Auteur Topic: Toyota p8  (gelezen 6205 keer)

Offline JZ

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 87
    • Project Wansmaak
Re: Toyota p8
« Reactie #25 Gepost op: februari 24, 2018, 16:49:23 »
Bij de sloop (Hofman) geweest :).




Offline JZ

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 87
    • Project Wansmaak
Re: Toyota p8
« Reactie #26 Gepost op: maart 07, 2018, 19:13:44 »
Vandaag het slot van de p8 overgezet van de ene deur naar de andere deur en de deur vervangen. Zo heb ik dat gedaan:

Raamslinger losmaken
Dit is moeilijker bij een deur waarin de raamslinger op het stof zit, dan op het plastic. Blijkbaar zijn er verschillende soorten modellen. De mijne is uit 1995 en heeft plastic panelen.



De raamslinger losmaken doe je als volgt: Zet een schroevendraaier overdwars onder de raamslinger en draai dan aan de raamslinger. Zie hier hoe dit vast zit aan het deurpaneel:


Deurpaneel verwijderen
Na het losmaken van de raamslinger maak je 3 schroeven los: twee in de deur zelf aan het handvat en 1 in de deurhendel. Schuif de deurhendel naar voren om deze los te maken.
Nu kun je het hele paneel losklikken. Gewoon wat kracht zetten. De deurhendel door het deurpaneel halen en je kunt nu bij het slot.

Slot losmaken
He slot is makkelijk te vinden. Mijn eerste instinct was om de schroef los te draaien (ik had niet zoveel licht). Maar er zit een clip onder deze schroef. Laat de schroef dus met rust! In de clip zitten er twee uitsparingen waar een kleine schroevendraaier tussen past. Zet die erin en draai deze. De clip schiet nu los. Bij het monteren van het slot deze met een tangetje erop klikken. Let op dat dit maar op 1 manier gaat. Kijk goed naar het slot hoe deze erop geklikt hoort te worden.



Toen kon ik het niet laten en gelijk maar de deur vervangen.

Voor:


na:


Het vervangen van de deur is 4 bouten en 1 pennetje. De bovenste bout wilde er niet recht in. Ik heb toen een kortere bout er schreef in gedraaid. Het zit nu goed vast. Ik ben vrij perfectionistisch, maar dit kon gewoonweg niet anders.  :'(. Ik moest even naar de Gamma om 2 nieuwe RVS bouten te halen. Ben maar 2 probleempjes tegen gekomen:
1 bout was verliefd geworden op mijn dopsleutel en wilde niet meer los, de andere ontbrak  :o.

Resultaat: Weer een deukje minder.

Zie je me mooie stoelhoezen binnenin? Even tijdelijk totdat ik aan de slag ga met het interieur :).

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 4023
Re: Toyota p8
« Reactie #27 Gepost op: maart 07, 2018, 21:07:38 »
Deze deur past ook beter qua kleur, die met de deuk was ook niet de originele zo te zien (50 shades of red ;D)

Offline JZ

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 87
    • Project Wansmaak
Re: Toyota p8
« Reactie #28 Gepost op: maart 07, 2018, 22:19:38 »
Nee, denk ook niet dat het de originele was. Ik heb nu inderdaad 50 shades of red op mijn auto. Gatsie! hahaha. Het is dat ik nog wat klussen in huis heb, anders was ik aankomend weekend aan het poetsen geslagen. Nu andere prioriteiten helaas.

Offline Maerijn

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 554
Re: Toyota p8
« Reactie #29 Gepost op: maart 08, 2018, 09:28:07 »
Goed bezig :) dit soort klusjes geven altijd veel voldoening

Offline JZ

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 87
    • Project Wansmaak
Re: Toyota p8
« Reactie #30 Gepost op: oktober 05, 2019, 17:50:21 »
Vandaag de auto bij de spuiter opgehaald. Yes!




Er zat roestschade in de wielkast en er is een nieuw stuk ingelast. Ook zijn er 2 deuken uitgehaald. 1 dikke bij de dorpel en 1 precies op de hoek bij de achterkant. Ziet er tof uit. Er komt nog meer aan :).

Ik heb een alarm ingebouwd. De how-to komt er nog aan. Voor de CV heb ik een how-to gemaakt.

