Auteur Topic: inhouden/schokken bij 30 en 40 km/h  (gelezen 572 keer)

Offline Karlb98

• SCH forum member
  • **
inhouden/schokken bij 30 en 40 km/h
« Gepost op: maart 09, 2018, 09:20:25 »
Goedemorgen allemaal,

Ik hoop dat een aantal van jullie mij kunnen helpen bij het volgende probleem.

Mijn starlet p9 schokt wanneer ik 30km/h rijd in de 2 en wanneer ik 40km/h rijd in de 3. Ik heb geen
toerenteller dus het toerental weet ik niet, alleen bij hogere snelheden en versnellingen merk ik er niks van.
Ook in de 1e versnelling niet opgemerkt.
Wat mij opvalt is dat het bij een koude motor erger is en soms bij een warme motor helemaal weg is.

Twee dagen terug is hij de APK doorgevlogen zonder bijzonderheden en ze vertelden mij dat het een keurig
autootje is voor de kilometerstand (235xxx) en dat ze verder niks is opgevallen.

Zelf dacht ik aan de bougies, deze heb ik niet bekeken omdat ik twee redelijk linker handen heb. Ik heb de lucht-
filter recent vervangen en deze is helemaal schoon. Ook heb ik olie ververst (kroon emperol 10w40) maar ik heb
niet het idee dat dit er iets mee te maken heeft, deze bijzonderheden had ik voor dat ik dit onderhoud heb gedaan
ook al met de starlet en het is niet erger of minder erg geworden.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met dit probleem voordat ik de volle pond bij de garage moet neerleggen ;)

Offline Karlb98

• SCH forum member
  • **
Re: inhouden/schokken bij 30 en 40 km/h
« Reactie #1 Gepost op: maart 09, 2018, 09:26:26 »
Als toevoeging!

Wanneer ik optrek en ik passeer in de 2 de 30km/h voel je heel even licht het gerammel ook. Dit is in de 3e versnelling bij de 40 niet het geval.

Het inhouden wat ik hier bedoel voelt alsof je hele kleine tikjes tegen de rem aan geeft bij het rijden. De auto gaat in zijn geheel heen en weer, niet hard, maar wel opvallend en storend.

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #2 Gepost op: maart 09, 2018, 10:01:09 »
Dit zit ergens in je onsteking. Ik zou beginnen met je bougies. En als het dan niet over is, je verdelerkap. En als het dan niet over is, je bougiekabels.
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Karlb98

• SCH forum member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: maart 09, 2018, 10:18:38 »
daar zat ik al aan te denken, dankje. Heb je tips voor mij bij het vervangen van de bougies. Soort en maat en hoe strak ze moeten en met welke bougiedop?

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #4 Gepost op: maart 09, 2018, 10:38:24 »
Voor een P9 moet je NGK BKR5EY kopen. 4 stuks. Bougiedop maat 16. Hoe strak? Zie: https://www.ngk.de/nl/techniek-in-detail/bougies/montagetips/aandraaimomenten/

Maar vooral niet te strak!!
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: maart 09, 2018, 10:46:17 »
En als je geen moment sleutel hebt gebruik dan een T-sleutel, waarmee je de bougies met één hand aandraait, geen ratel gebruiken, daarmee zet je al snel teveel kracht.

Offline Karlb98

• SCH forum member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: maart 09, 2018, 16:30:45 »
Goede middag,

Ik heb de nieuwe bougies erin gedaan en heb ze eerst een beetje te strak gezet denk ik. Toen de motor weer warm gereden en wat losser gedraaid en met een koude motor weer strakker gezet. Kan ik hiermee schade hebben aangericht? hij loopt verder goed. Het rammelen wat ik eerder beschreef is nagenoeg weg maar nog niet helemaal...

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: maart 09, 2018, 16:40:08 »
Te strak vastdraaien geeft meestal problemen als ze na een lange tijd weer los moeten, ze gaan niet meteen stuk als je ze een keer te strak hebt aangedraaid, alleen de pakking is nu wel helemaal geplet, maar als het niet lekt is het goed.

Offline Karlb98

• SCH forum member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: maart 09, 2018, 16:43:59 »
Dank voor alle hulp.

Ik houd het in de gaten.

Onderhand heb ik wel wat dingen geleerd van dit forum en 't scheelt zo een heleboel geld. ;)

Offline Karlb98

• SCH forum member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: mei 13, 2018, 08:12:00 »
het rammelen waar ik het over had, is helaas niet verholpen. Zoals ik zei dacht ik dat het weg was, maar het is er nog steeds. Wel gek dat het niet altijd schokt, bij die snelheden, maar de ene keer wel en de andere keer niet. Verschil tussen warme en koude motor is er niet.
Zou het niet aan het gasklephuis kunnen liggen?

