december 14, 2017, 17:57:39

Auteur Topic: Vragen over het koelsysteem  (gelezen 294 keer)

Offline whitestar

• SCH forum member
  • **
Vragen over het koelsysteem
« Gepost op: november 25, 2017, 21:03:31 »
Dag allemaal,

Naar aanleiding van mijn vorige topic over onregelmatig lopen (Houston we have a problem) heb ik een paar vragen over het koelsysteem. Gewoon uit nieuwsgierigheid, niet omdat er problemen zijn. Momenteel rijdt de starlet als voorheen. Reden voor een maat van mij om te spreken over:

The unstopable starlet ;D ;D ;D

Maar al zoekende naar het probleem en de oplossing heb ik wat vragen opgedaan over het koelsysteem. Misschien dat n van jullie bereid is deze noob wat bij te brengen.

Het koelsysteem ontlucht zichzelf. Heb ik het goed gezien dat er een vlottertje in de radiateurdop zit waardoor de lucht kan ontsnappen?

Als de motor maar even gedraaid heeft en je de radiateurdop losdraait bulkt de koelvloeistof over de rand. Hoe komt het dat het systeem druk opbouwt terwijl er een open verbinding lijkt te zijn naar het expantietankje?

Bedient de 'roodblauw kachelknop op het dashboard een klep die de koelvloeistof al dan niet door de warmtewisselaar van je kachel stuurt?

Is die klep te zien in je motorruimte?
Zo nee, waar zit die klep dan?

Als je witte smurrie in je kvs hebt dan lijkt me dat dat komt doordat een emulsie ontstaat van motorolie en kvs. Zou je dan ook geen witte drab in je oliedop mogen verwachten of knetterende oliepeilstok?

Hoe zitten de slangpilaren waarmee de koelslangen op het motorblok zitten vast op/aan/in het motorblok? (Ik weet het, de foto komt nog maar ik wacht even op mijn nieuwe telefoon met een betere camera dan mijn huidige)

Het gasklephuis is ook voorzien van koelleidingen. Heeft dat te maken met stationair toerental (en maakt dat dat je soms denkt nou ng iets langzamer stationair en hij slaat af maar dat gebeurt lekker nooit)

Op het motorblok zit een mechanische thermostaat geschroefd. (Ik heb deze een jaar of wat geleden als eens vervangen). Wat doet die precies? Stuurt deze het koelwater al of niet door de radiateur om zo de bedrijfstemperatuur te controleren?

Ik kon de antwoorden op deze vragen niet op een andere manier vinden en misschien is het ook voor anderen wel leuk om meer te weten over onze gezamenlijke interesse in dat wonderlijk betrouwbare autootje.

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
Re: Vragen over het koelsysteem
« Reactie #1 Gepost op: november 25, 2017, 21:21:28 »
1 Het systeem ontlucht zichzelf  door de nagedachte opbouw . (zie vraag 2)

2Dat het eroverheen bulkt komt door de waterpomp die duwt de koelvloeistof van onder uit de radiateur naar boven . (zelfontluchtend)

3 De kachelklep/ kraan die zit binnen.

4Ligt eraan hoe heftig de lekkage is .

5 De slang pilaren zitten gegoten of gekrompen .

6 Het gasklephuis heeft geen koeling ik denk dat je de carter ontluchting bedoeld .

7De thermostaat zorgt dat je motor bij een koude start sneller op tempratuur raakt en gaat open als er extra koeling nodig is .
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline Experion

• SCH forum member
  • **
  • Gehakt
« Reactie #2 Gepost op: november 25, 2017, 22:03:39 »
Het koelsysteem ontlucht zichzelf. Heb ik het goed gezien dat er een vlottertje in de radiateurdop zit waardoor de lucht kan ontsnappen?

Als de motor maar even gedraaid heeft en je de radiateurdop losdraait bulkt de koelvloeistof over de rand. Hoe komt het dat het systeem druk opbouwt terwijl er een open verbinding lijkt te zijn naar het expantietankje?

