Auteur Topic: Onregelmatig lopen bij koude motor Houston we have a problem  (gelezen 241 keer)

Offline whitestar

• SCH forum member
  • **
Onregelmatig lopen bij koude motor Houston we have a problem
« Gepost op: november 14, 2017, 19:03:48 »
Hallo allemaal,

Sinds eergisteren doet mijn Starlet anders dan anders. Ik heb al e.e.a. bekeken maar ik weet nog niet hoe het opgelost moet worden.

Het gedrag van de motor is als volgt. Als ik start met een koude motor heb ik na heel even een vrij snel pendelende motor. Alsof er een opgefokte chauffeur steeds gas geeft bij een verkeerslicht. Bij het loslaten van het gaspedaal schokt de auto flink en heb ik de neiging de koppeling in te trappen om weer 'smooth' te rijden.

Bougies zijn tamelijk nieuw, luchtfilter is schoon, bij een warme motor verdwijnt het verschijnsel en de gaskabel staat zeker niet te strak. De gasklep staat bij het stationair draaien helemaal dicht en kan handmatig dan ook niet verder gesloten worden. Ik zag verder ook niets bewegen in het vrij snelle ritme van de gasstoten. Een collega merkte nog op dat de uitlaatgassen behoorlijk naar benzine roken.

Wat onmiddellijk helpt is het lostrekken van het slangetje onderuit het zwarte kastje met het opschrift vacuum sensor assy  Dat kastje zit tegen het scherm geschroefd, net onder het serienummer.  Het slangetje zit op een slangpilaar (het is maar een dun ding van een millimeter of vier) bij de caburateur?

Is vervanging van dat kastje (Vacuum sensor huppelepup)  de oplossing? Of moet ik verder zoeken.

Heel hartelijk dank voor het meedenken en de tips,

Mark (van Whitestar, p8 1990)

Offline mister_fix_it

• Admin
  • ´Prut·ser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
Re: Onregelmatig lopen bij koude motor Houston we have a problem
« Reactie #1 Gepost op: november 14, 2017, 21:08:52 »
Vacuüm lek of te weinig koelvloeistof
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline whitestar

• SCH forum member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: november 15, 2017, 18:21:26 »
Ha ja, maar wat ik dan niet begrijp is dat het bij een warme motor geen probleem is :N

Vandaag koelvloeistof bij gevuld. Na een wat langere snelwegrit gekeken en lekkage van koelvloeistof gezien. Niet heel veel maar wel op een vrijwel onbereikbare plek. Ik kan ook niet goed zien waar het precies lekt, maar in elk geval aan de middenachterkant van het motorblok. In de auto is dan ook de zoetige geur van verdampende koelvloeistof waarneembaar.

Echter, ondanks het optoppen van de koelvloeistof blijft het probleem met de koude motor hetzelfde. Een zeer frequent op en aftoeren van de motor (totdat deze warm is).

Morgen ga ik met vacuumlekzoeken aan de gang.

Iemand nog verdere suggesties?

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: november 15, 2017, 19:24:18 »
De zoete weee geur doet mij denken dat de kachelradieur binnen lek is ,  lekkage buiten ruik je niet gauw binnen.

De map sensor kun je controleren of ie goed werkt tussen de gnd en signaaldraad moet deze varieren tussen 0...5 volt bij het geven van gas .  Hij 3 draads / 5 volt voeding vanuit ecu  / gnd +massa ?  / signaal +output naar ecu

Maar het slangetje kan poreus zijn valse lucht . ( mister fix it zijn tip )

Wat betreft benzine lucht blijft de thermotijdschakelaa r niet te lang actief ?

Of pissende 5e injector  ( onder in het gasklephuis)

Je hebt het over een carburateur is het een automaat dan ? is het een handgeschakelde dan is het injectie ofwel je gasklephuis wat je bedoeld .
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: november 15, 2017, 19:32:42 »
Aan de achterzijde van het motorblok loopt een pijp van je koelsysteem, deze gaat in de waterpomp behuizing met een O-ring, waarschijnlijk is die daar lek, even alles goed droog maken en kijken waar de lekkage begint.
Die pijp zit met een beugeltje aan je blok geschroefd, als je die los hebt trek je hem er zo uit, vervangen kost een paar euro, maar tis wel een vervelend klusje.

