december 14, 2017, 18:07:20

Auteur Topic: Deel van continu stroom valt weg na uitzetten auto (starlet p9)  (gelezen 131 keer)

Offline Roger_

Deel van continu stroom valt weg na uitzetten auto (starlet p9)
« Gepost op: november 25, 2017, 04:37:56 »
Hallo iedereen,

Sinds begin november ben ik eigenaar van een rode starlet p9. Ik heb hem gekocht ivm stage, aangezien ik een behoorlijk stuk ervoor moet rijden en ik dit niet wou doen met mijn Celica uit 77.

Hierop vond ik dus mijn starlet. Niet de mooiste, maar motorisch goed, hard aan de onderkant. Enige mankementen dat die had was; uitgelijnd worden, schokbreker achter lek en waarschijnlijk een wiellagertje voor stuk.

Alleen nu zit ik waarschijnlijk met het probleem dat (een deel) van mijn continu stroom wegvalt. Het begon met het aansluiten van mijn radio. Ik kon geen continu stroom vinden op de stekkers. Ben er maar vanuit gegaan dat de originele radio geen continu stroom nodig had. Daarom heb ik het afgetapt van (volgensmij) het gevarenlicht. Dus radio werkt weer perfect.

Op de sloop vond ik nog een originele klokje. Deze eerste keer ingebouwd. Deed die niks. Later moment de stroom doorgemeten. Dat was goed en klokje werkt ook weer. Alleen viel elke keer weg na sleutel van contact en dus resette hij zich weer.

Ook een plafonlampje van de sloper afgehaald. Deed het niet. Tot ik ineens zag dat die onder het rijden aan stond. Bleek dus ook dat na sleutel van contact er geen stroom meer opstaat.

Weet toevallig 1 van jullie waar het aan kan liggen? Lijkt mij een circuit die problemen veroorzaakt. Maar welke?

Alvast bedankt,

Roger
« Laatst bewerkt op: november 25, 2017, 04:44:21 door Roger_ »

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
Re: Deel van continu stroom valt weg na uitzetten auto (starlet p9)
« Reactie #1 Gepost op: november 25, 2017, 10:33:07 »
Dan zit je plafondlampje waarschijnlijk op een geschakelde plus, en dat hoort niet.
Je klokje moet een constante plus (geheugen) en een geschakelde plus hebben, zodat ie aangaat zodra je de auto op het contact zet.
Moeilijk te zeggen waar en wat er fout zit, meten is weten.

Ooh ja, en stel je even voor in het ''wie is wie'' topic, wordt wel op prijs gesteld hier ;)

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: november 25, 2017, 21:08:27 »

Als je plafondlampje aangaat onder het rijden dan maakt ie massa naar carroserie iod .

Want deze is massa geschakeld door de deur schakelaar L en R.

Wat betreft je constant plus deze moet er gewoon zitten in de buurt van je radio ( blauw / gele draad )

Zelfde kleuren combi geld voor je klok . 
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline Roger_

« Reactie #3 Gepost op: november 25, 2017, 21:15:22 »
Sorry. Ik bedoel met lampje aan tijdens het rijden, kwam omdat ik hem op on had staan. Dus zover ik begrijp moet ik de draadkleur (blauw/geel) van de radio en klokje volgen.

Klokje doet het al niet meer als contact erop staat. Dus ergens is die ook weer weggevallen, want hij deed het eerst nog wel het contact.

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: november 25, 2017, 21:35:49 »
Je geschakelde draad van het klokje moet de rode draad zijn.

Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline Roger_

« Reactie #5 Gepost op: december 01, 2017, 21:39:05 »
Opgelost. De zekering onder de motorkap van de dome (plafonlampje dus) was kapot. Blijkt dus dat daar ook de continu stroom van het klokje en radio op zit. Continu stroom van de radio is trouwens blauw met geel.

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: december 01, 2017, 21:59:02 »

Als je plafondlampje aangaat onder het rijden dan maakt ie massa naar carroserie iod .

Wat betreft je constant plus deze moet er gewoon zitten in de buurt van je radio ( blauw / gele draad )

Offline Roger_

« Reactie #7 Gepost op: december 02, 2017, 11:52:34 »

Je had gelijk over de kleuren. Dacht vermeld het er nog een keer bij! Dankjewel