De dop op de radiateur is een drukdop, wanneer de openingsdruk van de dop is bereikt (welke druk dat is staat er op, naar mijn weten ongeveer 1 bar) dan opent die klep en gaat er KVS naar het tankje, de druk ontstaat doordat water uitzet naarmate de temperatuur toeneemt, dit betekend dat het tankje iets voller wordt naarmate de motortemperatuur toeneemt.
Ook zit er een onderdruk klep in de vuldop, deze zorgt ervoor dat wanneer de motor weer afkoelt de koelvloeistof weer terug uit het tankje wordt gezogen, dit voorkomt onderdruk in het systeem

dus om je vraag te beantwoorden, er is geen open verbinding :)
Het gasklephuis is ook voorzien van koelleidingen. Heeft dat te maken met stationair toerental (en maakt dat dat je soms denkt nou ng iets langzamer stationair en hij slaat af maar dat gebeurt lekker nooit)

Die koelleidingen zijn juist bedoeld als verwarming, waarvoor het dient weet ik niet zeker

Ik hoop dat je wat aan mijn antwoord heb en dat je het interessant vind :)
'91 Si
Meer nie

Offline whitestar

• SCH forum member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: november 25, 2017, 22:14:58 »
Dank voor de antwoorden. Dus als ik het dan goed begrijp heeft de radiateurdop drie functies:

Hij beveiligt tegen overdruk (en dat zal wel door een veerbelaste afdichting zijn)
Hij zorgt dat bij onderdruk kvs uit het expantietankje in de radiateur wordt toegelaten (dat zal wel een keerklep zijn met een doorlaat richting radiateur
Hij ontlucht de radiateur (door een vlotterbediende afsluiting dat drijft op kvs)

Al ben ik van dat laatste niet helemaal zeker omdat je lucht ook zou kunnen laten ontsnappen via de expantietank al is dat minder direct.

Oh en hij dicht ook de vulopening van je radiateur af. Best veel functies voor zo'n klein onderdeel. Daar is toch weer goed over nagedacht.
Typisch Toyota

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: november 25, 2017, 22:21:22 »
@ experion

Lijkt me onwaarschijnlijk !

Een verwarmd gasklephuis is ongewenst want warme lucht is slechter comprimeerbaar dan koude lucht .

Denk maar aan de intercooler bij een turbomotor .

Hoe kouder de lucht hoe meer vulling in je cillinder kunt persen dit in combinatie met de juiste hoeveelheid brandstof dus meer vermogen .

Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline Experion

• SCH forum member
  • **
  • Gehakt
« Reactie #5 Gepost op: november 26, 2017, 00:14:36 »
@whitestar
De eerste twee zijn inderdaad correct
de 3de weet ik ook niet helemaal zeker

@daandc
Het lijkt inderdaad heel onlogisch
Er zitten absoluut koelvloeistofleidin gen op, ik heb die vandaag zelfs nog los gehad op mijn auto dus dat weet ik zeker
Nogmaals de functie weet ik niet zeker, misschien kan iemand anders hier duidelijkheid over geven

Ik heb op het internet gezocht en daar vind ik dat het is om vastvriezen te voorkomen
je moet ook bedenken dat het maar hele dunne slangetjes zijn dus de gasklep wordt volgens mij niet zo warm als de rest van de motor

oudere carburateur motoren (ook bij starlet) hebben een buis over het uitlaatspruitstuk om de inlaatlucht te verwarmen, in dat geval is het om benzine neerslag te verminderen met een koude motor, het zou kunnen dat het bij de gasklep ook zoiets is
'91 Si
Meer nie

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: november 26, 2017, 00:24:38 »
Bij de carburateur 2-e klopt dit was voor winterstand om het bevriezen van de venturi voorkomen .

Maar in het geval van efi niet alhans niet.

Ik heb de koppakking 1.5 jaar terug vervangen gasklephuis met kop en al los gehad maar geen koelslangetjes gezien .

