Auteur Topic: Nieuw in de club  (gelezen 950 keer)

Offline Ferdisoul

Nieuw in de club
« Gepost op: februari 01, 2018, 21:37:46 »
goedemorgen, middag, avond allen,

Allereerst thanx dat op dit forum ben toegelaten.
Had hier al een paar keer rond lopen kijken en leek me wel de moeite waard om mijn Starlet lief en leed hier te delen.
Mijn naam is Ferdi vanuit de omgeving Zwolle en ben sinds kort de trotse eigenaar van een Starletje uit 1996.
En ik zit, as we speak, zo rond de 227000 km (de auto wel te verstaan) en daar komen per maand aardig wat kilometers bij.
We hebben tot nu toe al een paar hoogte en diepte punten meegemaakt met zn tweeen, maar ga ervanuit dat er nog veel hoogte punten gaan komen.

Maar ik heb een paar dingetjes die ik graag zou willen veranderen/verbeteren.
En waar kan ik dat beter vragen dan hier, wat ik zo gelezen en gezien heb zit hier aardig wat kennis/kunde en ervaring.
Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen, danwel tips kunnen geven.

-mijn benzine verbruik vind ik vrij hoog (1 op 12), heb geen zware rechter voet, rij 90% op de snelweg met een gemiddelde snelheid onder de 120 km/u en haal geen lol uit snel optrekken of accelereren.
Bandjes zijn niet bijzonder (165 breed) en volgens het boekje op de goede druk.

-mijn gehele midden console heeft geen verlichting(van de kachelknop tot en met de asbak), dacht dat  het zo hoorde, maar las dat er een lampjes horen te branden.
* Heb hier gelezen dat het aan de weerstand kan liggen, maar eventueel ook aan de lampjes, welke lampjes moeten erin en hoeveel? Kan ik die alvast bestellen voordat ik alles open maak.

-mijn dashboard verlichting doet het in het midden redelijk, maar aan de zijkanten redelijk niet...
* Ook hier, welke lampjes en hoeveel?

-mijn verwarming verwarmd eigenlijk niet.
* Wat is het verschil tussen een relais (onder de motorkap)en of weerstand (achter de verwarmingsunit)Lees dat het aan beide kan liggen en waar haal ik die vandaan?
Schijnen nogal schaars te zijn.

-kwam er achter dat mijn ruitenwissers niet meer heel tof zijn.
* Ik weet niet wat er nu op zit, maar strepen doen ze iig wel, hebben jullie ervaring met bepaalde wissers, welke dus wel en welke absoluut niet?

-heeft een Starlet ABS?
* had laatst een noodstopje en merkte dat ik een aardig stukje slipte

Verder doet mn Starletje wat ie moet doen hoor, begrijp me goed, ben er erg blij mee, maar zie bovenstaande punten toch mijn plezier vergroten :)

Mochten jullie tips/tricks hebben let me know!!!

Offline Sjeeko

• SCH forum member
  • **
  • Starlet P8
Re: Nieuw in de club
« Reactie #1 Gepost op: februari 01, 2018, 22:53:53 »
Welkom op het forum,

mijn gehele midden console heeft geen verlichting(van de kachelknop tot en met de asbak), dacht dat  het zo hoorde, maar las dat er een lampjes horen te branden.
* Heb hier gelezen dat het aan de weerstand kan liggen, maar eventueel ook aan de lampjes, welke lampjes moeten erin en hoeveel? Kan ik die alvast bestellen voordat ik alles open maak.

Hier kan ik reactie opgeven, ik had namelijk precies hetzelfde wist nooit dat er een lampje zat achter de kachelknoppen, je kan er heel makkelijk bij komen, de plastic schuifjes waar mee je de kachel bedient kan je er namelijk gewoon aftrekken en dan kun je het kachelplaatje loshalen, ik moest net even met een platte schroevendraaier wat wringen, kwam denk ik omdat hij nog nooit los was geweest. maar als je die los hebt zie je een groenig bolletje, dat is een stukje plastic wat om het lampje zit, dat schuif je er zo vanaf, en dan kun jij je lampje vervangen.
Starlet P8 1.3 smash 1995

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: februari 02, 2018, 06:24:50 »
Welkom,

Wat de verlichting in je dashboard betreft, waarschijnlijk zijn de 2 buitenste lampjes stuk bij jou, T10 steeklampjes zijn dat. Achter het frontje van de kachel is bij mijn P7 een T5 lampje, of dat bij de P9 hetzelfde is weet ik niet.

