Auteur Topic: Starletje op lpg  (gelezen 3617 keer)

Offline Stragenmitsuko

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 50
Re: Starletje op lpg
« Reactie #25 Gepost op: mei 29, 2018, 17:08:18 »
Yes yes , interface is aangekomen .



USB drivers zitten erbij , alles installeert zich probleemloos .
De laptop ( craptop  ;D ) is een ouwe HPnc6000 waar nog XP op draait .

Daarna nieuwschierig toch maar even aangesloten op de auto , en ja hoor , direct communicatie
zoals het hoort .
 
Het is ook duidelijk zichtbaar dat de benzine ecu behoorlijk wat moet compenseren voordat ie op lpg terug lambda =1 draait .

Morgen mee gaan rijden en parameters aanpassen .


Offline daandc

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 498
  • toyota liefhebber
Re: Starletje op lpg
« Reactie #26 Gepost op: mei 29, 2018, 19:59:56 »
XP blijft in mijn ogen het beste voor programmeer mogelijkheden in combinatie met rs232 poort.

Als het niet anders kan pak ik een chip van ftdi.



Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline mister_fix_it

  • Admin
  • ******
  • Berichten: 24430
  • ┤PrutĚser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
Re: Starletje op lpg
« Reactie #27 Gepost op: mei 29, 2018, 22:48:29 »
Eens. Ik heb hetook og wel eens nodig ivm programmeren met hyperterminal.
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline Stragenmitsuko

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 50
Re: Starletje op lpg
« Reactie #28 Gepost op: mei 30, 2018, 16:42:28 »
Het afstellen .

Het eerste dat ik doe is alles terug op z'n basis zetten . Immers , de installatie was afgesteld voor een citroen berlingo
en die afstelling is nu waardeloos .

Standaard parameters :
Verdamperdruk op 2.2 Bar ( lees je af op het computerscherm ) 
a parameter op 115%
b parameter op 0


De lpg ecu meet de benzine injectietijd , bv 5mS .
Doet daar een aantal berekeningen op en bepaald aan de hand daarvan de lpg injectietijd .
Dus de benzine ecu stuurt de lpg injectie , via een "omvormer of versterker of vertaler " - hoe je het ook wil noemen -
Dat betekend dat ten allen tijde het benzinesysteem de volledige controle heeft , ook op lpg .

Men gaat er van uit dat de opbrengst van de lpg injectoren net iets minder is dan die van de benzine .
Dus gaat de lpg injectietijd net iets langer zijn dan die van de  benzine  . Dat geeft de lpg ecu de tijd om de volledige
benzinepuls te meten , te "vertalen" en uit te sturen .
Vandaar ook het belang om de juiste injector te kiezen .
Te klein en je krijgt niet genoeg brandstof , te groot en je krijgt altijd teveel .


Formule is Y=aX+B .
Y is de berekende lpg injectie tijd , X is de benzine injectietijd  a en b moet je afstellen .

a is een vermenigvuldigingsf actor , handig uitgedrukt in % .
Je gaat rijden , deellast en het gaspedaal constant  . Dat is niet echt eenvoudig .
Ik ga de snelweg op op een rustig moment en probeer in vierde 110km/ aan te houden .
Dan lees je de lengte van de benzine puls op het scherm van de laptop . In mijn geval 3.6 mS .
Omschakelen op lpg , maar de stand van het gaspedaal niet veranderen , wachten tot het lambda signaal
terug stabiel is , en dan lees je weer de lengte van de benzinepuls af . De benzine ecu heeft zich nu bijgeregeld
om terug op lambda =1 te komen .
Die puls zal langer of korter geworden zijn , naar gelang in welke richting de benzine ecu moest bijstellen .
Aan de hand daarvan verander je "a" tot de benzinepuls op beide brandstoffen dezelfde waarde  geeft .
In mijn geval is dat 112 % . De factory waarde is 115% , en in de vorige auto stond ie  op 120 %

Daaraan kan je ook zien dat m'n injectoren op het randje van te groot zijn voor deze motor .
Lager dan 101% kan niet , want dan moet de injector al afgeschakeld worden voordat de benzine puls ten einde is .