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 4023
Re: Toyota p8
« Reactie #31 Gepost op: oktober 05, 2019, 20:07:03 »
En nu de rest van de auto nog.......  ;D

Offline JZ

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 87
    • Project Wansmaak
Re: Toyota p8
« Reactie #32 Gepost op: oktober 26, 2019, 15:29:28 »
Stukje bij beetje  ;). Nog een paar weekjes en dan komt er weer een update (wellicht sneller). De deuken en roest moeten er eerst uit. Een beetje roze gaat ie niet stuk van. Van roest wel  :P



Nieuwe kentekenplaathouder erop. Vorige was volledig gaar. En van de koplampen zit niet goed. Hij heeft daar ooit schade gehad. :(
« Laatst bewerkt op: november 12, 2019, 13:40:27 door JZ »

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 4023
Re: Toyota p8
« Reactie #33 Gepost op: november 02, 2019, 19:45:48 »
Zeker, stukje bij beetje, over de mijne heb ik ook 2 jaar gedaan om hem weer strak te krijgen.

Offline JZ

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 87
    • Project Wansmaak
Re: Toyota p8
« Reactie #34 Gepost op: november 11, 2019, 21:03:50 »
Het gaat bij mij langer duren.. Ik wil teveel, dus jah..  Ik kom morgen met een update (als ik de tijd heb om de foto's te plaatsen).

Afgelopen week met de achterbank bezig geweest.
Voor:

Na:


Voor de tussenliggende stappen:
https://fotos.tooninteresse.nl/index.php?/category/34

Offline JZ

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 87
    • Project Wansmaak
Re: Toyota p8
« Reactie #35 Gepost op: november 12, 2019, 13:43:07 »
 :shades: Motorkap vervangen door een iets fraaier exemplaar  ;)





Ik heb nu een oude motorkap te koop.

Offline Robinho

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 992
    • Sentimo radiatorbekleding
Re: Toyota p8
« Reactie #36 Gepost op: november 12, 2019, 19:45:35 »
zelf gedaan?

Offline JZ

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 87
    • Project Wansmaak
Re: Toyota p8
« Reactie #37 Gepost op: november 12, 2019, 20:29:14 »
Laten doen. Ik heb eerst de motorkap laten behandelen door de autobijtserij (ontroesten, epoxy), toen wit laten spuiten en toen laten airbrushen. Ik heb 'm er wel zelf opgeschroefd :P.

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 4023
Re: Toyota p8
« Reactie #38 Gepost op: november 14, 2019, 19:47:52 »
Je bent echt de eerste die een achterbank heeft gespoten, althans ik ben dat nog niet eerder tegengekomen.
Wel vet die motorkap.

Offline Maerijn

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 554
Re: Toyota p8
« Reactie #39 Gepost op: november 15, 2019, 00:14:20 »
Je bent echt de eerste die een achterbank heeft gespoten, althans ik ben dat nog niet eerder tegengekomen.
Wel vet die motorkap.

kan het wel voorstellen sommige zijn hebben van dat vliegroest

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 4023
Re: Toyota p8
« Reactie #40 Gepost op: november 15, 2019, 21:51:52 »
Als een bankje vaak wordt neergeklapt en er wordt van alles opgegooid kan het wat lelijk worden ja.
Maar netjes is het nu iig.

Offline JZ

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 87
    • Project Wansmaak
Re: Toyota p8
« Reactie #41 Gepost op: november 17, 2019, 18:08:24 »


2e deel nu ook in orde gemaakt. Het spuitwerk ziet al iets mooier uit dan de eerste. Niet dat je er iets van gaat zien :). De achterbanken hebben klitteband op de achterkant. Als je dat los trekt, dan zie je het metaal. In mijn auto ontbreekt het hele plastic gedeelte dat voer het reserverwiel valt. Omdat dat (denk jaren) ontbrak, heeft het kunnen roesten. Mijn sloop achterbak zag er nog perfect uit, zonder roest. Maar omdat de originele deelbaar is, heb ik gekozen om deze op te knappen.
Elk deel van de bank kost een spuitbus primer en een spuitbus lak. Ik heb nog wat primer over, maar de lak is echt op. Een goed dekkende laag heeft dat wel nodig. Het is primer voor, primer achter, primer op de zijkant, primer op de onderkant, primer op de bovenkant. Dan herhalen voor de lak. Drogen duurt 15 mins. Ik heb het op de voorzolder gedaan, dus gewoon af en toe gedurende dag naar boven lopen, 3 minuutjes spuiten en dan herhalen. Het is niet moeilijk en hoeft niet super netjes. Kost wel veel (wacht-)tijd. Als je het strakker wilt hebben, dan tussendoor nog even het bankje licht opschuren en schoonmaken tussen de spuitbeurten in. Er slaat namelijk nevel neer (verf droogt tijdens het neerslaan) en dat eindigt als stof op de droge laag. De verf voelt hierdoor wat "ruw" aan omdat ik hier gewoon overheen heb gespoten. Ik spoel alleen de laatste stoflaag eraf voordat de stof er weer op gaat.

Overigens zitten er nog meer verschillen in. De mijne heeft geen piping. De (oudere?) bank wel. Piping zijn die plastic randen langs de stof. Hier zie je een voorbeeld: