probleem .... ik heb me suf gezocht en kan het niet vinden .
Ik weet dat ik het heb , en ik weet dat ik het niet uitgeleend heb .
En laat prins nou net een dedicated interface gebruiken , een andere van aeb of AG of zo werkt niet .
Teneinde raad dan maar een nieuwe besteld .
Dus nu moet ik weer wachten .

Wie o wie heeft er het werkplaatsboek 4E-FE

Offline Viktor

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 1001
  • 2E all the way
Re: Starletje op lpg
« Reactie #16 Gepost op: mei 25, 2018, 18:29:00 »
Wat een werk, een tank stralen en spuiten.
Ik weet niet hoe de regels in Belgie zijn, maar hier in NL wordt een tank van meer dan 10 jaar oud bij een inbouwkeuring afgekeurd.
LPG Tanks van 10 jaar of ouder zijn hier dus bijna gratis, ongeacht de staat.
Als dat in Belgie wel mag, zou je kunnen overwegen een tank in NL te halen; ze worden hier weggegooid, of men maakt er een BBQ van  :P

Offline Experion

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 480
  • Gehakt
Re: Starletje op lpg
« Reactie #17 Gepost op: mei 25, 2018, 20:01:12 »
je kan misschien een foto maken van die connector voor het afstellen, dan kunnen we misschien helpen :)
'91 Si
Meer nie

Offline Stragenmitsuko

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 47
Re: Starletje op lpg
« Reactie #18 Gepost op: mei 25, 2018, 22:45:20 »
In B kan je tanks laten herkeuren en dan zijn ze weer goed voor 10 jaar .
Normaal is het sop de kool niet waard , maar dit is een speciale uitvoering .
Het is een soort platgeduwde cilinder , die meer op een rechthoekige tank lijkt .
Dit model wordt al jaren niet meer gemaakt , en het past perfect in een vriend zijn mustang .
Anders , idd beter naar het schroot doen en een nieuwe kopen .

Die kabel is meer dan een connector alleen .
Die connectoren heb ik  , maar in de interface zelf zit een
microcontroller die de communicatie mogelijk maakt .
De meeste andere fabrikanten  werken met een eenvoudige
max232 , prins doet dat niet .

Aftermarket zijn ze best betaalbaar , een originele prins interface kost om en bij de250€ .



 
Wie o wie heeft er het werkplaatsboek 4E-FE

Offline daandc

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 446
  • toyota liefhebber
Re: Starletje op lpg
« Reactie #19 Gepost op: mei 26, 2018, 18:12:12 »
Als je deze wilt namaken zul je het protocol moeten achterhalen.

Usb naar het protocol van het gassysteem.

De rs232 zal ook niet het eigenlijke protocol zijn .

Het mischien handig om te weten welke controller er in de ecu van de instalatie zit.

Maar dan moet je ook de softwarepakket in het bezit hebben .
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline Stragenmitsuko

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 47
Re: Starletje op lpg
« Reactie #20 Gepost op: mei 26, 2018, 19:13:59 »
Ik had er vroeger eentje die ik zelf gemaakt had , gewoon via de rs232 poort .
maar dat is te lang geleden . Er zat meen ik buiten de max232 een attiny in maar
zelfs daar ben ik niet zeker van .

Tegenwoordig koop je ze kant en klaar met een usb aansluiting voor een 30 € dus ik
ga er verder geen tijd aan verspillen om dat terug uit te zoeken .

Zit alleen te popelen om die laptop er aan te hangen .... geduld is een schone deugd zeker :)
 
Wie o wie heeft er het werkplaatsboek 4E-FE

Offline daandc

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 446
  • toyota liefhebber
Re: Starletje op lpg
« Reactie #21 Gepost op: mei 27, 2018, 10:07:49 »
Als het op de basis van een attiny  ( avr) werkt is het niet zo spannend .

Dan kun je met een usb chip FT232r uit de voeten .

In dit ic zit in feite alles op een paar ontkoppel C tjes na.

Maar als je geduld hebt dan is 30 euro prima te doen .

Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline SkaBla

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 17644
    • Onderdelen lijst
Re: Starletje op lpg
« Reactie #22 Gepost op: mei 27, 2018, 17:49:59 »
En hoe stel je hem dan af? Heb je er software bij?
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline daandc

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 446
  • toyota liefhebber
Re: Starletje op lpg
« Reactie #23 Gepost op: mei 27, 2018, 18:20:56 »
Dit vroeg ik me ook af in een eerdere post ska. ::)
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline Stragenmitsuko

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 47
Re: Starletje op lpg
« Reactie #24 Gepost op: mei 27, 2018, 19:23:23 »
Ja ik heb de software , een iets of wat verouderde versie maar ruim voldoende om alle basisparameters uit te lezen en te wijzigen .
Vandaar probeer ik ook vsi1 installaties te vinden . Voor de modernere heb ik de software niet .

Zoals gezegd , ik heb ( had ) ook de interface , en ik heb in het verleden nog met deze ecu's gewerkt .
Het afstellen is op een manier belachelijk eenvoudig . Eigenlijk net hetzelfde als een klassieke vacuumgestuurde installatie
met een regelvijs en een stationair schroef . Alleen gebeurd dit in software .
Zodra ik m'n interface heb vertel ik daar wat meer over .


Het interfcae probleem zit hem niet in het rs232 of usbchip .
Diegene die ik had was eerst een attiny ( of gelijkaardig ) dan een max232 en dan communicatie via de seriele poort .
Er zit een soort van encoder/decoder tussen de ecu en de max232 die de communicatie van de ecu naar de computer "vertaald " .
Ik vermoed oorspronkelijk een vorm van hardware protectie .

Bv prins heeft ook een valvecare systeem . Dat injecteerd olie om oa de  kleppen te beschermen .
Vergelijkbaar met het flashlube systeem .
Ook daar heb je een interface voor nodig om het zaakje te programmeren .
En alhoewel ze dezelfde connector gebruiken werkt een vsi interface niet op een valvecare en omgekeerd .
Dus moet je als installateur al twee interfaces bij hun kopen .....
Wie o wie heeft er het werkplaatsboek 4E-FE