december 14, 2017, 18:11:38

Auteur Topic: Relais led knipperlichten.  (gelezen 668 keer)

Offline Auke

• SCH forum member
  • **
Re: Relais led knipperlichten.
« Reactie #25 Gepost op: november 24, 2017, 11:56:52 »
Ik heb de 25 W versie. Die rode met draadjes.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #26 Gepost op: november 24, 2017, 12:46:10 »
Dan kom je aardig in de richting denk ik, de originele lampjes zijn voor één kant 52 watt samen als ik het goed heb.

Hoeveel watt zijn de leds samen, voor/achter en spatbord? (per kant)

Offline Auke

• SCH forum member
  • **
« Reactie #27 Gepost op: november 24, 2017, 22:38:59 »
Het zijn 21W. ledlampen per stuk.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #28 Gepost op: november 25, 2017, 10:19:30 »
Dat lijkt me niet, de originele lampen zijn 21 watt, de leds zouden een stuk minder moeten zijn, anders zouden ze ook niet zo snel knipperen toch?

Welke leds heb je ?

Offline Auke

• SCH forum member
  • **
« Laatst bewerkt op: november 25, 2017, 11:06:21 door Auke »

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #30 Gepost op: november 25, 2017, 11:28:13 »
De leds die jij hebt zijn 10 watt (50 x smd3020 a 0,2 watt) samen dus 20 watt.

origineel is het samen 42 watt,  dus met die weerstand van 25 watt kom je dan goed uit, en voor of achter maakt niet uit idd.

Offline Auke

• SCH forum member
  • **
« Reactie #31 Gepost op: november 25, 2017, 12:04:18 »
OK,bedankt voor het meedenken.
Vind het trouwens wel raar dat je onderhand wiskunde gestudeerd moet hebben om het Wattage van een lampje te weten te komen. Kunnen ze toch ook gewoon in het Nederlands erbij zetten...

Auke.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #32 Gepost op: november 25, 2017, 12:27:16 »
Valt mee, alle waardes van de smd leds staan op internet :) maar wat dacht je? ik neem die met de meeste leds, die zijn het felst ;D

Is het nog gelukt mer de startknop by the way?

Offline Auke

• SCH forum member
  • **
« Reactie #33 Gepost op: november 25, 2017, 20:34:49 »
Haha,leuk gedacht maar de echte reden van de ledkeuze zoals ik ze nu heb is omdat deze zegmaar ook 360 rond schijnen.De eerste welke ik had gekocht schenen alleen recht vooruit,maar omdat de fitting van de Prelude in een hoek van 45 graden op het remlichtglas staat schenen ze veel minder fel. Dat hoop ik zo dus op te lossen met deze leds.Want idd,een hogere lichtopbrengst was wel de hele truc van dit verhaal natuurlijk,met als mooie  bijkomstigheid een lager verbruik qua Wattage ,en in minimale zin dan dus ook in benzineverbruik,al zal dat nauwelijks meetbaar zijn schat ik.  Wil naast de knippers alle verlichting  op led hebben,van beide auto's,behalve de koplampen vooralsnog.

Wacht nog op een beetje beter weer voor de starknop, heb geen schuur om in te werken en bij het contactslot werken gaat lekkerder als je er van de zijkant bij kunt zegmaar.En moet ook nog de juiste draad naar de startmotor lokaliseren.En ook nog steeds moed verzamelen,het moet wel in één keer goed ,heb geen zin om van mijn contactbedrading een knip en plak spaghetti te maken..
« Laatst bewerkt op: november 25, 2017, 20:55:16 door Auke »

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #34 Gepost op: november 26, 2017, 14:12:03 »
Helemaal rond schijnen is wel het natuurlijkst ja, was ook maar een geintje ;D, maar erg economisch zijn ze eigenlijk niet, 10 watt is nog best fors.
Met wat betere leds heb je er minder nodig, en een hoger rendement (lumen) en benzine verbruik is hier niet echt aan de orde.

Wat de de startknop betreft, je zou kunnen kijken bij de startmotor zelf (naar de kleur van de draad)

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #35 Gepost op: november 26, 2017, 19:05:33 »
Nog even een tip, ik zie dat je overal led wilt gaan plaatsen, neem dan de wat duurdere, deze hebben vaak een spanningsregelaartj e aan boord.

