Auteur Topic: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard  (gelezen 2641 keer)

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 3500
Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
« Reactie #50 Gepost op: februari 15, 2018, 19:35:20 »
Hoef je je geen zorgen te maken om een snelheidsovertredin g, maar raar dat ie ineens teveel aangeeft, wat heb je prcs gesmeerd dan, de kabel? Dat zou geen verschil moeten maken.

Offline sjanbob

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 49
Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
« Reactie #51 Gepost op: februari 15, 2018, 20:03:38 »
De kabel en wat tandwieltjes die van buitenaf zichtbaar waren omdat de dagteller niet meer op nul ging, wat nu wel weer werkt.

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 3500
Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
« Reactie #52 Gepost op: februari 15, 2018, 20:07:44 »
Staat de teller wel onderin als je stilstaat?

Offline sjanbob

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 49
Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
« Reactie #53 Gepost op: februari 18, 2018, 23:40:09 »
De teller staat op nul als ik stil sta.
Blijkbaar kan de teller bijgesteld worden wat ik nu gedaan heb.
De teller heb ik op de minimale afwijking gezet en dat heeft wat geholpen, maar niet volledig.

De P7 houdt helaas in als je gas geeft tijdens het rijden. Bij het volledig gas intrappen wil hij in de meestal gevallen wel vooruit.
Ten eerste zal ik benzinefilter vervangen en carburateur reiniger er in spuiten om te kijken of dit helpt. Het lijkt erop dat de motor benzine tekort komt.
De verdeelkap en bougiekabels zijn nog als nieuw. Ik weet het nog niet zeker maar het lijkt erop dat er ook teveel olie in het blok zit. Kan dit één van de oorzaken zijn dat de motor inhoudt? Voor de rest loopt de motor prima.

Als ik een 1.0 carburateur op de 1.3 motor zou doen, kan dit zonder aanpassingen?
Krijgt de motor minder vermogen maar zal de auto wel zuiniger gaan rijden?
Wat voordeel heeft deze carburateur?

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 3500
Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
« Reactie #54 Gepost op: februari 19, 2018, 11:16:59 »
Er moet dan haast wel iets zijn versprongen in die kilometerteller, blijft vreemd.

Als je een 1E carb. wilt plaatsen heb je ook het inlaat spruitstuk, hand choke en het luchtfilter nodig, wat de exacte verschillen verder zijn weet ik niet precies.
Wat ik wel weet is dat de 1E carb veel simpeler is opgebouwd dan de 1.3, die heeft veel meer vacuümslangen/klepjes om het mengsel te regelen, om zodoende zo zuinig en schoon mogelijk te lopen, hoe jonger het model des te meer slangen schijnen er op te zitten, en daarmee dus ook storingsgevoeliger.

Of die zuiniger loopt durf ik niet te zeggen, mijn automaat loopt gemiddeld 1/12, maar die was al voorzien van een 1.0 carb. toen ik hem kocht.
Minder vermogen heeft ie volgens mij niet, ik trek hem met gemak naar de 175

Offline sjanbob

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 49
Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
« Reactie #55 Gepost op: februari 20, 2018, 22:44:18 »
Voorlopig hou ik het denk maar bij de 1.3 carb.
Hoewel ik het handmatig uitzetten van de choke wel handig zal vinden.

De carb reiniger en een nieuwe benzinefilter hebben voor een deel geholpen.
De motor houdt niet meer in bij het gas geven. Hij is zelfs behoorlijk snel.
Het enige probleem is als ik dezelfde snelheid houdt dat hij steeds blijft inhouden.
Vooral op hogere snelheid en/of laag in de toeren.

Offline DOHCmeSOHC

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 1445
  • Drive 'er straight sideways!
Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
« Reactie #56 Gepost op: februari 20, 2018, 23:09:14 »
dat laatste wijst in mijn ogen écht op ontsteking. Nieuwe kabels, bougies en verdelerkap+rotor zullen dat probleem wel verhelpen. Ws. alleen de kabels al wel.

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 3500
Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
« Reactie #57 Gepost op: februari 20, 2018, 23:19:50 »
Ja dat denk ik ook, dat inhouden bij lage toeren of bij de wat hogere constante snelheden was bij mij verholpen door de ontsteking wat vroeger te zetten, als je vacuümvervroeging slecht werkt heb je dat soort problemen ook.

Het lijkt op een benzine tekort, maar is meestal een slechte of te late ontsteking.

Offline sjanbob

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 49
Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
« Reactie #58 Gepost op: februari 21, 2018, 22:18:16 »
Nieuwe kabels, bougies en verdelerkap+rotor heeft helaas niet geholpen.
Misschien moet inderdaad de ontsteking bijgesteld worden.
Waar kan ik eventueel een nieuwe vacuümvervroeger kopen?


Offline SkaBla

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 17674
    • Onderdelen lijst
Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
« Reactie #60 Gepost op: februari 22, 2018, 09:46:21 »
Hoef je er maar 1000 in 1 keer te kopen. Kunnen we heel nederland voorzien van nieuwe (crappy Chinese kwaliteit) ontstekingen
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Viktor

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 1003
  • 2E all the way
Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
« Reactie #61 Gepost op: februari 22, 2018, 10:14:18 »
minimum order is 1 stuk.
De kwaliteit is even afwachten ja, maar wat als er geen alternatieven zijn?
Ik heb 6 originele ontstekingen op voorraad gehad, daarvan had er slechts eentje een werkende vacuumvervroeger.
Twee hadden de centrifugaalvervroe ger vast zitten.
En er was nog een veelvoorkomend mankement, maar dat ben ik even vergeten.
Deze mankementen kunnen niet gerepareerd worden voor zover ik weet.
Het resultaat is in ieder geval dat ik van al mijn stroomverdelers 1 goede heb kunnen maken, en als die het begeeft moet ik op zoek naar wat anders.
En alles wat gebruikt aangeboden wordt is minstens 30 jaar oud en kapot of bijna kapot.

