Auteur Topic: Rammel bij 2000-25000 toeren  (gelezen 2276 keer)

Offline skuurman

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 172
Re: Rammel bij 2000-25000 toeren
« Reactie #25 Gepost op: april 28, 2018, 11:21:06 »
garage heeft niks kunnen vinden, heb ondertussen de uitlaat open geslepen om te kijken of er wat voor de kat zat, dit is niet het geval.
wat ik nu vermoed is dat de katalysator los in zijn behuizing rammelt en dat je dit hoort.

nu wil ik de kat er tussen weg halen, alleen ben ik bang dat ik dan niet meer door de apk kom met de co-waarde.
Starlet p9 '97
Glanza V '98

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 3602
Re: Rammel bij 2000-25000 toeren
« Reactie #26 Gepost op: april 28, 2018, 11:50:15 »
Als het aan de kat zou liggen moet ie toch ook rammelen als je stilstaat en gas geeft?

Offline daandc

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 481
  • toyota liefhebber
Re: Rammel bij 2000-25000 toeren
« Reactie #27 Gepost op: april 28, 2018, 21:48:51 »
Als jouw kat al rammelt dan zal ie nu ook niks meer doen dus zou je co nu al hoog zijn .

Het c.o mag bij deze auto's iets hoger zijn dan standaard dus katvervanger er tussen en klaar .

Een te hoog c.o zal eerder te wijten zijn aan een kapotte lambda.
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline skuurman

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 172
Re: Rammel bij 2000-25000 toeren
« Reactie #28 Gepost op: april 29, 2018, 12:57:33 »
ik zat er zelf aan te denken om er een buis tussen te lassen in plaats van kat vervanger.
dit zal niet goed gaan met co-waarde?

@patrix, onbelast hoor je niks rammelen. dat vind ik het rare  er ook aan.
Starlet p9 '97
Glanza V '98

Offline Experion

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 506
  • Gehakt
Re: Rammel bij 2000-25000 toeren
« Reactie #29 Gepost op: april 29, 2018, 14:54:17 »
op een p9 mag de kat er vlgnsmij niet tussenuit ivm leeftijd.
'91 Si
'88 P7 1.0

Offline Evjatar

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 3495
Re: Rammel bij 2000-25000 toeren
« Reactie #30 Gepost op: april 29, 2018, 15:48:14 »
ik zat er zelf aan te denken om er een buis tussen te lassen in plaats van kat vervanger.
dit zal niet goed gaan met co-waarde?

@patrix, onbelast hoor je niks rammelen. dat vind ik het rare  er ook aan.

Nee, natuurlijk gaat dit niet goed met de Co-waarde. Zo'n kat zit er niet voor niets tussen.

Offline daandc

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 481
  • toyota liefhebber
Re: Rammel bij 2000-25000 toeren
« Reactie #31 Gepost op: april 29, 2018, 19:42:32 »
De p8's draaien doormiddel van lambda regeling al zo schoon dat als je de kat er tussen uit haalt je het verschil haast niet merkt.

Deze waren als aanvulling toegevoegt .


Het is vergelijkbaar met een test onlangs bij een ford en een renault onlangs allebei diesel met roetfilter.

De ford zonder roetfilter stootte net zoveel uit als met roetfilter  terwijl bij de renault het roetgehalte steeg met het filter verwijderd.

Plus dat de p8 van /voor 93 is dus daar ligt het percentage c.o hoger .



   
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline Evjatar

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 3495
Re: Rammel bij 2000-25000 toeren
« Reactie #32 Gepost op: april 30, 2018, 19:14:27 »
Het gaat hier om een P9. Als er origineel een kat onder zit, en dit ook op het kentekenbewijs staat, is het zonder kat direct afkeur bij de APK. Ongeacht de uitstoot.

Offline daandc

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 481
  • toyota liefhebber
Re: Rammel bij 2000-25000 toeren
« Reactie #33 Gepost op: april 30, 2018, 21:39:22 »
Aha ik was in de veronderstelling dat het hier p8 betrof nee de p9 zal kritisch worden .

Je zou de gok kunnen wagen met een leeg geklopte kat maar ik denk dat de c.o tester eraan gehangen wordt ie door de mand valt .

