Auteur Topic: Stroef sturen  (gelezen 199 keer)

Offline Soeplepel

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 5
Stroef sturen
« Gepost op: maart 26, 2018, 18:45:25 »
Al 12 jaar (eerste auto) eigenaar van een Starlet uit 1985 en er is eindelijk wat mis mee.

Als ik stuur is het eerst soepel. Als ik ongeveer 45 graden stuur gaat het heel stroef. Daarna weer even soepel, en daarna weer stroef, allemaal in de zelfde beweging. Dit geld voor beiden kanten op sturen.

Nou heb ik even gesearched en ik las ergens iets van stuurkolom. afstellen? Waar een hoe zou dit moeten als dit het geval is?

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 3281
Re: Stroef sturen
« Reactie #1 Gepost op: maart 26, 2018, 19:19:35 »
Stuurkolom kun je volgens mij niets aan afstellen.

Maar stel je ook even voor in het ''wie is wie'' topic, wordt op prijs gesteld hier :)

Offline DOHCmeSOHC

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 1400
  • Drive 'er straight sideways!
Re: Stroef sturen
« Reactie #2 Gepost op: maart 26, 2018, 21:34:02 »
Hoe zit het met de uitlijning?
Ik vind een starlet erg gevoelig op uitlijning qua stuurgevoel.

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 3281
Re: Stroef sturen
« Reactie #3 Gepost op: maart 26, 2018, 21:39:31 »
Ja idd, met name aan het eind van de slag, dan gaat ie over een punt heen en blijft ie staan ;D

Offline Soeplepel

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 5
Re: Stroef sturen
« Reactie #4 Gepost op: maart 26, 2018, 22:00:05 »
Dat zou wel hoop verklaren. Pas 2 nieuwe banden van voor. Dat het wiel blijft hangen na een bepaald punt heb ik namelijk ook...

Wat zijn de aangeraden waarden betreft uitlijnen? Dan stel ik de boel even bij.

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 3281
Re: Stroef sturen
« Reactie #5 Gepost op: maart 26, 2018, 22:26:02 »
Dat ''op slot slaan'' hebben alle p7's volgens mij, en krijg je met uitlijnen denk ik ook niet weg.

Dat zware sturen zou kunnen komen door droge kruiskoppelingen, vet die maar eens goed in, kan een hoop schelen.

Offline Soeplepel

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 5
Re: Stroef sturen
« Reactie #6 Gepost op: maart 26, 2018, 22:42:11 »
Ook bij zo'n 45 graden gedraaid? Het lijkt me niet dat dit goedgekeurd word door een fabriek voor de verkoop...

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 3281
Re: Stroef sturen
« Reactie #7 Gepost op: maart 26, 2018, 22:54:01 »
Hoe bedoel je? slaat ie ook al op slot bij 45 graden?

Omdat het bij jou van stroef/soepel/stroef/soepel gaat, denk ik dat je kruiskoppelingen droog zijn.

Met het op slot slaan bedoel ik met de wielen uiterst links of rechts, dan gaat ie over een punt heen waardoor die in die stand blijf staan.

Ps.
Een Eend (CV2) heeft dat ook
« Laatst bewerkt op: maart 26, 2018, 23:05:25 door Patrix »

Offline Soeplepel

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 5
Re: Stroef sturen
« Reactie #8 Gepost op: maart 27, 2018, 01:02:05 »
Als ik een bocht in draai (om en nabij de 45 graden in willekeurige richting) en m'n stuur los laat, slaat het stuur op slot (voor de duidelijkheid, niet stuurslot), ik moet dan veel meer moeite dan normaal (soepel) om het stuur in zijn uitgangspositie te krijgen (rechtdoor).

Ik zal de boel morgen sowieso eens nalopen.

Offline Soeplepel

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 5
Re: Stroef sturen
« Reactie #9 Gepost op: maart 31, 2018, 13:29:20 »
Van de week gekeken en het bleek inderdaad de kruiskoppeling te zijn.

https://i.imgur.com/1JBlBaI.jpg

Goed droog en gewoon op.

Nu goed ingesmeerd en stuurt een stuk beter, de ene keer beter als het andere keer. Ook zit er lichte speling op de rechter stuurkogel. Richting APK datum (Oktober) beide stuurkogels en de kruiskoppeling vervangen.

Maar hopelijk is die tegen die tijd al opgeknapt en hangt de 2L motor er al in. :)