Offline Experion

• SCH forum member
  • **
  • Gehakt
« Reactie #7 Gepost op: november 26, 2017, 12:03:19 »
tja, dan zitten we met een dillema want gisteren toen ik de kop er af had zag ik een slangetje direct vanaf die grote buis van de waterpomp naar het gasklephuis
'91 Si
Meer nie

Offline joeysmit14

• SCH forum member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: november 26, 2017, 12:42:45 »
In dit topic heb ik ook wel een vraag. Mijn kachel wordt matig warm. Enige punt waar hij echt warm wordt is (natuurlijk) bij een warme motor en de temperatuur vol open. Het is niet echt mooi opbouwend. Standje uit of oven bij wijze van spreken. In juli heb ik de kvs vervangen van gewoon water (vorige eigenaar) naar kvs van de action. Nu nog steeds op niveau dus lekkage is er niet

Offline mister_fix_it

• Admin
  • Prutser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
« Reactie #9 Gepost op: november 26, 2017, 12:52:51 »
Gewoon water is erg slecht. Grote kans dat er vervuiling in je systeem zit, een keer goed uitspelen met de tuinslang, zou kunnen helpen.
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: november 26, 2017, 19:20:57 »
Oeh water moet je niet willen wat mister fix it ook aangeeft als je dit blijft doen dan rot alles weg in je motor (roest)

In de koelvloeistof zitten ook smerende eigenschappen aan voor de pomp etc.

Experion de gehaktman  :twisted:  Maak er eens een foto van kerel ben benieuwd. 

Offline Experion

• SCH forum member
  • **
  • Gehakt
« Reactie #11 Gepost op: november 26, 2017, 20:18:38 »
Dat gedeelte over oxidatie is inderdaad waar, 1 van de koelkanalen op mijn de kop waar de koppakking had gelekt was een stukje uitgevreten, gelukkig niet te extreem want nu is het weer dicht en het lijkt (tot nu toe) dicht te blijven

Oh en een foto waarvan?
'91 Si
Meer nie

Offline Mat

• SCH forum member
  • **
« Reactie #12 Gepost op: november 26, 2017, 20:30:01 »
Je mag maar op n moment water in je koelsysteem sodemieteren: als je echt niks anders hebt en je toch echt de laatste kilometers door moet rijden.

Vervolgens spoel je het er bij aankomst zo snel mogelijk weer uit en ben je eigenlijk aan een nieuwe radiator toe...

Offline Experion

• SCH forum member
  • **
  • Gehakt
« Reactie #13 Gepost op: november 26, 2017, 20:34:10 »
dat lijkt me weer wat overdreven hoor :)
'91 Si
Meer nie

Offline joeysmit14

• SCH forum member
  • **
« Reactie #14 Gepost op: november 26, 2017, 20:45:24 »
Toen ik er achter kwam dat er water in zat. Dit was door de vorige eigenaar gedaan heb ik het meteen vervangen voor kvs. Ook doorgespoeld nog inderdaad. Radiateur is nog prima heb overigens ook nooit last gehad van een oververhitte motor. Ook niet toen ik met 35 graden door de bergen aan t rijden was van het zomer of met 140 op de snelweg 3 uur lang. Het is alleen dat de kachel niet enorm warm wordt. Waar ik wel achter kwam is dat t erger is als ik de lucht via de ruit circuleer maar dat lijkt me logisch

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #15 Gepost op: november 26, 2017, 22:45:46 »
Dat gedeelte over oxidatie is inderdaad waar, 1 van de koelkanalen op mijn de kop waar de koppakking had gelekt was een stukje uitgevreten, gelukkig niet te extreem want nu is het weer dicht en het lijkt (tot nu toe) dicht te blijven

Oh en een foto waarvan?

De slangetjes waar jij het over hebt ik hoef geen foto van jou te hebben  :twisted:   lol

Offline Experion

• SCH forum member
  • **
  • Gehakt
« Reactie #16 Gepost op: november 26, 2017, 22:56:22 »
Ik dacht dat je foto's van gehakt bedoelde ;D, ik zal morgen even kijken

Ik kan het ook wel even simpel uitleggen, er zitten 4 slangetjes aan de onderkant van je gasklephuis, 2 ervan gaan naar een sollenoid op de rechtse(vanaf de bestuurdersstoel gezien)motorsteun, en 2 ervan zijn voor koelvloeistof, eentje heen en eentje terug
'91 Si
Meer nie