Offline mister_fix_it

• Admin
  • ´Prut·ser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
« Reactie #3 Gepost op: februari 02, 2018, 09:05:13 »
als je helemaal geen verlichting hebt, zou ik beginnen met zoeken in de zekeringen. deze even allemaal doormeten, niet alleen visueel controleren. (he rogier)
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline Acronox

• SCH forum member
  • **
  • Starlet p9 Glanza '98'
« Reactie #4 Gepost op: februari 02, 2018, 09:24:36 »
Welkom,

Wat de verlichting in je dashboard betreft, waarschijnlijk zijn de 2 buitenste lampjes stuk bij jou, T10 steeklampjes zijn dat. Achter het frontje van de kachel is bij mijn P7 een T5 lampje, of dat bij de P9 hetzelfde is weet ik niet.

Ik heb een glanza en dat is bij mij ook hetzelfde

oja welkom :rofl:

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #5 Gepost op: februari 02, 2018, 09:29:13 »
Hoog benzine verbruik:
Lambdasonde (laten) controleren, onderhoud plegen (bougies, luchtfilter, olie verversen)

Verwarming:
Als je kachelweerstand kapot is, doet je blazer het alleen op de hoogste stand. En niet op 1 en 2.
Een relais heeft niets met je verwarming te maken.
Als je verwarming alleen koude lucht blaast, dan is je kachelradiateur waarschijnlijk verstopt en moet je deze doorspoelen met een tuinslang en daarna weer vullen met koelvloeistof en ontluchten.

Ruitenwissers:
Koop ruitenwissers van bosch, niet goedkoop, maar wel de beste

ABS:
je starlet heeft geen ABS zoals je gemerkt hebt
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline 86EP70white

• SCH forum member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: februari 02, 2018, 12:53:08 »
Welkom!

Dat noodstopje klinkt bekend ::)
'86 Toyota Starlet P7

Offline Ferdisoul

« Reactie #7 Gepost op: februari 09, 2018, 12:15:32 »
Zojuist een nieuwe weerstand besteld via marktplaats, krijg ik maandag als het goed is binnen, voor de zekerheid nog even naar mn kvs gekeken en die zag er op zn zachts gezegd aardig smerig uit.... dat wordt dan het volgende project om die schoon te maken. Had hier al wel het 1 en ander gelezen van hoe of wat dus denk dat dat wel gaat lukken.
Straks nog even wat nieuwe lampjes halen en erin zetten. Kan ik weer een tijdje vooruit  ;D

Offline Experion

• SCH forum member
  • **
  • Gehakt
« Reactie #8 Gepost op: februari 09, 2018, 12:58:48 »
op welke manier bedoel je 'smerig'? welke kleur heeft de vloeistof?
'91 Si
Meer nie

Offline Ferdisoul

« Reactie #9 Gepost op: februari 09, 2018, 15:13:35 »
..... licht bruin, smurrie/drek achtige substantie....
De vorige eigenaar heeft volgens mij, lekker makkelijk, water gebruikt ipv KVS.... onder de motorkap is het ook een redelijk bruine boel....
Heb trouwens een poging gedaan de tellerkap te verwijderen voor nieuwe lampjes, call me stupid, ik kreeg de teller niet dusdanig ver dat ik de kabels los kon krijgen (heb de kabel van onder de motorkap ook los gekregen, maar daar zit erg weinig speling in) , en ook al krijg ik ze los, hoe zet ik die kabels dan überhaupt weer terug, als ik niet zie waar ik bezig ben.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: februari 09, 2018, 15:54:16 »
Je bedoelt de km teller onder de kap? die los maken van de bak helpt wel, maar soms zit ie (halverwege) nog ergens ingehaakt, dan kun je trekken wat je wil natuurlijk.

Wat betreft de stekkers weer terug krijgen in je cockpit, je kunt via de voorruit zo op de achterkant van je cockpit kijken ;)

Offline Experion

• SCH forum member
  • **
  • Gehakt
« Reactie #11 Gepost op: februari 09, 2018, 16:40:04 »
..... licht bruin, smurrie/drek achtige substantie....
De vorige eigenaar heeft volgens mij, lekker makkelijk, water gebruikt ipv KVS.... onder de motorkap is het ook een redelijk bruine boel....
quote]
Ik zou de koelvloeistof dan in ieder geval vervangen.
als je het vervangt en er komt weer smurrie in zou ik kijken of er nergens olie in je koelsysteem komt :)
'91 Si
Meer nie