Maar als jij een beter alternatief weet, hou ik mij van harte aanbevolen.
« Laatst bewerkt op: februari 22, 2018, 10:21:41 door Viktor »

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 3500
Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
« Reactie #62 Gepost op: februari 22, 2018, 10:40:58 »
Voor die prijs is het te proberen, een originele vacuümvervroeger kost al meer dan het dubbele.


Offline daandc

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 452
  • toyota liefhebber
Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
« Reactie #63 Gepost op: februari 22, 2018, 19:58:51 »
Het mooiste is new old stock hopen dat er ergens nog iets op de plank ligt te verstoffen .

Mijn remkrachtverdeler lag ook bij een grossier/leverancier op de plank die mocht ik voor minder meenemen .

Mischien eens rondvragen of advertentie's plaatsen .
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 3500
Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
« Reactie #64 Gepost op: februari 22, 2018, 20:28:34 »
Waar kan ik eventueel een nieuwe vacuümvervroeger kopen?

160 Euro (ex Btw) bij de dealer, ik heb het zelf overwogen, maar omdat ik weinig problemen ondervind van mijn niet werkende vervroeger, toch maar besloten om het niet te doen.

Offline daandc

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 452
  • toyota liefhebber
Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
« Reactie #65 Gepost op: februari 22, 2018, 21:31:07 »
Best prijzig, bijna het overwegen waard om over een volledige elektronische ontsteking na te denken.

Praktisch onverslijtbaar .
« Laatst bewerkt op: februari 22, 2018, 22:13:11 door daandc »
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 3500
Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
« Reactie #66 Gepost op: februari 22, 2018, 21:45:14 »
Zijn die er op maat dan, voor een 2E?

Offline Viktor

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 1003
  • 2E all the way
Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
« Reactie #67 Gepost op: februari 22, 2018, 21:54:45 »
Best prijzig, bijna het overwegen waard om over een elektronische ontsteking na te denken.


Een 2E heeft toch al een elektronische ontsteking  O:)

Als je er zo'n universele kit opzet, heb je dan de vacuumvervroeger ook niet meer nodig?
Heb je voorbeelden van zulke setjes die passen op de 2E?

Offline daandc

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 452
  • toyota liefhebber
Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
« Reactie #68 Gepost op: februari 22, 2018, 22:06:58 »
Klopt viktor maar niet de volledige variant met MAP sensor  (interne vervroeging/ verlating)

Deze vervangt de halfmechanische  ontsteking .

Het zelfde wat de p8 en p9 aan boord hebben .

Patrix dat zou er moeten zijn, weet wel dat er verschillende kant en klare modulen zijn en er div schema's rondswerven op internet zelfbouw voor mijn scooter (zippie) heb ik zelf een ontsteking gebouwd.
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline Viktor

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 1003
  • 2E all the way
Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
« Reactie #69 Gepost op: februari 22, 2018, 22:31:58 »
Map sensor...  :blink:
Schema's....  (cry)
Zelfbouw...  :n

Sounds like way out of my league  ::) :P

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 3500
Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
« Reactie #70 Gepost op: februari 22, 2018, 22:50:29 »
Ik heb weleens gezocht naar een 123 ignition, maar nog niets gevonden voor de 2E, en al zou die er zijn, praat je ook over 300 euro, met vacuüm nog duurder.

Zelfbouw gaat um niet worden Daan, wordt te ingewikkeld als je ook vacuümvervroeging wilt, is geen must, maar de motor loopt er wel soepeler en zuiniger door.

En dan moet je ook nog de juiste curve vinden voor de centrifugaal vervroeging, wat Viktor al zegt: Sounds like way out of my league

Offline SkaBla

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 17674
    • Onderdelen lijst
Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
« Reactie #71 Gepost op: februari 23, 2018, 12:15:48 »
How to kachelradiateur flush: https://www.youtube.com/watch?v=M9SIafVsqyc
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline sjanbob

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 49
Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
« Reactie #72 Gepost op: februari 23, 2018, 15:31:05 »
Ik heb zelfs beter doorgespoeld dan dat filmpje door een waterpomp voor een half uur in een emmer te laten draaien met heet water, ontkalker en citroenzuur maar dat mocht niet baten. Ik zou het nog met een vaatwastablet kunnen proberen maar ik denk toch echt dat er een nieuwe kachel in moet.

Die nieuwe ontsteking is denk wel te proberen voor die prijs. Eerst ga ik nog alle luchtslangetjes nalopen.

Is er ook een manier om de choke om te bouwen naar handmatige choke?

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 3500
Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
« Reactie #73 Gepost op: februari 23, 2018, 19:32:05 »
Dat laatste heb ik ook wel eens aan gedacht, maar dan andersom :) ik zou niet weten of dat mogelijk is, als je er een kabeltje aan kunt maken moet het lukken.

Offline sjanbob

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 49
Re: Kachel blijft koud en gezoem vanuit het dashboard
« Reactie #74 Gepost op: februari 27, 2018, 00:07:25 »
Inmiddels heb ik gemerkt dat het probleem zich niet voordoet als hij op de (langdurige) choke loopt.
Daarnaast moet er toch weer mee gas gegeven worden om de motor niet te laten inhouden.

Waarschijnlijk zit het probleem toch in de carb. Dit schijnt wel vaker voor te komen bij de carb van de 2E.
Dus kan er beter een 1E carb op of ombouwen naar injectie van de 2EE.