Auteur Topic: Koelsysteem schoonmaken ... wat echt te doen?  (gelezen 755 keer)

Offline starletnaam

• SCH forum member
  • **
Koelsysteem schoonmaken ... wat echt te doen?
« Gepost op: maart 29, 2018, 00:54:13 »
Hoi

De radiateur (P9 uit 1996) is nu echt stuk, maar daarvoor al tijden lek en daardoor van binnen ernstig geroest. Bij het bijvullen telkens is er liters kraanwater in gegaan.
Bij het loshalen van de slangen zit veel roestaanslag aan de binnenkant en daarmee dus ook in het koelsysteem en de pomp.
Voor het installeren van de nieuwe radiateur wil ik het systeem eerst schoonmaken en spoelen van binnen.

Ik heb vanalles gelezen in gesprekken hierover, maar het is mij nog niet duidelijk wat nou het beste is.
Met Soda? ... lost dat niet de aluminium delen op?
Met vaatwassertablet? ... gaan dan niet de pakkingen eraan?
Met azijn? ... is dat niet slecht voor de rubberen onderdelen?
Met een commercieel product? ... doet dat wel wat? en welke dan?

Heeft iemand een duidelijk antwoord op hoe je op een verantwoorde manier het koelsysteem schoonmaakt en spoelt?

Offline joeysmit14

• SCH forum member
  • **
  • Starlet p8 1.3 Friend '94'
Re: Koelsysteem schoonmaken ... wat echt te doen?
« Reactie #1 Gepost op: maart 29, 2018, 09:22:01 »
Om te beginnen koelvloeistof gebruiken in plaats van water. Dat zorgt voor de roest. Maar nu je er toch eenmaal last van hebt zou ik eerst de boel goed doorspoelen met gewoon water. Je moet toch je radiateur vervangen. Als je dan toch bezig bent meteen even je kachel doorspoelen. Zoals je zelf ook al zei is azijn niet goed voor rubber. Ik zou het bij water houden. En straks vullen met koelvloeistof

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #2 Gepost op: maart 29, 2018, 09:23:29 »
Het beste was goed onderhoud, en direct je radiateur vervangen en zeker geen kraanwater gebruiken! Dat heb je nu wel gezien.

Het beste dat je kunt doen is je huidige systeem met je huidige radiateur (die is toch al op) doorspoelen met koelvloeistof. Nieuw erin, tijdje rijden, alles eruit. Net zo lang tot het schoon blijft. En dan pas je radiateur vervangen. Ik zou geen huistuinkeuken middeltjes gebruiken als azijn, vaatwastabletten of soda, gezien de bijwerkingen.

Als je pomp op den duur gaat lekken, moet je die ook vervangen. Hopelijk zit er niet vanalles in de kleine kanalen richting gasklephuis, want dan heb je nog wat te doen.
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline starletnaam

• SCH forum member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: maart 30, 2018, 13:14:22 »
Het is ook niet mijn Starlet (P8)...het betreft een vriendin van mij.
Toen zij hem net had gekocht bijna een jaar geleden heb ik al gezegd dat ze de radiateur moest vervangen, en dat een paar keer herhaald.
Ik heb nooit geweten dat hij een maand of wat later echt lekte en zij bijna wekelijks het koelwater bijvulde, laat staan dat ze dat met kraanwater deed. Behalve roest, kalk en andere ellende, ook met temperaturen van -10 C en lager in de nacht best een risico...

Nu maar proberen het beste er van te maken.
Met de oude erin rondrijden is geen optie meer, het water spoot door de grille heen ruim zo'n meter of twee de straat op   :o
Ik ga hem dan spoelen met gedestilleerd water, lijkt me dan het beste
« Laatst bewerkt op: maart 30, 2018, 13:22:09 door starletnaam »

Offline mister_fix_it

• Admin
  • ┤PrutĚser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
« Reactie #4 Gepost op: maart 30, 2018, 21:36:10 »
Ik heb laatst op Discovery Channel, bij wheeler dealers gezien dat ze het koelsysteem spoelde ln met een goedje wat al het water uit het systeem opnam, en vervolgens vulden ze het systeem af, met waterloze koelvloeistof
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline DOHCmeSOHC

• SCH forum member
  • **
  • Drive 'er straight sideways!
« Reactie #5 Gepost op: maart 31, 2018, 00:13:52 »
Evans Coolant oid, heb er vaker van gehoord, t schijnt wel te werken, maar heb er zelf nog nooit mee gewerkt.

Offline mister_fix_it

• Admin
  • ┤PrutĚser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
« Reactie #6 Gepost op: april 01, 2018, 16:17:00 »
Hoef je blijkbaar ook nooit meer te vervangen.
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline starletnaam

• SCH forum member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: april 01, 2018, 23:36:33 »
Radiateur zit er in!

Alle slangen gespoeld onder de kraan, overloop expansievat uitgespoeld met kokend water. Na aansluiten doorgespoeld met gedestilleerd water en tijdens het lopen de bovendrijvende schuimtroep afgeschept (bij de vuldop opening van de radiateur).
Op het laatst afgevuld met koelvloeistof.
Blijft redelijk roze nu. Binnenkort nog een keer opnieuw aftappen en opnieuw vullen.

So far, so good!

Offline Karlb98

• SCH forum member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: mei 07, 2018, 13:33:51 »
mijn KVS blijft bruin na het doorspoelen. Onlangs de radiateur vervangen en een aantal keren doorgespoeld met KVS alleen het blijft bruin worden. Verder geen last van olie lekkage oid. Iemand tips?

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: mei 07, 2018, 14:42:23 »
De mijne heb ik afgelopen weekend met de tuinslang doorgespoeld, thermostaat er uit, 2 slangen van de radiateur los, en dan via de korte slang doorgespoeld.
Daarna nieuwe slangen plus radiateur geplaatst (zonder thermostaat) 2 keer afgevuld met demi water (tussen door even laten lopen) vervolgens thermostaat geplaatst en 2 keer afgevuld met KVS, en dat zal nog wel een keer moeten, want als je aftapt via de radiateur blijft een groot deel van je spoel water in je blok zitten.
« Laatst bewerkt op: mei 07, 2018, 14:49:29 door Patrix »

Offline Stragenmitsuko

• SCH forum member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: mei 07, 2018, 19:51:17 »
Bruine koelvloeistof wijst meestal op koppakkingproblemen .
Best eens (laten) testen met zo'n co2 detector .

Pat
Wie o wie heeft er het werkplaatsboek 4E-FE

Offline BiToneStarlet

• SCH forum member
  • **
« Reactie #11 Gepost op: juni 07, 2018, 19:06:17 »
Ik denk dat dit een van de beste manieren is. https://youtu.be/s--5ft5YiHg
« Laatst bewerkt op: juni 07, 2018, 20:47:32 door BiToneStarlet »