Auteur Topic: Brandstof en andere motor dilemma's  (gelezen 2524 keer)

Offline Rage

  • Admin
  • ******
  • Berichten: 14263
  • keep on tuning.. bit by bit
    • my showroom
Re: Brandstof en andere motor dilemma's
« Reactie #50 Gepost op: december 12, 2017, 10:20:22 »
volgens mij staat er toch echt full synthetic op mijn blikken kroon emperol. maar goed :)
zelfde als fix it, zwaar misbruik van de auto met circuit, dragracen, oval racen etc. altijd op kroon emperol en nog nooit een olie gerelateerd probleem gehad. wel elke 5k ververst. ook gezien mijn zware gebruik leek het me verstandig.
ep82 conversie vanaf een friend. teveel mods om op te noemen. check mijn showroom

Offline Experion

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 452
  • Gehakt
Re: Brandstof en andere motor dilemma's
« Reactie #51 Gepost op: december 15, 2017, 23:09:07 »
Volgende Dilemma: Fuel cut
Dit probleem is al enige tijd aan de orde,
wat er gebeurt is dat de turbodruk bij hogere toerentallen(boven 4500tpm, weet het nummer niet zeker, geen toerenteller) blijft de turbodruk langzaam oplopen tot hij bij .8 bar in de fuel cut gaat
de betreffende turbo is een TONG CT9, dit is een uitgeboorde ct9 met grotere turbine en compressorwielen, ook hebben deze turbo's een geporte wastegate en deze heeft ook een HKS Actuator
Mn broer gebruikt op dit moment nog een OE top mount intercooler, wat het probleem al iets verminderd want zonder intercooler (:n) was het nog erger, kan het dan gewoon zijn dat de inlaat temp te hoog is waardoor de wastegate niet genoeg afvoerd, of moeten we het ergens anders in zoeken?

Ik denk niet dat het aan de HKS actuator ligt, want we hebben de originele actuator ook nog geprobeerd, dan kwam hij vrij traag op druk, maar ging hij uiteindelijk nog steeds in de fuel cut

verder hebben we ook de vacuum slangetjes rond de turbo gecontroleerd en niks gevonden

De volgende aanpassing gaat een hood scoop worden(of gewoon een gat in de motorkap ;D
)
'91 Si
Meer nie

Offline mister_fix_it

  • Admin
  • ******
  • Berichten: 24304
  • ┤PrutĚser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
Re: Brandstof en andere motor dilemma's
« Reactie #52 Gepost op: december 16, 2017, 21:21:00 »
Zonder intercooler??
Geen hoor scoop??
Andere turbo zonder andere aanpassingen??

Serieus soms lijkt het wel of jullie opzettelijk proberen doe 4efte te slopen.
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline Experion

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 452
  • Gehakt
Re: Brandstof en andere motor dilemma's
« Reactie #53 Gepost op: december 16, 2017, 21:35:53 »
Nu zit er dus wel een intercooler op, maar je hebt gelijk, het is wel behoorlijk debiel om eerst zonder te rijden

Edit: het is maar goed dat ze het bij toyota allemaal een beetje 'idiot proof' hebben gemaakt

« Laatst bewerkt op: december 16, 2017, 21:45:57 door Experion »
'91 Si
Meer nie

Offline arjan91

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 543
  • Ha! Bier!
Re: Brandstof en andere motor dilemma's
« Reactie #54 Gepost op: december 17, 2017, 18:35:03 »
Dan nog is met top mount intercooler zonder scoop niet heel verstandig.
Haal je alsnog geen koude lucht binnen.
Dus volgens mij maakt het dan weinig verschil.
- Starlet p8 "Friend Limited", '94 (Donor)
- Starlet p8 Gxi, '95 (Daily)
- Starlet p8 GT '94 (Vriendin)