De goedkopere varianten zijn voor 12 volt gemaakt en branden nogal snel door op de ruim 14 volt die de dynamo levert (spreek uit ervaring)
Ik heb ook leds in mijn dashboard en als stadsverlichting, en die gingen ook redelijk snel stuk, daar heb ik uiteindelijk een led dimmertje tussen geplaatst, de varianten met ingebouwde regelaar was in dat geval geen optie die passen namelijk niet in de cockpit.

Je hebt ook COB leds, die kunnen volgens mij wel een wat hogere spanning aan dan de SMD chips, die heb ik namelijk als dagrijverlichting en doen het al ruim een jaar.

Offline Mat

• SCH forum member
  • **
« Reactie #36 Gepost op: november 26, 2017, 20:35:31 »
Patrix, zouden 9V LEDs achter een 7809 ook werken? Dan kan je nog relatief goedkope troep gebruiken zonder dat het met 2 weken weg fikt.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #37 Gepost op: november 26, 2017, 20:41:01 »
Daar heb ik toevallig een spanningsregelaartj e mee gebouwd, dan heb je nog wel 2 elcos nodig, de spanning wordt dan zo'n 3 volt verlaagd, dus fikt een 9 volt led wel door lijkt me (op 14.4 volt)

Bij AliExpress heb je van die mini led dimmers, 8 traps verstelbaar, die heb ik op de stadslichten zitten, je hebt ze ook voor een euro meer met afstandsbediening ;D alleen jammer dat ze allemaal op dezelfde frequentie werken.

https://nl.aliexpress.com/item/DC-5V-12V-24V-3-Keys-12A-Mini-Led-Dimmer-Controller-to-Control-Single-Color-Led/32799866841.html?

Maar voor de achterlichten zou ik de wat duurdere (ba15d) nemen, met ingebouwde regelaar.
« Laatst bewerkt op: november 26, 2017, 21:09:22 door Patrix »

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #38 Gepost op: november 26, 2017, 22:39:41 »
@ Patrix    de 7809 regelaar regelt de spanning af naar 9volt uitgang ongeacht de varierende ingangspanning.

http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/22639/STMICROELECTRONICS/L7809CV.html

Je hebt overigens niet alleen 2 elko's nodig maar ook 2 sibatit 100nF condensators nodig om het denderen van de regelaar te voorkomen.

Als je de schakeling niet correct opbouwd dan zal ie ook niet goed werken .
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #39 Gepost op: november 26, 2017, 22:55:01 »
Patrix, zouden 9V LEDs achter een 7809 ook werken? Dan kan je nog relatief goedkope troep gebruiken zonder dat het met 2 weken weg fikt.

Mat als je de regelaar correct gebruikt dan zal je idee perfect werken .

Wel een goede koelplaat gebruiken met een isolatie plaatje .

In mijn brommertijd (opgevoerd bleef mijn verlichting gewoon heel (met regelaar) terwijl bij de andere ging de verlichting wel kapot. ( zonder regeling)

Maar ik heb de discussie hier eerder gehad een led gaat kapot door te hoge stroom en niet door spanning .

Dus let op ! dat er in je led verlichting stroombeperkende weerstanden zijn opgenomen als je deze met een 9 volts regelaar combineert gaat het goed . ( in de meeste verlichting zit dit er wel in )

Want als je spanning omhoog gaat de stroom omhoog en dat is de bottlenek voor je led's .

Als je er niet uit komt dan teken ik wel een schemaatje voor je .
« Laatst bewerkt op: november 26, 2017, 23:05:33 door daandc »
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #40 Gepost op: november 26, 2017, 23:26:42 »
@ Patrix    de 7809 regelaar regelt de spanning af naar 9volt uitgang ongeacht de varierende ingangspanning.

Mmm, die ik in mijn dashboard had gaf 9,5 volt op contact, en 11,5 met draaiende motor?

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #41 Gepost op: november 27, 2017, 11:53:10 »
Dit schemaatje heb ik toen gebruikt, dus met maar 3 componenten ipv 5, of de waardes van de gebruikte componenten hetzelfde waren weet ik niet meer, de onderdeeltjes en het schema heb ik toen meegekregen van de plaatselijke elektro boer (Radio Piet)

Offline Mat

• SCH forum member
  • **
« Reactie #42 Gepost op: november 27, 2017, 13:31:53 »
10u en 0.1u zijn redelijk standaard waardes bij dat soort spanningsregelaars, dus dat klopt vast.

