Auteur Topic: Koude uitlaat 4EFTE  (gelezen 467 keer)

Offline PrashandV

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 71
  • Glanza V for the win!
Koude uitlaat 4EFTE
« Gepost op: december 14, 2017, 18:48:43 »
Lezers ik had een vraagje,

Ik zat rustig in de auto muziek te luisteren en te wachten met de auto gestart gewoon stationair. Ongeveer een half uur. Het was redelijk fris buiten, maar toch een half uur stationair laten draaien en ik zag toch heel lichtjes rook komen. Oke dacht ik, niks aan de hand is normaal. Maar ik wilde toch ff kijken of mijn uitlaat gewoon gloeiend heet was (vraag me niet waarom). Tot mijn verbazing was die uitlaat erg koud. Kon mijn hand er gewoon op zetten.

Hoe kan dit? Is dit normaal? Hij blaast ook koude lucht uit de uitlaat.

Toevoeging: Een keer ging kwam een vriend mij tegen en die zag dus ook een beetje "water" uit mijn uitlaat druppelen en vroeg of ik mijn auto had gewassen. Dat had ik niet gedaan en het regende ook niet. Dus ik dacht: ff revven zodat het eruit komt. Kwam er echt een hele straal uit.

Alle ervaringen/tips/adviezen e.d. zijn welkom!

Offline Rodger Jason

  • Admin
  • ******
  • Berichten: 15699
  • When's the next race?
    • http://www.formuleracing.nl
Re: Koude uitlaat 4EFTE
« Reactie #1 Gepost op: december 14, 2017, 19:04:05 »
Als ie stationair staat te pruttelen, dan condenseert je uitlaatgas in de uitlaat. Daarom is ie koud en daarom komt er water uit.

Gewoon vlammen met die kar dan heb je dat niet.

Offline PrashandV

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 71
  • Glanza V for the win!
Re: Koude uitlaat 4EFTE
« Reactie #2 Gepost op: december 14, 2017, 19:05:41 »
Kan ik em gewoon een x goed revven als die warm is? Heb daar altijd zin in gehad alleen durfde het nooit te doen 😂😂😂

Offline arjan91

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 543
  • Ha! Bier!
Re: Koude uitlaat 4EFTE
« Reactie #3 Gepost op: december 14, 2017, 19:23:08 »
Benzine is een koolwaterstof verbinding. Bij verbranding zal er dus altijd water ontstaan.
Als je hem dan inderdaad stationair laat lopen is de temperatuur lager en zal het inderdaad condenseren in de uitlaat.
Komt nog een bij dat wanneer die stationair loopt, de rookgassnelheid door je uitlaat veel lager is, waardoor het ook langer de tijd heeft om te condenseren.
Met deze buitentemperaturen heb je het ook nog eens sneller dan in de zomer.
- Starlet p8 "Friend Limited", '94 (Donor)
- Starlet p8 Gxi, '95 (Daily)
- Starlet p8 GT '94 (Vriendin)

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 3365
Re: Koude uitlaat 4EFTE
« Reactie #4 Gepost op: december 14, 2017, 19:38:23 »
Kan ik em gewoon een x goed revven als die warm is? Heb daar altijd zin in gehad alleen durfde het nooit te doen 😂😂😂

Gewoon een keer een flink stuk goed doorrijden, dan is dat vocht er zo weer uit, lang stationair draaien is ook niet al te best, alles smeert veel beter als je wat toeren maakt (rijd)

Offline XX-33

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 3944
  • EP71 1.3XL 4EFTE Turbo, Hasselbeck & Turbo
    • Facebook ;-)
Re: Koude uitlaat 4EFTE
« Reactie #5 Gepost op: december 14, 2017, 19:50:47 »
Ramon heeft zoiets gehad met zn p9 4efte, alleen heeft hij per ongelijk de hele nacht zijn auto laten draaien (hij dacht dat de turbotimer nog liep, maar was blijkbaar vergeten de sleutels van contact te pakken...)
Waarschijnlijk is de olie te heet geworden en is dat de reden geweest dat dir zn blok heeft opgeblazen.
Maargoed weet niet of zijn fan het deed of niet haha
Starlet EP71 1.3XL 4EFTE Turbo: http://tinyurl.com/n7b7967
Build: http://tinyurl.com/m7qccpu
IT'S ONLY A 1.3, HONEST...