En misschien zit er nu nog lucht in je systeem, waardoor het probleem er nog steeds is (als het daarmee te maken heeft)

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: november 15, 2017, 19:37:22 »
De zoete weee geur doet mij denken dat de kachelradieur binnen lek is ,  lekkage buiten ruik je niet gauw binnen.
Naar eigen zeggen lekt ie aan de achterzijde van het blok, en als de aanjager aanstaat ruik je dat echt wel.

Ps. toen ik mijn post plaatste stond ie van jou er ineens tussen ;D

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: november 15, 2017, 19:54:04 »
Dan moet het wel een beste lekkage zijn .

Een kleine lekkage ruik je niet zo gauw .
Beter een oude japanse die het doet , dan een jonge europese die je duwen moet !!

Offline whitestar

• SCH forum member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: november 15, 2017, 19:57:09 »
Ha, dat van die O-ring is goed nieuws. En nee het is geen automaat en dus geen carburateur. Wel een gasklephuis. Wat jullie nu wel door hebben is dat ik geen automonteur ben. (maar wel loodgieter/smid, dus dingen waterdicht maken moet wel lukken).

Vandaag trok ik het slangetje los van de MAP sensor* en daardoor stopte de motor. Misschien heb ik wel twee problemen tegelijk. Een lekkage in mijn koelsysteem en ergens valse lucht.

Nu is mijn blok al behoorlijk op leeftijd en datzelfde geldt dan voor alle slangen en klemmen. Dus ik ben een beetje huiverig om e.e.a. los te trekken. Maar een poos geleden heb ik de thermostaat vervangen en daarvoor nog de beide keerringen in de bak. Dat is toen ook allemaal gelukt en goed gekomen dus ik ga ervoor.

Veel dank voor jullie input. IK houd jullie op de hoogte.

* ik neem aan dat dat het zwarte kastje tegen het schutbord is

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: november 15, 2017, 20:20:36 »
Hij kan ook nog aan de de andere kant van die buis lekken, daar gaat ie over in een slang namelijk, en dat is meer naar het midden/rechterzijde van het blok.

Offline daandc

• SCH forum member
  • **
  • toyota liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: november 15, 2017, 22:16:13 »
Ja als je het zwarte boxje tegen het schutbord bedoeld die met het slangetje aan je gasklephuis zit dan heb je de map sensor te pakken .

Deze zit naast je vin nummer .

Offline whitestar

• SCH forum member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: november 16, 2017, 21:48:30 »
Het is inderdaad die andere kant. Maar wat ik nog niet heb kunnen vaststellen is of het de dikke slang is of die dunnere daarboven. Nogal krapjes daar.

Maar eerst heb ik vandaag het gasklephuis maar eens goed schoongemaakt met remmenreiniger. En zekerheidshalve toch maar een nieuw luchtfilter, dat kan nooit kwaad en ik zag dat de andere toch een beetje schade had. Even dacht ik nog dat misschien een klein papierdeeltje toch in het gashuis terecht was gekomen, maar daar bleek niets van.

Bij het demonteren van de luchtaanvoerslang (tussen filter en gasklephuis) zag ik dat het haakse slangetje van het kleppendeksel aan beide zijden iets ingescheurd was.  Maar testen met remmenreiniger hadden geen effect.

Ik had geen tijd meer om die vermaledijde lekkage aan te pakken. Het begon ook te regenen....

Maar het gedrag van de auto is nu als volgt. Tijdens het opwarmen is er een periode dat het gas enorm fluctueert en dat de auto echt begint te bokken. Als de auto warm is gedraagt hij zich weer normaal behalve dan dat ik het gevoel heb dat hij stationair iets hoger in de toeren draait dan anders. Wat ik ook waarneem is dat de temperatuur wat hoger lijkt dan normaal, vooral in fileachtige situaties.