0.5 is de max.
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline skuurman

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 172
Re: Rammel bij 2000-25000 toeren
« Reactie #34 Gepost op: mei 01, 2018, 18:16:55 »
zal als ik tijd heb de kat er keer onderweg halen om te kijken of het daar in zit.

als de motor koud is, dan doet hij het namelijk niet, na 2km begint die pas.
dus heb wel vermoeden dat het de kat is omdat die dan misschien net een beetje meer ruimte krijgt om te rammelen bij een warme uitlaat.
Starlet p9 '97
Glanza V '98

Offline Karlb98

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 98
Re: Rammel bij 2000-25000 toeren
« Reactie #35 Gepost op: oktober 02, 2018, 08:16:10 »
ik heb dit geluid ook, heb je de kat er al tussenuit? ben wel benieuwd! :P

Offline SkaBla

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 17742
    • Onderdelen lijst
Re: Rammel bij 2000-25000 toeren
« Reactie #36 Gepost op: oktober 02, 2018, 09:01:31 »
De katalysator zit vast aan je voorpijp, dus die kun je niet zomaar even demonteren
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Karlb98

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 98
Re: Rammel bij 2000-25000 toeren
« Reactie #37 Gepost op: oktober 02, 2018, 11:26:21 »
Dat idee had ik ook, maar het lijkt me ook apart dat het geluid van de kat komt, want deze zit eerder onder de rechter voorstoel volgens mij. Maar ik ben benieuwd wat het uiteindelijk was en hoe dit opgelost is.

Offline SkaBla

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 17742
    • Onderdelen lijst
Re: Rammel bij 2000-25000 toeren
« Reactie #38 Gepost op: oktober 02, 2018, 13:58:27 »
De kat zit midden onder de auto. Bij je handrem in de buurt
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline skuurman

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 172
Re: Rammel bij 2000-25000 toeren
« Reactie #39 Gepost op: oktober 02, 2018, 18:44:57 »
ben er nog niet uit, ook niet echt veel mee verder gegaan.
garage (2 stuks) kwam er niet uit, zelf een speurtocht gestart en had het vermoeden dat er wat in de kat zat.
deze leeg gehaald, getest en op eerste gevoel was het geluid minder.
na een paar dagen was het moeite voor niks want het geluid is weer net zo vrolijk teruggekomen.
ik vermoed wel dat het ergens met de uitlaat te maken heeft, dat het ergens tegen aan komt, iets resoneert in dat toerengebied maar wat kan ik nog niet zeggen.
op het moment geen tijd wegens aanschaf van een project auto  ;D ;D

Edit
Was vergeten te melden dat een kameraad van mij dit zelfde gerammel heeft. rijdt ook in een p9 rond.
misschien dat er meer p9's rond rijden met dezelfde rammel?

iemand die tips weet om na te kijken zijn natuurlijk altijd welkom
Starlet p9 '97
Glanza V '98

Offline DOHCmeSOHC

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 1475
  • Drive 'er straight sideways!
Re: Rammel bij 2000-25000 toeren
« Reactie #40 Gepost op: oktober 02, 2018, 20:56:52 »
Zitten de rubberen flappen bij de motorsteun aan de distributie zijde er nog aan? Bij 1 van mijn starlets waren die weg en dat geeft ook een rare resonantie in de auto, omdat de motor kantelt bij gasgeven en dan raakte bij mij de motorsteun de beugel waar ie in gemonteerd zat.

Origineel zitten daar 2 dikke rubberen flappen tussen om dat te voorkomen (denk ik)

Offline Karlb98

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 98
Re: Rammel bij 2000-25000 toeren
« Reactie #41 Gepost op: oktober 03, 2018, 09:50:08 »
haha daar zou ik zo 1, 2, 3 niet aan denken, ik ga het vanavond eens bekijken! Dank :P

Offline Karlb98

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 98
Re: Rammel bij 2000-25000 toeren
« Reactie #42 Gepost op: oktober 03, 2018, 20:56:19 »
Deze rubbers zitten bij mij nog mooi op de plek, dus dat is het niet (helaas)
Dan maar een rammeltje, hoort bij de leeftijd zeggen we dan maar

Offline DOHCmeSOHC

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 1475
  • Drive 'er straight sideways!
Re: Rammel bij 2000-25000 toeren
« Reactie #43 Gepost op: oktober 03, 2018, 21:12:12 »
Stab in the dark, maar je weet maar nooit. Ik kwam er ook pas achter toen ik het blok er uithaalde en slijtageplekken zag op de beugel die in de auto zit :)