december 14, 2017, 18:08:41

Auteur Topic: Relais led knipperlichten.  (gelezen 666 keer)

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
Re: Relais led knipperlichten.
« Reactie #50 Gepost op: november 27, 2017, 18:47:53 »
Oké, dan had ik dus niet de juiste set up waarschijnlijk, toch deed ie in mijn geval wat ie doen moest, ik had ook gevraagd aan die elektro boer of er een simpel schakelingetje was om de spanning een paar volt te verlagen.

Als die daadwerkelijk naar de 9 volt had afgeregeld, hadden mijn 12 volt leds waarschijnlijk ook te zwak gebrand.

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #51 Gepost op: november 27, 2017, 21:56:14 »
Of ze hebben je een negatieve regelaar in je handen gedrukt 7909 .

Deze heeft andere aansluitingen er zijn veel regulatoren in omloop .

Bij twijfel ook altijd isoleren want bij een to220 behuizing doet het metalen deel ook een spanning voeren . ( gnd / output of input) alert blijven.

Maar als je de schakeling correct opbouwd doet ie goed zijn werk .

En om een goede stabiele ingangsspanning te krijgen kun je er ook een zwaarder elkootje voor plaatsen hogere uF .

Dit doen de meeste van jullie ook met een supercap ( grote condensator) voor de versterker of de subwoofer beetje het zelfde effect .
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #52 Gepost op: november 27, 2017, 22:40:40 »
Tja, hij deed het.... ik had 'm ook lekker beun style gebouwd, niet op een printplaat, maar alle pootjes zo gebogen dat het in 3 kroonsteentjes paste ::)
Er zat ook geen massa draad aan, één pootje van beide elco's zaten aan het middelste pootje van de transistor, de massa pakte ie van dat oogje in de behuizing, waarmee die op het chassis geschroefd zat.

De elco's waren van die kleine blauwe M&M's met hele lange benen ;D

Offline Mat

• SCH forum member
  • **
« Reactie #53 Gepost op: november 28, 2017, 12:06:31 »
Daan, dacht dat we de elektrofabrikanten onderhand zo ver hadden dat ze enkel GND op het achtervlak voeren? Is dat nog steeds geen standaard?

Voor de zekerheid altijd de datasheet bekijken (datasheets van ALLE veelgebruikte componenten zijn als PDF op het internet te vinden).

En ja, als je je elektronica in elkaar gaat beunen, niet gek opkijken dat het stuk gaat Patrix ^^

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #54 Gepost op: november 28, 2017, 15:08:18 »
Het is niet stuk gegaan hoor :) heeft ruim een jaar dienst gedaan, nu zit er een dimmertje tussen.

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #55 Gepost op: november 28, 2017, 19:10:55 »
Daan, dacht dat we de elektrofabrikanten onderhand zo ver hadden dat ze enkel GND op het achtervlak voeren? Is dat nog steeds geen standaard?

Voor de zekerheid altijd de datasheet bekijken (datasheets van ALLE veelgebruikte componenten zijn als PDF op het internet te vinden).

En ja, als je je elektronica in elkaar gaat beunen, niet gek opkijken dat het stuk gaat Patrix ^^

Nee mat je zal altijd alert moeten blijven en de datasheets moeten googlen .

Dit geld voor IC's en transistoren.

Overigens vallen de 78xx en 79xx en regulatoren onder familie van IC's
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline mister_fix_it

• Admin
  • ´Prut·ser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
« Reactie #56 Gepost op: november 29, 2017, 08:28:58 »
Als die daadwerkelijk naar de 9 volt had afgeregeld, hadden mijn 12 volt leds waarschijnlijk ook te zwak gebrand.

Zo werkt een led helaas niet. Die brand of brand niet. Een dimmmer op een led werkt dan weer anders, om hem minder fel te laten lijken branden.
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline Mat

• SCH forum member
  • **
« Reactie #57 Gepost op: november 29, 2017, 10:49:02 »
Patrix begon over transistoren, ik niet.

