december 14, 2017, 17:54:50

Auteur Topic: Brandstof en andere motor dilemma's  (gelezen 502 keer)

Offline Experion

• SCH forum member
  • **
  • Gehakt
Brandstof en andere motor dilemma's
« Gepost op: december 05, 2017, 11:58:06 »
Zoals de Titel al zegt heb ik een vraag over brandstof,

wat is voor een 4efte het verschil tussen 95, 98 en evt 102?
Ik weet dat de klopvastheid verschillend is maar zijn er nog andere verschillen?

er zit bij mij op 20 km rijden een comp. 102 pomp, zou dit nog veel voordeel leveren T.O.Z. van 98?
« Laatst bewerkt op: december 07, 2017, 12:43:41 door Experion »
'91 Si
Meer nie

Offline XX-33

• SCH forum member
  • **
  • EP71 1.3XL 4EFTE Turbo, Hasselbeck & Turbo
    • Facebook ;-)
Re: Brandstof
« Reactie #1 Gepost op: december 05, 2017, 12:08:31 »
zoals ik merkte liep de auto flink warm bij hoge snelheid op euro 95...
japan rijden ze op 100 als ik me niet vergis, dus zou daar in de buurt blijven
Starlet EP71 1.3XL 4EFTE Turbo: http://tinyurl.com/n7b7967
Build: http://tinyurl.com/m7qccpu
IT'S ONLY A 1.3, HONEST...

Offline Experion

• SCH forum member
  • **
  • Gehakt
« Reactie #2 Gepost op: december 05, 2017, 12:31:56 »
Mijn broer heeft met zijn 4efte ook temperatuurprobleme n als hij snelweg snelheden rijdt, toen hij 98 tankte veranderde dat niet echt, zou iets van water of methanol injectie veel doen denk je?

Ik heb gisteren spullen besteld ter voorbereiding van een andere ecu, waarschijnlijk gaat het een MS3Pro ecu worden
'91 Si
Meer nie

Offline mister_fix_it

• Admin
  • 嵐rut新er (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
« Reactie #3 Gepost op: december 05, 2017, 13:37:12 »
Hij rijdt op 95??

Verder wat hij zegt:
zoals ik merkte liep de auto flink warm bij hoge snelheid op euro 95...
japan rijden ze op 100 als ik me niet vergis, dus zou daar in de buurt blijven
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline Rage

• Admin
  • keep on tuning.. bit by bit
    • my showroom
« Reactie #4 Gepost op: december 05, 2017, 13:47:41 »
ik heb een knock sensor die uit te lezen is in mijn gt en ik had een duidelijk rustiger lopend motorblok met octaan 100 t.o.v. 95. eveneens minder warmte. niet zozeer merkbaar meer vermogen maar ik tank het omdat de knock veel minder is en hierdoor blijft je blokje (langer) heel
ep82 conversie vanaf een friend. teveel mods om op te noemen. check mijn showroom

Offline Experion

• SCH forum member
  • **
  • Gehakt
« Reactie #5 Gepost op: december 05, 2017, 13:56:59 »
Hij rijdt op 95??

Hij rijdt op een mengsel van van alles, soms op normale 95, soms op 98, soms op E10, dat is 95 maar dan met meer ethanol(tot 10 procent ipv de 'tot 5 procent' van normale 95) in belgie verkopen ze geen of weinig normale 95, in de plaats daarvan verkopen ze dus E10

als ik tegen hem zeg dat 98 beter is zou ie dat absoluut doen, het zou zonde zijn van zijn blokje

Nogmaals de vraag, zou water/meth helpen?
Op een ander forum (volgensmij ukstarletowners) zag ik een topic van iemand die een p7 met een 2e-e op water/meth en nitro had met wat TRD goodies.

dat blok ging stuk bij 220 pk door gesmolten zuigers, de water meth zal wel veel geholpen hebben want het waren nog originele gegoten zuigers en die kunnen anders niet zoveel aan(lijkt mij)

'91 Si
Meer nie

Offline mister_fix_it

• Admin
    • Starlet Club Holland
« Reactie #6 Gepost op: december 05, 2017, 20:20:33 »
98 is zeker beter. Blokje is gemapt op 102 ofzo. Op 95 pingelt ie heel snel

Offline Experion

• SCH forum member
  • **
  • Gehakt
« Reactie #7 Gepost op: december 05, 2017, 20:42:03 »
maar als ik hem goed zou later mappen op 95 met een andere ecu kan het ook goed zijn?
'91 Si
Meer nie

Online Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: december 06, 2017, 07:03:47 »
Het verschil zit hem met name in het ontstekingstijdstip, met een hoger octaan getal kan je met meer voorontsteking rijden, dan rijd ie wat pittiger en ook zuiniger.

