december 14, 2017, 17:59:02

Auteur Topic: Brandstof en andere motor dilemma's  (gelezen 504 keer)

Offline Experion

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 236
  • Gehakt
Re: Brandstof en andere motor dilemma's
« Reactie #25 Gepost op: december 07, 2017, 20:34:19 »
Daar is het nu wel een beetje laat voor, kan iemand een foto maken met enige referentie?
Naar mijn weten staat de ontsteking nu 'ongeveer in het midden' en hij loopt goed, met een ontstekingslamp is dat 15 graden voorontsteking, en je merkt heel sterk dat hij langzamer is als je hem later zet, persoonlijk zou ik niet nog vroeger durven. 15 graden klinkt misschien als veel maar dat is al met enige vervroeging dus in daadwerkelijkheid is het waarschijnlijk ongeveer 10 graden (denk ik)
'91 Si
Meer nie

Offline SkaBla

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 17397
    • Onderdelen lijst
Re: Brandstof en andere motor dilemma's
« Reactie #26 Gepost op: december 07, 2017, 21:03:10 »
Je moet op de diagnose stekker TE1 en E1 doorverbinden en dan met een stroboscoop op cilinder 1 de timing afstellen. Dan is de vervroeging eruit.
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Experion

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 236
  • Gehakt
Re: Brandstof en andere motor dilemma's
« Reactie #27 Gepost op: december 07, 2017, 21:17:51 »
Ok Bedankt :)
'91 Si
Meer nie

Offline Rage

  • Admin
  • ******
  • Berichten: 14218
  • keep on tuning.. bit by bit
    • my showroom
Re: Brandstof en andere motor dilemma's
« Reactie #28 Gepost op: december 08, 2017, 10:47:42 »
als basis zet ik mijn ontsteking ongeveer halverwege de stelmogelijkheid. dan inderdaad wat pim zegt met stroboscoop hem op de 10 graden markering zetten dan zou hij prima moeten lopen.

en het is niet de bedoeling dat we je afbranden maar we schreeuwen liever ene keer te hard voordat er een blok stukloopt terwijl het makkelijk voorkomen had kunnen worden.

grootste boosdoener voor temperatuur is vermoedelijk de verouderde radiateur. kans is groot dat die deels dicht is gaan zitten gedurende zijn lange leven. geen overbodige investering om er een nieuwe in te hangen
ep82 conversie vanaf een friend. teveel mods om op te noemen. check mijn showroom

Offline XX-33

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 3742
  • EP71 1.3XL 4EFTE Turbo, Hasselbeck & Turbo
    • Facebook ;-)
Re: Brandstof en andere motor dilemma's
« Reactie #29 Gepost op: december 08, 2017, 11:25:04 »
Mocht je een oem p7 radiateur zoeken heb er een voor je liggen
Ben zelf naar een mishimoto van een civic gegaan haha
Starlet EP71 1.3XL 4EFTE Turbo: http://tinyurl.com/n7b7967
Build: http://tinyurl.com/m7qccpu
IT'S ONLY A 1.3, HONEST...

Offline mister_fix_it

  • Admin
  • ******
  • Berichten: 24153
  • ┤PrutĚser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
Re: Brandstof en andere motor dilemma's
« Reactie #30 Gepost op: december 08, 2017, 17:10:00 »
Ik zou zeggen dat de grootste oorzaak van de temperatuur, het 95 tanken is
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline XX-33

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 3742
  • EP71 1.3XL 4EFTE Turbo, Hasselbeck & Turbo
    • Facebook ;-)
Re: Brandstof en andere motor dilemma's
« Reactie #31 Gepost op: december 09, 2017, 00:05:26 »
ben ik niet geheel met je eens stan.
mijn p7 liep op 95 gewoon goed, pas bij hoge snelheden (meer dan 150kmh) begon de temp FLINK op te lopen.
Maar kan goed een samenloop zijn bij hem
Starlet EP71 1.3XL 4EFTE Turbo: http://tinyurl.com/n7b7967
Build: http://tinyurl.com/m7qccpu
IT'S ONLY A 1.3, HONEST...

Offline Experion

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 236
  • Gehakt
Re: Brandstof en andere motor dilemma's
« Reactie #32 Gepost op: december 09, 2017, 22:22:21 »
Nou ik toch bezig ben, welke olie gebruiken jullie met een 4efte, en hoe vaak verversen jullie deze?

Edit: na even rondzoeken op het forum zie ik dat sommige van jullie 10w60 gebruiken, dus dat wordt hem dan waarschijnlijk
« Laatst bewerkt op: december 10, 2017, 13:45:27 door Experion »
'91 Si
Meer nie

Offline Evjatar

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 3491
Re: Brandstof en andere motor dilemma's
« Reactie #33 Gepost op: december 10, 2017, 15:48:30 »
10W60 is te dik. 10W40 is goede olie voor een 4efte. Overigens wordt dit overal op het forum aangeraden, ik weet niet waar je 10W60 gevonden hebt...

Offline Experion

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 236
  • Gehakt
Re: Brandstof en andere motor dilemma's
« Reactie #34 Gepost op: december 10, 2017, 15:50:08 »
Volgensmij zag ik het toch wel ergens op het forum maargoed, 10w40 dus, kan 5w40 ook?
'91 Si
Meer nie

Offline Evjatar

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 3491
Re: Brandstof en andere motor dilemma's
« Reactie #35 Gepost op: december 10, 2017, 15:54:04 »
Er zijn natuurlijk altijd topics waarin andere dingen worden aangehaald. Geen idee of 5W40 kwaad kan, is alleendunner bij starten. 10W40 wordt aangeraden.

