Auteur Topic: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard  (gelezen 3299 keer)

Offline sjanbob

• SCH forum member
  • **
Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
« Gepost op: januari 10, 2018, 21:46:33 »
Er komt gezoem/gepiep uit de buurt van de kilometerteller van P8 Starlet. Mijn vermoeden dat dit de kilometer maar het zou net zo goed uit de aandrijfas kunnen komen.
Het komt meestal tussen de 60 en 80 en km/h en verandert van toon als ik over een lage drempel ga of door de bocht ga. Voornamelijk als de motor nog koud is.
De dagteller werkt ook niet meer voor de rest lijkt de kilometer goed te werken. Geen trillingen weer te nemen bijvoorbeeld.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Daarnaast rijdt de Starlet prima, alleen als ik vanuit stilstand een klein beet hard optrek in de eeste versnelling doet hij dit niet geheel vloeiend.
Hij stottert of pruttelt niet maar lijkt een vermogenverlies te hebben waardoor als ware een beetje naar voren duikt. Vanaf de 2e versnelling is niets merkbaar.
Wat kan ik naar kijken voor dit probleem?

De kachel bleef erg koud en deze heb ik inmiddels doorgespoeld en lijkt al een stuk beter te werken maar nog niet helemaal.
Als de motortemperatuur na 10 minuten rijden bijna in het midden komt dan zal de thermostaat toch niet defect zijn?
Ik hoor het graag

« Laatst bewerkt op: februari 05, 2018, 22:23:02 door sjanbob »

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
Re: Gezoem vanaf de voorkant en Optrekken niet vloeiend
« Reactie #1 Gepost op: januari 11, 2018, 11:25:36 »
Dat gezoem doet me denken aan een wiellager, maakt het nog verschil als je links of rechtsaf gaat?

Als je motor redelijk snel op temperatuur komt, betekent dit dat je thermostaat nog goed afsluit, dus die lijkt me in orde, blijft de meter ook netjes staan als je op de snelweg rijd?

Offline sjanbob

• SCH forum member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: januari 13, 2018, 23:25:48 »
Het zou heel goed een wiellager kunnen zijn. Het geluid komt van links als ik naar links stuur. Het vreemde is alleen dat het ongeveer vanaf 50 km/h komt.

Een andere vraag: Als de auto stil staat daar hoor ik onder de motorkap een elektronisch geluid netals of er een transformator aan staat.
Zou dit een stroomverbruiker kunnen zijn?

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: januari 14, 2018, 09:49:17 »
Dat het pas bij 50 km/h hoorbaar is zou kunnen, hoe harder je door een bocht gaat des te meer druk komt er op je wiellager, alleen is het meestal net andersom, linkerlager hoor je als je rechtsaf slaat en vice versa.

Dat gezoem zou ik niet weten, is dit met draaiende motor?
« Laatst bewerkt op: januari 14, 2018, 12:10:17 door Patrix »

Offline sjanbob

• SCH forum member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: januari 15, 2018, 22:11:27 »
Dat gezoem is hoorbaar wanneer de starlet stil staat. Het komt bij het schutbord vandaan. Ik ken nog een andere Starlet die dat niet heeft.

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #5 Gepost op: januari 15, 2018, 22:24:28 »
Is het geluid weg als je de koppeling intrapt?
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline sjanbob

• SCH forum member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: januari 15, 2018, 23:08:48 »
Sorry ik bedoelde met niet lopende motor.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: januari 16, 2018, 06:25:27 »
Misschien een relais wat slecht contact maakt?

Offline sjanbob

• SCH forum member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: januari 17, 2018, 23:44:50 »
ik heb nog geen idee wat het elektrische geluid kan zijn.
Voor het piepend geluid zal ik de auto eens opkrikken en er naar kijken.

Offline sjanbob

• SCH forum member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: februari 05, 2018, 22:21:47 »
De auto heb ik opgekrikt en het blijkt dus de kilometerteller te zijn.

De kachel wordt helaas toch niet warmer nadat deze is doorgespoeld.
Het kraantje gaat goed heen en weer en maakt iets verschil in temperatuur.
Ondanks de temperatuurmeter van de motor bijna in het midden komt, verdenk ik toch de thermostaat.
De uitgaande pijp van de kachel wordt een beetje warm nadat motor een tijdje stationair draait.
Maar ook de onderste slang van de radiateur wordt weinig warm en de ventilator slaat niet meer aan.
Of kan dit kloppen omdat het buiten momenteel koud is?

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
« Reactie #10 Gepost op: februari 06, 2018, 10:35:05 »
En de ingaande slang van de kachel, wordt die wel warm?  je thermostaat is denk ik wel goed aangezien de motor op temperatuur komt, en met deze temperaturen gaat de thermostaat niet zo ver/snel open, en daarom is je onderste slang niet zo warm.

