Auteur Topic: P9 > Glanza S replica  (gelezen 107 keer)

Offline starlut

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 23
  • 4EFE N/A
P9 > Glanza S replica
« Gepost op: februari 03, 2018, 20:21:11 »
Beste lezers,

Vorige jaar zomer had ik mezelf voorgesteld op het forum.
Vervolgens bleef het wat stil van mijn kant.
Het prutsen aan de Starlet ging gewoon door.

Globale mods...
- Starlet ombouw naar een Glanza look.
   - bumpers, sideskirt, achterklep + spoiler en kentekenhouder, motorkap, koplampen, elektrische ramen.
- Overspuiten.. de auto tot aan de basislak zelf gespoten( blankelak aan de pro overgelaten ) en schuur- en-plamuurwerk ook zelf gedaan.
- Glanza achteras met remschijven achter, tevens voorzijde vervangen en direct EBC remblokjes.
- OBX uitlaatspruitstuk gemonteerd.
- Zelf een RVS 2" midden-pijp op maat gemaakt.
- TRD einddemper.
- Glanza veerpootbrug voorzijde.
- Zelf een RVS achterpootbrug gemaakt.
- e10 bugeye corolla inlaatspruit stuk en 3" inlaat pijp met K&N filter gemonteerd.
- 4AFE gaskleppenhuis (50MM). deze heb ik uit-gehoond en gepolijst. (heerlijke respons)
- Magenecor 8.5MM bougiekabels.
- Aluminium dualcore radiateur.

Qua interieur: corolla stoelen gemonteerd en de rails op mijn lengte (1.85.. ) aangepast.
- Corolla middenconsole met pook-knop en hoes :D (wordt nog aan gewerkt).
- Meters aan de linker stijl geplaatst, dit moet nog geplamuurd en gespoten worden...
  - Op het moment zit er een toerenteller en cheap AFR gauge in, komt dit of volgend jaar een o2 wide-band in voor mijn megasquirt setup.
- Handrem op hoogte verstelbaar gemaakt.

To-do's
- Megasquirt v2 aanschaffen.
- o2 wide-band aanschaffen.
- Wellicht een andere ontsteking.
- grotere injectoren waarschijnlijk die van een 4efte of 5efhe rail.
- Gaugehouder plamuren, spuiten.
- Deurlijsten hoogglans zwart spuiten of rollen.
- Verlagen..
- Tunen..

Verre toekomst plannen zodra ik afgestudeerd ben..
- LSD.
- 5EFHE of 5EFTE.
- 4x4 van de Starlet Reflect  :o.
- Turbo en de benodigdheden.

Tijdlijn
Na vele topics op verschillende forums te hebben gelezen, ging het modificeren toch beginnen.

Het corolla inlaatspruitstuk, gecombineerd met een K&N pod filter. Merkte met deze modificatie veel verschil vanaf de 3k toeren t/m het rood. Onderin het toerenbereik leverde ik wel wat in.

Nu dat ik wat vaker in de motorkap keek, merkte ik op dat de koelvloeistof telkens afnam. Toen een compressietest op de radiateur gedaan en bleek op 3 plekken lek te zijn.

Daarom maar gewoon een aluminium radiateur besteld voor 130 euro. Via toyota kon ik ook een koperen nemen, welke 120 euro kosten. Dus dan maar voor een upgrade. Radiateur gemonteerd en gebleed. Bleken de silicone slangen niet perfect te passen. Toch maar weer de oude slangen aangesloten.

Toen kwam het OBX spruitstuk binnen en tijd voor de de-cat.

Veel te enthousiast ging ik het weekend erop met mijn vader aan de slag. Dus zonder echt een koppelstuk het spruitstuk op de middenpijp aangesloten. Wat aluminium tape erop en rijden maar. Het geluid van de auto was top, wel erg luid, lek? Volgende dag weer onder de auto op de straat. Ja, misschien toch wel handig zelf flensen te make en deze op de pijpen te lassen. 2 gatenboortjes van 2" verder had ik er 8.
De boel aangesloten, oef dat rijd toch wel wat "sportiever". Het geluid zorgt voor het effect van +10 pk. De realiteit zal toch echt heel wat minder zijn. Toch is de auto bij het topeind sneller naar het rode. Zo rond de 9.5 a 10 sec op de 100 nu. Daarnaast heb is er ook een glanza voor-veerpootbrug gemonteerd. De wegligging was in mijn beleving een wereld van verschil (in goede zin  :D).

