Auteur Topic: Wat is er met mijn starletje aan de hand?  (gelezen 878 keer)

Offline Starletje_Nick23

• SCH forum member
  • **
Wat is er met mijn starletje aan de hand?
« Gepost op: december 14, 2017, 01:02:21 »
Beste,

Ik zal mij eerst even voorstellen. Mijn naam is Nick Vinke en sinds mei jl. ben ik in het bezit van een p8 uit ‘92. Vanavond, opweg om de nieuwe Star Wars film in de bios te gaan bekijken, merkte ik dat de temperatuurmeter verdacht hoog opliep. Ook maakt mijn starletje al langere tijd bij het starten al meteen veel toeren en het duurde ook steeds langer wanneer de toeren zakte de laatste tijd. Ook verbruikt de radiateur ongeloofelijk veel koelvloeistof. Ik heb hem vannacht op 20 kilometer 2 keer volledig moeten bijvullen.. Bij het rijden als ik mijn voet van het gaspedaal haal, ‘duikt’ de auto als het ware terug naar een lagere toerental. Ook revved de auto bij het stilstaan. Ik zag ook duidelijk een stroompje koelvloeistof uit het onderste deel vd radiateur druppen.

Mijn vraag is nu, is mijn radiateur aan vervanging toe, of is mijn koppakking naar de knoppen?

Offline arjan91

• SCH forum member
  • **
  • Ha! Bier!
Re: Wat is er met mijn starletje aan de hand?
« Reactie #1 Gepost op: december 14, 2017, 01:28:52 »
Hoe ziet de olie eruit?
Ik gok dat de radiator of 1 van de slangen lek is. Want als er 2 radiators vol koelvloeistof in je blok komt in 20km, denk ik niet dat die nog loopt.
- Starlet p8 Gxi, '95 (Daily)

Offline Starletje_Nick23

• SCH forum member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: december 14, 2017, 01:51:18 »
Olie zag er op de dipstick schoon uit. Geen witte smurrie, of andere zaken die er niet horen, te zien. In de dop van het olie-bijvulpunt vd motor zat wel een klein beetje witte smurrie, maar dat zat er al toen ik hem kocht. Het is echt gering en ik twijfel of het dan ook echt iets is wat hiermee te maken heeft. Maar zoveel ervaring heb ik helaas (nog) niet.

Offline arjan91

• SCH forum member
  • **
  • Ha! Bier!
« Reactie #3 Gepost op: december 14, 2017, 04:46:54 »
Klein beetje witte smurrie aan de binnenkant van de vuldop kan ook komen door kleine stukjes rijden. Waardoor de motor niet heel warm wordt en er wat condens in de dop zit.

Ik zou eerst eens op zoek gaan naar een lekkage.
Nergens een keer plasjes water onder de auto gezien?
- Starlet p8 Gxi, '95 (Daily)

Offline Starletje_Nick23

• SCH forum member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: december 14, 2017, 06:54:17 »
Klein beetje witte smurrie aan de binnenkant van de vuldop kan ook komen door kleine stukjes rijden. Waardoor de motor niet heel warm wordt en er wat condens in de dop zit.

Dat zou erg logisch zijn, ondat ik inderdaad dagelijk kleine ritjes maak (van zoĺn 6 kilometer in totaal) van huis naar de bushalte van school en weer terug.

Citaat
Ik zou eerst eens op zoek gaan naar een lekkage.
Nergens een keer plasjes water onder de auto gezien?

Dit zou ik eens moeten controleren met een afdekzeil oid. Mijn auto staat namelijk altijd buiten vanwege het ontbreken van een garage. Dit is lastig te zien, maar ik zal inderdaad eens checken of het zo is.

Wel kwam er een klein stroompje druppeltjes uit de onderkant vd radiateur. Na mijn vinger er onder gehouden te hebben en even geproeft te hebben bleek dit inderdaad koelvloeistof te zijn.
« Laatst bewerkt op: december 14, 2017, 07:54:12 door Starletje_Nick23 »

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #5 Gepost op: december 14, 2017, 09:08:29 »
Dan weet je toch dat je radiateur lek is? Snel vervangen voor je je motor om zeep helpt!
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Starletje_Nick23

• SCH forum member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: december 14, 2017, 12:22:49 »
Dan weet je toch dat je radiateur lek is? Snel vervangen voor je je motor om zeep helpt!

Duidelijke taal! ;p
Dat ga ik danook meteen doen dit weekend.

Ik opende het topic, omdat ik twijfelde waarom mijn motor zo gek deed, maar dit zal waarschijnlijk wel komen omdat hij niet of slecht werd gekoeld.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: december 14, 2017, 12:41:01 »
Dat het toerental zo fluctueert komt door lucht in het koelsysteem, er zit namelijk een sensor die de temp. van je kvs meet voor de koude startverrijking, en die meet nu lucht ipv kvs

Offline Starletje_Nick23

• SCH forum member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: december 14, 2017, 13:05:05 »
Dat het toerental zo fluctueert komt door lucht in het koelsysteem, er zit namelijk een sensor die de temp. van je kvs meet voor de koude startverrijking, en die meet nu lucht ipv kvs

Vandaar dus. Weer wat geleerd, Bedankt voor de info!
Van 'fouten' leer je zeggen ze wel eens, maar als je zulke dingen meemaakt leer je meteen een hele hoop..