Offline Experion

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 452
  • Gehakt
Re: Brandstof en andere motor dilemma's
« Reactie #55 Gepost op: december 17, 2017, 19:12:30 »
mn broer gaat proberen er een fmic op te zetten, al is dat vrij moeilijk aangezien er ook al een condensor zit en mn broer wil het sleeper laten(dus niet van buiten zichtbaar) daarom leek water injectie mij een goed idee, of een happer in de motorkap of allebij
'91 Si
Meer nie

Offline XX-33

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 3944
  • EP71 1.3XL 4EFTE Turbo, Hasselbeck & Turbo
    • Facebook ;-)
Re: Brandstof en andere motor dilemma's
« Reactie #56 Gepost op: december 17, 2017, 20:46:12 »
ik zou zowieso als je tmic blijft rijden een scoop maken, een gat vangt nog geen koude lucht...
maargoed, mocht die zijn blok hebben gekookt, dan heb ik wel intresse in zijn tongs hybrid
Starlet EP71 1.3XL 4EFTE Turbo: http://tinyurl.com/n7b7967
Build: http://tinyurl.com/m7qccpu
IT'S ONLY A 1.3, HONEST...

Offline Experion

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 452
  • Gehakt
Re: Brandstof en andere motor dilemma's
« Reactie #57 Gepost op: december 17, 2017, 20:52:38 »
het is allemaal (nog) heel ;)
'91 Si
Meer nie

Offline XX-33

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 3944
  • EP71 1.3XL 4EFTE Turbo, Hasselbeck & Turbo
    • Facebook ;-)
Re: Brandstof en andere motor dilemma's
« Reactie #58 Gepost op: december 17, 2017, 20:58:27 »
tja als ik dit zo lees is het maar de vraag voor hoelang  :-X
Starlet EP71 1.3XL 4EFTE Turbo: http://tinyurl.com/n7b7967
Build: http://tinyurl.com/m7qccpu
IT'S ONLY A 1.3, HONEST...

Offline Experion

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 452
  • Gehakt
Re: Brandstof en andere motor dilemma's
« Reactie #59 Gepost op: december 17, 2017, 21:02:37 »
het is wel een gereviseerd blok met goede onderdelen dus mij lijkt dat het er dan iets beter tegen kan, maargoed dat gaan we vanzelf merken
'91 Si
Meer nie

Offline XX-33

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 3944
  • EP71 1.3XL 4EFTE Turbo, Hasselbeck & Turbo
    • Facebook ;-)
Re: Brandstof en andere motor dilemma's
« Reactie #60 Gepost op: december 17, 2017, 22:30:34 »
gereviseerd of niet, koken van je internals is nooit goed...
Starlet EP71 1.3XL 4EFTE Turbo: http://tinyurl.com/n7b7967
Build: http://tinyurl.com/m7qccpu
IT'S ONLY A 1.3, HONEST...

Offline Experion

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 452
  • Gehakt
Re: Brandstof en andere motor dilemma's
« Reactie #61 Gepost op: december 17, 2017, 22:38:24 »
fair point
'91 Si
Meer nie

Offline Rage

  • Admin
  • ******
  • Berichten: 14263
  • keep on tuning.. bit by bit
    • my showroom
Re: Brandstof en andere motor dilemma's
« Reactie #62 Gepost op: december 18, 2017, 08:54:58 »
de fuelcut komt puur door de te hoge boost. zodra je richting 0.8 bar gaat zal de ecu dit registreren als te hoog en klapt uit veiligheid in de fuelcut.

het oem systeem is gebaseerd op 0.65 bar. dit blijft in balans door de actuator. maar ook andere delen helpen daarbij. de tegendruk van de oem uitlaat en vooral katalysator zorgen voor een rustige opbouw van de turbodruk en helpen de actuator bij het in balans houden van de druk op de 0.65 bar.

