Auteur Topic: Houston we have a problem deel 2  (gelezen 1042 keer)

Offline whitestar

• SCH forum member
  • **
Houston we have a problem deel 2
« Gepost op: maart 25, 2018, 17:10:14 »
Dag allemaal,

Vandaag heb ik een filmpje gemaakt. Mijn Starlet pendelt erg op het moment. Het gekke is dat het soms helemaal weg is.

De auto start normaal met een iets verhoogd toerental. Na een minuut of twee zakt het toerental maar begint dan onmiddelijk te pendelen. Zoals gezegd, soms is er ook helemaal niets aan de hand.

Na een lange rit pendelt hij vrijwel altijd. Soms helpt het de motor even af te zetten en opnieuw te starten. Het probleem wordt langzamerhand erger overigens.

Ik maakte vandaag een filmpje.
https://www.youtube.com/watch?v=N_aAtZgNNwU
https://www.youtube.com/watch?v=N_aAtZgNNwU

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken. Het probleem is het verlengde van mijn eerdere post. Houston we have a problem.
http://starlet-forum.nl/index.php?topic=24421.0

Alweer heel erg bedankt voor het meedenken.
« Laatst bewerkt op: maart 25, 2018, 17:15:17 door whitestar »

Offline Maerijn

• SCH forum member
  • **
Re: Houston we have a problem deel 2
« Reactie #1 Gepost op: maart 25, 2018, 18:41:05 »
Het doet me denken aan een vacuumlek of een ander probleem bij de inlaat. Misschien even de inlaat schoonmaken en vacuumslangetjes vervangen?

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: maart 25, 2018, 22:04:23 »
Ik heb het andere thread niet echt gevolgt maar ik ben het met de stelling van maerijn eens dit halen noemen ze ook wel eens zagen .

Dit komt meestal uit vacuum lekken en de daarop aangezogen valse lucht waarop de ecu probeert te dit te compenseren.

Denk niet alleen aan slangen maar ook aan pakkingen.

Eigenlijk is er een hele mooie manier om valse lucht op te sporen maar dit is prijzig met een smoke pro je inlaat kanalen vol met rook zetten met een beetje luchtdruk (gereduceerd) 1 bar en waar het lek zit komt de rook vanzelf naar buiten .

Je kunt ook bij een muziekshop online voor een rook generator kijken en deze aanpassen voor dit werk ze zijn niet duur meer .

Wil zelf nog eens zo.n ding bouwen .

Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline Experion

• SCH forum member
  • **
  • Gehakt
« Reactie #3 Gepost op: maart 25, 2018, 22:49:02 »
je kan ook met remreiniger opo al je slangetjes en spuiten, als er ergens een lek is hoor je het motortoerental veranderen als je op het lek spuit
'91 Si
Meer nie

Online mister_fix_it

• Admin
  • ┤PrutĚser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
« Reactie #4 Gepost op: maart 26, 2018, 10:12:18 »
Kan ook komen door te weinig koelvloeistof
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline whitestar

• SCH forum member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: maart 26, 2018, 17:30:02 »
Te weinig koelvloeistof lijkt het niet te zijn. Dat dacht ik eerst o.a. omdat er een lekkage in het koelsysteem zat. Dat heb ik echter verholpen. De koelvloeistof blijft redelijk schoon en ik heb ook geen slurrie aan de binnenkant van de radiatordop.

Zelf dacht ik dat het lag aan het waselement dat met kvs op temperatuur wordt gebracht. De slangetjes hiervoor zitten onder het gasklephuis. Volgens mij werkt het zo dat de temperatuur van dat waselement ingrijpt op je stationair toerental.  Ik heb deze slangetjes nu met elkaar doorverbonden en helaas heeft dat geen enkel effect. Nou ja, het probleem lijkt eerder erger dan minder eerlijk gezegd.

De remmenreinigermetho de heeft tot nu toe geen resultaat opgeleverd. Het 'zagen' treedt pas op na een of twee minuten draaien.

Zo jammer dit.... hij deed het tot nu toe zo voortreffelijk.  Iemand nog goede ideeŰn?

Offline whitestar

• SCH forum member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: maart 26, 2018, 17:33:59 »
Ik dacht ook nog aan een verstopping  van die eerder genoemde slangetjes. Maar toen ik ze gisteren los had en de dop van de radiateur afdraaide liepen ze beiden hartstochtelijk over. Ergo, de verbinding is goed open.......

Online Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: maart 26, 2018, 19:28:15 »
Als je dat waselementje by-passed en het symptoom verergerd, zou ik toch dat waselementje verdenken?

Offline whitestar

• SCH forum member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: maart 26, 2018, 19:55:40 »
Ik ook, dus heb ik net de bypass weer verwijderd. En nu? Stationair voorbeeldig, maar ietsje gas erop en het pendelen is erger dan ooit. Haast niet mee te rijden zo erg.....