Vervolgens doe je hetzelfde op stationair , maar dit keer met de parameter b .
Motor stationair laten draaien , pulslengte meten , omschakelen en terug meten .
En bijstellen tot ze terug op beide brandstoffen dezelfde waarde geven .
Stond op 0 , ik heb -7 nodig om de benzine tijd op beide brandstoffen gelijk te krijgen .

Tot slot geeft het computerscherm een parameter lpg_corr weer .
Dat zijn allerlei aanpassingen die de lpg computer berekend , oa gastemperatuur , systeemdruk etc .
Nu moet je de verdamperduk bijstellen tot lpg_corr + a gelijk is aan 115 % .
In mijn geval moet lpg_corr dus +3 worden .
Naar gelang je de druk bijsteld zie je die parameter wijzigen .

Ik kom uit op een systeemdruk van 2 bar . Dat is dus lager dan de std waarde , en heeft weerom te maken
met de bijna te grote injectoren .
Een lagere brandstofdruk verminderd de opbrengst , verkleint de injector als het ware .


Dat is het .
Als het correct gebeurd is "weet" de benzine computer niet of er op benzine of lpg gereden wordt .





Ik merk wel dat de stationair minder stabiel is op gas .
Het toerental "zaagt" een beetje op het ritme van de lambda sonde .
Dat is ook het gevolg van grote injectoren .
De aansturing kan niet fijn genoeg . 2.15 ms is teveel en 2.10 ms is te weinig .
Dus schommelen we een beetje rond het evenwichtspunt .

Misschien , als ik ooit eens groene injectoren te pakken krijg , wie weet ?

Offline SkaBla

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 17771
    • Onderdelen lijst
Re: Starletje op lpg
« Reactie #29 Gepost op: mei 31, 2018, 13:59:15 »
Kan ik ook een keer langskomen om mijn LPG starlet te laten afstellen? Is wel een ander merk installatie :D
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Stragenmitsuko

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 50
Re: Starletje op lpg
« Reactie #30 Gepost op: mei 31, 2018, 21:13:07 »
Ha , wie weet . Welk merk is het ?

Offline Stragenmitsuko

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 50
Re: Starletje op lpg
« Reactie #31 Gepost op: juni 03, 2018, 10:56:17 »
gek is dat , ik krijg notificaties van nieuwe reacties met een stevige vertraging .

Vandaag krijg ik een "nieuwe" reactie van daandc
"XP blijft in mijn ogen het beste voor programmeer mogelijkheden in combinatie met rs232 poort.

Als het niet anders kan pak ik een chip van ftdi."

daar waar die toch al enkele dagen geleden gepost was .



Offline Stragenmitsuko

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 50
Re: Starletje op lpg
« Reactie #32 Gepost op: juni 07, 2018, 21:21:16 »
De tank en toebehoren zijn er .

Een inwendige mutivalve ringtank is zeer eenvoudig om te monteren .
Tank plaatsen , 3 gaatjes boren en aansluiten .
Eenvoudig en efficient .
Het is uiteindelijk een 40L tank geworden .



In de multivalve zit alles in . Vulklep , tanklep , inhoudsmeter , overdrukbeveiliging .

Voor de gasleiding gebruik ik flexibele leiding van faro .
Dat is die zwarte op de foto .
Jaren heb ik gevochten met koperen leidinen die overal achter en tussendoor moesten .
Nu , met de glimlach en zonder moeite .
En het leuke is dat een rol faro even duur is als een rol koper .

« Laatst bewerkt op: juni 07, 2018, 21:31:29 door Stragenmitsuko »

Offline Stragenmitsuko

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 50
Re: Starletje op lpg
« Reactie #33 Gepost op: juni 07, 2018, 21:29:24 »
Voor de vulklep heb ik een steuntje gelast aan het afsleep oog .
Dat afsleep oog is van 5mm staal , degelijk en stevig .

Vulleiding is van 8mm koper .
Als je voor de vulleiding flexibel gebruikt moet die om de zoveel jaar vervangen worden .
Heb je ook weer een boterbriefje van de installateur voor nodig .
Met koper heb je dat niet , daar staat geen vervaldatum op .
En het is maar een kort eindje , dat is nog wel te doen .




De buitenvuller komt gelijk met de onderkant van de bumper .
Uitwendig dus niet zichtbaar .
Voor het tanken heb ik een haakse aansluiting gemaakt , die schroef je er op en je
kan tanken .
Klaar met tanken , terug er af en alles is weer onzichtbaar .