Offline username

• SCH forum member
  • **
« Reactie #11 Gepost op: februari 06, 2018, 12:14:40 »
Dat het pas bij 50 km/h hoorbaar is zou kunnen, hoe harder je door een bocht gaat des te meer druk komt er op je wiellager, alleen is het meestal net andersom, linkerlager hoor je als je rechtsaf slaat en vice versa.

Net andersom?   :o.  Nee hoor. Als je linksaf gaat belast je het (defecte) lager en maakt het dus (meer) lawaai. Neem je nu een rechter bocht dan wordt de druk op het buitenste/linker wiel minder en belast je ook dat lager minder --> minder geluid

En een defect wiellager hoor je ook als je rechtuit rijdt of het wiel opkrikt en eraan draait, zeker als je het nu al zo goed binnen hoort. De mate van wiellagerspeling (op de krik) geeft vaak ook al een indicatie van lagertoestand.
« Laatst bewerkt op: februari 13, 2018, 08:19:50 door username »

Offline username

• SCH forum member
  • **
« Reactie #12 Gepost op: februari 06, 2018, 12:27:23 »
Maar ook de onderste slang van de radiateur wordt weinig warm en de ventilator slaat niet meer aan.
Of kan dit kloppen omdat het buiten momenteel koud is?

Zolang de onderste slang niet warm wordt zal de ventilator ook niet aanslaan. En zolang die slang niet warm wordt is ook je thermostat nog niet open.
Als je thermostaat open zou moeten gaan (omdat de koelwatertemp in het motorblok te hoog wordt) en hij dit niet zou doen dan sta je met een kokende motor, dus zoals jij het omschrijft is er niets aan de hand. Het is nu buiten plaatselijk 30 graden kouder dan in de zomer (-5 naar + 25) dus ja, het motorblok en het koelwater geven nu veel meer warmte af aan de buitenlucht dan in de zomer.

Mijn P8 blijft ook met deze koude minder warm dan mijn E8, terwijl daar toch dezelfde motor in ligt. Waarschijnlijk zit in de ene een thermostat van ca 85 graden, terwijl de andere er een heeft van 87-88 graden. Dit kleine verschil maakt in de winter een boel verschil voor jezelf maar kan in een warme zomer zorgen voor koelproblemen van de motor

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #13 Gepost op: februari 06, 2018, 14:37:35 »
Neem je nu een rechter bocht dan wordt de druk op het buitenste/linker wiel minder en belast je ook dat lager minder --> minder geluid

Met deze stelling ben ik het niet eens, als je een bocht naar rechts maakt wordt de druk op het linkerwiel juist meer en niet minder, dus daarom vindt ik het vreemd dat bij TS de linkerkant hoorbaar is bij een bocht naar links.

Offline Auke

• SCH forum member
  • **
« Reactie #14 Gepost op: februari 06, 2018, 15:44:10 »
Ik moet het hierin met Patrix eens zijn. Als je een bocht neemt zal de auto eigenlijk altijd rechtdoor willen,waardoor je altijd het buitenste wiel het zwaarst belast. Bij een linkerbocht is dat dan dus het rechterwiel.

Voor wat betreft de zoem,je kunt één voor één een zekering eruit nemen ,wanneer dan plots het gezoem ophoudt weet je iig bij welke verbruiker je het moet zoeken.

Auke.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #15 Gepost op: februari 06, 2018, 16:29:50 »
Ja idd, en dat van die zekering is wel en goed idee :)

Offline sjanbob

• SCH forum member
  • **
« Reactie #16 Gepost op: februari 06, 2018, 19:28:43 »
De wiellagers spelen geen rol meer bij mij want het is de snelheidsmeter.

Het elektronische geluid komt van de dynamo ben ik net achtergekomen want als ik deze loskoppel is het geluid weg.
Tevens heb ik gemerkt dat deze stroom trekt als de auto stil staat.
Ik heb gelezen door het open maken van de dynamo en deze schoon te maken het probleem zou kunnen verhelpen.

De invoer van de kachel is heet maar de uitvoer is lauw. Als de invoer ook lauw was geweest dan zou inderdaad de thermostaat defect geweest zijn wat nu niet het geval is.
De kachel zal ik nog eens proberen schoon te maken met antikalk en een vaatwastablet. Anders zou er een nieuwe kachel in moeten.
Heeft iemand ervaring met andere goede reinigingsmiddelen? Ik heb het nu enkel met azijn geprobeerd wat even hielp.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #17 Gepost op: februari 06, 2018, 21:16:52 »
Grote kans dat je kachelrad dan verstopt zit ja, ik weet niet hoeveel zo'n ding kan hebben, maar een beetje druk erachter tijdens het spoelen?

Dat van de dynamo heb ik nog niet eerder gehoord, maakt ie dan een soort van sluiting als ie op contact staat?