Zelf merk ik ook het verschil tussen 95 en 98, met 95 slaan de bougies wit uit als ik de ontsteking wat vroeger zet, met 98 blijven ze dan mooier op kleur.

Afstellen (mappen) op 95 zou denk ik wel moeten kunnen, maar dan lever je wel wat in.

Offline mister_fix_it

• Admin
    • Starlet Club Holland
« Reactie #9 Gepost op: december 06, 2017, 10:09:39 »
Ja dan wel, maar waarom zou je dat doen??

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #10 Gepost op: december 06, 2017, 11:30:05 »
Omdat je liever 500 euro aan een ECU uitgeeft, maar 98 tanken te duur vind?
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Rage

• Admin
    • my showroom
« Reactie #11 Gepost op: december 06, 2017, 11:48:40 »
de 4efte is zeer zeker NIET geschikt voor E10 brandstof!
ep82 conversie vanaf een friend. teveel mods om op te noemen. check mijn showroom

Offline MegaG15

• SCH forum member
  • **
« Reactie #12 Gepost op: december 06, 2017, 12:19:10 »
Van die 95 E10 wegblijven...

Gewoon 98 tanken (kan ook in belgie, doe ik ook met m'n MR2).
Ik ga mijn starlet ook mappen op 102, aangezien het geen daily gaat worden, is dat nou geen ramp.

Offline mister_fix_it

• Admin
    • Starlet Club Holland
« Reactie #13 Gepost op: december 06, 2017, 13:29:01 »
Mijn broer heeft met zijn 4efte ook temperatuurprobleme n als hij snelweg snelheden rijdt, toen hij 98 tankte veranderde dat niet echt, zou iets van water of methanol injectie veel doen denk je?

Ik heb gisteren spullen besteld ter voorbereiding van een andere ecu, waarschijnlijk gaat het een MS3Pro ecu worden

Zoals ik eerder ql aangaf, zal niet lang heel blijven die 4efte  ::)

Offline Rage

• Admin
    • my showroom
« Reactie #14 Gepost op: december 06, 2017, 15:17:10 »
wat me ook opvalt is dat je het hitte probleem wilt oplossen met een aanpassing zoals methanol of water injectie.
bij regulier gebruik zou het motorblok geen enkel probleem moeten hebben met temperatuur. ik zou eerderop zoek gaan naar de oorzaak van de temperatuur i.p.v. het symptoom bestrijden. Kijk of de thermostaat nog correct werkt, radiateur goed schoon is en goed doorloopt. slangen nergens verstopt raken, pomp nog goed functioneert etc etc.
ik heb zelfs bij zwaar circuit gebruik dat mijn temperatuur prima op pijl blijft met slechts een oem civic half size radiateurtje. dus regulier snelweg rijden moet met correct werkende onderdelen geen enkel probleem zijn.

please los eerst de hardware issues op voordat je gaat tunen met een andere ecu en toevoegingen. je basis moet goed zijn.

Online Maerijn

• SCH forum member
  • **
« Reactie #15 Gepost op: december 06, 2017, 17:08:39 »
Wat Rage zegt, ik heb de temperatuurnaald ook nooit verder dan het middenpunt kunnen krijgen. Ik heb ook een half size radiateurtje en tank 98, op de snelweg nooit problemen.

Offline Experion

• SCH forum member
  • **
  • Gehakt
« Reactie #16 Gepost op: december 06, 2017, 17:58:24 »
Allereerst bedankt voor alle reacties ;)

Wat betreft de reden om 95 te willen rijden zal toch wel prijs zijn(dat denk ik tenminste) en ook omdat we geen verschil merkten tussen 95 en 98, zoals ik al zij gaat hij waarschijnlijk wel op 98 rijden als dat beter is(ja dus)

Wat betreft de temperatuur, hij gebruikt een 29 jaar oude OE p7 rad(wat kleiner dus) heeft dat een groot effect op de temperatuur?, ik merk dat veel van jullie een half-size rad gebruiken maar ik kan me voorstellen dat die beter zijn van kwaliteit. ik ga er vanuit dat er een nieuwe waterpomp op zit maar dat vraag ik nog na

Verder nog de ontsteking, zit er bij 4efte's ook een pinnetje op de ecu om de vervroeging tegen te gaan net als bij een 2e-e?, we hebben een goede ontstekingslamp maar toch blijft het moeilijk om hem goed te zetten als hij steeds verschiet door vervroeging, eerst stond hij veel te laat waardoor hij nog warmer werd.

