Auteur Topic: Verlichtingsprobleem  (gelezen 505 keer)

Online rimave

• SCH forum member
  • **
    • http://www.rimave.nl
Verlichtingsprobleem
« Gepost op: maart 17, 2018, 15:54:16 »
Im back!  ;D
Ik heb kortgeleden een P9 gekocht voor erbij. Automaatje. Wat rijdt dat toch weer heerlijk!
Helaas heeft de dame wel 1 nijpend probleem. Nijpend, omdat het de accu leegtrekt.

Misschien zitten hier ook tweakers met verstand van auto’s, dus ik waag het erop.
Als ik de motor van de auto uit zet blijven de koplampen branden. Uiteraard is de schakelaar op het dashboard in de uit stand. Ook alleen de koplampen branden. Verder niets. Soms als ik een paar keer even grootlicht opzet dan gaan ze wel uit, maar een minuut later zijn ze weer aan. Het koplamp relais maakte ook een zoem geluid, dus daar heb ik vanmiddag een andere voor gehaald op de sloop. Het leek toen opgelost, maar nu is het euvel weer terug. Ik heb het relais er nu tussenuit gehaald zodat de accu niet leeggetrokken wordt, maar da’s geen optie natuurlijk. Accu en de lampjes zijn ook al vervangen. Helpt beide ook niet.
Wat kan dit nog zijn? Of is misschien het relais van de sloop ook niet ok?

Dit omschrijft het probleem en de auto in kwestie is ook dezelfde: http://forum.retro-rides.org/thread/161594/headlight-relay-problem

Offline Viktor

• SCH forum member
  • **
  • 2E all the way
Re: Verlichtingsprobleem
« Reactie #1 Gepost op: maart 17, 2018, 16:02:33 »
Ik meen mij te herinneren dat zoiets ook door een defecte lichtschakelaar veroorzaakt kan worden.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: maart 17, 2018, 16:50:02 »
Als ik het zo lees in de link naar ''retro-rides'' zit er nog een kleiner relais tussen de verlichting schakelaar en het relais wat de lampen aanstuurt, dat kleine relais blijft dan hangen?

Online rimave

• SCH forum member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: maart 17, 2018, 16:51:43 »
Als ik het zo lees in de link naar ''retro-rides'' zit er nog een kleiner relais tussen de verlichting schakelaar en het relais wat de lampen aanstuurt, dat kleine relais blijft dan hangen.

Die zit dan denk in het andere zekeringbakje erboven.

Offline arjan91

• SCH forum member
  • **
  • Ha! Bier!
« Reactie #4 Gepost op: maart 17, 2018, 16:52:50 »
Dat is inderdaad bijzonder.
Maar ik denk toch dat je relais nog steeds blijft hangen.
Wat van de sloop af komt is natuurlijk net zo oud en waarschijnlijk vochtiger dan dat van jezelf.
Dus het kan heel goed dat die ook niet goed is.
- Starlet p8 "Friend Limited", '94 (Donor)
- Starlet p8 Gxi, '95 (Daily)
- Starlet p8 GT '94 (Vriendin)

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: maart 17, 2018, 16:56:09 »
Of het kleine relais wat die grote aanstuurt, ik dacht er maar één zat eigenlijk.

Maar wat Viktor zegt kan natuurlijk ook

Online rimave

• SCH forum member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: maart 18, 2018, 01:04:59 »
Ik wacht wel even tot de nieuwe relais binnen in. Tot die tijd kan ik alleen bij daglicht rijden.  :P
Wat wel vreemd is is dat de hele kabelboom zwart omtaped is en een stukje bij dat relaiskastje heeft er blauwe tape om zitten. Hoeft niets te beteken, maar ik vindt het wat verdacht.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: maart 18, 2018, 09:37:42 »
Je kan het relais en de voet waar die inzit toch ook even doormeten?

Offline Viktor

• SCH forum member
  • **
  • 2E all the way
« Reactie #8 Gepost op: maart 18, 2018, 11:26:55 »
Hoe moet dat dan?

Online rimave

• SCH forum member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: maart 18, 2018, 11:43:32 »
Hoe moet dat dan?

Ja, inderdaad. Zoveel kaas heb ik niet van de elektra in een auto gegeten.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: maart 18, 2018, 13:20:50 »
Vaak staat op het relais aangegeven welke pootjes voor het maak/verbreek contact zijn, in jou geval is het een maak contact (normally open), dus als je meet op die 2 pootjes zal er geen verbinding moeten zijn, zo ja dan blijft ie dus hangen.

Is het relais goed dan betekent dit dat het relais constant voeding krijgt waardoor die dus verbinding blijft maken, dit kun je controleren door te meten op de voet waar je het relais in drukt, er mag maar op één contact in die voet een (constante) plus aanwezig zijn, als de verlichtings schakelaar uit is

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #11 Gepost op: maart 18, 2018, 13:45:00 »
Of als je een 12 voedinkje in huis hebt, kun je het spoeltje van het relais even bekrachtigen om te controleren of die werkt, die klik is duidelijk hoorbaar/voelbaar

Edit:

Met dat kleine relais (in dat retro forum) bedoelen ze denk ik het relais van de stadsverlichting, dat werkt goed toch?
« Laatst bewerkt op: maart 18, 2018, 14:28:49 door Patrix »

Online rimave

• SCH forum member
  • **
« Reactie #12 Gepost op: maart 19, 2018, 17:40:03 »
Stadsverlichting werkt idd prima.
Ik heb hier nog wel een spanningszoeker liggen voor de auto. Wanneer ik die in de gaatje van het relais druk dan staat er op twee van de vier pinnetjes spanning terwijl de auto en de lichten uit zijn. Klopt dat wel? Het gaat om twee schuin tegenover elkaar liggende pinnetjes.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #13 Gepost op: maart 19, 2018, 17:50:30 »
Dat je op twee pinnetjes spanning hebt hoort niet als alles uit staat, dit betekent dus dat misschien je verlichting schakelaar spanning blijft sturen terwijl die uit staat.

