Auteur Topic: Choke wil niet uit op 2E carb  (gelezen 490 keer)

Offline Veening

• SCH forum member
  • **
Choke wil niet uit op 2E carb
« Gepost op: februari 24, 2018, 10:15:23 »
Gisteren is voor het eerst een lampje op het dashboard van mij P7 aangegaan dat ik niet herkende. Na het opgezocht te hebben op in de handleiding van een P8 blijkt het het choke lampje te zijn. Dit is op een 2E motor met automatische choke.

Dit lampje is nooit eerder aan geweest en gaat niet uit als de motor op temperatuur is. De acceleratie is aanzienlijk minder en de topsnelheid is verminderd naar ongeveer 120km/h dus de choke is waarschijnlijk permanent aangegaan. Is er een manier om deze weer (semipermanent gezien hij in het verleden nooit nodig is geweest) uit te schakelen?

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
Re: Choke wil niet uit op 2E carb
« Reactie #1 Gepost op: februari 24, 2018, 11:23:06 »
Ik heb ook nooit geweten dat daar een (choke) indicator zat, totdat ik mijn cockpit een keer tegen het licht hield ;D

Ik denk niet dat je auto start als je de choke buiten werking stelt, de mijne start iig niet zonder (hand) choke als het wat kouder is.

Waarschijnlijk blijft ie nu gewoon hangen bij jou, alles even demonteren en schoonmaken zal denk ik de oplossing zijn, ik kan je alleen niet vertellen hoe het zit, ik heb nog nooit een 2E carb gezien.

Offline Veening

• SCH forum member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: februari 24, 2018, 13:22:34 »
Het is mij net opgevallen dat het expansievaatje voor koelwater leeg is, na controle blijkt de radiator ook niet meer afgevuld te zijn. Ik heb hem bijgevuld, hopelijk gaat het lampje en daarmee de choke uit omdat de motor weer op normaal op temperatuur blijft doordat er geen lucht meer langs een termostaat sensor in de koelleidingen ofzo gaat.
Als ik hiermee op het verkeerde pad ben hoor ik het graag, niet zoveel ervaring met verbrandingsmotoren

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: februari 24, 2018, 13:47:07 »
Uit nieuwsgierigheid maar even gaan googelen,

Links (gele circel) zie je het gedeelte wat de choke klep (blauwe circel) bediend, deze klep zal bij jou nu ongetwijfeld dicht staan.

Ik denk dat ie altijd al wat stroef gegaan is, en dat ie nu door de kou net iets verder dicht gegaan is dan voorgaande maanden, en heeft ie nu sinds lange tijd het punt bereikt waar het lampje ook aangaat, en dus ook is vast gaan zitten omdat die zo ver nog niet geweest is (Just my thoughts)

Je kunt hem zelfs afstellen,door de markeringen (rode pijl) te verdraaien

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: februari 24, 2018, 13:55:58 »
Of de choke functie van een 2E reageert op koelwater temp. durf ik niet te zeggen, volgens mij werkt het met een bimetaal en verwarmings-elementje (spoeltje)

Offline DOHCmeSOHC

• SCH forum member
  • **
  • Drive 'er straight sideways!
« Reactie #5 Gepost op: februari 24, 2018, 15:00:04 »
en dus op de temp van het koelwater, zou ik zeggen? Volgens mij start ie altijd op de choke, maar gaat ie er, als het systeem goed werkt, met warmere temperaturen eerder af.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: februari 24, 2018, 15:18:28 »
Dat verwarmings-elementje zou geactiveerd kunnen worden door een sensor van het koelwater ja.

Offline 86EP70white

• SCH forum member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: februari 24, 2018, 16:02:06 »
Zou ik inderdaad ook zeggen, dat wanneer de motor op een bepaalde temperatuur komt, de choke eraf gaat. Dat is in principe ook wat je met een handmatige choke doet (ik in elk geval) ::)
'86 Toyota Starlet P7

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: februari 24, 2018, 16:43:39 »
Bij mijn scooter werd het spoeltje bekrachtigd zodra die liep, en dat bleef dan ook zo (continu dus) hoe kouder het was des te langzamer werd het spoeltje warm, en bleef de choke ook wat langer actief.

Maar dat zal bij een auto wel aan de hand van de kvs temp. worden geregeld ja.

Offline Veening

• SCH forum member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: februari 24, 2018, 17:08:44 »
We gaan het morgen zien of dit het probleem was, momenteel staat mijn auto ingesloten op de parkeerplaats naast een vakantiehuisje en ik vind het een beetje asociaal om met een lekke uitlaat hier de auto stationair te laten lopen :twisted:
Is er nog een manier om de lucht te uit de leidingen te halen behalve de motor te starten en de vloeistof door te pompen?

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: februari 24, 2018, 17:15:34 »
Ontluchten doet ie vanzelf, ben benieuwd of het opgelost is morgen, blijft alleen de vraag waarom het lampje nu wel aan is gegaan, dat zou die dan toch eigenlijk altijd moeten doen als die op de choke staat?

Offline Veening

• SCH forum member
  • **
« Reactie #11 Gepost op: februari 25, 2018, 18:09:12 »
Ik gok dat het het probleem van te weinig vermogen een koelprobleem was, hij reed vandaag weer als vanouds met 150 over de autobahn. Het lampje is helaas nooit uitgegaan dus ik gooi dat voor nu op een elektrische storing en zal wel eens met een multimeter aan de slag gaat.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #12 Gepost op: februari 25, 2018, 19:22:35 »
Mooi! ik had toevallig in een ander actief topic gelezen dat het idd op kvs temp werkt.

Plus de koudestart compensator die de choke bediend op basis van koelwater stond niet goed, hij kon m met de hand nog zelf beetje terug duwen. Hij zei dat dit zoiezo versleten is en de symptomen wel daarmee overeen kunnen komen.

Dat van het lampje is even zoeken dan....

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #13 Gepost op: februari 26, 2018, 11:41:03 »
Ik zou wel even uitzoeken waarom je zoveel koelvloeistof kwijt bent. Lijkt op een lekkage ergens.
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Veening

• SCH forum member
  • **
« Reactie #14 Gepost op: februari 26, 2018, 19:15:08 »
Ik ben van plan inderdaad even een oog op de kvs te houden voordat ik weer met hetzelfde probleem zit