als je iets in deze balans verandert: andere turbo, open uitlaat, decat of alles hiervan dan houd het oem systeem het niet meer in balans en zul je fuelcut krijgen.
je kan een fuelcut defender plaatsen maar wees je bewust dat die fuelcut niet voor niets is. als je meer vermogen (richting 1 bar) wil gaan draaien moet je kijken naar een andere ecu of een piggyback fueling computer zodat je je fueling op orde kan houden. daarbij ben je een wideband meter nodig om het correct af te kunnen stellen.

al met al komt er veel bij kijken als je de setup wil veranderen en het heel wil houden. niet gewoon even een andere turbo eraan knopen en hopen dat het goed gaat.
ep82 conversie vanaf een friend. teveel mods om op te noemen. check mijn showroom

Offline Experion

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 452
  • Gehakt
Re: Brandstof en andere motor dilemma's
« Reactie #63 Gepost op: december 18, 2017, 11:32:06 »
We gaan er absoluut geen fcd op doen omdat in dit geval de boost niet onder controle is(om wat voor reden dan ook) we zijn van plan om er binnen nu en 2 maanden ongeveer een DIYPNP ecu in te doen, dat is een megasquirt gebaseerde plug and play ecu die sequentiele injectie ondersteund, er zijn al voorberijdingen getroffen, zo zit er een oliepomp van een 4efe DIS op de motor, deze heeft plaats voor een krukaspositiesensor .

De auto heeft een decat en een open uitlaat dus dat kan voor de overboost zorgen.
toen er nog een p7 uitlaat op zat was er geen sprake van overdruk, zelfs met de turbo wastegate combinatie.
misschien in combinatie met de (te) kleine of onvoldoende gekoelde intercooler.
dat is overigens ook de rede dat ik water injectie voorstelde, niet speciaal voor de motortemperatuur.
ik zei dat op dat moment niet omdat het nogal stom over zou komen(geen intercooler op dat moment)

we zitten in ieder geval niet met een duim in onze reet al lijkt dat misschien zo, en we zijn ons ook bewust van de gevaren van dit ietwat onverantwoorde(voor de motor) gedrag :)
'91 Si
Meer nie

Offline Rage

  • Admin
  • ******
  • Berichten: 14263
  • keep on tuning.. bit by bit
    • my showroom
Re: Brandstof en andere motor dilemma's
« Reactie #64 Gepost op: december 18, 2017, 14:22:06 »
de open uitlaat en zwaardere turbo zijn direct de oorzaak van de te hoog oplopende boost. de hks actuator kun je verlengen en zo de piek boost verlagen
ep82 conversie vanaf een friend. teveel mods om op te noemen. check mijn showroom

Offline Experion

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 452
  • Gehakt
Re: Brandstof en andere motor dilemma's
« Reactie #65 Gepost op: december 18, 2017, 14:41:24 »
hij staat op dit moment zo ingesteld dat er 1 slag 'voorspanning' op staat, het leek mijn broer onverstandig om hem nog langer te maken want dan zou de wastegate standaard open staan, de druk loopt ook alleen op bij hogere toerentallen wat mij laat denken dat de wastegate niet genoeg kan afvoeren. het probleem begon toen we de tegendruk hebben verminderd, daarvoor had de wastegate 7 slagen 'voorspanning' nodig om op ongeveer .7 bar te komen
'91 Si
Meer nie

Offline XX-33

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 3944
  • EP71 1.3XL 4EFTE Turbo, Hasselbeck & Turbo
    • Facebook ;-)
Re: Brandstof en andere motor dilemma's
« Reactie #66 Gepost op: december 18, 2017, 20:32:33 »
het probleem begon bij de decat en open uitlaat :P
Starlet EP71 1.3XL 4EFTE Turbo: http://tinyurl.com/n7b7967
Build: http://tinyurl.com/m7qccpu
IT'S ONLY A 1.3, HONEST...