Wat mister_fix_it zegt klopt vervolgens niet helemaal. Een LED met voorschakelweerstan d kan je wel degelijk dimmen door de spanning te variëren. Omdat de weerstand voor de LED continu is, varieert de stroom met de geleverde spanning en je LED is stiekem stroom gestuurd.

Wat wel klopt is dat een LED net als iedere diode een minimale spanning nodig heeft om uberhaupt in geleiding te komen. Maar die spanning ligt veel lager dan de 9-12V die je er in een auto op klapt. Tenzij je er weer een heel zooitje in serie gezet hebt, dan telt het op...

Heb ik wel eens verteld dat het beroerd moeilijk is iets zinnigs te zeggen over een situatie zonder schema?

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #58 Gepost op: november 29, 2017, 11:08:18 »
Zo werkt een led helaas niet. Die brand of brand niet.

Een 12 volt led brand zeker wel zwakker op 8 volt.

in mijn aquarium zit een 12 volt ledstrip aangesloten op een instelbare voeding, dimmen kan tot 6 volt, daarna gaat ie uit idd

Offline mister_fix_it

• Admin
  • ´Prut·ser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
« Reactie #59 Gepost op: november 29, 2017, 11:18:13 »
Ligt ook heel erg aan de led zelf. Ik heb eens 12v leds gehad die niet brandden op 11,5 volt. Ik had een voeding die 12 of 14 kon geven. Met 14v deden ze het prima
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #60 Gepost op: november 29, 2017, 11:24:46 »
dat zou kunnen ja dat het per (soort) led verschillend is.

Offline Auke

• SCH forum member
  • **
« Reactie #61 Gepost op: november 30, 2017, 15:50:48 »
Hellup,mijn draadje is gestolen.. ;).

Wat betreft die dashleds,ik heb er ook een paar besteld,maar twijfelde welke te nemen. Ik heb gehoord dat sommige leds niet mooi uitstralen zegmaar,zodat je een heel klein plaatselijk verlicht stukje krijgt en dus je klokjes niet mooi egaal verlicht worden.

Ik was ook in de veronderstelling dat leds zegmaar pracktisch niet stuk konden bij juist gebruik natuurlijk.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #62 Gepost op: november 30, 2017, 17:08:30 »
Dit type heb ik in mijn dash (blauwe), hielden het alleen niet zo lang vol zonder dimmer, na een paar weken begonnen ze te knipperen,

https://nl.aliexpress.com/item/1-X-T10-5SMD-5050-Car-LED-Auto-Lamp-12V-1W-XENON-Light-bulbs-W5W-194/32248106405.html?

Offline Auke

• SCH forum member
  • **
« Reactie #63 Gepost op: december 01, 2017, 16:12:14 »
Volgens mij heb ik dezelfde,en voor de zekerheid ook nog een ander type met zegmaar een glazen bolletje er op. Maar bij jou word je dash wel gelijkmatig verlicht begrijp ik ?

Nog even over de weerstand tussen de knippers. Er zit een groen/geel  en een zwart draadje aan mijn knipperlicht.Aan welke draad zet ik de weerstand ?

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #64 Gepost op: december 01, 2017, 16:32:49 »
Ja mijn dash is goed genoeg verlicht.

De weerstand voor de knippers moet niet tussen één draad, maar parallel over de lamp/Led, dus tussen groen/geel en zwart

Offline Auke

• SCH forum member
  • **
« Reactie #65 Gepost op: december 01, 2017, 18:59:19 »
Top.
Dan zou het nu toch moeten lukken lijkt me.
Bedankt.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #66 Gepost op: december 01, 2017, 19:19:59 »
Ja lijkt me ook :) houd er wel rekening mee dat ie Leds het zonder spanningsregelaar/dimmer niet lang volhouden.