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #17 Gepost op: november 26, 2017, 23:07:06 »
Ik kijk morgen wel ff in het werkplaats handboek van de p9. :rofl:

Offline Experion

• SCH forum member
  • **
  • Gehakt
« Reactie #18 Gepost op: november 26, 2017, 23:22:26 »
ik weet niet zeker of die er ook 4 heeft en hoe die lopen, ik heb het hier over een p8, maar ik ga er wel vanuit dat het niet veel afwijkt
'91 Si
Meer nie

Offline jeroen29

• SCH forum member
  • **
« Reactie #19 Gepost op: november 27, 2017, 06:30:08 »
Klopt van die slangetjes op je gaskleppen huis.

Deze gaan naar de stationaire regelklep. Die zorgt (zoals de naam al zegt) voor luchtstroom die nodig is voor stationair te draaien. Bij een warme motor loopt de motor lager dan koud. Dit is ook de reden dat een laag kvs niveau direct effect heeft op het stationair toerental van de motor.

Als je koelsysteem teveel druk op bouwt zou je eens kunnen checken of het overloop slangetje niet verstopt zit! Succes.

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #20 Gepost op: november 27, 2017, 09:18:52 »
Daan, dit had ik niet van je verwacht, jij weet toch alles over starlets ;)! Alle gasklephuizen hebben 2 of 4 slangetjes. Zoals jeroen hierboven zegt, door 2 gaat er KVS en door 2 vacuum. Bij starlets met stuurbekrachtiging worden de twee vacuumslangetjes nog weer afgetakt naar het stuurhuis.

@ experion

Lijkt me onwaarschijnlijk !

Een verwarmd gasklephuis is ongewenst want warme lucht is slechter comprimeerbaar dan koude lucht .

Denk maar aan de intercooler bij een turbomotor .

Hoe kouder de lucht hoe meer vulling in je cillinder kunt persen dit in combinatie met de juiste hoeveelheid brandstof dus meer vermogen .

Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Online Maerijn

• SCH forum member
  • **
« Reactie #21 Gepost op: november 27, 2017, 09:49:59 »
Een verwarmd gasklephuis lijkt mij wel wenselijk, anders zou bij rijden in koude omstandigheden de klep in een open positie kunnen vastvriezen. Denk aan vocht uit de lucht dat door een ijskoude gasklep gaat

Offline stefan97

• SCH forum member
  • **
« Reactie #22 Gepost op: november 27, 2017, 18:10:30 »
waarschijnlijk zal de koelvloeistof die in het gasklephuis langs een bimetaal gaan. deze zal dan via een veer in verbinding staan met je choke/gas klep. dit is natuurlijk niet het geval bij hand bediende choke. bij vw/ audi is dit nog veel duidelijker te zien, daar zit echt een huis rechtstreeks op de gasklep waar contstant koelvloeistof doorheen stroomt. wanneer de kv warmer wordt zal de klep van stand veranderen doordat het bimetaal vervormd. voor je lucht op te warmen dient dit echter niet. koude lucht heeft als eigenschap meer zuurstof dan warme lucht. er zit wel een klep tussen uitlaat en luchtfilterdeksel. die inderdaad zal dienen voor koude omstandigheden. (motor sneller op temperatuur brengen. niet tot bedrijfstemperatuur!)

Offline Luuk

• SCH forum member
  • **
« Reactie #23 Gepost op: november 27, 2017, 19:06:33 »
De koelvloeistof gaat alleen door het gasklephuis om hem iets te verwarmen dat hij niet bevriest. In nederland is dit natuurlijk niet echt nodig.

Het verhaal van stefan gaat over een auto met een carberateur (p7) overigens, de stationairregeling werkt anders bij een p8/p9

Offline Experion

• SCH forum member
  • **
  • Gehakt
« Reactie #24 Gepost op: november 27, 2017, 19:09:11 »
een 2e-e heeft zo'n kap over het uitlaatspruitstuk niet, en heeft ook geen choke, er zit een koude start sproeier en een lucht-regel klep :)
'91 Si
Meer nie