Offline mister_fix_it

  • Admin
  • ******
  • Berichten: 24153
  • ┤PrutĚser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
Re: Brandstof en andere motor dilemma's
« Reactie #36 Gepost op: december 10, 2017, 15:55:28 »
Dat snap ik ook niet dat je 10w60 gezien hebt. Gewoon een goeie 10w40 gebruiken.
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline Rage

  • Admin
  • ******
  • Berichten: 14218
  • keep on tuning.. bit by bit
    • my showroom
Re: Brandstof en andere motor dilemma's
« Reactie #37 Gepost op: december 11, 2017, 08:00:29 »
bespaar niet op goede olie. het is zooooo belangrijk voor de levensduur van je blokje.
zelf zweer ik bij kroon emperol 10w40 full synth. ook bij zwaar gebruik nooit problemen gehad met olie
ep82 conversie vanaf een friend. teveel mods om op te noemen. check mijn showroom

Offline SkaBla

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 17397
    • Onderdelen lijst
Re: Brandstof en andere motor dilemma's
« Reactie #38 Gepost op: december 11, 2017, 09:23:01 »
Ik reed ook altijd met kroon emperol 10w40, en elke 5000km verversen (was achteraf misschien wat overdreven, maar het motortje bleef als nieuw)
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Viktor

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 953
  • 2E all the way
Re: Brandstof en andere motor dilemma's
« Reactie #39 Gepost op: december 11, 2017, 12:15:10 »
Ik gebruik 10W40 van de Action.
Verversen elke 15 a 20k.
Gaat ook al 3 ton goed.

Offline XX-33

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 3742
  • EP71 1.3XL 4EFTE Turbo, Hasselbeck & Turbo
    • Facebook ;-)
Re: Brandstof en andere motor dilemma's
« Reactie #40 Gepost op: december 11, 2017, 12:27:01 »
jij rijd geen 4efte
Starlet EP71 1.3XL 4EFTE Turbo: http://tinyurl.com/n7b7967
Build: http://tinyurl.com/m7qccpu
IT'S ONLY A 1.3, HONEST...

Offline Experion

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 236
  • Gehakt
Re: Brandstof en andere motor dilemma's
« Reactie #41 Gepost op: december 11, 2017, 15:17:07 »
mn broer heeft full synthetisch 10w40 besteld :)
'91 Si
Meer nie

Offline daandc

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 314
  • toyota liefhebber
Re: Brandstof en andere motor dilemma's
« Reactie #42 Gepost op: december 11, 2017, 19:49:45 »
Dan kan ie dat weer terugbrengen want er moet een semisyntheet in .

Of hij wil van zijn blok af.
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline Experion

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 236
  • Gehakt
Re: Brandstof en andere motor dilemma's
« Reactie #43 Gepost op: december 11, 2017, 20:20:20 »
Rage zegt net dat hij zelf full syntheet heeft gebruikt
'91 Si
Meer nie

Offline mister_fix_it

  • Admin
  • ******
  • Berichten: 24153
  • ┤PrutĚser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
Re: Brandstof en andere motor dilemma's
« Reactie #44 Gepost op: december 11, 2017, 20:42:10 »
Dan kan ie dat weer terugbrengen want er moet een semisyntheet in .

Of hij wil van zijn blok af.

Wat een onzin zeg, ik gooide er ook altijd vol synthetische in. Liep perfect!
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline Experion

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 236
  • Gehakt
Re: Brandstof en andere motor dilemma's
« Reactie #45 Gepost op: december 11, 2017, 20:48:27 »
Ik heb het altijd geleerd als, niet wisselen van half syntheet naar vol omdat er dan troep loskomt
maar de motor van mijn broer heeft altijd op vol syntheet gelopen sinds de rebuild
'91 Si
Meer nie

Online Maerijn

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 312
Re: Brandstof en andere motor dilemma's
« Reactie #46 Gepost op: december 11, 2017, 21:26:53 »
Rage zegt net dat hij zelf full syntheet heeft gebruikt
Dat is een foutje want kroon emperol is semi-synthetisch :)

Offline daandc

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 314
  • toyota liefhebber
Re: Brandstof en andere motor dilemma's
« Reactie #47 Gepost op: december 11, 2017, 21:46:23 »
Dan kan ie dat weer terugbrengen want er moet een semisyntheet in .

Of hij wil van zijn blok af.

Wat een onzin zeg, ik gooide er ook altijd vol synthetische in. Liep perfect!

Als je de specs gaat bekijken van de geleverde motoren uit het toyota gamma wordt er niet voor niets een semi syntheet  aangeraden .

Zeker gezien de typen uit de jaren 90 en begin 2000.

Je kan geluk hebben of je hebt er niet zolang mee gereden .
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline XX-33

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 3742
  • EP71 1.3XL 4EFTE Turbo, Hasselbeck & Turbo
    • Facebook ;-)
Re: Brandstof en andere motor dilemma's
« Reactie #48 Gepost op: december 12, 2017, 07:44:58 »
lol martin ramt zn starlet onderhand het graf in met drag racen en rijd al die tijd al op kroon hahaha
Starlet EP71 1.3XL 4EFTE Turbo: http://tinyurl.com/n7b7967
Build: http://tinyurl.com/m7qccpu
IT'S ONLY A 1.3, HONEST...

Offline mister_fix_it

  • Admin
  • ******
  • Berichten: 24153
  • ┤PrutĚser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
Re: Brandstof en andere motor dilemma's
« Reactie #49 Gepost op: december 12, 2017, 08:52:40 »
Ik heb er jaren mee gereden, nooit een slag gemist! Ook circuit mee gereden.
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too