december 14, 2017, 18:09:30

Auteur Topic: P9 dynamo problemen  (gelezen 103 keer)

Offline woti

• SCH forum member
  • **
P9 dynamo problemen
« Gepost op: november 25, 2017, 15:40:04 »
Mijn Starlet heeft recent de 20 jaar gehaald. Het volgende probleem is aan de hand: mijn auto maakt een hoog, iets fluitend geluid afhankelijk van het toerental. Na uitgebreid luisteren en eea erover lezen lijkt dit vanuit de dynamo te komen. Deze laadt nog wel goed, dat heb ik middels een spanningsmeter gecontroleerd. Ik vermoed dan ook dat het de lager versleten is.
Is dit een mogelijkheid? Kan het ook iets anders zijn?

En als het wel de dynamo is, is deze makkelijk zelf te vervangen? Gezien de twee moertjes lijkt me het niet al te moeilijk, maar ik ben geen monteur.

groet,
Wouter

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
Re: P9 dynamo problemen
« Reactie #1 Gepost op: november 25, 2017, 17:30:27 »
Kan goed de dynamo zijn ja, wil je het zeker weten start je hem zonder de v-snaar (of wat losser), niet te lang laten lopen zonder snaar vanwege de waterpomp.

Vervangen is niet al te moeilijk, wel even de pluspool van de accu halen, en de v-snaar niet te strak zetten (moet nog een kwart slag kunnen draaien)

Offline woti

• SCH forum member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: november 25, 2017, 19:12:47 »
Bedankt voor de reactie. Klopt het dat de dynamo maar met twee bouten vast zit? Een onderin en de ander bovenin bij het span mechanisme van de v snaar? En denk je dat ik er van onderen bij kan zonder de auto op te heffen?

En is het verstandig om er nog een maandje mee door te rijden tot de APK keuring? Dan kunnen ze dit gelijk meenemen.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: november 25, 2017, 19:35:29 »
Ja, de onderste scharniert ie op en met de bovenste stel je hem, als je het wiel eraf haalt kun je er wat beter bij, met het stuur helemaal naar één kant is het ook nog wel te doen.

Doorrijden is een keus aan jou, de mijne gilde ook behoorlijk en ik heb er nog een paar maanden mee doorgereden.

Offline woti

• SCH forum member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: november 26, 2017, 11:43:25 »
En kan het ook nog iets anders zijn dan de dynamo?

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: november 26, 2017, 14:04:59 »
Ja kan, misschien een rol van de distributieriem, of de riem zelf, maar wat ik al zei: als je de v-snaar even losser zet of helemaal verwijderd weet je het zeker.

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: november 26, 2017, 19:12:35 »
Wat patrix zegt ff de multibelt verwijderen en dan starten als het er dan nog is kan het een span of looprol zijn .

Of je verward het geluid (fluitend) met het standaard huilende 2e-e geluid . ( deze vraag krijg ik vaker)
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline Mat

• SCH forum member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: november 26, 2017, 20:32:40 »
Moest bij mijn 4e-fe ook wennen aan het geluid, weet je zeker dat het geluid wat je hoort daadwerkelijk afwijkend is?

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: november 26, 2017, 22:35:13 »
Ik moest in het begin ook wennen aan dit geluid komt door de electronische inspuiting .

Dit was ik in mijn kp 60 niet niet gewend deze 2k motor had een carb .

Maar ff wat controle kan geen kwaad .
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!