Auteur Topic: P9 naar 4EF-TE ombouw - wat nodig? wat mogelijk?  (gelezen 3114 keer)

Offline Gourmetski

• SCH forum member
  • **
  • P8 '95 / P9 '98 in Glanzakleren
    • Showroom: Scarlet Starlet P8 Xli '95
P9 naar 4EF-TE ombouw - wat nodig? wat mogelijk?
« Gepost op: januari 08, 2018, 11:58:10 »
Dit is echt bedoeld om een beetje hardop na te denken en ideeŰn te krijgen over mogelijkheden en dingen om bij na te denken.

Zoals menig hier wel weet heb ik een P9 in Glanza kleren.
Hier ben ik van plan om een 4EF-TE blok in te (laten) leggen/zetten/hangen.
M'n doel is heel simpel, het wordt m'n daily drive dus moet lang mee gaan en veilig zijn wat druk etc betreft. Ik hoef geen 200+ PK's te hebben, als ik uiteindelijk tussen de 130 en de 150 uitkom, helemaal prima.

Voorbereiding die ik al gedaan (of liever heel binnenkort ga doen) heb is een Half size radiator in de auto de hangen om meer ruimte te maken voor de turbo en de rest.

Wat heb ik nodig voor de ombouw?
Natuurlijk de 4EFTE motor
4EFTE ECU
bekabeling moet omgesoldeerd worden
intercooler (ik heb natuurlijk een dichte motorkap dus moet FMIC worden ipv de standaard TMIC)

Ben ik nog iets vergeten? Natuurlijk!
Hoe zit het met druk aflaten, eventuele Blow off Valve of iets in die richting? Is het bet
Ik heb een WEPR uitlaatspruitstuk en downpipe, de downpipe is wel dekat, zijn er dan wel mogelijkheden om er nog een katalysator tussen te zetten (na de downpipe en voor de rest van de uitlaat) of is dat geen doen? (ik moet/wil(mn eigen eis) natuurlijk wel legaal kunnen rijden)
Hoe zit het met sensoren, uitlezen en tellers in/op het dashboard?

Wat motor betreft
Wat is de beste optie? Ik wil de auto op het nieuwe vermogen door de RDW laten keuren, alles netjes volgens de regels, ook omdat de auto getaxeerd zal worden om tegen die waarde te verzekeren.
Heb je voor zo'n keuring liefst alle historie van de donor auto/motor in bezit?

Wat FMIC betreft:
Ik wilde in eerste instantie proberen een intercooler achter mn grille te plaatsen, dit voornamelijk omdat het oppervlak groot genoeg zal zijn om te koelen ten opzichte van de standaard TMIC.
Nu zit ik meer te denken aan een FMIC met mogelijk een soort van rear entry en exit en deze laag achter de voorbumper te hangen zodat deze de volle rijwind zal krijgen. Deze wil ik dan zwart laten spuiten of anodiseren (of zwart kopen, ze zijn verkrijgbaar) om het minder opvallend te maken.
Die intercooler zal meer dan ruim voldoende zijn (zijn meestal 'rated' tot 350pk en zoveel zal ik er nooit mee gaan rijden)

Wat spruitstuk betreft:
Ik heb dus dat WEPR uitlaat spruitstuk. Wat doet dit ten opzichte van het stock spruitstuk precies?
Zorgt het voor meer vermogen of enkel voor een betere flow zodat er geen restrictie is in de x'de cilinder zodat het sterker is en veiliger is?
Als het voor meer vermogen zorgt, waar moet ik dan rekening mee houden? Kan er iets anders kapot gaan waardoor ik daar nu vooraf al over na moet denken om aan te passen?

Wat uitlaat betreft:
Ik heb nu een HKS Drńger uitlaat voor de 4EFTE, maar laat mogelijk een aangepaste uitlaat maken bij een bedrijf in Helden.
Die uitlaat zal voornamelijk op looks gemaakt worden omdat ik de grote (oneerbiedig kachelpijp) einddempers niet zo mooi vind.
Daarnaast wordt het wel een volledig RVS uitlaat voor goede flow. Heeft dit nog invloed op het hele systeem wat PK/druk/etc?

Wat ECU betreft
Moet ik met de aanpassingen die ik al heb een andere ECU gebruiken en wat kan ik daarmee het beste doen?
Ik hoor wel eens over stand-alone Ecu's die volledig te programmeren zijn, ik hoor wel eens over Fuel Cut Defenders en andere dingen die je liever niet wil gebruiken.
Ik wil dat het goed werkt en dat het meteen goed werkt. :-)

Als mensen me kunnen en willen helpen, altijd welkom!
Love is just a chemical. We give it meaning by choice.