Offline Experion

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 452
  • Gehakt
Re: Brandstof en andere motor dilemma's
« Reactie #67 Gepost op: december 18, 2017, 20:41:21 »
we gaan het niet meer terugbouwen naar de verstikkende p7 uitlaat, we kunnen het wel tijdelijk doen want we kunnen de klep die erin zit uitschakelen door een slangetje los te maken :)
met 'die klep' bedoel ik dan de klep die het een straight pipe maakt bij .2bar druk
'91 Si
Meer nie

Offline XX-33

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 3944
  • EP71 1.3XL 4EFTE Turbo, Hasselbeck & Turbo
    • Facebook ;-)
Re: Brandstof en andere motor dilemma's
« Reactie #68 Gepost op: december 18, 2017, 22:24:53 »
ik zou OF de cat ertussen zetten, OF een fcd er tussen zolang...
Starlet EP71 1.3XL 4EFTE Turbo: http://tinyurl.com/n7b7967
Build: http://tinyurl.com/m7qccpu
IT'S ONLY A 1.3, HONEST...

Offline Rage

  • Admin
  • ******
  • Berichten: 14263
  • keep on tuning.. bit by bit
    • my showroom
Re: Brandstof en andere motor dilemma's
« Reactie #69 Gepost op: december 19, 2017, 08:32:28 »
of de wastegate groter maken. gezien hij nu oploopt kan hij niet snel genoeg de druk kwijt. zelfs niet als hij helemaal open gaat blijkbaar
ep82 conversie vanaf een friend. teveel mods om op te noemen. check mijn showroom

Offline Experion

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 452
  • Gehakt
Re: Brandstof en andere motor dilemma's
« Reactie #70 Gepost op: december 19, 2017, 10:33:14 »
Tong heeft die wastegate naar mij weten al uitgeboord dus dan zal er niet veel meer uit kunnen,
zelf zat ik te denken aan een externe, die zijn meestal wat groter
het zou ook kunnen dat het probleem weg gaat als de inlaattemperaturen lager worden omdat de turbo dan meer
moet leveren, of gewoon met een andere ecu de druk opschroeven.
'91 Si
Meer nie

Offline Maerijn

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 396
Re: Brandstof en andere motor dilemma's
« Reactie #71 Gepost op: december 19, 2017, 11:31:33 »
Is de wastegate opgeboord of is die beter geport?

Offline Experion

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 452
  • Gehakt
Re: Brandstof en andere motor dilemma's
« Reactie #72 Gepost op: december 19, 2017, 11:43:55 »
volgensmij is hij opgeboord en zit er een andere 'flap' op, maar dat weet ik niet zeker
'91 Si
Meer nie

Offline XX-33

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 3944
  • EP71 1.3XL 4EFTE Turbo, Hasselbeck & Turbo
    • Facebook ;-)
Re: Brandstof en andere motor dilemma's
« Reactie #73 Gepost op: december 19, 2017, 12:14:23 »
als je externe wastegate gaat gebruiken kun je je hks actuator weg doen, kun je je decat aanpassen (of screamer gebruiken), en kun je een wastegate zoeken (die geloof ik erg duur zijn haha)
Starlet EP71 1.3XL 4EFTE Turbo: http://tinyurl.com/n7b7967
Build: http://tinyurl.com/m7qccpu
IT'S ONLY A 1.3, HONEST...

Offline Experion

  • SCH forum member
  • **
  • Berichten: 452
  • Gehakt
Re: Brandstof en andere motor dilemma's
« Reactie #74 Gepost op: december 19, 2017, 13:22:38 »
duur is volgensmij niet echt een probleem, die actuator zat bij de turbo, volgensmij had mn broer die Tong turbo + hks wastegate + wepr spruitstuk voor 350 euro ofzo, dus als we die wastegate nog verkopen zit er niet echt veel verlies aan, zon wastegate kost nieuw ongeveer 100 euro volgensmij

... ja ik gebruik veel 'volgensmij'
'91 Si
Meer nie