Omdat het koelvloeistofniveau ruim voldoende is kan ik me haast niet voorstellen dat de koelvloeistoflekkag e met dit probleem samenhangt.  Maar he, what do I know.....

Dus als iemand nog een tip heeft? Ik zal morgen in ieder geval de MAP sensor doormeten.

Tot zover de update. En nogmaals dank voor alle bijdragen.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #11 Gepost op: november 16, 2017, 22:51:38 »
het zijn idd niet echt de leukste plekjes om dingen los te halen/vervangen maar je weet nu tenminste waar die ongeveer lekt :)

Het fluctuerende toerental kan ik je helaas niet niet mee helpen, ik ben niet zo'n kenner van de Ecu gestuurde injectie blokjes.

Offline mister_fix_it

• Admin
    • Starlet Club Holland
« Reactie #12 Gepost op: november 17, 2017, 09:49:26 »
Dan wss vacuüm probleem ergens.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #13 Gepost op: november 17, 2017, 11:22:22 »
Heeft het niet met de startverrijking te maken dan? omdat ie het alleen doet bij een koude motor, startverijking wordt toch gestuurd door een sensor die de temperatuur meet van je koelwater?

Offline whitestar

• SCH forum member
  • **
« Reactie #14 Gepost op: november 17, 2017, 17:07:38 »
Nou mogen jullie verklaren hoe het komt maaaaarrrrr..... het hele probleem lijkt toch echt samen te hangen met verlies aan koelvloeistof.

Als ik de radiateur van door de radiateurdop bijvul is er (behalve dus die stevige lekkage) helemaal niets met de auto aan de hand.

De lekkage heb ik nog steeds niet goed kunnen lokaliseren. In ieder geval tussen motor en schutbord. Bovenkant van de versnellingsbak is goed nat. Dus het moet best flink lekken. Maar van bovenaf moeilijk of niet te zien. Doen jullie een dergelijke operatie op de brug?

Ik hoor het graag,

Mark

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #15 Gepost op: november 17, 2017, 18:34:09 »
Alles droogmaken, koelvloeistof bijvullen en stationair laten lopen, en dan kijken waar het lekt, hoeft niet op een brug. Doordat er lucht in je systeem komt, gaat je sensor rare waardes registreren en dat verklaard je vreemde toerental. Dus lekkage opsporen en verhelpen en dan is er niets meer aan de hand.
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Robinho

• SCH forum member
  • **
    • Sentimo radiatorbekleding
« Reactie #16 Gepost op: november 17, 2017, 18:48:59 »
Misschien heb je toch iets verkeerd gedaan bij het vervangen van de thermostaat? Die zit boven je bak, je waterpomp etc zit niet boven je bak.

Offline RickvdS

• SCH forum member
  • **
  • P8 Postert
« Reactie #17 Gepost op: november 17, 2017, 18:50:47 »
Alles droogmaken, koelvloeistof bijvullen en stationair laten lopen, en dan kijken waar het lekt, hoeft niet op een brug. Doordat er lucht in je systeem komt, gaat je sensor rare waardes registreren en dat verklaard je vreemde toerental. Dus lekkage opsporen en verhelpen en dan is er niets meer aan de hand.

Ik denk dat ik me hierbij aansluit. Heb het bij de starlet nooit gehad maar mijn MR2 heeft ook een watergekoeld gasklephuis en wanneer er een luchtbel in het gasklephuis komt gaat het toerental ook pendelen. Als de vloeistof goed op pijl is het systeem goed ontluchten zou dus wel eens de oplossing kunnen zijn. Ik heb dit zelf opgelost door gewoon de vuldop te openen bij een koude/afgekoelde motor en langzaam warm te laten lopen, de lucht zou door de warmte vanzelf moeten ontsnappen (geen gas geven dan vliegt het eruit). Oja, kachel ook vol open.

Wellicht zie je dan misschien meteen waar het lekt.