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
Re: P9 naar 4EF-TE ombouw - wat nodig? wat mogelijk?
« Reactie #1 Gepost op: januari 08, 2018, 13:16:58 »
Als je 130 pk wilt, dan gooi je er een standaard 4EFTE in, heb je geen halfsize radiateur nodig, maar kun je de originele gebruiken. Blowoff zit bij de standaard motor. Universeel filter, originele spruitstuk houden, dan heb je ook geen fuelcut problemen en een op maat uitlaat. ECU die je gebruikt hoor je bij je motor te krijgen, en bekabeling zou ik laten aanpassen bij iemand die er verstand van heeft. Verder niet teveel over nadenken en analyseren, maar gewoon doen.

Oh ja, bij de RDW heb je verder niet veel nodig. Je roept gewoon een kenteken van iemand die al eens aan swap heeft gedaan, en die gegevens nemen ze over en met een uurtje ben je klaar.
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline mister_fix_it

• Admin
  • ┤PrutĚser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
« Reactie #2 Gepost op: januari 08, 2018, 13:52:20 »
Ik zie dat je niet veel vermogen wil, dan wat Pim zegt. Motor incl standaard ecu kopen, erin lepelen, bekabeling laten maken, uitlaat 2,5 inch laten maken en klaar is Dennis.
Oja en je intercooler
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline Gourmetski

• SCH forum member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: januari 08, 2018, 15:22:44 »
En als ik wel iets meer vermogen zou willen, of liever gezegd: als ik toch dat WEPR spruitstuk zou willen gebruiken?

Moeilijk is niet het probleem, ik wil in mogelijkheden denken. De simpelste oplossing weet ik nu, ik wil ook een klein stapje verder kunnen denken

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #4 Gepost op: januari 08, 2018, 15:54:41 »
Ander spruitstuk is gegarandeerd fuelcut, dan moet je kijken naar een FCD, maar dat wil je eigenlijk niet. Dus moet je naar een standalone ECU of een boostcontroller (maar dat doet de winst van het spruitstuk weer te niet). Wil je het goed doen, dan moet je een aantal zaken aanpakken, maar blijft er weinig van je idee over van veilig rijden zonder problemen, want dan komt er heel wat meer bij kijken.
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Gourmetski

• SCH forum member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: januari 08, 2018, 17:25:53 »
Dat zouden dan plannen voor de langere termijn worden. Eerst maar eens stock 4EFTE dan.

#dreams #plans

Offline mister_fix_it

• Admin
    • Starlet Club Holland
« Reactie #6 Gepost op: januari 08, 2018, 17:35:50 »
Jup, gewoon eerst stock, en dan verder kijken!

Offline Gourmetski

• SCH forum member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: januari 08, 2018, 19:04:54 »
Zijn er dan nog dingen waar ik rekening mee moet houden?
Turbo druk (meter)?
Blow off valve of actuator of andere dingen?

Offline Acronox

• SCH forum member
  • **
  • Starlet p9 Glanza '98'
« Reactie #8 Gepost op: januari 08, 2018, 20:40:11 »
Ander spruitstuk is gegarandeerd fuelcut, dan moet je kijken naar een FCD, maar dat wil je eigenlijk niet.
Waarom zou je geen fcd willen? Slecht voor blok ofzo?

Offline Rage

• Admin
  • keep on tuning.. bit by bit
    • my showroom
« Reactie #9 Gepost op: januari 09, 2018, 07:56:01 »
zelfde praatje als wat ik heel vaak geef.
fuelcut heeft de auto niet voor niets. het is een veiligheid. Als de ecu merkt dat de boost boven normale waardes uitkomt gooit hij de brandstof dicht zodat je geen schade oploopt aan je blok. De wijze mannen van toyota hebben daar goed over nagedacht. Het hele 4efte concept, spruitstuk, turbo, actuator, wastegate, cat en uitlaat is gebaseerd op een bepaalde balans. zodra je iets veranderd in dit systeem zoals ene decat of een spruitstuk dan verantert de balans en de resultaten. Bij het vervangen van spruit of decat kan de actuator het niet snel genoeg meer bijbenen met een "boost spike" tot gevolg. Dit levert je de fuelcut op. Dit kun je oplossen met een fuelcut defender wat eigenlijk niets anders doet als je ecu voorliegen. Uiteraard geen enkel probleem binnen bepaalde marges maar je verhoogt je risico uiteraard wel.

