Auteur Topic: Verbruik koelvloeistof (of wordt het gedumpt?)  (gelezen 1631 keer)

Offline M@rk

• SCH forum member
  • **
Verbruik koelvloeistof (of wordt het gedumpt?)
« Gepost op: april 05, 2018, 19:52:00 »
Hallo Allemaal,

Enige tijd geleden liep de temperatuur van mijn P7 op in de file, en bleek dat het koelvloeistof op was. De garage heeft dit weer afgevuld, en nu zo'n 1000-1200km verder is deze alweer bijna op.
Het lijkt of er blauwe sporen zijn van koelvloeistof onder het expansievat aan de linkerzijde onder de motorkap, wat naar mijn idee betekent dat de druk te hoog wordt en de koelvloeistof 'uitgespuwd' wordt door het ontluchtingsslanget je bij het expansievat. De slangen lijken allemaal zacht, radiateur is enkele jaren vernieuwd, vorig jaar nog de waterpomp.
Ik kan geen lekkage onder de auto ontdekken, en zie geen sludge in de oliedop. De kleur van de koelvloeistof is ook nog mooi blauw, en verder niet smerig/bruin/roestig oid.

Voordat ik de garage bel, weet iemand wellicht wat dit zou kunnen zijn en hoe ik dit kan testen? Bij voorbaat dank!  :)

Offline Robinho

• SCH forum member
  • **
    • Sentimo radiatorbekleding
Re: Verbruik koelvloeistof (of wordt het gedumpt?)
« Reactie #1 Gepost op: april 05, 2018, 20:23:05 »
Je kan het beste even alles goed droog maken als je koelvloeistof aan je blok hebt zitten. Dan laat je je blok een tijdje stationair draaien met een schoon vel karton onder je auto en dan kan je zien of er op dat moment al iets lekt. Je kan hem daarna ook uitzetten en de volgende ochtend kijken of je op een bepaalde plek lekkage hebt.

Wat het misschien kan zijn is de aansluiting van de pijp in de waterpomp. Ik heb dit zelf ook uit elkaar gehad omdat ik mijn blok uit elkaar had, het viel mij in eerste instantie niet op, maar de rubber ring die om de buis za,t die weer in de waterpomp gaat, was helemaal hard geworden. Geen idee of dit ook vervangen is toen bij jou de waterpomp vernieuwd is....

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: april 05, 2018, 21:00:40 »
Als die na 1200 km al weer leeg is zou je toch wel ergens een lekkage moeten zien. Als die alles er uit gooit bij je expansievat door te hoge druk is geen goed teken.

Of sluit de radiateurdop misschien niet goed af (het binnenste rubber) dan loopt je expansievat ook over volgens mij.

Offline Veening

• SCH forum member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: april 05, 2018, 21:31:08 »
Ik heb momenteel hetzelfde probleem. Mijn broertje (automonteur) heeft er naar gekeken en denkt dat mijn koppakking lek is en dat uitlaatgas de vloeistof het koelcircuit uitdrukt. Ik mis ongeveer een liter vloeistof na 2 uur rijden, bij stilstand lekt er niks. Volgend weekend wordt mijn koppakking vervangen, ik kan pas daarna laten weten of dit het probleem oplost voor mij.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: april 05, 2018, 21:38:32 »
Ik heb zelf ook een lekke koppakking gehad, maar dat was bij mij goed te zien en te merken, 's morgens startte die beroerd omdat er kvs in de cilinders drupte als die stilstond, bij het starten rookte (stoomde) ie behoorlijk, en hij werd ook warmer dan normaal. Dit ging een tijdje zo door totdat het ineens zo erg was dat ik de straat achter mij niet meer kon zien.

Maar kan bij ieder verschillend zijn, het is maar net waar die lekt.
« Laatst bewerkt op: april 05, 2018, 21:44:01 door Patrix »

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: april 05, 2018, 22:41:40 »
Om hier nog iets aan toe te voegen,

@ mark,
Als je radiateurslangen niet hard worden verdenk ik toch de radiateurdop, het systeem moet namelijk wel druk opbouwen.

@Veening,
Een liter na 2 uur rijden is wel heel veel, als de uitlaatgassen de kvs UIT het systeem drukken, wordt er ook kvs IN de cilinders gezogen door de zuigers, dan zal de motor niet al te best lopen, en moet er haast wel witte rook uit uit de uitlaat komen...... wellicht ook een lekke radiateurdop?

Offline M@rk

• SCH forum member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: april 06, 2018, 10:06:35 »
Bedankt voor de reacties! In de olie is nog niks te zien, en met een warme motor ook geen noemenswaardige witte rookpluimen (Voor een carb motor best netjes!).
Motor loopt verder ook goed stationair en verbruikt geen olie oid, ik kan me herinneren van m'n MX-5 dat die begon te lopen als een pruttelende Amerikaan uit de '60s toen daar de koppakking kapot was.

Ik zal een andere radiateurdop proberen en de koelvloeistof weer afvullen, iemand een goedkoop adresje voor zo'n dop?

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: april 06, 2018, 10:38:51 »
dat was mijn idee ook ja, als die zoveel kvs verbruikt moet dat haast wel te merken zijn, toen mijn pakking lek was heb ik nog een week stotterend en rokend doorgereden, tot de dag dat ie het begaf, en zelfs toen was er maar heel iets kvs verdwenen.

Een dop kun je halen bij de onderdelen boer, kost een tientje of zo. (0,9 bar)

Offline M@rk

• SCH forum member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: april 06, 2018, 10:45:00 »
Klopt, zou ook merkbaar moeten zijn aan het motorgedrag lijkt me. Dop heb ik zojuist besteld bij dutchcarparts.nl (mag ik dit vermelden?) voor 7 euri, proberen waard zou ik zeggen.
Zodra die binnen is zal ik het koelvloeistofniveau bijvullen en laat ik het weten!

