december 14, 2017, 17:57:23

Auteur Topic: Onregelmatig lopen bij koude motor Houston we have a problem  (gelezen 410 keer)

Offline Mat

• SCH forum member
  • **
Re: Onregelmatig lopen bij koude motor Houston we have a problem
« Reactie #25 Gepost op: november 19, 2017, 21:39:28 »
Oh ja, koelvloeistof mag je niet mengen met zooi van een ander merk. Goed dat je het zegt, had morgen willen bijvullen.
Dat wordt dus leeg laten lopen en vervangen ipv bijvullen.

Online Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #26 Gepost op: november 19, 2017, 21:59:05 »
Ja, misschien is het gaan schuimen door de verkeerde soorten door elkaar te gebruiken, maar is het lek nu gedicht en het toerental weer stabiel?

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #27 Gepost op: november 20, 2017, 19:06:45 »
Ik heb het lek gevonden. Er zit een klein slangetje met een hoek van 45 graden onder de slang van de kachel naar het motorblok. Dat lekte nogal stevig. Maar o gruwel, de binnenkant van mijn radiateurdop is nu bezet met witte smurrie en er zit wit schuim in. Dat lijkt me een lekke koppakking. En dat is voor een auto van 27 jaar natuurlijk geen plezierige aanbeveling voor nog vele zorgeloze kilometers.

Enfin..... :N :N :N

Valt mee koppaking kost een tientje en 4 a5 uurtjes sleutelen . : :rofl:
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline whitestar

• SCH forum member
  • **
« Reactie #28 Gepost op: november 21, 2017, 21:06:53 »
Hallo toch weer.

Ik dácht dat ik het lek had verholpen door de slang een eindje in te korten. Maar de bovenkant van de bak bleef nat en de behoefte aan KVS bleef ook. Mijn starlet reed 1:17 benzine en 1:50 kvs ;) ;)
Het

Nu zou dat best eens kunnen komen van een lekke koppakking. En ik geloof niet dat ik die zelf kan vervangen. Maar een uitwendige lekkage is gewoon een lekkage en na nog eens goed met de lamp erop geschenen te hebben (stationair zoals Skabla adviseerde) zag ik dat de metalen slangpilaar waar het slangetje aan zat een klein pisstraaltje produceerde.  Maar wel echt een straaltje en op den duur wordt dat toch een hele plas.
Voor wie het niet meer scherp heeft. Het gaat om de gecombineerde slangpilaar in het motorblok waarop een dikke slang zit die naar de kachel gaat en een dun slangetje naar het gasklephuis.
Mijn plan was om het slangetje te vervangen, maar na demontage kon ik er geen enkel mankement aan ontdekken. Ik vind sowieso de meeste slangen nog heel behoorlijk vooral als je 27 jaar functioneren in een agressieve omgeving in aanmerking neemt.

Ik heb nu een klein stukje siliconenslang ter reparatie over de slangpilaar geschoven met een passend slangklemmetje bovenop het lek. Door dat stukje slang schuin af te snijden kon ik de originele koelslang er met enige moeite zelfs over de siliconenslang heen schuiven. Benieuwd hoe lang dit goed gaat maar voor nu zit alles waterdicht.

Raar spul hoor, die siliconenslang. Dit was overigens een meetslang van een oude Nefit Turbo cv ketel. Een duurzame oplossing is het vast niet. Maar we rijden weer even, en zoals gezegd doet de starlet alles als vanouds en zal gebrek aan koelvloeistof wel de oorzaak van alles zijn geweest.

Inmiddels zal ik wel een mix van 4 verschillende merken kvs  :twisted:hebben maar dat ga ik natuurlijk zsm vervangen. Welke koelvloeistof kunnen jullie aanbevelen? Ik zag dat er nogal wat soorten zijn.

En een andere vraag: de slangpilaren die in je blok zitten, hoe zitten die eigenlijk gemonteerd? Kun je ze verwisselen of repareren? Omdat het lek aan de onderkant zit (waar je machtig moeilijk bij kunt) en omdat e.e.a. vergeven is van koelvloeistof zou ik niet weten hoe je zo'n gaatje dicht krijgt.

Maar in elk geval rijd ik weer even. Wordt vervolgd.....

Online Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #29 Gepost op: november 21, 2017, 21:14:47 »
Misschien zit er dan een scheurtje in die slangpilaar? Ik gebruik al 3 jaar de blauwe KVS van de Gamma, niet te duur en doet wat het doen moet.

Offline whitestar

• SCH forum member
  • **
« Reactie #30 Gepost op: november 21, 2017, 21:25:16 »
Ja precies, daar zit een klein scheurtje in. Hoe zou een garagebedrijf zoiets nou oplossen?

Offline skuurman

• SCH forum member
  • **
« Reactie #31 Gepost op: november 21, 2017, 21:30:36 »
zit dit niet vastgebout? is het mogelijk om er een foto van te maken, weet zo niet hoe het er uit ziet  :P
Starlet p9 Sport '97

Online Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #32 Gepost op: november 21, 2017, 22:34:15 »
Oepsie, ik lees net je verhaal nog eens door, en daar omschrijf je al dat er een scheurtje in die slangpilaar zit.....

Maar doe eens een fotootje ja, ik kan me er ook geen voorstelling van maken, het enige wat volgens mij vastgebout zit is de waterpomp en de thermostaat behuizing.

Is het niet die buis die ik in een eerder bericht bedoelde, daar zit volgens mij ook een aftakking aan?

Offline whitestar

• SCH forum member
  • **
« Reactie #33 Gepost op: november 25, 2017, 21:12:17 »
Vandaag heb ik de KVS vervangen en de auto doet het voorbeeldig.
Dank aan allen voor de bijdragen en het meedenken.  Uiteindelijk lijkt een klein lek in het koelsysteem, en om precies te zijn te plaatse van de in het motorblok bevestigde slangpilaar voor de koelslang naar (of van) het gasregelblok. Dit lek is nu provisorisch gedicht en die reparatie lijkt het vooralsnog te houden.

Of de koppakking ook echt kapot is zal nog moeten blijken. Voorlopig blijft het vloeistofniveau redelijk constant en heb ik geen overdreven witte rook of water in de motorolie kunnen waarnemen. De lucht van verdampende koelvloeistof is ook verdwenen, maar dat is ook wel te verklaren omdat het eerdere lek precies een klein pisstraaltje over het hete motorblok spoot en dat is nu niet meer het geval.

Mijn apk is nog een klein jaar geldig..... fingers crossed.

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #34 Gepost op: november 25, 2017, 21:27:53 »
Geen zorgen de volgende apk wordt ook weer een feit .

De sletjes worden meestal op simpele kleine dingen afgekeurd wat goed te maken is .

En hier krijg je tips zat .
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!