De klep in de uitlaat zit er nu ook op en dat werkt voortreffelijk, absoluut een aanrader, goed stil als je rustig rijdt en hij gaat bijna meteen open als je op het gas gaat wat er voor zorgt dat het gewoon een 3 inch straight pipe is
(weinig tegendruk)

Ik hoop niet dat jullie je er veel aan storen dat alles een beetje 'half-assed' gaat, het is nog een project en hij draait pas 3 weken sinds hij erin ligt(de motor ;))

Ik waardeer de ietwat kritische reacties zeer :) al wordt ik wel een beetje afgebrand wat misschien wel terecht is

Edit: de auto heeft ook airco(ja, in een p7), misschien heeft dat ook invloed op de koeling, zijn er hier anderen met een 4efte met airco?

Edit 2: heb het even gevraagd en de condensor zit voor de radiateur dus dat zorgt er denk ik wel voor dat er veel minder lucht door de radiateur gaat.
« Laatst bewerkt op: december 06, 2017, 18:57:39 door Experion »
'91 Si
Meer nie

Offline Luuk

• SCH forum member
  • **
« Reactie #17 Gepost op: december 06, 2017, 20:38:38 »
Ik zou dan toch maar eens die radiateur gaan controleren, en de thermostaat voor de zekerheid vervangen.
Dat hij 29 jaar oud is maakt opzich niet zoveel uit, maar in die 29 jaar kan hij best goed verstopt zijn geraakt.

Ik snap ook niet waarom je op 95 zou willen rijden. Je geeft een hoop geld uit aan allemaal upgrades, maar hetgene waar je het meeste winst en betrouwbaarheid uit haalt is juist de brandstof. Voor die 8 cent verschil tussen 95 en ultimate hier bij de bp hoef je het echt niet te doen. Scheelt als je het gaat uitrekenen op een tank van 40 liter maar 3 euro.
Ik merkte veel verschil tussen 95 en 98 bij mijn corolla 20v, dus toen maar altijd op 98 gaan rijden. Ook mijn huidige golf 20vt loopt een stuk beter en spoolt sneller op op 98 terwijl die juist hier in europa gemapt zijn op 95. 

Offline Experion

• SCH forum member
  • **
  • Gehakt
« Reactie #18 Gepost op: december 06, 2017, 20:45:30 »
Bedankt voor de tips,

Even voor de duidelijkheid, het gaat hier om de auto van mijn broer, niet die van mezelf dus ik kan moeilijk 98 voor hem gaan tanken :)
'91 Si
Meer nie

Offline Veening

• SCH forum member
  • **
« Reactie #19 Gepost op: december 06, 2017, 23:43:19 »
Het kan natuurlijk wel en ik denk wel dat hij het kan waarderen als je zijn tank voor hem blijft volgooien. Of je er zelf beter van wordt is een tweede  ;)

Offline mister_fix_it

• Admin
    • Starlet Club Holland
« Reactie #20 Gepost op: december 07, 2017, 09:43:55 »
Gewoon zeggen dat ie 98 moet tanken ja  ;)

Offline Experion

• SCH forum member
  • **
  • Gehakt
« Reactie #21 Gepost op: december 07, 2017, 12:42:48 »
Enig idee hoe dat ontstekingspinnetje zou zitten?
'91 Si
Meer nie

Offline mister_fix_it

• Admin
    • Starlet Club Holland
Re: Brandstof en andere motor dilemma's
« Reactie #22 Gepost op: december 07, 2017, 14:16:45 »
Nee, als je een 4efte koopt, staat die ontsteking gewoon goed, en ga je er niet aan lopen prutsen.

No offence

Offline Experion

• SCH forum member
  • **
  • Gehakt
« Reactie #23 Gepost op: december 07, 2017, 15:11:49 »
None taken,

De motor is volledig uit elkaar geweest, de verdeler is er dus ook af geweest, hoe moeten we hem dan goed zetten?
'91 Si
Meer nie

Offline XX-33

• SCH forum member
  • **
  • EP71 1.3XL 4EFTE Turbo, Hasselbeck & Turbo
    • Facebook ;-)
« Reactie #24 Gepost op: december 07, 2017, 20:17:25 »
streepje erop zetten, heb ik ook gedaan.
staat daarna na montage weer zo goed als goed
Starlet EP71 1.3XL 4EFTE Turbo: http://tinyurl.com/n7b7967
Build: http://tinyurl.com/m7qccpu
IT'S ONLY A 1.3, HONEST...