Nadat ik de voor- veerpootbrug had geïnstalleerd, kreeg ik het toch ook in mijn kop er achter ook eentje te plaatsen. Veel gegoogled... damn die is duur circa 250$ voor de 3poot. Of whiteline enkel rond de 120£. Vertelde mijn oom, ik heb nog wel wat rvs pijpen liggen. Oke, dan maar zelf wat maken.




Bij gladweer niet helemaal chill op de rotondes in Duitsland. Verder een goede toevoeging aan de wegligging.


Omdat ik nieuwe remmerij wilde installeren gelijkertijd 15" mr2 velgen erbij gekocht van Glanza96.


Na de remmen met nieuwe EBC blokjes te hebben ingereden, mooi gebruik gemaakt van het extra remvermogen in het bergachtige zuid Frankrijk.

De ramen handmatig openen vond ik altijd al beetje een dingetje. Vooral de passagiers kant openen op de warme zomerdag. Dus nieuwe deuren met elektrische ramen gemonteerd. De boel gesoldeerd en weggewerkt. Helaas geen foto's, maarja er rijder genoeg Starlets waar dit standaard is ;D.

De zomervakantie van 2017, stond in het teken van de auto te spuiten. Veel Youtube filmpjes verder en met diverse bedrijven en professionals te hebben gesproken. Ging ik samen met mijn vader het avontuur aan.

Zonder enige schuurmachine, alles met de hamd geschuurd. Dit geintje duurde zo'n 2 weken. De kras die door een omgevallen fiets was ontstaan weg geplamuurd en de deuken in de stijlen van de deuren ook weer glad gemaakt.

Auto in de grond gezet.


Vervolgens wederom het carrosserie en overige onderdelen schuren.



En dan het eindresultaat...


Ik kon mijn geluk niet op!! Nog veel dank aan de Paintstore te Wijchen. Zij hebben mij veel tips gegeven en de auto afgespoten voor een mooie prijs.

Later in het jaar slot heb ik nog wat kleine mods aan mijn auto toegevoegd. Waaronder nieuwe bougies en bougiekabels.

De auto voelde net wat directer met deze bougiekabels, maar geen wonderbaarlijke verschillen.

Toch bleef het bij mij kriebelen en vond ik weer iets nieuws.
Dat was dus een groter gaskleppenhuis. Overal las ik dat het 4efte gaskleppenhuis wat lastig zou zijn werkende te krijgen op de 4efe. Dus zocht ik alternatieven. De 4afe (50mm) werd mijn keuze. Mijn oude sensoren erop aangesloten, welke wel wat aanpassingen benodigde. Uitgehoond en gepolijst.
Dit verhoogde het koppel onderin het toerenbereik enorm. Al met al is de Starlet een leuke auto om te modificeren. De winste zijn echter niet enorm. Zit nu circa op 8.5 - 9 sec op de 100. Zou daarmee op circa 90 á 95 pk moetten zitten met wat wiskundige berekeningen. De dyno zal het nog eens moeten bewijzen.

Nu rustig aan het sparen voor een megasquirt, wideband, grotere injectoren en optioneel een aeromotive brandstofdruk regelaar.

Verdere updates volgen.


« Laatst bewerkt op: februari 03, 2018, 23:22:09 door starlut »

Online Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 3048
Re: P9 > Glanza S replica
« Reactie #1 Gepost op: februari 03, 2018, 20:50:53 »
Ziet er goed uit, mooie kleur ook.

Offline Gourmetski

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 2974
    • Showroom: Scarlet Starlet P8 Xli '95
Re: P9 > Glanza S replica
« Reactie #2 Gepost op: februari 04, 2018, 12:03:35 »
Heel mooi resultaat!

(alleen heb je nu een Glanza V replica, de S heeft geen happer in de motorkap ;) )
Love is just a chemical. We give it meaning by choice.

Offline starlut

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 23
  • 4EFE N/A
Re: P9 > Glanza S replica
« Reactie #3 Gepost op: februari 04, 2018, 12:25:46 »
Heel mooi resultaat!

(alleen heb je nu een Glanza V replica, de S heeft geen happer in de motorkap ;) )

Klopt helemaal, nu nog het blok en de turbo. Zou het  afmaken.