Auteur Topic: Remmen in de bocht  (gelezen 424 keer)

Offline Mat

• SCH forum member
  • **
  • EP91L 1.3 XLi '98
Remmen in de bocht
« Gepost op: januari 13, 2018, 14:31:24 »
Het overkomt mij de laatste tijd nog wel eens dat ik wat harder op een bocht aan kom rijden dan de bedoeling is.
Met name bij een stoplicht wat ineens oranje wordt en je net wat gas bij moet geven om het te halen.

Om vervolgens correct door de bocht te komen, moet die snelheid er weer uit. Op de rem en hopen dat je je snelheid kwijt bent voor je je bocht moet nemen.

Recentelijk is het gebeurd dat ik ofwel te hard rijd voor de stand van m'n wielen en over de voorwielen heen stuiter (zo voelt het althans), ofwel nog aan het remmen ben terwijl ik de bocht in ga. Dan kom je behoorlijk slingerend de bocht uit.

Geen schade, ik haal dat soort ongein alleen uit waar het kan, maar ik had eigenlijk beter verwacht. Dus ik zit te verzinnen of daar wat aan te doen is.

Iemand ervaring met hoe je het maximale uit een Starlet haalt bij krappe kruispunten?

Online Experion

• SCH forum member
  • **
  • Gehakt
Re: Remmen in de bocht
« Reactie #1 Gepost op: januari 13, 2018, 14:43:22 »
ik zou zeggen minder hard rijden al zou dat voor mij een beetje hypokriet zijn.

zelf ervaar ik dat zelfde ook als ik op een rotonde rij en van het gas af ga dan 'trilt' hij over de voorwielen, dit is volgensmij gewoon onderstuur en betere banden zouden hiertegen kunnen helpen.

wat ook kan helpen is ermee oefenen en dus leren er mee om te gaan al blijft dat wel wat riskant omdat een auto niet altijd hetzelfde reageert door bijvoorbeeld de weersomstandigheden

my 2ct's
'91 Si
Meer nie

Offline Acronox

• SCH forum member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: januari 13, 2018, 15:15:23 »
Met Anti swaybar kun je veel harder door de bocht.
Iig ik wel maar heb ook schroefset

Offline Mat

• SCH forum member
  • **
  • EP91L 1.3 XLi '98
« Reactie #3 Gepost op: januari 13, 2018, 15:19:12 »
Dat is hetzelfde als een stabilisatorstang, toch?
Zit die er niet standaard op?

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #4 Gepost op: januari 13, 2018, 15:23:19 »
Op de P9 zit die standaard, op de P8 alleen op de SI of GTSI. Die van een P9 past op die van een P8.

Goed begin om je wegligging te verbeteren, maar iets bredere banden dan de standaard 145 bandjes wil ook wel helpen. En kies dan voor banden van een A merk, en geen winglong of ander onbekend merk.

Ik rij zelf met Michelin's op de starlet, daar doe ik nu al 5 jaar mee, en 120.000km, ze slijten amper en de grip is perfect. Zijn wel duur, maar daar krijg je dan ook wat  voor terug.
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Mat

• SCH forum member
  • **
  • EP91L 1.3 XLi '98
« Reactie #5 Gepost op: januari 13, 2018, 16:21:52 »
Het is een P9, had al het idee dat ik die er gewoon op had zitten. Een P8 gaat dus beroerder door de bocht? Scheelt al weer dan.

Ik hoor goede verhalen van mensen die het hele jaar met winterbanden rijden, dus ik was al aan het overwegen andere banden er onder te leggen.

