Auteur Topic: Startknop relais,waarom?  (gelezen 161 keer)

Offline Auke

• SCH forum member
  • **
Startknop relais,waarom?
« Gepost op: november 11, 2017, 19:17:46 »
Hallo,

Kan iemand mij vertellen waarom er bij zo'n aftermarket startknop ook een relais tussen zit ? In mijn beleving zou je toch met willekeurig elke drukschakelaar je startmotor moeten kunnen activeren ? In je auto zit zelf toch ook al een startrelais ?
Ofwel,moet ik zo'n startknop compleet met relais monteren ? Of kan ik dit relais er ook tussenuit laten ? Of doe ik dan iets heel stoms ?
Het contactslot zelf blijft gewoon functioneel by the way.
En ja,ik weet het,voegt niks toe,maar ik vind het gewoon leuk...

Groet,Auke.

Offline Experion

• SCH forum member
  • **
  • Gehakt
Re: Startknop relais,waarom?
« Reactie #1 Gepost op: november 11, 2017, 19:38:09 »
ik denk dat ze dat relais er niet voor niets tussen doen, maar ik zou zo niet een reden kunnen  bedenken
'91 Si
Meer nie

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: november 12, 2017, 00:34:04 »
Het relais is bedoeld om de stroom te beperken die door de schakelaar vloeit, maar als je hem tussen het stuurkabeltje (contact) zet, en je dus het onboard relais gebruikt, is dit volgens mij niet nodig.
« Laatst bewerkt op: november 12, 2017, 00:48:19 door Patrix »

Offline Auke

• SCH forum member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: november 12, 2017, 12:02:56 »
Ok,ik wacht even af of er nog meer antwoorden komen. Dat direct op het contact aansluiten is wel een goede toevoeging,dat is natuurlijk niet vanzelfsprekend,wellicht daarom het extra relais. Ik wil idd wel proberen om het direct na het contact te plaatsen,gewoon omdat dat de kortste klap zou zijn.

Groet,Auke.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: november 12, 2017, 13:38:53 »
Ja idd vanaf het contact is het beste (en ook de bedoeling lijkt me) je kan het relais dan wel gebruiken, dan belast je de startknop het minst.
« Laatst bewerkt op: november 12, 2017, 14:04:11 door Patrix »

Offline Viktor

• SCH forum member
  • **
  • 2E all the way
« Reactie #5 Gepost op: november 12, 2017, 15:03:18 »
Het relais moet volgens mij tussen startknop en startmotor (startrelais eigenlijk) ingebouwd worden.

Het relais zorgt ervoor dat het correcte voltage het startrelais bereikt.
Ik bouw regelmatig zulke relais in bij Franse klassiekers die startproblemen hebben: na verloop van tijd wordt het voltage dat de startmotor bereikt steeds lager, voornamelijk door corrosie en vuilvorming in verbindingen. En op een dag is het te weinig.
Het relais zorgt ervoor dat het zwakke stroompje van het contactslot wordt omgezet naar een 12+ volt voeding op het startrelais.

In het geval van een startknop zou het relais in een Starlet met zijn goede stekkerverbindingen overbodig zijn, mits de startknop zelf 12V doorlaat; dat zou je even moeten doormeten.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: november 12, 2017, 15:34:01 »
Ja daar moet ie idd tussen, maar wat je al zegt waarschijnlijk overbodig, ook vanwege het lage amperage wat daar doorheen loopt, als je de startknop parallel zet over de twee draden van het contactslot (die het startrelais van de startmotor schakelen) moet het goed zijn.

Offline mister_fix_it

• Admin
  • ┤PrutĚser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
« Reactie #7 Gepost op: november 12, 2017, 16:02:51 »
Ik denk dat het relais geschakeld moet worden door je contact! Anders zou je hem altijd kunnen starten zonder sleutel.
Dus met de sleutel schakel je het relais zodat de startknop werkt. Startmotor trekt zoiezo geen stroom over de startknop
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: november 12, 2017, 17:35:51 »
Starten wel ja, maar aanslaan doet ie dan niet, beste zou dan zijn om met de plus van het contact het schakelcontact van het relais te voeden, maar dan heb je nog een plus nodig op de startknop, voor het inschakelen van het relais.

Offline skuurman

• SCH forum member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: november 12, 2017, 18:56:01 »
Is gewoon heel simpel.

Of je zet je startknop parallel met je contactslot zodat je door je knop een 12volt zwakstroom hebt lopen die een signaal geeft aan je originele startrelais.

Wil je dit hele zwikkie in takt laten, dan koop je een startknop met een nieuw relais.
Hierbij trek je dus 2 draden vanaf je accu, 1 dunne voor het signaal, en 1 dikke voor naar het relais.
De dunne draad gaat van je accu naar je knop om vervolgens naar het relais te gaan naar het schakelcontact.
De dikke draad gaat van de plus naar je relais en dan naar je startmotor.

Als men dan op de knop drukt, gaat de startmotor draaien en heb je een zwakstroom signaal door je knop lopen. Echter zul je in het geval dat er geen sleutelherkenning in je auto zit, zo weg kunnen rijden met je auto. Dit kan ook met de parallelschakeling.