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: april 06, 2018, 10:53:09 »
Ben benieuwd, maak dan ook even de vulopening van de radiateur goed schoon met een schuursponsje, zodat ie straks weer goed afsluit.

Offline M@rk

• SCH forum member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: april 06, 2018, 10:53:55 »
Dank voor de tip Patrix, zal ik doen.

Offline M@rk

• SCH forum member
  • **
« Reactie #11 Gepost op: april 06, 2018, 12:57:02 »
Misschien een stomme vraag, maar wat is het verschil in hoeveelheid tussen empty en full in het expansievat? In het boekje staat namelijk 4,5 a 4,6 liter, maar dit past hier nooit in. Ik gok een liter?

Offline Evjatar

• SCH forum member
  • **
« Reactie #12 Gepost op: april 06, 2018, 13:15:38 »
De totale hoeveelheid vloeistof in het koelsysteem ligt tussen de 4,5 en 4,6 liter. Expansievat is ongeveer een liter inderdaad.

Offline M@rk

• SCH forum member
  • **
« Reactie #13 Gepost op: april 06, 2018, 20:19:24 »
Dan zal ik morgen een liter koelvloeistof kopen, juiste hoeveelheid bijvullen en de nieuwe dop monteren (uiteraard eerst schoonmaken met een schuursponje Patrix ;) ).

To be continued.....

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #14 Gepost op: april 06, 2018, 20:53:59 »
Haha, ik hoop voor je dat het daar aan ligt, en voeg wel dezelfde soort KVS toe.

Offline M@rk

• SCH forum member
  • **
« Reactie #15 Gepost op: april 07, 2018, 20:51:19 »
Vanmiddag op het allerlaatste moment nog koelvloeistof weten te kopen, was maar een enkele soort bij de bouwmarkt. Dit blijkt G12 te zijn en volgens mij gaat in de Starlet G11. Hier kwam ik helaas te laat achter toen ik de koelvloeistof al bijvulde, maar meen me te herinneren dat nieuwere koelvloeistof bij G11 weinig kwaad kan (andersom wel, G11 koelvloeistof in nieuwere auto zoals G12/G13). Ging een halve liter in trouwens.

Het rubber in de oude radiateurdop leek redelijk vergaan en vervormd, laten we inderdaad hopen dat dat het is!

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #16 Gepost op: april 07, 2018, 21:46:06 »
Als de radiateurdop zo gaar is heb je grote kans dat het daaraan gelegen heeft, misschien moet je nog wel een keer bijvullen door de evt. lucht in het systeem vanwege het leegrijden.

G11 en G12 kunnen beide in de P7, je kan alleen niet alle soorten mengen, G12 kan niet met G11.... de G12+ kan wel gemengd worden met G11.
Dus ik hoop dat je met G12+ plus heb bijgevuld, want er zit blauwe (G11) lees ik in je eerste bericht.

Offline M@rk

• SCH forum member
  • **
« Reactie #17 Gepost op: april 10, 2018, 09:19:57 »
Het is G12+ inderdaad wat ik erbij heb gemengd. komende tijd zal ik het peil weer in de gaten houden, wordt ongetwijfeld vervolgd....

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #18 Gepost op: april 10, 2018, 09:30:33 »
Gelukkig :)

Offline M@rk

• SCH forum member
  • **
« Reactie #19 Gepost op: april 14, 2018, 18:35:37 »
Een update. Deze week ongeveer 140 km gereden. Na 40km beetje bij moeten vullen (100ml gok ik) en nu 100 kilometer verder is ie weer wat leger... Zou dit nog kunnen komen door lucht in het systeem?
En zou ik komende periode dan net zoveel weer bij moeten vullen las toen verloren is gegaan? Dan heb ik namelijk een goede graadmeter tot waar 'normaal' zou moeten zijn...

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #20 Gepost op: april 14, 2018, 20:40:14 »
Waarschijnlijk nog wat lucht ja, je moet het pijl ook pas checken als de motor afgekoeld is, en hoeveel er nog bij moet de komende periode is niet te bepalen.

Worden je slangen nu wel harder dan voorheen?

Offline M@rk

• SCH forum member
  • **
« Reactie #21 Gepost op: april 15, 2018, 09:43:21 »
peil check ik inderdaad pas nadat de motor afgekoeld is. De slangen zou ik even weer moeten voelen, komende week zal ik het niveau in de gaten houden

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #22 Gepost op: april 15, 2018, 10:29:20 »
Fingers crossed.

Offline M@rk

• SCH forum member
  • **
« Reactie #23 Gepost op: april 17, 2018, 17:21:50 »
Slangen voelen zacht, inmiddels 75 km weer met de auto gereden en weer een kwart koelvloeistof weg... Heeft iemand nog andere tips wat ik kan testen?

Offline Menny

• SCH forum member
  • **
  • P9_4AGE_Blacktop
« Reactie #24 Gepost op: april 17, 2018, 18:36:06 »
Sorry, ik heb niet alles gelezen  ;), maar waar is het vloeistof voor een kwart weg? Rad of expansievat?
Maak alles droog, motor laten draaien en laat je fan een paar x aanslaan. Zorg dat je expansievat voor de helft gevuld is.
Verwarming werkt?
Dop op expansievat goed dicht?
Stinkt niet in je auto naar koelvloeistof?
Niet lek bij de afvoer van je rad, onderin?

Suggesties he :)
Work in progress: P7_3SGE_Beams_Black top_RWD