Offline Starletje_Nick23

• SCH forum member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: december 17, 2017, 07:23:15 »
UPDATE

Bij het demonteren van de oude radiateur viel mij op dat, nadat ik de aftapkraan opendraaide, er verassend veel (hele vuile) koelvloeistof nog inzat... Wel zaten er enkele grote gaten in de radiateur en heel veel roest.

Iemand een idee hoe ik mijn P8 moet ontluchten en is dit uberhaupt nodig bij een P8?

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: december 17, 2017, 09:08:11 »
Ontluchten doet ie uit zichzelf, dus wel even je expansievat in de gaten houden, die zal 1 of 2 keer bijgevuld moeten worden, het beste kun je dit doen als de motor afgekoeld is, dan geeft ie namelijk het exacte niveau aan.

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #11 Gepost op: december 17, 2017, 21:46:37 »
Doe wel even de kachelkraan open op warm daarna het systeem opnieuw vullen dop erop en starten knijp even in de slangen en voel of deze gelijkmatig warm worden ter controle .

Maar het koelsysteem van de starlet lees toyota's is praktisch zelfontluchtend .

En als je slim bent heb ik ook gedaan maak je een gazenscherm beneden voor je radiateur heb ik ook gedaan scheelt echt een vracht steenslag op de radiateur waardoor lekkage's ontstaan.

En dan bedoel ik vooral het gedeelte bumper hoogte .

Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline Luuk

• SCH forum member
  • **
« Reactie #12 Gepost op: december 17, 2017, 23:15:45 »
Ontluchten doe ik altijd door de auto op toeren te houden tot de ventilator (vin) inslaat. Dan weet je zeker dat de thermostaat open is gegaan en alle lucht eruit is. Wel even de kachel op het warmst zetten, omdat er kans bestaat dat er ook wat lucht in de kachelradiateur is gaan zitten.

Offline Starletje_Nick23

• SCH forum member
  • **
« Reactie #13 Gepost op: december 22, 2017, 21:58:48 »
UPDATE

Radiateur zit er in. Alles paar keer doorgespoeld met demi water en daarna afgetapt met kvs.

Alleen ben ik bang dat mijn koppakking naar zn grootjes is.. Zeker bij de eerste paar keer doorspoelen met demi water kwam er wit schuim uit de radiateur. Ook komt er bij het starten witte rook vrij. Bij een warme motor stottert de auto nogal eens lichtelijk bij het optrekken, en (soms wel soms niet) ontstaan bubbeltjes in mijn kvstankje.

Wat denken jullie? En zou ik het zelf kunnen? Ik ben erg leergierig op het gebied van autos en heb zeker geen twee linkerhanden. Misschien hebben jullie tips of zelfs (instructie) manuals?

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #14 Gepost op: december 23, 2017, 09:18:58 »
Koppakking is goed te doen neem dan gelijk je distributieriem mee deze moet toch los dus is het slimmer om deze te vervangen .

Je hebt wel een momentsleutel nodig voor de rest het standaard gereedschap .

De aanhaalmomenten weet ik zo ff niet uit mijn hoofd maar kan ik ff voor je opzoeken. (iets vanuit het midden naar buiten en laatste stap 90 graden na trekken

Spruitstukkken kun je gewoon laten zitten heb ik ook gedaan en stekkertjes etc kun je niet omdraaien verkeerd doen .

Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline mister_fix_it

• Admin
  • ┤PrutĚser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
« Reactie #15 Gepost op: december 23, 2017, 12:46:26 »
Spruitstukken laten zitten? Dan kan je toch niet fatsoenlijk je kop lichten?
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Online Experion

• SCH forum member
  • **
  • Gehakt
« Reactie #16 Gepost op: december 23, 2017, 16:56:41 »
Toen ik mijn kopppakking verving heb ik beide spruitstukken laten zitten, met de klepseals had ik wel het inlaatspruitstuk eraf gehaald, ik had ook mijn nokkenas laten zitten met de kop eraf halen, natuurlijk wel de distributie los :)
'91 Si
Meer nie

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #17 Gepost op: december 23, 2017, 17:44:38 »
Ik heb ook alles laten zitten (inclusief carb.) met het vervangen van de koppakking, ik had geen last van de nog gemonteerde spruitstukken.

Offline mister_fix_it

• Admin
  • ┤PrutĚser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
« Reactie #18 Gepost op: december 24, 2017, 20:08:44 »
Beter laat he ook de kop vlakken als je de koppakking gaat vervangeni
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too