Auteur Topic: Nieuwe stroomverbruikers aansluiten - stroomschema en praktijk  (gelezen 408 keer)

Offline JZ

• SCH forum member
  • **
Nieuwe stroomverbruikers aansluiten - stroomschema en praktijk
« Gepost op: februari 20, 2018, 21:26:07 »
Ik ben een beetje Nerdy, dus ik hou van gadgets in de auto. Ik ga de komende tijd wat elektronica inbouwen. Nu denk ik aan het volgende aansluitschema en accessoires:

Extra toeter en elektrische ramen:
Accu -> zekeringskast met zekering #1 -> relais #1 naar contactslot ->
Daarop aangesloten:
1. zekeringskast met zekering #2 -> relais #2 met schakelaar -> Toeter
2. zekeringskast met zekering #3 -> relais #3 met schakelaars -> elektrische ramen

Alarm met centrale vergrendeling en camera
Accu -> zekeringskast met zekering #4 -> relais #4 naar schakelaar -> Alarm en Cv
Accu -> zekeringskast met zekering #5 -> relais #5 naar schakelaar -> camera

Oftewel: ik heb dingen die continu spanning nodig hebben (alarm) en accessoires die geen continu spanning nodig hebben en met het contactslot + schakelaar aangezet worden.
Klopt mijn gedachtegang?  Of is het handig bestaande relais en zekeringen te gebruiken? of ontstaat er dan overbelasting/brand?

Dus ik heb nodig als bovenstaande gevolgd wordt:
1. Zekeringkast blauw voor onder de motorkap met 1 zekering (glaszekering een idee?)
2. Zekeringkast oranje in de auto met 4 zekeringen
3. 1 relais voor onder de motorkap blauw
4. 4 relais voor in de auto oranje

Klopt dit in jullie beleving? Ik wil geen gebruik maken van piggyback zekeringen/splitsingen

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
Re: Nieuwe stroomverbruikers aansluiten - stroomschema en praktijk
« Reactie #1 Gepost op: februari 21, 2018, 10:15:22 »
Voor de extra toeter en de elektrische ramen zou je de zekering kunnen van de sigaretten aansteker kunnen gebruiken, voor de toeter heb je denk ik geen relais nodig, tenzij het een 16-tonige luchthoorn word met 3 compressors ;D

Het alarm zou je wel via een aparte zekeringkast (direct op accu) aan kunnen sluiten, ook daar is denk ik geen relais voor nodig.

En wat voor een camera gaat het worden? moet ie ook op een constante plus? anders zou je die ook op een bestaande geschakelde plus kunnen aansluiten., zo heel veel power vraag een camera niet.

Offline JZ

• SCH forum member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: februari 21, 2018, 10:58:52 »
Hey Patrix,

Dank je voor de tips. Voor alarm en cv geen relais nodig inderdaad, goed gezien. De sigarettenaansteker wordt soms gebruikt door navigatie of opladen telefoon, of beide tegelijk :p. Dus liever geen andere belasting erop dan dat. En... met een relais is er minder stroomverlies, dus meer lawaai uit de toeter, haha.

Dan wordt het:

Extra toeter en elektrische ramen:
Accu -> zekeringskast met zekering #1 -> relais #1 naar contactslot ->
Daarop aangesloten:
1. zekeringskast met zekering #2 -> relais #2 met schakelaar -> Toeter
2. zekeringskast met zekering #3 -> relais #3 met schakelaars -> elektrische ramen

Alarm met centrale vergrendeling en camera
Accu -> zekeringskast met zekering #4 -> Alarm en Cv
Accu -> zekeringskast met zekering #5 -> relais #5 naar schakelaar -> camera

Oftewel: ik heb dingen die continu spanning nodig hebben (alarm) en accessoires die geen continu spanning nodig hebben en met het contactslot + schakelaar aangezet worden.

Dus ik heb nodig als bovenstaande gevolgd wordt:
1. Zekeringkast blauw voor onder de motorkap met 1 zekering (glaszekering een idee?)
2. Zekeringkast oranje in de auto met 4 zekeringen
3. 1 relais voor onder de motorkap blauw
4. 3 relais voor in de auto oranje

Klopt dit in jullie beleving? Ik wil geen gebruik maken van piggyback zekeringen/splitsingen. En ik ben de elektrisch verwarmde spiegels vergeten zie ik nu, maar die volgen hetzelfde principe als toeter e.d.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: februari 21, 2018, 11:06:32 »
ik zou het allemaal niet ingewikkelder maken dan nodig, extra zekeringen en relais is een goed uitgangspunt, maar in sommige gevallen overbodig.