Dit is overigens uit ervaring met de MR2, niet met m'n eigen Starlet, maar de theorie is hetzelfde.
'91 P8 Postert

Offline mister_fix_it

• Admin
    • Starlet Club Holland
« Reactie #18 Gepost op: november 18, 2017, 19:18:08 »
Vacuüm lek of te weinig koelvloeistof

O:)

Offline whitestar

• SCH forum member
  • **
« Reactie #19 Gepost op: Gisteren om 18:01:29 »
Ik heb het lek gevonden. Er zit een klein slangetje met een hoek van 45 graden onder de slang van de kachel naar het motorblok. Dat lekte nogal stevig. Maar o gruwel, de binnenkant van mijn radiateurdop is nu bezet met witte smurrie en er zit wit schuim in. Dat lijkt me een lekke koppakking. En dat is voor een auto van 27 jaar natuurlijk geen plezierige aanbeveling voor nog vele zorgeloze kilometers.

Enfin..... :N :N :N

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #20 Gepost op: Gisteren om 18:08:02 »
Mmm, toch niet doorgereden met te weinig kvs hoop ik?

Offline skuurman

• SCH forum member
  • **
« Reactie #21 Gepost op: Gisteren om 19:42:39 »
kan die witte smurrie niet komen doordat je een lek had?
Overigens zie je dit meestal op je oliedop, op je radiateurdop heb ik nog nooit gehoord?

weet in ieder geval dat die smurrie geen conclusie is tot een lekke koppakking. die witte smurrie kan ook voortkomen door vocht in het blok door regelmatig korte afstanden te rijden waardoor het blok niet warm wordt en vocht aan trekt.

om een beter beeld te krijgen of je koppakking lek is, haal je olie-peilstok er uit nadat je je blok voor een minuutje hebt laten draaien zodat de olie rondgepompt wordt. en hou een aansteker langs je peilstok. als het knettert zit er water in je blok en is het foute boel.

Helaas zegt dit ook niet alles, om het zeker te weten kun je een compressietest doen.
Zelf zal ik eerst zorgen dat je kvs-lekkage opgelost is en dan kijken hoe die witte smurrie komt.
Starlet p9 Sport '97

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #22 Gepost op: Gisteren om 19:51:08 »
Ja idd, die smurrie kan wel eens komen omdat de kvs niet op pijl was, en zit normaal ook op de oliedop ja (had ik niet goed gelezen)

Offline Experion

• SCH forum member
  • **
  • Gehakt
« Reactie #23 Gepost op: Gisteren om 20:18:00 »
De smurrie is een combinatie van olie en vocht, als je dit in je oliedop ziet komt dit inderdaad door veel korte stukken rijden, de olie olie en lucht in de motor verwarmt dan niet helemaal en het vocht in de lucht condenseerd dan van boven in de motor(de vuldop) dit laat die smurrie dus achter.

als het in je koelsysteem zit komt dit hier niet door, je koelvloeistof is een mengsel van consentraat en water (meestal) dus dit zou niks doen en er zit (als het goed is) geen lucht in je koelsysteem en dus kan er niks condenseren
De smurrie komt dus door olie in het koelsysteem, dit kan bijvoorbeeld komen van een lekkende koppakking.

Ik heb zelf wel vaker witte smurrie in een koelsysteem gezien en het betekend meestal niet veel goeds :/
'91 Si
Meer nie

Offline whitestar

• SCH forum member
  • **
« Reactie #24 Gepost op: Gisteren om 21:31:18 »
Ha, mengen van verschillende soorten kvs.... Dat zou bést kunnen.  Maar een lekke koppakking kan dus ook want koelvloeistof gemengd met olie geeft een wit resultaat. De peilstokknettermeth ode gehanteerd en geen watersporen kunnen waarnemen. Dus de motorolie lijkt niet vermengd te zijn.

En nee, ik heb de motor niet té heet laten worden volgens de thermostaat, en ook niet volgens mijn eigen waarneming.

Morgen verder met het onderzoek.  Ik blijf gewoon terugrapporteren want jullie suggesties zijn waardevol en leuk om te lezen. We komen steeds een stapje verder.