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #10 Gepost op: mei 13, 2018, 19:43:00 »
Rammelen moet je kunnen zien onder de auto of onder de  motorkap, dat is meestal een hitteschild oid

Offline Karlb98

• SCH forum member
  • **
« Reactie #11 Gepost op: mei 15, 2018, 23:49:44 »
Sorry, Rammelen bedoel ik mee schokken bij 30 en 40km in de 2 en 3. De garage weet niet wat het is, ze zeiden een vacuüm lek maar die zit er helemaal niet. Ook een kennis van mij met veel technisch verstand van auto’s heeft ernaar gekeken en die heeft ook geen idee. Het is heel gek.

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #12 Gepost op: mei 16, 2018, 09:21:26 »
Bougies heb je gedaan, dan verdelerkap controleren/schoonmaken/vervangen, rotor controleren/vervangen, bougiekabels controleren/vervangen.

Offline Karlb98

• SCH forum member
  • **
« Reactie #13 Gepost op: mei 16, 2018, 20:34:36 »
Dat ga ik toch maar eens proberen!

Offline Karlb98

• SCH forum member
  • **
« Reactie #14 Gepost op: juli 06, 2018, 13:18:39 »
Verdelerkap en rotor vervangen voor het merk blueprint, de ngk bkr 5ey bougies zaten er al in. Nog steeds voel ik hetgeen ik in het begin van dit topic omschreef. Is het raadzaak hier andere bougiekabels bij te monteren? zo ja, welke kan ik het best nemen? Ik zie ze van blueprint (merk van verdelerkap) en ook van NGK (merk van de bougies) maar ook van bosch en weet ik wat allemaal.

Offline Tax

• SCH forum member
  • **
  • met 15 inch vw cabriovelgen
« Reactie #15 Gepost op: juli 06, 2018, 13:29:18 »
precies hetzelfde heb ik ook aan de hand gehad,bougies vervangen,rotor-verdelerkap en bougiekabels vervangen
het probleem bleef,totdat iemand mij hier vertelde dat ik mijn gasklephuis moest reinigen.
ander gasklephuis gehaald deze uit elkaar geschroefd gereinigd en nieuwe pakking inwendig en op het blok erop en weg was het probleem
aangezien jouw p9 ook op 235000 km staat lijkt me dit geen overbodige handeling
ik denk dat Skabla deze mening wel deelt

Offline Karlb98

• SCH forum member
  • **
« Reactie #16 Gepost op: juli 06, 2018, 13:32:48 »
Dank voor je reactie. Heb het gasklephuis vanaf de kant van de luchtinlaat gereinigd, dit hielp weinig. Dit is dus niet voldoende?

Opmerkelijk vind ik dat het wel minder is geworden na het vervangen van de verdelerkap en rotor, deze waren ook helemaal ingevreten.

Offline Karlb98

• SCH forum member
  • **
« Reactie #17 Gepost op: juli 06, 2018, 13:34:46 »
heb trouwens ook de brandstoffilter verwisseld, heeft geen verschil gemaakt.

Offline Tax

• SCH forum member
  • **
« Reactie #18 Gepost op: juli 06, 2018, 13:38:13 »
dat is goed mogelijk,ligt er ook helemaal of je kleine stukjes rijd of lange afstanden
ik zelf rijd iedere dag 80 km op en neer(woonwerkverkeer) en dan nog privekilometers wat neerkomt op zo'n dikke 500 km per week en dit alles alleen maar snelweg
ik heb het gasklephuis uit elkaar gehad en gereinigd met een goedje van Brenner en daar kwam aardig wat prut uit
zaak is wel dat je nieuwe pakkingen gebruikt.klein rubber pakkingkje binnenin en een nieuwe op het blok

Offline Karlb98

• SCH forum member
  • **
« Reactie #19 Gepost op: juli 06, 2018, 13:40:48 »
dan ga ik dat toch maar eens proberen. ik heb hier aan gedacht maar vind het een klusje die ik met mijn beginners handen graag uitstel.

Kun je mij het merk en type sturen van de onderdelen en middelen die je hebt gebruikt? Dan ga ik dat toch maar eens proberen.

Kunnen alle slangetjes e.d. los zonder iets stuk te maken en zonder de accu los te koppelen?

Offline Tax

• SCH forum member
  • **
« Reactie #20 Gepost op: juli 06, 2018, 13:47:30 »
je zult sowieso naar de Toyotadealer moeten om pakkingen te halen voor je gasklephuis.
dit zijn de kosten niet,als ik het goedheb nog geen € 7.
dan kun je gelijk vragen daar wat zij ervoor gebruiken om te reinigen.ik hen een spuitbus van Brenner gebruikt omdat wij dat op de zaak ook gebruiken.
ik heb mijn +pool losgeschroefd maar dat lijkt me niet echt nodig omdat je 2 stekkers moet loshalen die nergens blootliggen.
wel moet je even goed kijken welk slangetje waarop zit.ik heb dit met behulp van diverse kleuren isolatietape gedaan dan kun je geen fouten maken.

Offline Karlb98

• SCH forum member
  • **
« Reactie #21 Gepost op: juli 06, 2018, 14:02:53 »
Bedankt, ik zal over 1,5 week tijd vrij maken om dit te doen. Dan zal ik via dit topic wel even laten weten of het gelukt is. Bedankt voor het meedenken, wordt erg gewaardeerd!