Mijn insteek bij een first time swap is simpel.
Zet het er stock in, volledig stock. Zorg dat dat systeem flawless werkt. Zorg voor een fris blok, verse olie, vloeistoffen, filters, het hele onderhoudsprogramma .
Rij daar een tijd mee zodat je 100% zeker bent dat alles wat je onder de kap hebt zitten goed functioneerd (het is immers 20+ jaar oud allemaal)

Pas dan! denken aan modificeren. Gezien je weet dat je basis goed is en je loopt dan wel tegen problemen aan dan is het vele makkelijker te localiseren waar het aan ligt. En denk goed na bij het modificeren wat voor gevolgen een bepaalde mod heeft zodat je de juiste maateregelen kunt nemen. Gewoon parts swappen is een slecht idee als je niet weet wat voor effect het heeft op de rest van het systeem!

its all about balance
ep82 conversie vanaf een friend. teveel mods om op te noemen. check mijn showroom

Offline Rage

• Admin
    • my showroom
« Reactie #10 Gepost op: januari 09, 2018, 08:18:13 »
stap 2, mods:

je kan met ene stock blok en supporting mods richting de 1 bar en 180-ish pk gaan.
let wel dat dit een domino effect geeft aan modificaties die nodig zijn. zal proberen de stappen en gevolgen aan te geven.

1: spruitstuk: dit geeft een betere flow en met name de 3e runner waar een vernauwing in zit. voor stock vermogen is die vernauwing gene enkel probleem maar zodra je meer boost wilt hebben daat dit wel een issue zijn. Let wel! een korte runner open spruitstuk scheurt ALTIJD. sommige merken houden het langer vol dan andere maar het gaat je scheuren. Komt domweg omdat het te heet wordt en uitzet/krimpt/uitzet en nergens heen kan omdat het klem zit tussen blok en turbo. Gevolg van open spruitstuk is ook dat je uitlaat gassen sneller bij de turbo zijn en daardoor spoolt de turbo iets sneller op. Dit haalt je stock actuator uit balans omdat die niet gebaseerd is op die snellere reactie.

2: decat: dit geeft een heel duidelijk betere flow naar de rest van je uitlaat. De turbo spoolt een stuk sneller met een boost spike/fuelcut tot gevolg bij een stock systeem.
Wil je een decat hou dan rekening met een hks actuator, uitgefreesde wastegate (kleine wastegate gat is niet voldoende meer) en een fueling computer/fuelcut defender.

3: hks actuator: Hiermee kun je je boost instellen en zo richting de 1 bar afstellen indien je dat wilt. let dan wel op de supporting fuel mods!

4: fueling computer/piggyback/aftermarket ecu: hiermee kun je je brandstof toevoer corrigeren t.o.v. je hogere boost. gezien er meer lucht in gaat moet er ook meer brandstof in. De plug n play jam ecu's en soortgenoten zijn gebaseert op 1 bar boost met een bepaalde setup. Gezien je de instestelde setup niet precies weet is het nooit de perfecte oplossing maar pretty close/rijdbaar. Zelf heb ik liever een SAFC fueling computer en een wideband meter om het in te stellen op de jusite waarden per toerental. Dit kost wat huiswerk en tijd om het goed te doen! of om het te laten doen.

5: Fmic: Gezien je op 1 bar draait kun je ongeveer een eitje bakken op je intercooler. Deze koelt de lucht niet meer voldoende en hete lucht bevat per liter minder zuurstof. Tijd voor een upgrade naar fmic. Dit zorgt voor veel koelere lucht in je motor maar maakt je systeem ook langer met "iets" meer turbo lag tot gevolg. Dit is wel te prefereren over hete lucht in je blokje.

6: wegligging: Gezien je nu een stevig vermogen hebt is het ZEER raadzaam om dit te combineren met een goed werkend onderstel. Niet persee standje hernia strak maar goed werkend. Goede banden, juiste druk, juiste balans in de remmen, juiste balans schokbrekers etc. Hier had red hot ooit een goed topic over met alle onderstel mods
ep82 conversie vanaf een friend. teveel mods om op te noemen. check mijn showroom

Offline Rage

• Admin
    • my showroom
« Reactie #11 Gepost op: januari 09, 2018, 08:19:27 »
als je deze stap neemt, wees je ervan bewust dat je niet de lijst tot halverwege kan doen. het is allemaal gezamelijk nodig om in balans te blijven. mis je iets van het systeem dan zal het altijd issues geven of niet de gewenste resultaten

Offline Gourmetski

• SCH forum member
  • **
« Reactie #12 Gepost op: januari 09, 2018, 13:05:41 »
Dank Rage en anderen voor veel uitleg.