Op die manier heb ik ook geen gaten in de bumper of plaatwerk .








Dat is het mensen . Volgende week enkel nog laten keuren en dit projectje is klaar .
Ik ga nog wel wat vermogen testen doen , gewoon uit nieuwschierigheid , en ik zal ter zijner tijd ook het verbuik
hier laten weten .



Offline BiToneStarlet

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 14
Re: Starletje op lpg
« Reactie #34 Gepost op: juni 07, 2018, 22:46:12 »
Waarschijnlijk de beste manier om LPG in te bouwen! Goed om te weten dat een 40L ringtank mooi in de Starlet past. Zit hij verder ook nog vast?
En heb je ook overwogen om de vul nippel achter de benzineklep te plaatsen?

Ik vroeg me nog af of het ook mogelijk is de benzine injectors te vervangen voor LPG injectors en zo een LPG only voertuig te maken?

Ik ben benieuwd naar het verbruik en de prestaties! Met Corolla inlaat uiteraard!

Offline Stragenmitsuko

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 50
Re: Starletje op lpg
« Reactie #35 Gepost op: juni 08, 2018, 06:57:42 »
Lpg only is zeker een mogelijkheid . En dan kan je de ontstekingskarakter istiek
aanpassen aan lpg . Geeft weer een iets beter resultaat .
Mijn nissan sunny rijd zo al enkele jaren rond , met een megasquirt motormanagement
en AG injectoren .

De tank zit vast met twee bouten M12 .



Dat grote gat is de doorvoer voor de leidingen , dat twee "kleine" voor de bouten .
Laat ik nou net niet de juiste maaat klokboor hebben voor dat grote gat .
Vandaar postzegelsysteem .

Offline SkaBla

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 17771
    • Onderdelen lijst
Re: Starletje op lpg
« Reactie #36 Gepost op: juni 08, 2018, 10:35:04 »
Ben je niet bang dat bij een aanrijding je gastank leegloopt en vlam kan vatten? Of zit er op de tank ook nog een beveiliging?
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Stragenmitsuko

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 50
Re: Starletje op lpg
« Reactie #37 Gepost op: juni 08, 2018, 17:37:59 »
je bedoeld door die vulklep net achter de bumper ?

Ik ben zeker niet zinnes een aanrijding te hebben , lol  :D

Maar idd , op de tank zit een terugslagklep .
Als die leiding moest breken is het enkel de inhoud van de vulleiding die kan vrijkomen .
70cm leiding met  8mm doormeter . Veel kan er niet uitkomen .

Meestal wordt die klep op de bumper geplaatst . Dan zie je zo'n zwart rechthoekje .
En dan heb je toch hetzelfde effect bij een aanrijding .

Ideaal is bijplaatsen bij de benzine vuldop . Dat is helaas niet altijd realiseerbaar .

Offline mister_fix_it

  • Admin
  • ******
  • Berichten: 24430
  • ┤PrutĚser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
Re: Starletje op lpg
« Reactie #38 Gepost op: juni 08, 2018, 20:06:11 »



Dat grote gat is de doorvoer voor de leidingen , dat twee "kleine" voor de bouten .
Laat ik nou net niet de juiste maaat klokboor hebben voor dat grote gat .
Vandaar postzegelsysteem .

Waarom niet gewoon met een decoupeer zaag? Metaal blaadje erin, en dat krijgt dat blik wel gezaagd
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline Stragenmitsuko

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 50
Re: Starletje op lpg
« Reactie #39 Gepost op: juni 09, 2018, 17:12:11 »
Decoupeerzaag , knabbelaar  , zelfs met een blikschaar . Het had allemaal perfect gekund .
Boormachine had ik bij de hand , dat was het eenvoudigste .


Ik heb ondertussen een originele defecte vsi interface te pakken .
Ik mocht hem zo hebben .
Opengemaakt , en tot mijn verbijstering zit daar enkel een 74hc14 in .
Verder zie ik twee diodes , 8 weerstanden , twee leds en een capaciteit .
Allemaal smd , dus ik ga een loup nodig hebben om de waardes te kunnen lezen .

74hc14 is een inverter schmidt trigger .
Vrij bizar dat ze dat gebruiken om van ttl naar RS232 over te gaan .