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #9 Gepost op: maart 28, 2018, 09:06:51 »
Gasklephuis al schoon gemaakt?
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline whitestar

• SCH forum member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: maart 28, 2018, 09:15:10 »
Als eerste... was niet erg vuil trouwens.

Offline username

• SCH forum member
  • **
« Reactie #11 Gepost op: maart 28, 2018, 10:09:30 »
Het 'zagen' treedt pas op na een of twee minuten draaien

ik denk dat je je zoekgebied moet beperken tot dat wat er na die 2 minute veranderd. Choke, stand gasklep, evt sensoren die bekrachtigd worden ed

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #12 Gepost op: maart 28, 2018, 10:31:54 »
Ik zou je sensoren doormeten. Thermotijd schakelaar, temp sensor en eventueel je koude start injector
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline whitestar

• SCH forum member
  • **
« Reactie #13 Gepost op: maart 30, 2018, 17:36:19 »
Opgelost! Met dank aan de garage. Gasklephuis vervangen compleet met waselement etc. En rijden als een zonnetje.

Resumerend:

Lekkage gehad in de leiding naar het gasklephuis. Het lek zat in de bocht van  het spruitstukje dat uit het blok komt.

Sindsdien problemen met het toerental die soms vanzelf verdwenen maar toch langzamerhand steeds erger werden. Uiteindelijjk was er niet meer mee te rijden (behalve als je snel was met gas en koppelingspedaal die beiden ongeveer dezelfde functie kregen)

Koelvloeistof vervangen, alle sensoren gecontroleerd, klephuiskoeling/verwarming gebypassed, omstandig gecontroleerd op vacuumlekkage en uiteindelijk dus het waselement vervangen.

Solved!

Online Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #14 Gepost op: maart 30, 2018, 22:59:43 »
Fijn dat het opgelost is :)

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #15 Gepost op: april 02, 2018, 16:14:13 »
Dus voor 3 tientjes weer klaar?

Online mister_fix_it

• Admin
    • Starlet Club Holland
« Reactie #16 Gepost op: april 03, 2018, 11:32:57 »
Dus voor 3 tientjes weer klaar?

Want bij de garage rekenen ze maar 10 euro per uur?

Offline Experion

• SCH forum member
  • **
  • Gehakt
« Reactie #17 Gepost op: april 03, 2018, 12:24:13 »
bij mij op t werk rekenen ze 65 per uur, maar we rekenen absoluut niet meer dan nodig dus is het ongeveer even duur als de gemiddelde garage die 35 rekenen
'91 Si
Meer nie

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #18 Gepost op: april 03, 2018, 15:56:06 »
Nee ik ben juist bang dat de rekening erg hoog was, terwijl het simpel op te lossen was voor 3 tientjes.

Online mister_fix_it

• Admin
    • Starlet Club Holland
« Reactie #19 Gepost op: april 04, 2018, 07:53:31 »
Snap ik  ;)

Offline whitestar

• SCH forum member
  • **
« Reactie #20 Gepost op: april 04, 2018, 18:31:48 »
Als je alles van tevoren weet kom je met een dubbeltje de wereld rond. Het was met elkaar 150 euro en een beetje. Veel? Weinig? zeg het maar....
Ik vond het heel redelijk in ieder geval. En gezien wat de Starlet mij tot nu toe heeft gekost denk ik niet dat ik duur uit ben. Al vind je niet zomaar een gasklephuis met thermostaat voor 3 tientjes denk ik. Hoeft ook niet meer.... ;D

Online Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #21 Gepost op: april 04, 2018, 19:16:05 »
Als ie nu weer lekker rijd, ben je die 150 euro zo weer vergeten :)

Offline whitestar

• SCH forum member
  • **
« Reactie #22 Gepost op: april 05, 2018, 22:12:25 »
Precies, Het is nou net niet helemaal met een dubbeltje de wereld rond maar met een starlet kom je toch een heel eind!

Offline brunootje36@hotmail.com

• SCH forum member
  • **
« Reactie #23 Gepost op: april 15, 2018, 20:23:36 »
Had soortgelijk probleem met mijn 2E-E ...uiteindelijk was het rubber rond de PCV klep lichtjes gescheurd en kreeg langs daar valse lucht. Opzoeken met remreiniger hielp niet, gewoon nieuwe rubber zitting geplaatst en alles okee...

Offline brunootje36@hotmail.com

• SCH forum member
  • **
« Reactie #24 Gepost op: april 15, 2018, 20:51:59 »
Probleem is van de baan...rubber zitting in kleppendeksel , die waar de PCV klep in zit had last van piepkleine scheurtjes. Vervangen en rijd zls een nieuwe...bedankt allemaal om mee te denken...top..