Auteur Topic: Klokje P9 werkt enkel na nemen van drempel  (gelezen 98 keer)

Offline Mat

• SCH forum member
  • **
Klokje P9 werkt enkel na nemen van drempel
« Gepost op: november 14, 2017, 14:48:09 »
Bij de proefrit deed m'n klokje het nog. Bij het wegrijden niet meer. Heeft daarna het nooit meer gedaan, dus ik denken dat ik gek ben.

Rij ik vanochtend iets te flink over een hobbel heen, en ineens doet m'n klokje het wel weer.

Best kans dat er een draadje los zit. Maar aan alle draadjes gaan lopen friemelen net zo lang tot het klokje het weer doet voel ik weinig voor. Heeft er iemand de elektrische schema's van een P9 liggen in PDF of een adresje waar ze als boekwerk te krijgen zijn?

Overig advies omtrent het vinden van het probleem is ook welkom. Het klokje zelf lijkt prima, maar als het nou standaard hetzelfde draadje is wat altijd los trilt (en jullie toevallig weten welke) is het euvel snel verholpen.

Offline Experion

• SCH forum member
  • **
  • Gehakt
Re: Klokje P9 werkt enkel na nemen van drempel
« Reactie #1 Gepost op: november 14, 2017, 14:56:31 »
heb je het klokje al los gehad?
'91 Si
Meer nie

Offline SkaBla

• SCH forum member
  • **
    • Onderdelen lijst
« Reactie #2 Gepost op: november 14, 2017, 15:06:22 »
Meestal gaat het printplaatje kapot binnen in het klokje. De bedrading gaat niet snel kapot, maar als je het klokje eruit haalt en even uit elkaar haalt weet je al een stuk meer!
Zoek je onderdelen?! http://verkopers.marktplaats.nl/323591 Vraag mij voor je teveel betaald bij de garage! Tot wel 50% goedkoper. Ook montage :)

Offline Mat

• SCH forum member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: november 14, 2017, 18:03:02 »
Heb de klok uitgehaald (als je niet weet hoe iets er uit moet, werkt simpelweg hard trekken blijkbaar prima) en gedemonteerd.

PCB ziet er prima uit, meest verdacht is nog de verbinding van connector naar PCB. Dat gaat met veertjes.

Kan voor de zekerheid alle componenten opnieuw doorbakken met de soldeerbout, maar zie geen verdachte verbindingen.

Offline Mat

• SCH forum member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: november 14, 2017, 18:27:20 »
Bij het terugplaatsen van de stekker, voor ik hem demonteerde, viel wel iets op. Klok sprong terug naar 1:00. Toen klok aansprong na het nemen van de drempel stond de klok echter goed.

Klok heeft dus al die tijd doorgeteld, gaf enkel niet weer. Dat sluit al een aantal verbindingen uit (in ieder geval de -). Nou nog Japans leren en uitzoeken wat de andere 3 connectoren zijn.

Ter illustratie:

Ik gok zomaar dat B(+) de voedingsspanning is en E(-) de ground. Geen idee waar ILL(+) en ACC(+) voor zijn. Achtergrondverlicht ing en of het contact ingeschakeld is?

Offline joris

• SCH forum member
  • **
  • POSTERT
« Reactie #5 Gepost op: november 14, 2017, 18:29:44 »
Klokje wordt ook gedimd wanneer de verlichting (dimlicht) aangezet wordt. Dat is ook nog een kabeltje.
Groeten Joris

###BLACK PEARL###

Offline DOHCmeSOHC

• SCH forum member
  • **
  • Drive 'er straight sideways!
« Reactie #6 Gepost op: november 14, 2017, 18:36:31 »
als de spanning eraf valt, begint ie altijd op 1:00
Dat ie wel doortelt, duidt er dus op dat het display uitvalt, verder niets. Dus ik zou het niet zoeken in stekkers of kabels, maar echt in de verbinding tussen display en de rest.

Je interpretatie van de letters is iig juist :)

Offline Robinho

• SCH forum member
  • **
    • Sentimo radiatorbekleding
« Reactie #7 Gepost op: november 14, 2017, 19:38:50 »
Zelf test ik dit soort dingen met een oude voeding van de pc. Even weten welke draden daarvan + en -, en samen 12 volt zijn en je sluit dit aan op je klokje. Afhankelijk van welke + draad je eraf haalt zie je wel wat er gebeurt.

Offline Mat

• SCH forum member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: november 14, 2017, 19:58:25 »
Heb hier nog wel een labvoeding liggen, dus dat is het probleem niet. Heb enkel de gewoonte geen spanning te zetten op componenten waarvan ik niet weet wat de maximale voedingsspanning is.

Had moeten weten dat in auto's praktisch alles 12V is...

Offline mister_fix_it

• Admin
  • ┤PrutĚser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
« Reactie #9 Gepost op: november 14, 2017, 20:49:16 »
Lol ;D
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline Mat

• SCH forum member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: november 14, 2017, 22:40:31 »
Wat metingen en proefjes verder weet ik het volgende nu zeker:

B(+) heeft altijd 12V. Dit is de voeding voor het gehele klokwerk, inclusief verlichting, tellertje, klokkristal, etc.. Haal je deze los, is de klok vergeten hoe laat het is.
E(-) is de -. 0V.
ILL(+) wordt grofweg 12V wanneer een willekeurig type verlichting aan staat. Stadslicht, dimlicht, groot licht, maakt niet uit. Wanneer ILL hoog is, schakelt de backlight van de klok uit. Dus: wel lampen aan is wel signaal hoog en niet klok lampje aan, en andersom.
ACC(+) wordt grofweg 12V wanneer het contactslot gebruikt wordt. Zonder dit signaal doet de klok het prima maar zie je niks.

Waarschijnlijk was er dus niet zo goed contact met ACC. Om het zekere voor het onzekere te nemen alle pinnen behalve de microprocessor opnieuw vertint.

Alle contacten naar de connector blijken veercontacten. Een fotorapportage:

De klok zonder dashboard:

De achterkant van de klok:

De veerconnectoren:

De klok en diens behuizing bij elkaar. Merk op dat de signalen ineens B-G-L-D heten ipv B-E-ILL-ACC.

Achterkant PCB klok (voor hersolderingen):

En nu maar zien of de klok blijft werken. Weet nu in ieder geval hoe het moet.

Misschien toch nog eens een macro lens halen voor de camera, want je ziet echt bar weinig van die veercontacten.

Vanuit de behuizing steken metalen pennen. Deze pennen zijn breder aan de kant van de behuizing. Over deze pennen zitten veren (iets korter dan ballpen veren) geschoven welke aan de ene kant contact maken met de bredere onderkant en aan de andere kant met het PCB. Vandaar die C-vormige pads rechts op de foto van de achterkant. Ofwel de pad is een beetje krakkemikkig geworden, ofwel de veer is niet veererig genoeg meer (uitgeveert). Mocht het nou toch aan het veertje gelegen hebben, dan is die wat op te rekken.
« Laatst bewerkt op: november 14, 2017, 22:50:20 door Mat »

Offline Robinho

• SCH forum member
  • **
    • Sentimo radiatorbekleding
« Reactie #11 Gepost op: november 15, 2017, 06:34:41 »
Mooi dat je het hebt opgelost!

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #12 Gepost op: november 15, 2017, 10:54:06 »
Ja, goed bezig! Een andere halen is makkelijker, maar dit is leuker :)