Bij gelegenheid ga ik toch maar eens het schema ervan optekenen .


Offline daandc

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 498
  • toyota liefhebber
Re: Starletje op lpg
« Reactie #40 Gepost op: juni 09, 2018, 21:16:59 »
Zo bizar vindt ik dat niet, ik had zoiets ook wel verwacht .

Prijs technisch was deze waarschijnlijk aantrekkelijk voor de fabriekkant.

 


Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline Stragenmitsuko

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 50
Re: Starletje op lpg
« Reactie #41 Gepost op: juni 10, 2018, 18:50:27 »
ja ok , maar een rs232 werkt op + en -13 volt  .
Daarom juist dat die max232 er tussen geplaatst wordt om de spanningsniveaus
van 0 en 5 volt aan te passen naar +/- 13 v . 

Een 74hc14 werkt op 5 volt .
Uit de vsi ecu komt 12volt .
Op het printje zit geen spanningsstabilisat or al la 7805 of wat dan ook .
In principe kan die 7414 dat niet overleven . 

Dus ze  hebben ze het zaakje toch op een vrij "creatieve " manier aan mekaar gebreid .
En misschien is het niet verwondelijk dat ze , juist daardoor verschillende defecte interfaces
beschikbaar hadden .

Maar dat verklaart nog altijd niet dat mijn interface , die wel met de correcte niveaus
werkt geen communicatie gaf .

Mogelijk gebruiken ze die schmidt triggers ook als invertor , en worden de signalen
van en naar de ecu niet alleen gebufferd , maar ook geinverteerd .

IK ga het schema er eens uithalen , en dan zien of ik m'n galvanisch gescheiden max232 interface
kan aanpassen om ook met de vsi samen te werken .


Offline daandc

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 498
  • toyota liefhebber
Re: Starletje op lpg
« Reactie #42 Gepost op: juni 10, 2018, 19:39:22 »
Ik kan er verder weinig van zeggen want ik kan het schema niet .

Maar welke 74hc14 heb jij dan er staat meestal een een letter bij  bijv 74hc14m kan 7 volt hebben en icm een zenerdiode kan dit best goed gaan.

Dit is typische chinese opbouw goedkoop bouwen 

Ben wel benieuwd als je het schema hebt gereverseengineered post het dan eens .






Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline Stragenmitsuko

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 50
Re: Starletje op lpg
« Reactie #43 Gepost op: juni 17, 2018, 17:53:23 »
Ik vond toevallig deze foto op het net .



Dit is ook een starlet op lpg , op het zicht zou ik zeggen van bigas
, wat op zich zeker geen slechte apparatuur is .
Maar moet je eens kijken hoe de "erkende installateur " die injectoren er heeft ingegooid .
Veel kan ik niet zien , maar ik zie de injectorrail er scheefweg inhangen .
Vastgemaakt ?? ik weet het niet zeker misschien met enkele tie wraps .
En met veel te lange voedingsslangetjes die dan op het zicht ook nog verschillende lengte hebben . 
Bah !


Ondertussen is mijn sletje probleemloos de techn keuring gepasseerd , en rij ik nu dus legaal op lpg .

De eerste tank is leeggereden , door 5 verschillende bestuurders , waaronder een zoon met een loden voet zeg maar ,
en een leerling bestuurder die zeer rustig rijd voor het ogenblik ?
Ook  onder diverse omstandigheden , nl  snelweg , stukje stad , een deel woon werkverkeer lange en korte afstand .

Ik had 32L getankt bij m'n eerste tankbeurt . Meer ging er niet in , dat is normaal bij een eerste tankbeurt .
Bij de tweede tankbeurt , met een nog niet geheel lege tank ging er al 33l in .

Zoals gezegd ,  was de tank nog niet volledig leeg ,  en er stond 391 km op de teller .
Dat betekent een  verbruik van ca 8L/100km , of 1 op 12.5 .
Daar kan ik best mee leven .  :shades:

Binnenkort algemeen onderhoud en afstellen , en dan volgt de vermogentest op lpg .

Offline Robinho

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 899
    • Sentimo radiatorbekleding
Re: Starletje op lpg
« Reactie #44 Gepost op: juni 17, 2018, 19:49:48 »
Fijn dat het goed werkt!