Auteur Topic: Blower functioneerd niet (goed)  (gelezen 405 keer)

Offline Joene1972

• SCH forum member
  • **
Blower functioneerd niet (goed)
« Gepost op: maart 27, 2018, 13:56:27 »
Hallo Starlet mannen en vrouwen,

Mijn vriendin heeft een geweldige Starlet, 1.3 3-DRS 1997.
Echter met het volgende probleem. De blower doet het vaak niet of slecht.
Ik heb de blower inmiddels 2 keer gedemonteerd en in m`n handen doet hij het dan vollop.
Iemand vertelde me dat de koolborstels vermoedelijk versleten waren.
Maar als dit zo is hoort hij het dan vollop te doen als ik hem demonteer?
Het blijkt nog flink lastig te zijn (voor mij) om een andere blower te vinden. 2e hands lukt wel.

Ik ben echter bang dat er iets anders aan de hand is. Dan zou een vervangende blower niet helpen.
Wat ik heel erg vreemd vind is dat hij het (volgens m`n vriendin dus) af en toe een beetje doet.

Het dunne filtertje voor de blower is door mijn onkunde helaas in de luchtkanalen verdwenen. :-)
Mijn hoop op jullie expertise om mij op het juiste pad te sturen.
Koolborstels de juiste kijkrichting? Of zal ik verder moeten zoeken?

mvg,
Jeroen < die zijn half bevroren vriendin wil helpen.

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
Re: Blower functioneerd niet (goed)
« Reactie #1 Gepost op: maart 27, 2018, 14:21:52 »
Gezien je een P9 hebt, en je kachelmotor gewoon werkt, zit daar het probleem niet. Ik denk dat je kachelweerstand kapot aan het gaan is (99% van de gevallen zo). En deze is te vervangen met een 2e hands onderdeel. Nieuwe onderdelen zijn prima te vinden bij de dealer, voor een dealer prijs.
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Joene1972

• SCH forum member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: maart 27, 2018, 19:20:40 »
Gezien je een P9 hebt, en je kachelmotor gewoon werkt, zit daar het probleem niet. Ik denk dat je kachelweerstand kapot aan het gaan is (99% van de gevallen zo). En deze is te vervangen met een 2e hands onderdeel. Nieuwe onderdelen zijn prima te vinden bij de dealer, voor een dealer prijs.

Thanks Skabla!
In een ouder topic had ik iets over deze weerstand gevonden plus een foto. Deze foto is echter niet meer te zien op het forum.
Enig idee waar ik een beetje schappelijk een 2e handsje kan aanschaffen? En waar zoek ik precies naar?
Of is deze weerstand wellicht te vervangen door een neppert?
Achter het dashboardkastje, dan de blower eruit, dan de bedrading. Hier moet ik zijn neem ik aan?
Helaas tijdelijk door griep geveld dus kan niet direct op onderzoek uit.

Sorry voor al deze vragen!

mvg,
Jeroen

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #3 Gepost op: maart 28, 2018, 08:59:35 »
Ik heb nog wel een goede tweedehands liggen. Achter het dashboardkastje, blower hoeft er niet uit. 2 schroefjes en dan is hij eruit. Er zijn geen nepperts voor.
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Joene1972

• SCH forum member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: april 02, 2018, 15:22:27 »
Inmiddels de andere weerstand geprobeerd. Was helaas niet de oplossing.
Blower deed inmiddels helemaal niets meer.
Bedrading nagekeken, niets kunnen vinden. Zekeringen nageken, valt helaas niet zoveel aan te zien. (zijn die zwarte blokken toch?)
Op een gegeven moment geef ik met de achterkant van de schroevendraaier een tik tegen de blower.... en ja..   Hij doet het!!!!  Op alle standen!!

Volgens m`n vriendin echter met minder kracht dan vroeger. Toen zat ze bij wijze van spreken met wapperende haren in de Starlet.
Wellicht dan toch de motor versleten?

mvg,
Jeroen

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: april 02, 2018, 18:38:27 »
De koolborstels zijn op dus kachelmotor vervangen .
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline Joene1972

• SCH forum member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: april 02, 2018, 19:33:56 »
Ok, ik heb een beetje gezocht, maar een 2e handsje zit ik snel op 70 euro. Iemand nog een liggen voor een schappelijk prijsje?
Nieuw lijkt niet meer te krijgen.

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: april 02, 2018, 21:43:19 »
Bij ons op de sloop betaalde ik destijds 35 euro diegene wil snel rijk worden zeker . :twisted:

Tja als je handig bent kun de motor ook uit elkaar trekken en nieuwe koolborstels zetten maar is handigheid wel vereist .

Er zijn verschillende site's die verschillende soorten en maten koolborstels verkopen.
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #8 Gepost op: april 03, 2018, 09:12:49 »
Ik heb nog wel een goede tweedehands liggen. Als je de kachelweerstand niet nodig hebt, mag je die ook gewoon terug sturen.

Offline Joene1972

• SCH forum member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: april 12, 2018, 16:19:57 »
Update!

Pim heeft me een blower toegezonden.
Werkt perfect! Problem solved.

Dank aan allen voor het meehelpen en meedenken.

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #10 Gepost op: april 13, 2018, 09:54:06 »
Mooi zo!