Online mister_fix_it

  • Admin
  • ******
  • Berichten: 24304
  • īPrut∑ser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
Re: Koude uitlaat 4EFTE
« Reactie #6 Gepost op: december 14, 2017, 20:10:22 »
Kan ik em gewoon een x goed revven als die warm is? Heb daar altijd zin in gehad alleen durfde het nooit te doen 😂😂😂

Tuurlijk! Als die goed warm is kan je hem handig goed in zín toeren janken, heb wel eens (per ongeluk) mín 4efte richting de 8000 torrential gejaagd. Niks aan de hand hoor.

Die toerend grenzen zit er ook niet voor niks  :twisted:
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 3365
Re: Koude uitlaat 4EFTE
« Reactie #7 Gepost op: december 14, 2017, 20:26:33 »
Of ze het leuk vinden (onbelast) is de vraag.

Online mister_fix_it

  • Admin
  • ******
  • Berichten: 24304
  • īPrut∑ser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
Re: Koude uitlaat 4EFTE
« Reactie #8 Gepost op: december 14, 2017, 20:41:25 »
Onbelast is zonde van je benzine, gewoon tijdens het rijden bedoel ik!
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline Patrix

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 3365
Re: Koude uitlaat 4EFTE
« Reactie #9 Gepost op: december 14, 2017, 20:54:39 »
Haha, das beter ja :) ik denk/dacht dat PrashandV bedoeld(e) dat wanneer die een tijdje stationair heeft staan draaien, hem dan vervolgens een keer flink in de toeren te jagen, om dat water eruit te blazen.
« Laatst bewerkt op: december 14, 2017, 21:09:36 door Patrix »

Offline PrashandV

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 71
  • Glanza V for the win!
Re: Koude uitlaat 4EFTE
« Reactie #10 Gepost op: december 15, 2017, 01:51:07 »
Dat was ook mijn bedoeling hahaha (stom) om hem stationair te blazen. Maar dan weet ik dat ik ff een goeie sprint moet trekken. Dan maar hopen dat ie niet in FuelCut springt.

Offline Gourmetski

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 3001
  • P8 '95 / P9 '98 in Glanzakleren
    • Showroom: Scarlet Starlet P8 Xli '95
Re: Koude uitlaat 4EFTE
« Reactie #11 Gepost op: december 15, 2017, 09:49:40 »
Je hoeft niet perse te gaan sprinten hoor, stukje snelweg rijden moet genoeg zijn ;)
Love is just a chemical. We give it meaning by choice.

Offline PrashandV

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 71
  • Glanza V for the win!
Re: Koude uitlaat 4EFTE
« Reactie #12 Gepost op: december 15, 2017, 17:37:01 »
@Gourmetski: Gister tikte ik dus de 180 aan en dacht dus ook dat het genoeg was, klein stukje snelweg. Maar helaas, nogsteeds een koude uitlaat...

Offline arjan91

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 543
  • Ha! Bier!
Re: Koude uitlaat 4EFTE
« Reactie #13 Gepost op: december 15, 2017, 17:44:25 »
Motor en koelvloeistof enzo worden wel gewoon warm?
- Starlet p8 "Friend Limited", '94 (Donor)
- Starlet p8 Gxi, '95 (Daily)
- Starlet p8 GT '94 (Vriendin)

Offline PrashandV

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 71
  • Glanza V for the win!
Re: Koude uitlaat 4EFTE
« Reactie #14 Gepost op: december 15, 2017, 17:50:20 »
Ja de motor wordt wel gewoon warm. Koelvloeistof ook. Temperatuur meter is altijd als normaal een stuk(je) onder de helft.