Edit

Je hebt altijd stuurslot nog.

Starlet p9 Sport '97

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: november 12, 2017, 19:07:42 »
De auto moet toch sowieso op contact staan, anders slaat ie aan, dus in beide gevallen kom je zonder sleutel niet weg.

Offline Auke

• SCH forum member
  • **
« Reactie #11 Gepost op: november 12, 2017, 19:58:51 »
http://www3.picturepush.com/photo/a/12227031/640/12227031.jpg

Dit is het aansluitschema.
Waarom moet ik de draad naar de startmotor doorknippen ? Kan ik het relais er niet gewoon aan vastknopen ? Want als ik het doorknip dan schakel ik daarmee toch mijn contactslot-startmogelijkheid uit ? Of niet ?
Je ziet ,electra is niet mijn fortÚ..

Groet,Auke.

Offline mister_fix_it

• Admin
  • ┤PrutĚser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en kn
    • Starlet Club Holland
« Reactie #12 Gepost op: november 12, 2017, 20:12:09 »
Als ik dat schema volg, moet je EN met je sleutel EN met die knop starten  :ermz:
Opinions are like assholes, everybody has one, and sometimes they stink too

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #13 Gepost op: november 12, 2017, 20:19:06 »
Schema klopt sowieso niet, er moet nog een plus draad naar de drukknop, en ja als die draad doorknipt start ie alleen nog maar met de knop.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #14 Gepost op: november 12, 2017, 20:38:17 »
Met de draad doorknippen bedoelen ze (denk ik) dat je ze daarna weer moet samenvoegen samen met de groene draad van het relais? dan start ie ook nog met de sleutel.

Offline Auke

• SCH forum member
  • **
« Reactie #15 Gepost op: november 12, 2017, 21:10:41 »
Het is sowieso altijd de bedoeling dat je het contactslot gebruikt om hem op de acc+ stand te zetten,(en het stuurslot te deactiveren,ook wel handig soms)en dan doe je het het daadwerkelijke starten met de startknop. Klopt het schema dan wel ?

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #16 Gepost op: november 12, 2017, 21:27:04 »
Dit schema zou ik niet gebruiken, er mist sowieso een plusdraad naar de startknop, plus onderstaand.

Als ik dat schema volg, moet je EN met je sleutel EN met die knop starten  :ermz:

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #17 Gepost op: november 12, 2017, 22:00:23 »
De missende plusdraad die ik noemde komt waarschijnlijk vanuit het relais, zit de drukknop met 2 draden verbonden aan het relais?

En de draad die je moet doorknippen wordt intern in het relais weer doorverbonden, dus volgens mij klopt het schema wel.

Offline Auke

• SCH forum member
  • **
« Reactie #18 Gepost op: november 12, 2017, 22:01:39 »
Wat een gel.l allemaal.Nou weet ik het helemaal niet meer...
Denk dat ik gewoon maar trial & error probeer .en wel zie hoever ik kom.
Iig wel bedankt voor het meedenken,zal het nog eens rustig overlezen en er staan wel div.dingen in die hulpvol zijn.

Groet,Auke.

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #19 Gepost op: november 12, 2017, 22:04:16 »
Haha, net voor je reageerde poste ik nog wat...

Offline Auke

• SCH forum member
  • **
« Reactie #20 Gepost op: november 12, 2017, 22:05:30 »
Ja.zit een stekkertje met 3 dunne draadjes van de startknop naar het relais.

Offline Auke

• SCH forum member
  • **
« Reactie #21 Gepost op: november 12, 2017, 22:09:21 »
Ok,maar als ik dus dit relais gebruik dan vervalt dus het onboard relais,want die draad is doorgeknipt en gaat nu over dit nieuwe relais,toch ?

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #22 Gepost op: november 12, 2017, 22:11:24 »
Ja.zit een stekkertje met 3 dunne draadjes van de startknop naar het relais.

Duidelijk dan wordt de startknop gevoed vanuit het relais, en die draad die je moet knippen zit dan weer intern verbonden met de plus die het relais uitstuurt als je op de startknop drukt, dus hij start met de sleutel en met de knop.
« Laatst bewerkt op: november 12, 2017, 22:22:58 door Patrix »

Offline Patrix

• SCH forum member
  • **
« Reactie #23 Gepost op: november 12, 2017, 22:14:38 »
Ok,maar als ik dus dit relais gebruik dan vervalt dus het onboard relais,want die draad is doorgeknipt en gaat nu over dit nieuwe relais,toch ?

Nee, onboard relais zit op de startmotor en wordt gewoon gebruikt, die stuur je alleen maar aan.

Offline Auke

• SCH forum member
  • **
« Reactie #24 Gepost op: november 12, 2017, 22:14:49 »
OK,dus als ik dit schema aanhoud,dan kan ik beide manieren gebruiken. Vervalt dan wel het onboard relais? Of zit dat er nog steeds tussen ? Dan zou het dus over twee relais gaan uiteindelijk ?

Posts gekruist,duidelijk nu.Ga het wel eens proberen als ik genoeg moed verzameld heb.

Groet.