Offline DOHCmeSOHC

• SCH forum member
  • **
  • Drive 'er straight sideways!
« Reactie #14 Gepost op: maart 19, 2018, 17:56:03 »
Volgens mij is de verlichting, zoals zoveel dingen bij Japanners, massa geschakeld, dus dat je op 2 pinnetjes spanning meet kan wel kloppen hoor.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #15 Gepost op: maart 19, 2018, 18:38:15 »
Ik denk niet dat de verlichting massa geschakeld wordt, je hebt voor het relais één constante plus, en één geschakelde plus voor het spoeltje van het relais.
De overige 2 pinnetjes zijn: één voor de min van het spoeltje en één voor de uitgaande plus naar de lampen.

Dat er nu twee plussen aanwezig zijn betekent dus dat het relais continu bekrachtigd wordt, waardoor de verlichting blijft branden

Je maakt me nu wel aan het twijfelen, als het min geschakeld wordt heb je idd twee continu plussen op het relais
« Laatst bewerkt op: maart 19, 2018, 18:48:24 door Patrix »

Offline DOHCmeSOHC

• SCH forum member
  • **
  • Drive 'er straight sideways!
« Reactie #16 Gepost op: maart 19, 2018, 18:55:31 »
Ik weet hoe een relais werkt, maar Toyota schakelt over het algemeen met de massa. Het spoeltje wordt pas bekrachtigd op het moment dat je de stroomkring rond maakt, of je dat nu doet met de plus (wat wel het meest gangbare is) of met de massa is om het even, maar wel handig om te weten voor het storingszoeken :)

Online rimave

• SCH forum member
  • **
« Reactie #17 Gepost op: maart 19, 2018, 19:20:06 »
Ik heb het relais even open gemaakt. Op de rood aangegeven plekken staat dus continu spanning.
Dat houd dus ook in dat het ene lipje continu tegen de spoel aanzit. Dat is toch niet juist?

Offline Robinho

• SCH forum member
  • **
    • Sentimo radiatorbekleding
« Reactie #18 Gepost op: maart 19, 2018, 19:59:54 »
Wat Thomas zegt klopt volgens mij wel, ze schakelen over de 'min' zover ik weet.

Als het relais eruit is, kan je dan wel de stadslichten aankrijgen? Zo niet, dan heb je niet het relais eruit waar die persoon het over heeft.

Blijft het nog steeds zoemen met de andere relais?

Online rimave

• SCH forum member
  • **
« Reactie #19 Gepost op: maart 19, 2018, 20:01:35 »
https://youtu.be/_gIZ0weS7iU

Uit dit filmpje begrijp ik dat er dus dat er op het moment van de schakelaar in de auto er ook spanning op het andere kleine pinnetje komt. Hierdoor wordt de spoel een magneet en trekt hij het lipje ervoor naar zich toe waardoor er spanning op de grote lipjes komt te staan en het licht aan gaat?

Online rimave

• SCH forum member
  • **
« Reactie #20 Gepost op: maart 19, 2018, 20:30:36 »
Wat Thomas zegt klopt volgens mij wel, ze schakelen over de 'min' zover ik weet.

Als het relais eruit is, kan je dan wel de stadslichten aankrijgen? Zo niet, dan heb je niet het relais eruit waar die persoon het over heeft.

Blijft het nog steeds zoemen met de andere relais?

Ja, stadslicht werkt gewoon zonder bovenstaand relais.
Het relais wat er uit is zoemt, dus de zoem is weg zonder relais.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #21 Gepost op: maart 19, 2018, 20:39:09 »
De stadslichten worden door een apart relais geschakeld, dat is het relais wat die ''persoon'' bedoelt, heeft verder niets te maken met de dimverlichting

Je kan het relais zelf ook even testen door spanning op het spoeltje te zetten, dan kun je zien of die goed schakelt.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #22 Gepost op: maart 19, 2018, 20:49:27 »
Ik weet hoe een relais werkt, maar Toyota schakelt over het algemeen met de massa. Het spoeltje wordt pas bekrachtigd op het moment dat je de stroomkring rond maakt, of je dat nu doet met de plus (wat wel het meest gangbare is) of met de massa is om het even, maar wel handig om te weten voor het storingszoeken :)

Sorry Thomas mijn uitleg was ook niet specifiek voor jou bedoelt maar in het algemeen. Maar of het nu min of plus geschakeld is, waarschijnlijk zit de fout dan in de stuurkolom schakelaar?

Offline Robinho

• SCH forum member
  • **
    • Sentimo radiatorbekleding
« Reactie #23 Gepost op: maart 19, 2018, 20:50:28 »
ja of de juiste kabel uit de connector halen van je stuurschakelaar naar je kabelboom. Dan weet je of hij dan wel ineens uit gaat als je de schakelaar al had uitgezet. Dan is je schakelaar bij je stuur niet goed meer.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #24 Gepost op: maart 19, 2018, 20:53:11 »
Of de hele stekker onder je stuurkolom er even uitrekken? als de koplampen dan uitgaan weet je genoeg