Irritantste met die dingen is dat je ten minste 2V meer op de ingang moet zetten dan de uitgang nodig heeft, dus als je spanning een keer lager dan 11V is heb je kans dat je knipperlichten geen 9V meer krijgen. Aan de andere kant, wanneer je spanning zo laag zakt heb je grotere problemen. Een 7809 gaat altijd hard z'n best doen tussen 8.6 en 9.4 te blijven, dus de voltages die Patrix noemde krijg je niet zolang het spul werkt zoals het moet. Mogelijk was die te warm geweest en had er een heatsink op gemoeten?

Zoals daandc aangeeft, alles wat je teveel aanbiedt moet je regelaar eerst verstoken. Van 14.4 naar 9 is best een val, dus die kon wel warm worden ja. Vandaar de heatsink. In het schema mis ik ook de ontdender condensatoren. Als de regelaar gaat stuiteren, is z'n verlies hoger en wordt ie warmer dan nodig.

Zie datasheet.
« Laatst bewerkt op: november 27, 2017, 13:53:25 door Mat »

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #43 Gepost op: november 27, 2017, 14:37:43 »
Waarschijnlijk is mijn regelaar dan flink aan het stuiteren geweest, die 2 extra condensators had ik dus niet, ze hadden me ook wel gewaarschuwd dat ie warm kon worden, en het maximale vermogen 10 a 12 watt zou mogen zijn.

Maar hij zakte niet van 14,4 naar 9 hoor......... op contact ging die van 12,5 naar 9,5, en met lopende motor van 14,4 naar 11,5 (Dus in beide gevallen zakte het voltage 3 volt)

Ik had deze regelaar op mijn dashboard verlichting niet op de knippers, maar dat maakt niet uit natuurlijk.
« Laatst bewerkt op: november 27, 2017, 14:56:22 door Patrix »

Offline Mat

• SCH forum member
  • **
« Reactie #44 Gepost op: november 27, 2017, 15:23:37 »
Nee, maar de spanning die de regelaar voor z'n kiezen krijgt is 14.4 - 9 = 5.4 V. Als je er dan een ampere doorheen trekt, verstookt je regelaar alleen al 5.4 W. Wordt ie warm van. Gaat ie dan nog stuiteren etc, houdt je regelaar er vanzelf mee op. Heatsink er op en klaar, met een klein sinkje wordt het contact oppervlak al 3-4x zo groot. Kan je regelaar de warmte beter kwijt, is er geen probleem.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #45 Gepost op: november 27, 2017, 15:38:05 »
Ah oké, ik snap wat je bedoelt ja, ik had hem wel op een chassis balk geschroefd voor de evt. koeling die ie nodig had.

Maar hoe kan het dan dat die regelaar die ik had 11,5 volt uitstuurde ipv 9? Ik weet de waardes van de elco's ook niet meer, misschien dat ie daardoor minder afregelde?
« Laatst bewerkt op: november 27, 2017, 15:48:24 door Patrix »

Offline mister_fix_it

• Admin
  • ´Prut·ser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
« Reactie #46 Gepost op: november 27, 2017, 16:49:05 »
Stuk aluminium profiel aan de elco
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #47 Gepost op: november 27, 2017, 16:57:49 »
Transistor bedoel je :)

Offline mister_fix_it

• Admin
  • ´Prut·ser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
« Reactie #48 Gepost op: november 27, 2017, 17:07:01 »
Ja die bedoel ik. Haha mijn electro opleiding is al ff geleden. En ik doe niks meer op componenten niveau.
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline Mat

• SCH forum member
  • **
« Reactie #49 Gepost op: november 27, 2017, 17:38:33 »
Maar hoe kan het dan dat die regelaar die ik had 11,5 volt uitstuurde ipv 9? Ik weet de waardes van de elco's ook niet meer, misschien dat ie daardoor minder afregelde?

In principe werkt de schakeling ook zonder de elco's, is enkel je spanning minder stabiel. De elco voor de regelaar stabiliseert wat binnenkomt, de elco achter de regelaar wat uit gaat. Stabielere spanning vinden je componenten leuker, gaan ze minder snel stuk en de regelaar zal er allicht efficiënter van werken (en dus minder verstoken, dus minder warm worden).

Waarom er 11,5 uit kwam? Mogelijk te grote stroom getrokken of defect component gehad. Of je had de pootjes verkeerd verbonden, dan dropt de spanning wel maar reguleert hij niet. Mogelijk een 78L09 gehad ipv een 7809, die heeft de ingang en uitgang omgedraaid zitten dacht ik.