Op het moment heb ik er 165/70 R 13 (waarschijnlijk zomerbanden) van verschillende makelij onder liggen. Onder andere van Goodride. Ik wist niet eens dat die dingen in Europa te koop waren...
« Laatst bewerkt op: januari 13, 2018, 16:46:23 door Mat »

Offline Acronox

• SCH forum member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: januari 13, 2018, 17:25:20 »
Ik bedoel vooral aan de achterkant.
http://www.whiteline.com.au/product_detail4.php?part_number=BTR33Z&sq=27928
Deze heb ik en werkt super en maakt echt verschil

Offline mister_fix_it

• Admin
  • ┤PrutĚser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
« Reactie #7 Gepost op: januari 13, 2018, 18:02:52 »

Ik hoor goede verhalen van mensen die het hele jaar met winterbanden rijden, dus ik was al aan het overwegen andere banden er onder te leggen.

eehhmm nee , niet het hele jaar met winterbanden rijden. In de zomer heb je met goede zomerbanden echt wel meer grip, en ze slijten niet zo hard.
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: januari 13, 2018, 19:53:55 »
Doorrijden met winterbanden in de zomer is geen goed idee idd, de stukken rubber vliegen je om de oren als het 25 graden is ;D ik heb het met mijn scooter gedaan, de banden werden ontzettend warm en begonnen gewoon af te brokkelen.

Offline Mat

• SCH forum member
  • **
  • EP91L 1.3 XLi '98
« Reactie #9 Gepost op: januari 13, 2018, 21:02:28 »
Oh? Heb meerdere mensen tienduizenden kilometers af zien leggen het jaar rond op winterbanden, dus dat is nieuws.

Acronox, zou dat dan in plaats van mijn huidige stabilisator komen of er naast?

Offline mister_fix_it

• Admin
  • ┤PrutĚser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
« Reactie #10 Gepost op: januari 13, 2018, 21:58:20 »
Nee dat is niet nieuws dat is algemeen bekend.
Je kan zeker wel het hele jaar mee rijden, maar slim is het niet
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #11 Gepost op: januari 13, 2018, 22:03:09 »
All season banden misschien, (echte) winterbanden houden het niet lang vol bij hoge temperaturen.

Offline Acronox

• SCH forum member
  • **
« Reactie #12 Gepost op: januari 14, 2018, 12:12:18 »
Acronox, zou dat dan in plaats van mijn huidige stabilisator komen of er naast?

Nou deze zit vooral aan je achteras
En naar mijn weten zit daar geen stabilisator stang.
http://s1108.photobucket.com/user/Ralph_1252/media/P1000937Medium.jpg.html
Ziet der zo uit als ie gemonteerd is.
Deze stang zorgt er eigenlijk voor dat je een heel stuk minder overhelt in de bochten.
Waardoor je banden dus beter contact houden met de weg en je dus meer grip hebt.

Offline Robinho

• SCH forum member
  • **
    • Sentimo radiatorbekleding
« Reactie #13 Gepost op: januari 14, 2018, 13:16:02 »
Ik denk dat hij de panhard rod als een stabilisator stang bedoelt. Lees eerst de stickies maar eens in dit forum deel hoe de wegligging van een Starlet te verbeteren is.

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #14 Gepost op: januari 14, 2018, 13:31:09 »
Het is een P9, had al het idee dat ik die er gewoon op had zitten. Een P8 gaat dus beroerder door de bocht? Scheelt al weer dan.

Op het moment heb ik er 165/70 R 13 (waarschijnlijk zomerbanden) van verschillende makelij onder liggen. Onder andere van Goodride. Ik wist niet eens dat die dingen in Europa te koop waren...

Dat bedoel ik. Zulke merken wil je niet. En zeker niet allemaal verschillende merken door elkaar.
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Online Experion

• SCH forum member
  • **
  • Gehakt
« Reactie #15 Gepost op: januari 14, 2018, 14:31:08 »
En zeker niet allemaal verschillende merken door elkaar.

dan zit ik volledig in de fout  ::)
links voor een tyfoon band met 1,5mm profiel(wordt denk ik komende week ergens vervangen)
rechts voor een bijna nieuwe toyo van toen ik de oude lek reed in de sneeuw
links achter een yokohama band voor klassieke autos
rechts achter een goodyear all season band

ik ga over een poosje switchen naar 15 inch velgen dus dan fiks ik dat :P
'91 Si
Meer nie

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #16 Gepost op: januari 14, 2018, 17:03:10 »
Geen wonder dat je met sneeuw overal tegenaan gereden bent. Zorg toch eens dat je de basis van je auto voor elkaar hebt, voor dat je geld uit geeft aan upgrade onderdelen.