Offline username

• SCH forum member
  • **
« Reactie #18 Gepost op: februari 07, 2018, 12:26:32 »
Neem je nu een rechter bocht dan wordt de druk op het buitenste/linker wiel minder en belast je ook dat lager minder --> minder geluid

Met deze stelling ben ik het niet eens, als je een bocht naar rechts maakt wordt de druk op het linkerwiel juist meer en niet minder, dus daarom vindt ik het vreemd dat bij TS de linkerkant hoorbaar is bij een bocht naar links.

Patrix, bedenk je eens waarom ze stabilisatorstangen uitgevonden en gemonteerd hebben ,of kijk eens naar het rijgedrag van een 2CV in een bocht. Als je hiermee een rechter bocht neemt (= zonder stabi bij 2CV) kan het al redelijk snel gebeuren dat het linker wiel los komt van het asfalt. De stabi op de meer conventionele voertuigen voorkomt dit.
Kijk ook maar eens hoe een fietser/brommer/motor de bocht omgaat. hij/zij zal een rechter bocht over de rechter schouder maken, dus hij verplaatst zijn zwaartepunt (dus gewicht) richting binnenbocht
« Laatst bewerkt op: februari 13, 2018, 08:20:22 door username »

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #19 Gepost op: februari 07, 2018, 14:40:19 »
Meen je dit nou echt? Onmogelijk dat jij je linker wiel van het asfalt krijgt bij een bocht naar rechts.

Het gewicht wilt bij een bocht altijd naar buiten, daarom hangt een tweewieler naar binnen, anders zou die naar buiten vallen.

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #20 Gepost op: februari 07, 2018, 19:30:22 »
De wiellagers spelen geen rol meer bij mij want het is de snelheidsmeter.

Het elektronische geluid komt van de dynamo ben ik net achtergekomen want als ik deze loskoppel is het geluid weg.
Tevens heb ik gemerkt dat deze stroom trekt als de auto stil staat.
Ik heb gelezen door het open maken van de dynamo en deze schoon te maken het probleem zou kunnen verhelpen.

De invoer van de kachel is heet maar de uitvoer is lauw. Als de invoer ook lauw was geweest dan zou inderdaad de thermostaat defect geweest zijn wat nu niet het geval is.
De kachel zal ik nog eens proberen schoon te maken met antikalk en een vaatwastablet. Anders zou er een nieuwe kachel in moeten.
Heeft iemand ervaring met andere goede reinigingsmiddelen? Ik heb het nu enkel met azijn geprobeerd wat even hielp.

Waarschijnlijk een diode kapot van de driefase gelijkrichter in de dynamo .
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline username

• SCH forum member
  • **
« Reactie #21 Gepost op: februari 08, 2018, 11:58:48 »
Meen je dit nou echt? Onmogelijk dat jij je linker wiel van het asfalt krijgt bij een bocht naar rechts.

:) Ik schreef als je met een 2CV snel de hoek om gaat. Daar lukt het dus wel bij. Maar ik ben dan ook nog uit de tijd dat je die dingen nog wel eens kon tegenkomen  ;D
Schroef de stabi maar eens onder je auto uit en laat een ander maar eens snelle rondjes draaien terwijl jij kijkt.  Je zult opkijken van wat je auto doet ;)

Citaat
Het gewicht wilt bij een bocht altijd naar buiten, daarom hangt een tweewieler naar binnen, anders zou die naar buiten vallen.

Je gooit zwaartekracht en middelpunt vliedende kracht door elkaar. De tweewieler verplaats zijn gewicht/ zwaartepunt naar de binnenbocht om tegenwicht te bieden aan de middelpuntvliedende kracht die optreed als je een bocht neemt. Zwaartekracht werkt omlaag, de middelpuntvliedende kracht werkt "horizontal". De auto wordt niet lichter, alleen bloot gesteld aan 2 krachten die in verschillende richting werken. Dus als het gewicht zich verplaatst naar de binnenbocht dan zal het binnenwiel dus zwaarder worden belast (door de zwaartekracht)

Maar in feite geef je zelf al het juiste antwoord;
Citaat
Het gewicht wilt bij een bocht altijd naar buiten, daarom hangt een tweewieler naar binnen
[/s]

Wellicht dat de schetsjes in de link het wat duidelijker maakt: https://www.natuurkunde.nl/vraagbaak/31520
« Laatst bewerkt op: februari 13, 2018, 08:21:02 door username »

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #22 Gepost op: februari 08, 2018, 17:17:32 »
Ik sta werkelijk perplex dat jij serieus beweert dat als je in een auto (Eend) een bocht naar rechts maakt het linkerwiel minder belast wordt en zelfs los kan komen van de grond.

Ik heb maar even jou Eend (die op de foto een rechter bocht neemt) als voorbeeld genomen, en hier zie je toch duidelijk het tegenovergestelde.

Offline Acronox

• SCH forum member
  • **
  • Starlet p9 Glanza '98'
« Reactie #23 Gepost op: februari 08, 2018, 17:45:19 »
Jaah patrix natuurkunde is moeilijk voor sommige mensen ;D

Offline Experion

• SCH forum member
  • **
  • Gehakt