Offline arjan91

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 543
  • Ha! Bier!
Re: Koude uitlaat 4EFTE
« Reactie #15 Gepost op: december 15, 2017, 18:58:08 »
Dan denk ik dat je je er niet te druk om moet maken.
Het gaat om het laatste stukje van de uitlaat neem ik aan?
Niet al vanaf je spruitstuk.
- Starlet p8 "Friend Limited", '94 (Donor)
- Starlet p8 Gxi, '95 (Daily)
- Starlet p8 GT '94 (Vriendin)

Offline daandc

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 431
  • toyota liefhebber
Re: Koude uitlaat 4EFTE
« Reactie #16 Gepost op: december 15, 2017, 21:00:11 »
Dat was ook mijn bedoeling hahaha (stom) om hem stationair te blazen. Maar dan weet ik dat ik ff een goeie sprint moet trekken. Dan maar hopen dat ie niet in FuelCut springt.

Dat is het principe van een begrenzer door je brandstof af te sluiten begrenst ie je toeren .

Dit gebeurd eigenlijk bij alle auto motoren met injectie systemen .

In tegenstelling tot bijv scooters met begrenzing hierbij wordt de ontsteking onderdrukt wat dus slecht is verbrandings huishouden .

Want is een waardeloos systeem .
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline Experion

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 452
  • Gehakt
Re: Koude uitlaat 4EFTE
« Reactie #17 Gepost op: december 15, 2017, 21:23:43 »
Alhoewel daan geen ongelijk heeft, heeft PrashandV het denk ik niet over de toerenbegrenzer maar de overdrukbegrenzer, die zou als het goed is niet standaard in moeten slaan
'91 Si
Meer nie

Offline daandc

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 431
  • toyota liefhebber
Re: Koude uitlaat 4EFTE
« Reactie #18 Gepost op: december 15, 2017, 21:51:44 »
Ik ging er eigenlijk ook vanuit vanwege het revven (revlimiter) waar prashand het over had .

Daarop was mijn uitleg. (commentaar)  :police:

Overigens kan het met een warme motor geen kwaad regelmatig trap ik m lekker door tot de begrenzing heeft weinig nut maar is wel lekker een jap is pas in zijn element boven de 4000 rpm . :twisted:
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline PrashandV

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 71
  • Glanza V for the win!
Re: Koude uitlaat 4EFTE
« Reactie #19 Gepost op: december 16, 2017, 11:36:02 »
@Arjan 91: Klopt, laatste stuk van mijn uitlaat. De einddemper, spruitstuk word ontiegelijk heet hahah

Offline arjan91

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 543
  • Ha! Bier!
Re: Koude uitlaat 4EFTE
« Reactie #20 Gepost op: december 16, 2017, 16:41:26 »
Niet druk om maken dan denk ik. Tenzij iemand hier een theorie heeft waarom dit ernstig zou moeten zijn.

Edit: net 120 km snelweg met de p8 gereden. Was de demper ook nog koud/lauw. Dus dat is normaal.
- Starlet p8 "Friend Limited", '94 (Donor)
- Starlet p8 Gxi, '95 (Daily)
- Starlet p8 GT '94 (Vriendin)

Offline PrashandV

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 71
  • Glanza V for the win!
Re: Koude uitlaat 4EFTE
« Reactie #21 Gepost op: december 16, 2017, 18:54:21 »
Oke, thanks man!

Offline daandc

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 431
  • toyota liefhebber
Re: Koude uitlaat 4EFTE
« Reactie #22 Gepost op: december 16, 2017, 20:30:03 »
De uitlaatgassen moeten best een lange weg naar achter afleggen dus hebben voldoende tijd om af te koelen .

Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline arjan91

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 543
  • Ha! Bier!
Re: Koude uitlaat 4EFTE
« Reactie #23 Gepost op: december 16, 2017, 20:33:20 »
Inderdaad. Plus het weer zal er ook mee te maken hebben.
Als je in de zomer warmere rijwind hebt, zal de uitlaat ook warmer zijn.
- Starlet p8 "Friend Limited", '94 (Donor)
- Starlet p8 Gxi, '95 (Daily)
- Starlet p8 GT '94 (Vriendin)

Offline daandc

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 431
  • toyota liefhebber
Re: Koude uitlaat 4EFTE
« Reactie #24 Gepost op: december 16, 2017, 21:43:18 »
Helemaal correct .
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!