Aan onderstel/wegligging heb ik allang gedacht. Alles daar is vernieuwd en verbeterd ten opzichte van standaard:
Betere veren, betere schokdempers
Veerpoot bruggen
Verbeterde remmen en omvlochten remslangen

Hier kan ik wat mee en zal eerst een goede FMIC gaan zoeken en dan het blok.

Iemand een goed idee over eeb FMIC die weinig aanpassingen nodig heeft en een shrt route gebruikt? Heb iets vam HDI gezien, is mss een optie voor me alleen daar was wel iets aan aanpassing nodig dacht ik.

Offline Rage

• Admin
    • my showroom
« Reactie #13 Gepost op: januari 09, 2018, 13:24:36 »
je hebt een versie van Jperformance die short route heeft. is de set die ik in mijn gtt heb hangen. enige nadeel is dat de core vrij groot is. eigenlijk veel te groot voor ons kleine blokje maar goed

Offline Gourmetski

• SCH forum member
  • **
« Reactie #14 Gepost op: januari 09, 2018, 14:28:08 »
WEPR heeft blijkbaar ook een goede set, minimale aanpassingen aan de keienvanger of bumper.

Offline XX-33

• SCH forum member
  • **
  • EP71 1.3XL 4EFTE Turbo, Hasselbeck & Turbo
    • Facebook ;-)
« Reactie #15 Gepost op: januari 09, 2018, 15:14:12 »
WepR is dan ook wel een stuk duurder haha
Starlet EP71 1.3XL 4EFTE Turbo: http://tinyurl.com/n7b7967
Build: http://tinyurl.com/m7qccpu
IT'S ONLY A 1.3, HONEST...

Offline mister_fix_it

• Admin
    • Starlet Club Holland
« Reactie #16 Gepost op: januari 09, 2018, 17:50:40 »
Heb je airco?

Offline Maerijn

• SCH forum member
  • **
« Reactie #17 Gepost op: januari 09, 2018, 18:01:44 »
Je kan altijd een kleinere intercooler core halen natuurlijk, heb ik ook gedaan  :)

Offline Gourmetski

• SCH forum member
  • **
« Reactie #18 Gepost op: januari 09, 2018, 21:56:21 »

Offline Gourmetski

• SCH forum member
  • **
« Reactie #19 Gepost op: januari 09, 2018, 22:15:01 »
je hebt een versie van Jperformance die short route heeft. is de set die ik in mijn gtt heb hangen. enige nadeel is dat de core vrij groot is. eigenlijk veel te groot voor ons kleine blokje maar goed

Enige nadeel wat je met een (te) grote intercooler hebt is toch turbo lag?
Als dat echt het enige is, dan is dat wel het laatste waar ik me druk om maak eerlijk gezegd.

Jperformance heeft nu blijkbaar 2 versies. Een die tot 650PK kan koelen en de kleinere koelt tot 550PK.

Offline Gourmetski

• SCH forum member
  • **
« Reactie #20 Gepost op: januari 09, 2018, 22:21:39 »
Je kan altijd een kleinere intercooler core halen natuurlijk, heb ik ook gedaan  :)

Klopt, een van de dingen die natuurlijk altijd flow tegenhoudt is de kentekenplaat. Wanneer de core iets groter is, maakt die plaat minder uit.

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #21 Gepost op: januari 10, 2018, 09:00:24 »
Ja, dan heb je wel de lag, maar niet de gekoelde lucht, dat is een loss-loss situatie

Offline MegaG15

• SCH forum member
  • **
« Reactie #22 Gepost op: januari 10, 2018, 12:14:31 »
ik heb mn originele bumper een stuk open gesneden en de nummerplaat gaat aan de bestuurderskant gemonteerd worden, onder de bumper. Dan heeft de intercooler alle flow. Ook heeft die van mij een S-Lip, want natuurlijk ook een beetje helpt met de wind naar boven te leiden.

Offline XX-33

• SCH forum member
  • **
  • EP71 1.3XL 4EFTE Turbo, Hasselbeck & Turbo
    • Facebook ;-)
« Reactie #23 Gepost op: januari 10, 2018, 12:20:19 »
ik heb een kleine mishimoto besteld, koelt tot 350pk
Starlet EP71 1.3XL 4EFTE Turbo: http://tinyurl.com/n7b7967
Build: http://tinyurl.com/m7qccpu
IT'S ONLY A 1.3, HONEST...

Offline Maerijn

• SCH forum member
  • **
« Reactie #24 Gepost op: januari 10, 2018, 15:14:33 »
Zo eentje heb ik volgens mij ook, is groot zat en je hoeft niks uit je bumper te snijden  :)