Online Experion

• SCH forum member
  • **
  • Gehakt
« Reactie #17 Gepost op: januari 14, 2018, 20:04:01 »
die botsing kwam gewoon door mijn toen en nu nog ietwat slechte rijkunsten :)
'91 Si
Meer nie

Offline arjan91

• SCH forum member
  • **
  • Ha! Bier!
« Reactie #18 Gepost op: januari 14, 2018, 21:11:27 »
Neemt niet weg, dat wat skabla zegt, precies klopt.
- Starlet p8 "Friend Limited", '94 (Donor)
- Starlet p8 Gxi, '95 (Daily)
- Starlet p8 GT '94 (Vriendin)

Online Experion

• SCH forum member
  • **
  • Gehakt
« Reactie #19 Gepost op: januari 14, 2018, 21:40:12 »
dat zal ik dan maar niet ontkennen  ::)
'91 Si
Meer nie

Offline Mat

• SCH forum member
  • **
  • EP91L 1.3 XLi '98
« Reactie #20 Gepost op: januari 15, 2018, 00:33:15 »
Ik denk dat hij de panhard rod als een stabilisator stang bedoelt. Lees eerst de stickies maar eens in dit forum deel hoe de wegligging van een Starlet te verbeteren is.

Die stickies zeggen dat je een achter stabilisator nodig hebt om het omrolgedrag te verminderen en de onderstuur er uit te halen.

Nou dacht ik alleen dat het hier om de P8 en eerder ging omdat een P9 een eigen stabilisatorstang heeft, maar blijkbaar is die niet afdoende. Volgens de topics is de wegligging van een Starlet zonder aanpassingen ronduit slecht terwijl die van mij het meestal prima doet. Het is pas wanneer je dingen gaat doen die van de rijinstructeur helemaal niet mogen dat je merkt dat je auto 20 jaar oud is.

In ieder geval eens kijken wat ik aan die banden kan doen. Zie er van komen dat er ook nog wel een stang onder komt, maar ik zal de wagen eerst nog eens optillen en goed neuzen voor ik daar een mening over heb. Kan mij haast niet indenken dat dat nodig is, volgens mij ben ik dan het verkeerde probleem aan het oplossen.

Toyota is later met APSSS gekomen. Er is niet toevallig iemand op het idee gekomen dan te reverse engineeren naar een Starlet he? Nee, zelfs al bestaat het dan ga ik het niet inbouwen (wordt veelste duur), maar dat moet mooie plaatjes opleveren om dat door de bocht te zien gaan.
« Laatst bewerkt op: januari 15, 2018, 00:51:09 door Mat »

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #21 Gepost op: januari 15, 2018, 06:35:44 »
Een setje goede schokbrekers zal ook veel kunnen schelen, en de banden niet al te hard, ik heb ze wel eens opgepompt naar 2,5 bar, maar dan wordt de grip toch wel een stukkie minder, vooral als de weg wat vochtig is.

Online Experion

• SCH forum member
  • **
  • Gehakt
« Reactie #22 Gepost op: januari 15, 2018, 10:11:55 »
welke spanning zou jij aanraden?, ik heb ze op guess what: 2,5 :-X
'91 Si
Meer nie

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #23 Gepost op: januari 15, 2018, 10:38:14 »
Momenteel heb ik voor 2,2 en achter 2 bar, persoonlijk vind ik dat het lekkerst rijden, met harde banden is ie wel iets zuiniger en stuurt lekker licht, maar minder grip in de regen.

Online Experion

• SCH forum member
  • **
  • Gehakt
« Reactie #24 Gepost op: januari 15, 2018, 11:29:05 »
ik heb zelf nooit anders dan 2,5 gereden dus ik zal het eens wat lager uitproberen.
als het nat is glibbert ie inderdaad wel wat, met droog wegdek niet echt.
'91 Si
Meer nie